handdator

Visa fullständig version : Fas 2 i att hitta valsedelsansvariga

Bo Leuf
2006-07-31, 10:20
Nu har vi kört kretsutskick ett antal gånger om frivilliga. Nu tycker jag alla kretsledare får köra personlig fokus:

* Lista och sortera medlemslistan för valkrets och kommun.

* Matcha ännu ej bokade röstningslokaler med medlemmar på varje ort.

* Ställa personlig fråga till enskilda om de kan ställa upp att lägga ut på sin närmaste, ev samarbeta om det finns flera medlemmar i samma ort.

Detta är speciellt viktigt utanför storstäderna. Jag har själv börjat beta av kommuner i Norrland, då jag är vice för region norr.

Nu efter semestern lär vi också upptäcka många medlemmar, särskilt yngre, som flyttat eller ska flytta till utbildningsort, och därför inte kan på sin registrerade hemort.

Rick Falkvinge
2006-07-31, 20:19
Bo Leuf (2006-Jul-31)Nu har vi kört kretsutskick ett antal gånger om frivilliga. Nu tycker jag alla kretsledare får köra personlig fokus:

* Lista och sortera medlemslistan för valkrets och kommun.

* Matcha ännu ej bokade röstningslokaler med medlemmar på varje ort.

* Ställa personlig fråga till enskilda om de kan ställa upp att lägga ut på sin närmaste, ev samarbeta om det finns flera medlemmar i samma ort.

Yup. Och "personlig fråga" här innebär att ringa - det är trots allt inte så stor arbetsinsats, och just nu är vi ute efter de som rutinmässigt inte läser mailen.

Jag skulle ta upp precis det här, men du hann före. Klok, du :-)

Bo Leuf
2006-08-03, 12:07
Har nu lyckats rucka lite på nollstatistiken för Västernorrland (vk26) genom att själv gå in och boka upp valsedelsansvariga för en del mindre kommuner.

Här gäller det i första hand och för många lokaler bara se till att ett antal valsedlar överhuvudtaget läggs ut. Medlemstäckningen är gles och avstånden stora.

Men vi får absolut inte undervärdera dessa valdistrikt! Sympatisörerna med vårt principprogram är många fler än vi tror i norrland, och de finns inte sällan just i glesbyggden. De är svåra att hitta och nå direkt från vårt perspektiv, men följer media mycket noga och har sett att vi finns. Våra valsedlar måste finnas tillgängliga för dem.

Har även utökat lathunden något:

*http://www2.piratpartiet.se/valsedelsansvarig_vad_betyder_det

Bo Leuf
2006-08-03, 12:07
Har nu lyckats rucka lite på nollstatistiken för Västernorrland (vk26) genom att själv gå in och boka upp valsedelsansvariga för en del mindre kommuner.

Här gäller det i första hand och för många lokaler bara se till att ett antal valsedlar överhuvudtaget läggs ut. Medlemstäckningen är gles och avstånden stora.

Men vi får absolut inte undervärdera dessa valdistrikt! Sympatisörerna med vårt principprogram är många fler än vi tror i norrland, och de finns inte sällan just i glesbyggden. De är svåra att hitta och nå direkt från vårt perspektiv, men följer media mycket noga och har sett att vi finns. Våra valsedlar måste finnas tillgängliga för dem.

Har även utökat lathunden något:

*http://www2.piratpartiet.se/valsedelsansvarig_vad_betyder_det

Göran Axelsson
2006-08-09, 21:45
Ett tips från Norrland!

Om vi saknar medlemmar som kan sköta en röstlokal så kan man alltid ringa till valnämnden och fråga om det går bra att skicka en bunt valsedlar.

Jag gjorde det på prov i Nordmalings kommun där den ende som skulle kunna sköta röstlokalen på kommunkontoret var tvungen att köra en mil på lunchen för att klara av det.

Jag ringde upp valnämnden och presenterade mig och frågade om vi skulle kunna få skicka valsedlarna till dom. Jo, det var inga problem så jag fick ett namn som jag skulle skicka dom till och dom skulle lägga ut valsedlarna när det var dags.

Det här var bara förtidsröstningen men det borde gå att få tag i folk på många ställen.

Det finns inget i vallagen som säger att våra valsedlar ska läggas ut, men det finns inget heller som säger att kommunen inte får lägga ut våra valsedlar.

Och jag skulle tro att röstmottagarna också får lägga ut valsedlar.

/Göran

Rick Falkvinge
2006-08-09, 22:49
Göran Axelsson (2006-Aug-09)Ett tips från Norrland!

Om vi saknar medlemmar som kan sköta en röstlokal så kan man alltid ringa till valnämnden och fråga om det går bra att skicka en bunt valsedlar.

Jag gjorde det på prov i Nordmalings kommun där den ende som skulle kunna sköta röstlokalen på kommunkontoret var tvungen att köra en mil på lunchen för att klara av det.

Hmm, gör ett utskick till alla leads om det här. Det var väsentlig information.