handdator

Visa fullständig version : Föregå med gott exempel!

Gonte
2006-09-06, 16:17
Eftersom en av våra frågor är just skyddat privatliv så känns det ju angeläget att vi skyddar våra register väl...

När nu sossarna råkat ut för intrång genom att lösenord kommit ut, så kanske det vore bra om vi föregick med gott exempel...

Men vad kan man göra? Vilka säkerhetsidéer sitter folk med där ute?

En dröm för mig personligen vore om man kunde ta efter någon bank, men jag förstår mycket väl att det är för dyrt i dagsläget...

En tanke jag själv fick är ifall man direkt efter inloggning ser en liten ruta med t.ex. de senaste 10 tillfällena man loggat in, vilket gör det lättare för mig själv att upptäcka om någon annan använder mitt konto...

Ett litet önskemål direkt till er andra som kommer åt medlemslistan är att ni byter lösenord ibland, och framförallt undviker lätta, uppenbara, lösenord...

asdax
2007-01-30, 00:30
Jag tror att risken att någon kommer vilja "hacka" ett konto till ett diskusionsforum är ytterst minimal. Om man kräver att folk ska byta lösenord hela tiden så kommer man få mer problem med att folk glömmer sina nya lösenord, än problemet att folk skulle hacka varandras konton tror jag.

Säkerhetsprincip vi bör följa/följer: Lämna inte ut medlemsregistret till obehöriga.

Gonte
2007-02-07, 00:03
jag syftar dock inte på forumkonton, utan på funktionärernas konton till admin (som numera är pirateweb)... Tycker det är känsligare med systemet som ger tillgång till partiets medlemslista...

Rick Falkvinge
2007-02-21, 02:02
Håller med, och just medlemsregistret är en sak jag är totalparanoid kring. Det ligger faktiskt i roadmap att ha ett bankliknande system (med tvåfaktorsautenticering) för dem som har större tillgång till systemet, om än att vi inte har möjlighet att prioritera det just för stunden.

virre_erriv
2007-02-21, 12:06
säkerställ medlemsregister ja.

(inte för att jag tror på ett ögonblick att statens hundar inte redan har ögon på oss... För att inte prata om industrin)

men angående sosse lösenord. En av de mer intresanta poängerna med hela den historien var en interjuv med den vars konto intrång gjordes från... Han hade samma användarnamn som lösenord enligt honom....

Vi får hoppas att piratpartiet har lite mer teknikkompetenta medlemar? (sossarnas problem, stora, toppstyrda och teknik inte alla deras medlemar kan hantera)