handdator

Visa fullständig version : Hittar du inte din vallokal?

brelovich
2006-09-07, 08:23
Jag har haft stora problem att lura ut var Karl Johanstorget ligger. Eftersom jag inte har kunnat hitta det på någon karttjänst ringde jag till kommunen (031-611000). Damen i växeln försökte först hjälpa mig men kunde inte hitta adressen så hon kopplade mig vidare till valnämnden som efter en hel del interna diskussioner (som jag hörde genom luren) kunde ge mig närmare anvisningar till en fotbollsplan i Majorna. Något torg finns där inte i nuläget.

Vad jag vill säga är att kolla redan nu din(a) vallokal(er) och om du har några som helst funderingar över var den ligger, tveka inte att ringa och fråga.

Jag passade också på att fråga om hur dags man kan lämna valsedlar. Mellan 07:00 och 07:30 skall personalen dyka upp enligt besked. Vi får hoppas att de är där i tid så man hinner avverka sin runda.

Björn Felten
2006-09-07, 10:07
brelovich (2006-Sep-07)Jag har haft stora problem att lura ut var Karl Johanstorget ligger.

Nu är det iofs 50 år sedan jag bodde i Majorna, men om jag minns rätt så var det den lilla trekanten, mitt emot kyrkan, där Allmänna vägen börjar, som kallades Karl Johanstorget. Men det är väl så igenbyggt nu att det inte längre är något torg kan jag tänka mig.

// f.d. Majpojke

brelovich
2006-09-07, 14:48
Antingen minns du fel eller så har valnämnden fel. Om valnämnden har fel är det ju ett allvarligt fall av undermånlig myndighetsutövning som behöver belysas. Jag skall undersöka detta och om de har fel kanske det kan vara av intresse för G-P.

Enligt besked från valnämnden ligger Karl Johans torg där vallokalen skall finnas vid Karl Johansskolan, ungefär där Amiralitetsgatan möter Såggatan, alltså där det är en fotbollsplan. Intill planen finns någon röd samlingslokal som jag fick veta är rätt ställe.