handdator

Visa fullständig version : Hur jag som idéel musiker ser på saken.

D Vibe
2006-01-15, 00:37
Hejsan alla "information wants to be free"-idgare.

Jag är en idéel musiker, d.v.s. jag sysslar med musik på min fritid och har således inga planer eller någon större lust att tjäna pengar på min musik. Med detta innebär det samtidigt INTE att jag släpper min upphovsrätt på mina musikaliska verk.

Det finns en problematik i erat resonemang där ni gärna ser den lilla människan mot de stora utsugarna; nämligen att den kan vändas mot den lilla människan istället.

Tänk er följande scenario:

Jag gör en jävla grym låt som jag gladeligen lägger upp på min hemsida för musikälskare. Folk laddar ner den och respekterar mig som låtskrivare; publiken kanske inte är den bredaste, men det finns iallafall folk som lyssnar på den. Jag har dock ett Copyright i låten, d.v.s. ingen får använda något ur min låt utan mitt tillstånd; varken vad gäller sampling (d.v.s. jag äger inspelningen/produktionen) eller låten (d.v.s. jag äger noterna/texten).

I er värld skulle detta innebära att jag förlorar all min upphovsrätt till dessa saker, och det skulle isåfall innebära att vem som helst får gå in och sampla av och stjäla ur mina låtar utan att jag kan säga ett knyst.

Det skulle, i värsta tänkfalla scenariot, även innebära att min låt används i kommersiella sammanhang där jag hamnar helt utanför rätten att säga något om det hela; t.ex. i filmer, dokumentärer, radioprogram eller t.o.m. i skivsläpp. Även fast jag själv inte tänkt att tjäna några pengar på min låt från början så känns det jävligt fel att någon annan ska kunna göra det utan att jag får säga till något om det.

I detta scenario är det alltså jag, den lilla människan, som kan komma i kläm och utnyttjas av de "onda" företagen.

Eftersom de flesta människor som fortfarande har vett i skallen insett detta, så kommer det att leda till att färre kommer VILJA att skapa någon kultur överhuvudtaget.

Ni i Piratpartiet får gärna fortsätta att skapa kultur och dela med det av er och kanske t.o.m. bli utnyttjade av det och ändå stå där blåögd och skita i det, men tala om för MIG varför JAG ska behöva stå där med händerna i fickorna och bara se på när andra grisar ner MINA skapelser?

/Daniel

John Nilsson
2006-01-15, 01:08
D Vibe (2006-Jan-15)I er värld skulle detta innebära att jag förlorar all min upphovsrätt till dessa saker, och det skulle isåfall innebära att vem som helst får gå in och sampla av och stjäla ur mina låtar utan att jag kan säga ett knyst.

Det är ungefär så som vi föreställer oss en fri kultur ja.

Det skulle, i värsta tänkfalla scenariot, även innebära att min låt används i kommersiella sammanhang där jag hamnar helt utanför rätten att säga något om det hela; t.ex. i filmer, dokumentärer, radioprogram eller t.o.m. i skivsläpp.

Precis.

Även fast jag själv inte tänkt att tjäna några pengar på min låt från början så känns det jävligt fel att någon annan ska kunna göra det utan att jag får säga till något om det.

Betänk att du kommer ha samma rätt vad gäller andra verk. Du får sno samplingar och slingor var du än hittar dem.

I detta scenario är det alltså jag, den lilla människan, som kan komma i kläm och utnyttjas av de "onda" företagen.

Hur menar du att du kommer i kläm?

Eftersom de flesta människor som fortfarande har vett i skallen insett detta, så kommer det att leda till att färre kommer VILJA att skapa någon kultur överhuvudtaget.

Varför det?

Ni i Piratpartiet får gärna fortsätta att skapa kultur och dela med det av er och kanske t.o.m. bli utnyttjade av det och ändå stå där blåögd och skita i det, men tala om för MIG varför JAG ska behöva stå där med händerna i fickorna och bara se på när andra grisar ner MINA skapelser?

Det är så en fri kultur fungerar.

Notera att partiet verkar vara för ett stärkande av namnrätten.

D Vibe
2006-01-15, 01:36
John Nilsson (2006-Jan-15)D Vibe (2006-Jan-15)I er värld skulle detta innebära att jag förlorar all min upphovsrätt till dessa saker, och det skulle isåfall innebära att vem som helst får gå in och sampla av och stjäla ur mina låtar utan att jag kan säga ett knyst.

Det är ungefär så som vi föreställer oss en fri kultur ja.

Nej, det är inte fri kultur. Man är inte fri när ens verk hamnar med vinden och blåser bort och kan utnyttjas hur fasen det vill. Det är inte frihet, det är snyltning. En stor skillnad.

Ni drar dåliga exempel med gamla greker och matematiker; om dessa inte hade velat att deras verk skulle utnyttjas så hade de inte släppt det helt fritt heller.

Det skulle, i värsta tänkfalla scenariot, även innebära att min låt används i kommersiella sammanhang där jag hamnar helt utanför rätten att säga något om det hela; t.ex. i filmer, dokumentärer, radioprogram eller t.o.m. i skivsläpp.

Precis.

Och det tycker du är helt rätt? Tänk efter lite nu istället för att sitta och tänka på ditt egna ego där du bara tänker på att du måste hela tiden ha allting ett klick iväg.

Även fast jag själv inte tänkt att tjäna några pengar på min låt från början så känns det jävligt fel att någon annan ska kunna göra det utan att jag får säga till något om det.

Betänk att du kommer ha samma rätt vad gäller andra verk. Du får sno samplingar och slingor var du än hittar dem.

Är det det du kallar kreativitet? Låt mig skratta...

Det handlar inte om det. Det handlar om att man måste SJÄLV få bestämma med vad man gör med sina egna verk. Men det är tydligen svårt att fatta.

Jag tycker du borde ställa ut dina egna ägodelar i trapphuset så att andra kan ta del av dem. Varför ska immateriella ägodelar vara mindre värda än materiella?

Jävla materiell värld...

Hur menar du att du kommer i kläm?

Därför att mitt egna verk kan utnyttjas och missbrukas helt och hållet utan att jag kan göra ett skit.

Tänk t.ex. att min låt skulle hamna bland i en nazistpropagandafilm, eller t.ex. i en porrfilm. Ett jävla bra sätt att göra sitt namn känt, eller .. nej..

Varför det?

Därför att det finns för stora risker med att ens namn och verk smutsas ner.

Det är så en fri kultur fungerar.

Och det är så det inte får vara.

Notera att partiet verkar vara för ett stärkande av namnrätten.

Visst, Långt Ner I Halsen, Featuring musik av D Vibe .

Nej tack.

Dessutom, i hur många låtar som du hört en sampling i känner du till vem upphovsmannen från början är; om du inte specifikt kollar om det finns nerskrivet någonstans?

/Daniel

Edit:

Mina fina quote-koder verkar inte fungera som de ska.. :/

John Nilsson
2006-01-15, 01:42
Jag tänker inte starta en NY tråd på samma gammla ämne vi har diskuterat här nu i veckor. Du är välkomment att surfa runt forumet och se om du tror du har något att tillföra någon av trådarna.

D Vibe
2006-01-15, 01:48
Det är lugnt, jag har redan startat en ny tråd om det, så du får gärna svara på det jag argumenterat om.

.. funderar själv på att starta ett parti som heter Piratpartiet och vars kärnfråga ska vara om det är snyggt med ögonlappar.

Vadå? Ni tror juh inte på upphovsrätten, så det hindrar mig alltså inte att sno hela er hemsidedesign och ha sidan piratpartiet.nu t.ex.

/Daniel

John Nilsson
2006-01-15, 02:06
D Vibe (2006-Jan-15)Vadå? Ni tror juh inte på upphovsrätten, så det hindrar mig alltså inte att sno hela er hemsidedesign och ha sidan piratpartiet.nu t.ex.

Vilket är en av anledningarna till att vi vill ha kvar varumärkesskydd och en något reviderad bedrägerilagstiftning.

D Vibe
2006-01-15, 02:11
Aha! Brilliant, så exempelvis företag, som redan är stabila, ska naturligtvis vara skyddade, men vi små människor ska naturligtvis inte ha något skydd för det vi skapar. Nejnej.

Tänk efter nu lite istället...

/Daniel

John Nilsson
2006-01-15, 02:13
D Vibe (2006-Jan-15)Aha! Brilliant, så exempelvis företag, som redan är stabila, ska naturligtvis vara skyddade, men vi små människor ska naturligtvis inte ha något skydd för det vi skapar. Nejnej.

Du missförstår mig. Vad jag menar är att om du kopierar hela piratpartiet med uppsåt att lura människor så är det ett uppenbart fall av bedrägeri.

För att kunna hävda det så måste ett visst namnskydd antagligen existera.

Eller va fan, nu börjar jag närmar mig juridiska snår jag inte borde röra mig. IANAL!

D Vibe
2006-01-15, 02:21
Men varför ska man kunna skydda namn som t.ex. partier, varor, företagsnamn och materiella ting om man inte ska kunna skydda ALLT?

Ska det finnas undantagsregler?

Och jag har fortfarande inte fått frågan besvarad på varför andra ska bestämma över vad jag gör med mina skapelser?

.. sen undrar jag också lite hur ni tänkt göra med massarbetslösheten som ni kommer släppa lös när musiker/kompositörer, författare, arkitekter, konstnärer, journalister, programmerare, grafiker och andra immateriella yrkesutövare inte kommer ha någon som helst lönsamhet?

/Daniel

Lenkki
2006-01-15, 19:18
Det finns en hel del anarkister på detta forum och man måste ta det som sägs med en nypa salt.

Just nu verkar det som om det mer är en updatering av upphovsrätten och copyright lagen som är aktuella, för att dra in dem i det här årtusendet.

Det här har blivit diskuterat flertalet gånger tidigare, var snäll och läs runt på forumsen innan du öppnar en ny tråd. För varje ny tråd som öppnas på sagt ämne så drunknar de trådarna där allting redan har blivit färdigdiskuterat och alla frågor svarade. Så var snäll och besvara oss mödan och läs vad som redan finns skrivet.

D Vibe
2006-01-15, 21:19
Okay. Ska göra det i fortsättningen...

Ber om ursäkt.

/Daniel