handdator

Visa fullständig version : MPA verkar vara på hugget för tillfället

2006-08-25, 18:44
Jag såg just att sidan www.olga.net som är ett online gitarr arkiv stängts ner av MPA. För de som inte vet det kan man ladda ner information om låttexter, ackord, tablatur, osv på den siten. Jag vet inte om det varit så länge för jag har inte besökt siten på länge, men jag vet att de har varit utsatta för liknande saker tidigare. Har de fått något nytt blåbär i beslutande position på MPA, eller vad är det frågan om? Eftersom OLGA varit i rättsliga dispyter tidigare, och tills nyligen fanns online, borde eventuella rättsliga problem vara utredda. Någon som vet något om detta?

Arrrgh,

-Arg pirat

larsl
2006-08-25, 19:11
De länkar till brevet på http://olga.net. Värt att notera att alla låtarna de ger som exempel (http://www.olga.net/060621-nmpa-p6of6.jpg) ägs av skivbolag och distributionsföretag istället för av själva låtskrivarna - det är alltså (som vanligt) inte frågan om några stackars svältande musiker.

Finns det inget distribuerat fildelningsnätverk typ Gnutella eller Freenet som har mycket gitarrtabbar? Jag försöker ständigt lära mig spela (men blir aldrig bättre) och har använt OLGA en hel del, men det känns som att det är lite för lätt att stänga ner en websida.

Infol
2006-08-25, 21:33
Detta är ju helt sjukt, eftersom det i 99% av fallen är användare som genom att lyssna på musik lyckats 'plocka ut' hur artisten spelade, alltså ingen direkt kopiering av notböcker (som det hänvisas till i NMPA/MPA:s brev).

Snart måste väl alla musiklärare bli medlemmar i MPA och begära tillstånd för att lära ut sina instrument - annars bryter de mot upphovsrätten...

Löjligt!!!

larsl
2006-08-25, 22:13
Infol (2006-Aug-25)Detta är ju helt sjukt, eftersom det i 99% av fallen är användare som genom att lyssna på musik lyckats 'plocka ut' hur artisten spelade, alltså ingen direkt kopiering av notböcker (som det hänvisas till i NMPA/MPA:s brev).

Det är inte det som det hänvisas till, det är sjukare än så. NMPA vet mycket väl att tabbarna och ackorden som finns på OLGA och liknande sidor är transkriberade av folk som har lyssnat på låtarna och inte avskrivna från notböcker. Det de hävdar är att deras medlemmar äger själva kompositionerna, och därmed är det förbjudet att skriva ner den och publicera den på något sätt, även om det inte är en ren avskrivning, även om den inte är 100% rätt.

Undrar vem som var den första som fick en låt med ackordföljden A-D-E7 upphovsrättsskyddad? Han/hon/den borde kunna håva in en hel del pengar...