handdator

Visa fullständig version : Taktisk röstning

Bo Leuf
2006-08-30, 07:53
Om man tittar på tidigare års valresultat är det uppenbart att väljare i hög utsträckning idag röstar taktiskt. De är inte speciellt partitrogna, inte ens blocktrogna, utan kan rösta exempelvis (s) till riksdag, (mp) till landsting, och (c) till kommun. Valet i varje valsedelsfärg beror helt enkelt på vilket parti bäst motsvarar väljarens intressen på respektive representationsnivå. Här finns ytterligare ett argument mot invändningen om 'bortkastad röst' om man röstar på Piratpartiet.

För flertalet väljare finns de mest hjärtenära frågorna på kommunnivå. Vi kan därför tidigt påpeka i röstvärvningsdiskussionen att vi inte konkurrerar med deras traditionella partisympatier där. Väck alltså tidigt den medvetna insikten att detta val inte är antingen-eller, utan både-och. Rösten på Piratpartiet gäller enbart de viktiga sakfrågorna om kultur, kunskap och privatliv som måste drivas på riksdagsnivå.

Piratpartiet behöver helt enkelt inte ta ställning i alla andra frågor, framförallt inte i de väljarnära områdena. Vi förutsätter att respektive väljare följer sitt goda omdöme i varje delval för att på bästa sätt påverka politiken på alla nivåer. Detta borde påpekas tydligt och ofta, eftersom en vanlig omedelbar reaktion på stan antyder det gamla tankesättet att man röstar på samma parti i alla tre delval — något som i verkligheten kanske håller på att bli en raritet.

Richie
2006-08-30, 14:45
Bo Leuf (2006-Aug-30)Vi förutsätter att respektive väljare följer sitt goda omdöme i varje delval för att på bästa sätt påverka politiken på alla nivåer. Detta borde påpekas tydligt och ofta, eftersom en vanlig omedelbar reaktion på stan antyder det gamla tankesättet att man röstar på samma parti i alla tre delval — något som i verkligheten kanske håller på att bli en raritet.

Jag tror du har hittat en mycket stor anledning till att Junilistan fick såpass många röster som de gjorde i EU-valet sist.

SM5POR
2006-08-31, 17:43
Bo Leuf (2006-Aug-30)Om man tittar på tidigare års valresultat är det uppenbart att väljare i hög utsträckning idag röstar taktiskt.

Som jag skrev i din blogg: Det du talar om är röstsplittring, inte taktisk röstning. I övrigt har du rätt.

Taktikröstning är när man röstar på ett annat parti än det man egentligen sympatiserar med, eftersom man tror att det i kombination med andras röster ger ett bättre valresultat totalt sett. Att ha hjärtat hos Socialdemokraterna, men rösta på Vänsterpartiet för att de inte skall halka under fyraprocentspärren, det är taktikröstning.

Röstsplittring är när man fördelar sina röster mellan olika partier i olika val. Man röstar med andra ord inte ideologiskt, utan snarare beroende på sakfrågorna (eller något annat kriterium som gör att man värderar samma parti olika högt i olika val).

nimbus
2006-09-26, 16:59
Ja jag tycker inte att min röst på Piratpartiet var bortkastad överhuvudtaget, trots att det inte kom in i riksdagen. Även utanför riksdagen går det ju att påverka, om än inte så direkt. En del mediautrymme har vi ju fått, men det har varit i fildelningsfrågorna. Nu gäller det bara att sprida synen på att PP även har frågorna integritet, patent och upphovsrätt på dagordningen. Som enskild väljare kan jag tro att det faktum att vi betecknas som ett "enfrågeparti" till viss del, mer eller mindre, gjort att det blivit "fildelarpartiet" i mångas ögon. Då man hör ordet enfrågeparti tänker man ju logiskt att det bara är en fråga som är viktig hos det partiet.