handdator

Visa fullständig version : Valarbetare i dubbel bemärkelse. Problem?

Rolf Norlén
2006-08-16, 23:16
På valdagen 17 september kommer jag att arbeta som valförrättare åt kommuneni enbyggnad där det finnstvå vallokaler. Innebär detta att jag ändå kan vara distributör av våra egna valsedlar eller krävs då en opartiskhet av sådan rang att jag inte ens får lägga ut våra egna valsedlar?

Per Andersson
2006-08-17, 13:31
Jag har inte läst val lagen men jag har uppfattat det från andra som om att vem som helst får gå och lägga ut valsedlar till ett parti. Vad skulle anledningen vara till att du inte skulle få det? men jag är inte säker som sagt, någon annan kanske kan ge ett bättre svar.

Rolf Norlén
2006-08-17, 22:01
Jag tror själv inte att det borde vara något problem,men man har ju hört talats om konstiga ologiska byråkratregler förr. Så man ska nog inte ta något för givet. I värsta fall får jag ringa en vän som får lägga ut valsedlarna så får jag hålla koll på sedlarna och ringa honom efter fler om de tar slut.

Göran Axelsson
2006-08-23, 21:55
Det här kommer från minnet och hörsägen, rätt svar kan du nog få om du ringer valnämnden i din kommun.

I vallokalen ska det alltid finnas minst tre röstmottagare. Det innebär att den fjärde kan gå och göra något annat, tex lägga ut valsedlar eller ta en paus.

En kompis som kommer att jobba som röstmottagare sa att det gick bara bra för valförrättare att lägga ut valsedlar.

Men kolla med valnämnden för att få ett klart besked och skulle du få nej så ska vi lusläsa vallagen. I fall du får nej, fråga var den regeln står.

/Göran