handdator

Visa fullständig version : kulturens s.k. "död"

Sunnan
2006-01-14, 07:47
Det här var innan Piratbyrån hade fått upp de här frågorna på agendan, och PP fanns förstås inte. RMS och Eben Moglen fanns. APB kanske fanns, jag minns inte.

För fem-sex år sedan frågade en bekant mig vad som skulle hända om "piraterna" tog makten och avskaffade copyright, skulle inte kulturen dö då?

Jag svarade "Kulturen, skulle den dö? Lyssna nu. När anti-copyright-anarkist-generationen växer upp så kommer asfalten kanske vara sprucken, kranvattnet kanske är brunt, maten kanske är skral och äcklig, ja, vi kanske lever på jävla Matrix-gröt i fula grå stickade tröjor, men strömmen kommer vara på och bredbandet kommer vara brett och det kommer finnas så mycket filmer, musik, spel och program du vill ha. För är det något vi är bra på är det skapande och spridning av idéer och information. Kulturens död är det sista jag skulle oroa mig för i piratsamhället."

(Sedan dess har jag börjat tänka att med de rätta protokollen människor emellan kan vi fixa vattnet och maten också. Men jag är fortfarande inte orolig för kulturen.)

PS.

Om pro-copyright-talibanerna får som de vill är jag däremot jävligt orolig för kulturen.

DS!

frags
2006-01-14, 09:22
Tja, ju större lögn, ju fler tror på den, och immaterialrätt som en förutsättning för skapande är en gigantisk lögn.

Sunnan
2006-01-15, 21:27
Hur ska vi kulturproducenter som samtidigt är copyrightmotståndare försörja oss i dagens samhälle? Hur ska jag få ihop till mat och hyra på ett etiskt och hållbart sätt? Jag vet verkligen inte. Det är en sak för STIM-anslutna världsstjärnor med skadeståndsindrivande anti-pirat-organisationer i ryggen; det är en annan sak för oss som ser det som en fördel att verken kan spridas enkelt och gratis.

(Jag är varken känd eller bra. Men jag tycker om att jobba med kultur.)

Hur ska resursfördelningspolitiken se ut i ett icke-copyrightbesmittat samhälle? Hur ska marknadsekonomin klara av det? En bevisbörda som jag tycker ligger hos marknadsförespråkarna. Donationer är verkligen inte marknadsekonomi: jag definierar den kapitalistiska bytesbaserade marknadsekonomin dels kring privat ägande av produktionsmedlen men främst kring quid-pro-quo-mentaliteten; quid-pro-quo-mentaliten rubbas starkt av ifrågasättandet av immaterialrätt (åtminstone i ett samhälle som behandlar verk som varor), det är kanske därför så många blir rädda när vi talar om ett avskaffande.