handdator

Visa fullständig version : Förtidsröstning - avrapportering

Michal
2006-08-30, 11:21
Tänkte starta en tråd där folk kan berätta hur det går med valsedelsdistributionen under förtidsröstningen.

Här kan man också rapportera om man har observerat några oegentligheter, som till exempel att våra röstsedlar försvinner, mm.

Jag kan börja med att säga att i de 4 lokaler där jag delade ut i förmiddags så fanns det bara röstsedlar från moderaterna och centern (troligt att dom samarbetar) - alltså inga andra partier var lika snabba som vi (jag).

Sedan tänkte jag ta mig friheten att citera Björn Feltén's mail till mig angående antalet valsedlar man bör lägga ut under förtigsröstningen och på valdagen:

Rent teoretiskt så har vi lyckats skrapa ihop pengar till valsedlar så att de räcker till 44% av landets röstberättigade.

Men, som vanligt i Piratpartiet, så gäller det att gå på fingertoppskänslan. I till exempelvis de olika äldreboendelokalerna kan man kanske misstänka att det går åt lite färre, i närheten av våra större lärosäten lite fler. Fast å.a.s. skall man kanske vara försiktig med alltför snara, förutfattade meningar. :)

Men jag rekommenderar att man går ut lite löst med ett hundratal valsedlar till att börja med, sedan får man följa upp kort tid därefter för att få en känsla för hur många som krävs. Efter någon dag eller två i förtidsröstningslokalerna, efter någon timme eller två i vallokalerna på valdagen.

manimani
2006-08-30, 11:29
Michal (2006-Aug-30)Jag kan börja med att säga att i de 4 lokaler där jag delade ut i förmiddags så fanns det bara röstsedlar från moderaterna och centern (troligt att dom samarbetar) - alltså inga andra partier var lika snabba som vi (jag).

Öh? Får inte alla riksdagspartier + (sd) + (spi) sina valsedlar utlagda automatiskt av "staten"? D.v.s. de anställda valarbetarna. Isåfall har "staten" gjort ett dåligt jobb här. Eller så har de andras valsedlar tillfälligt tagit slut, redan. Eller också har nån sabotör varit framme.

Michal
2006-08-30, 12:10
Jag tror att det bara gäller på själva valdagen. Jag kan ju ha fel...

De kan knappast ha tagit slut eftersom jag hängde på låset idag och var på plats då lokalerna öppnade. Dessutom så arbetar de flesta på förmiddagen så jag tror knappast att det var en plötslig anstormning mellan 11.00 och 11.10.

Sabotage känns också uteslutet i ett sånt tidigt skede.

manimani
2006-08-30, 13:49
Det förklarades i en annan tråd att det är endast valsedlar med bara partinamn men inga kandidater, som läggs ut av funktionärerna.

Jag kan meddela att jag passerade röstningslokalen i Nordstan idag ungefär kl. 13:30, och där fanns (ännu) inga valsedlar för Piratpartiet. Så den som har hand om den lokalen borde se till att vakna och borsta tänderna och duscha och äta lite och sen gå dit med en bunt.

I den meningen som jag nyss skrev gjorde jag i och för sig väldigt många förutfattade antaganden om vad som är orsaken till att det saknas valsedlar i Nordstan. :cool:

Jag hade tyvärr inga med mig själv.

EDIT: Jag ber om ursäkt för mina ogrundade antydningar om att personen som har hand om Nordstan skulle vara morgontrött. Det har framkommit att den vallokalen helt enkelt slukar tonvis med valsedlar.

slakker
2006-08-30, 14:31
Hur kan vi försäkra oss om att de som är ansvariga sköter sina förpliktelser? Vore ju katastrof om några helt enkelt inte orkar sig till sina lokaler, det skulle vi ju tappa bra mycket röster på?

brelovich
2006-08-30, 15:53
Jag placerade en bunt med en lapp på utanför röstningslokalen på Handels imorse (innan de öppnade.) När jag sedan var där och kollade en stund senare hade verksamheten inte riktigt kommit igång, men valsedlarna låg ute snyggt och prydligt i alla fall. Jag passade också på att vara den förste att rösta i denna lokal.

Övriga lokaler såg bra ut vid kontroll. Träffade på en Kristdemokrat i samma ärende och han var väldigt trevlig och oväntat välinformerad om våra frågor.

Vad jag har sett hittills går det civiliserat till, men vi får väl se.

Jag skall svänga förbi Nordstan imorgon och kolla läget för säkerhets skull.

Jonas Lihnell
2006-08-30, 17:11
Jag lämnade in en 100st eller så på kortedala bibliotek innan dem öppnade, kontrollerade innan jag åkte in till stan och det fanns kvar och var utlagda. Skall försöka kontroller nordstand och den "lokala" förtidsröstningslokalen där jag sover (ibland vid östra, ibland kortedala och ibland på vårväderstorget).

brelovich
2006-08-30, 17:31
Jonas Lihnell (2006-Aug-30)Skall försöka kontroller nordstand och den "lokala" förtidsröstningslokalen där jag sover (ibland vid östra, ibland kortedala och ibland på vårväderstorget).

Nämen, sover du på Vårväderstorget? Du är väl inte uteliggare, stackars pojk? ;)

Fana
2006-08-30, 17:40
Lämnade hundra sedlar vid Focus Affärscentrum nära Liseberg kl 11.30 idag, alla de traditionella partierna hade valsedlar liggandes redan då och dessutom ett par funktionärer för sossarna o nått annat parti som försökte värva röster (dem tittade lite snett på mig när jag la ut PP sedlarna, får hoppas att dem är renhåriga och inte plockar bort dem eller nåt dylikt). Ska se imorgon hur många sedlar det har gått åt (eller om dem är borta etc).

perost
2006-08-30, 20:57
Var runt på Ekocentrum, Nordstan och några ställen idag: INGA VALSEDLAR!!!

Pratade lite med dem i Ekocentrum och enligt dem levererar alla partier själva valsedlar till förtidsomröstningskontoren (låååångt ord! :>).

Jonas Lihnell
2006-08-30, 21:27
Nordstan <- vi lade ut 2ggr idag, uppenbarligen behövervi lägga ut nya varje timma om det skall gå ihop.

Fana
2006-08-30, 22:53
Jonas Lihnell (2006-Aug-30)Nordstan &lt;- vi lade ut 2ggr idag, uppenbarligen behövervi lägga ut nya varje timma om det skall gå ihop.

Även om jag hoppas att dem försvinner så snabbt för att det är många som röstar på oss så misstänker jag att det är folk som plockar bort dem på ren jävelskap (ochdärmed byter mot demokratins grundvalar).

manimani
2006-08-30, 23:01
Fana (2006-Aug-30)Jonas Lihnell (2006-Aug-30)Nordstan &lt;- vi lade ut 2ggr idag, uppenbarligen behövervi lägga ut nya varje timma om det skall gå ihop.

Även om jag hoppas att dem försvinner så snabbt för att det är många som röstar på oss så misstänker jag att det är folk som plockar bort dem på ren jävelskap (ochdärmed byter mot demokratins grundvalar).

På vilka grunder misstänker du det? Det är ganska naturligt att många människor röstar i Nordstan. Och många väljer att ta en valsedel av precis varje parti, för att bevara rösthemligheten.

Björn Felten
2006-08-31, 04:47
Fana (2006-Aug-30)Även om jag hoppas att dem försvinner så snabbt för att det är många som röstar på oss så misstänker jag att det är folk som plockar bort dem på ren jävelskap (ochdärmed byter mot demokratins grundvalar).

Om någon upptäcker att något fusk förekommer, så rapportera det gärna i den här tråden (http://forum.piratpartiet.se/Topic51532-56-1.aspx).

Vad gäller Nordstan, så blev det tydligen så, att det missades att lägga ut valsedlar där när de öppnade klockan tio. Men strax före halv tre lade jag ut en första bunt. Detta efter att flera människor faktiskt kommit fram till oss och påpekat att det saknades valsedlar (undrar hur många som går fram till en sosse eller en moderat och påpekar något sådant... :) ).

Men redan efter fyrtio minuter kom det nya rapporter om att det saknades valsedlar där. Vid en kontroll visade det sig att det fanns två rack för valsedlar, jag hade missat detta, så det västra racket saknade våra valsedlar. Men även den första bunten var nästan tom! Det hade alltså gått åt mer än 100 valsedlar på en knapp timme. Uppdämt behov?

Så, som sagt, Nordstan är en stor knutpunkt för folk i farten i Gbg. Hotell, centralstationen, bussterminalen, spårvagnar och bussar i närheten. Plus halva Gbg på språng. Vi måste således alla vara vakna för att just Nordstan är en av stans viktigaste röstningslokaler och kika till våra valsedlar när vi är i närheten.

Fana
2006-08-31, 12:30
Kan ju vara så som ni säger att folk plockar en av varje (tänkte inte på det då jag själv enbart försett mig med den jag tänker använda när jag röstat förr). I vart fall, var just o kollade focus affärscentrum igen, det hade gått åt en del, kanske en tredjedel av dem jag la dit igår (så runt 30st), la dit 100 nya och kollar igen om två dar tror jag. Ska ta en tur förbi nordstan imorgon istället och lägga dit vid behov.

brelovich
2006-08-31, 16:00
Jag dukade Nordstan imorse, strax före öppningsdags vid 10-tiden. Då fanns det ett fåtal av våra valsedlar kvar på samtliga fyra platser (2 ställ x 2 sidor.) Jag placerade dit uppskattningsvis 500 valsedlar, dvs tillräckligt för att det bör räcka över dagen (men ingenting är säkert.)

Eftersom det var före ordinarie öppethållande blev jag uppvaktad av en väktare men han lät mig hållas när jag förklarade att jag distribuerade valsedlar. Det kan vara värt att först ta kontakt med närmsta väktare om du är där och fyller på när röstningslokalen inte är öppen för att undvika otrevligheter. (Andra partier fyllde på samtidigt, men det vet jag inte om han märkte.)

Jag hoppas ansvarig för Nordstan tar tag i situationen. Vi är många som kan hjälpa till med distributionen där men det är lämpligt om någon leder verksamheten.

Den som akut behöver valsedlar i centrala stan kan messa mig på 0706-033388. (Jag sitter på föreläsningar och kan ofta inte svara.) Jag befinner mig nästan dagligen i trakterna kring Handels och har med mig ett mindre lager.

Om du går förbi en röstningslokal, gå in och kolla läget. Om du inte har valsedlar med dig kan du åtminstone underrätta någon distributör.

Leo
2006-08-31, 17:44
Jag var nere och tittade på den centrala förtidsröstningslokalen här i Kristianstad idag (Skåne nordost). Valsedlar lades ut igår av ansvarig, och jag passade på att kolla valsedlarna när jag lämnade böcker idag.

De var borta! Någon hade tagit ALLA våra valsedlar och slängt bort dem

Jag ringde direkt en av de ansvariga i kommunen och fick valsedlar som jag la ut som en nödlösning idag.

Hemskt att se att valsedlarna försvinner samma eller nästa dag efter att de har lagts dit!

brelovich
2006-09-01, 13:37
Samtliga mina tre lokaler har dragit några tiotal valsedlar var sedan de öppnade i onsdags. Ingen rusning alltså. Nordstan däremot fortsätter att förbruka kopiösa mängder. Imorse var tre av fyra ställ tomma eller nästan tomma. Förhoppningsvis betyder detta att vi får massor av röster där.

Inga tydliga tecken på valfusk någonstans. Våra valsedlar verkar åka omkring lite i ställen vilket tyder på att någon flyttar dem, men inte till någon märkbar nackdel för oss. Personalen på lokalerna verkar välinformerade om vår existens och frågar hur det går för oss så det verkar som om vi lyckats synas där åtminstone.

Jobba på!

Björn Felten
2006-09-02, 12:41
På Tuve bibliotek hade mer än hälften av de ursprungliga 200 tagit slut efter första dagen. Påfyllt ytterligare 200.

Kanonbra att så många förbarmat sig över Nordstan! Alla som kan uppmanas titta till våra fyra fack där så snart ni är i närheten. Tyvärr har jag fortfarande inte fått tag i den ansvarige för lokalen, så vi får fortsätta att köra på som vi börjat.

Tänk bara på att enligt statistiken från förra valets förtidsröstning så kommer förbrukningen att gå upp rejält nästa vecka. Kanske blir vi tvungna att ställa en hel kartong där i något hörne, så att inte alla skall behöva släpa med sig egna valsedlar.

http://www.val.se/val/val2006/fortidplotter/1480.html

brelovich
2006-09-02, 16:42
Nordstan funkar bra nu. Vad jag har sett har vi inte varit i närheten av att få valsedelsbrist sedan i onsdags morse. Vi har ganska väl tilltagna buntar i ställen och det verkar vara bra bevakning från kampanjfolket i Brunnsparken.

Allt verkar gå civiliserat till i valsedelställen. Jag har pratat lite med personalen och de hade ingen avvikande uppfattning. När lokalen stänger drar de sopsäckar över ställen och platsen patrulleras av väktare så jag börjar bli ganska lugn över att vi kan placera ut betydande mängder valsedlar utan någon större risk.

Jag fortsätter mina morgonrundor i nästa vecka. Visar det sig nödvändigt kan jag utöka med lunch- eller eftermiddagsrundor. Sen verkar vi ju ha kampanjfolk på plats under dagarna också. Jag är inte jättebekymrad över läget men vi får väl se hur det hela utvecklar sig.

Jag har statistik på vad jag distribuerar och till vilken lokal. Hur är det med er andra? Har ni siffror på hur mycket ni lagt ut och var?

Ztripez
2006-09-02, 22:14
Jag har inte haft tid innan för att angagera mig men nu har en betydligt mer strukturerad arbetstid.

Vart börjar jag?

brelovich
2006-09-02, 22:43
Ztripez (2006-Sep-02)Jag har inte haft tid innan för att angagera mig men nu har en betydligt mer strukturerad arbetstid.

Vart börjar jag?

När har du tid över? Är du tillgänglig dagtid kan du dyka upp vid valstugorna i Brunnsparken runt 12 och hjälpa övriga närvarande i kampanjarbetet. Jonas Lihnell är initiativtagare och andlig ledare för aktiviteterna.

Har du möjlighet att skriva ut A4/A3 enkel- eller dubbelsidigt? I så fall kan du printa ut foldrar och/eller affischer till kampanjarbetet. Det skall visserligen komma foldrar från centralt håll, men det tar nog någon vecka och det finns alltid några till som behöver informeras. Du kan också skriva ut brevet som gick ut som veckans uppdrag från Rick och dela ut till grannarna.

Bor du nära en förtidsröstningslokal som saknar ansvarig eller har du möjlighet att sköta någon obemannad lokal någon annanstans? Bokningssystemet hittar du här (https://www.piratpartiet.se/admin/public/PrevotingLocationsPublic.aspx). Att lägga ut valsedlar tar inte så mycket tid men kräver tillsyn med jämna mellanrum.

Har du bil? Kan du ställa upp som distributör på valdagen? Om du inte har bil kan du istället boka dig som värd för en vallokal. Bokningenssystemet för valdagen hittar du här (https://www.piratpartiet.se/admin/public/VotingLocationsPublic.aspx).

Detta var några förslag. Gör det som passar dig och som du har tid och möjlighet att göra. Vad du än gör, glöm inte att övertyga dina släktingar, vänner, grannar och kollegor om att rösta pirat.

Är något av ovanstående av intresse så är det bara att agera. Har du frågor är det bara att återkomma. Kör hårt!

Jonas Lihnell
2006-09-03, 08:31
Om du bor nära en förtidsröstningslokal kan du även försöka göra det till en vana att gå in, kolla så att det finns valsedlar och om dem saknas höra av dig till bo leuf, björn felten eller någon annan som i sin tur kan få kontakt med ansvarig för lokalen (mig exempelvis, 0708 888909)

DanceK
2006-09-04, 14:47
Valsedlarna jag lade ut i Askims Bibliotek har försvunnit. Jag lade fram en ny bunt idag och tolkar detta som att jag får gå dit oftare, vare sig någon slängt dem eller de tagit slut. ;)

Upprepas det får jag väl säga till valmyndighetens representant på plats.

brelovich
2006-09-04, 15:03
Nordstan var välfylld imorse och strax efter lunch. Jag åker en vända innan stängningsdags också.

På Allégården hade valsedlarna för småpartierna flyttats till ett eget bord. På det stora bordet som man ser först när man kommer in fanns bara riksdagspartiernas valsedlar och blanka valsedlar. Jag skulle inte kalla det valfusk direkt; personalen har uppenbarligen varit involverad men det visar ju tydligt hur man ser på småpartier.

Jag hade inte parkeringstid nog att utröna detta vidare och jag anser att det är bättre att jag lägger min tid på kampanjarbete men om någon känner sig manad är det förstås fritt fram att forska i saken.

Janne Karlsson
2006-09-04, 19:33
Jag bor inte i Göteborg, men jag var på besök i denna vakra stad i helgen. Jag gick en promenad till Nordstan för att kontrollera att det fanns valsedlar på plats. Jag kontrollerade vid flera tilfällen både under Lördagen och Söndagen och kan bara konstatera att de ansvariga har gjort ett bra jobb, det fanns valsedlar vid alla besök.

Bra jobbat!

/Janne

Axeteg
2006-09-06, 22:07
Efter ca 2 timmars allmänt gående inne i stan så gick jag in och kollade hur det såg ut med sedlar, mötte Bo på vägen så det blev en pratstund där, när jag sen gick och kollade så blev jag utfrågad av en kille som hade hört talas om oss men som inte visste vad vi ville. Under denna diskution så ser jag en till kille i piratkläder kolla valsedlarna, så vi var 3 pers där med kanske 5 min mellanrum, så det verkar som om Nordstaden är väl kontrollerad.

Passade på att ta en sväng förbi Focus och kolla hur det såg ut där, och precis som i Nordstaden fanns det gott om valsedlar.

Bra jobbat

Göran Axelsson
2006-09-10, 01:01
Det här är kul att läsa för en Norrlänning. Vi har sett en del åtgång på några av våra röstningslokaler men ingenting i närheten av vad ni har. Men ni verkar klara av anstormningen bra i alla fall.

Jag vill dock tipsa er om att det kan nog bli mer fart nästa vecka. Kolla på statistiken över förtidsröstningen från förra året och från i år så ser ni att takten ökar andra veckan.

http://www.val.se/val/val2006/fortidplotter/1480.html

Kämpa på så ses vi i Riksdagen!

/Göran

brelovich
2006-09-14, 15:28
Min hemliga kontakt i Nordstan meddelade imorse att han fyllt på med rejäla högar i alla ställen. Det var inte tomt men det var inte heller fullt. Imorgon kör han i resten av den 1000-bunt han fick i början av förtidsröstningen.

Jag vet att det är många fler som fyllt på och detta betyder att vi också fått många röster. Fortsätt jobba allihop så det blir ännu fler!

Tyvärr uppdagades det imorse att på ett ställe hade någon ställt en valsedel för miljöpartiet framför våra. Tyvärr fanns ingen kamera på plats så dokumentation saknas men det gäller uppenbarligen att vara på sin vakt.