handdator

Visa fullständig version : Upphovsrätten

Jeinhor
2006-01-19, 20:32
Jag är småföretagare som jobbar som IT-konsult och utvecklar egna webbapplikationer, och jag reflekterade över påståendet "Den ekonomiska upphovsrätten måste avskaffas i ett modernt samhälle." som stod i era argument.

Ponera att jag gör en framgångsrik applikation som säljs till många och uppmärksammas snabbt. Om inte upphovsrätten finns, vad hindrar då ett storföretag från att dekompilera hela mitt projekt, justera det så att det passar dem och börja sälja det själva? De kommer då att ha extrema fördelar eftersom jag inte har resurser som kan jämföras med deras (marknadsföring, vidareutveckling, "consulting", etc.), och jag får inte ett enda öre för min idé.

Visst fungerar det om alla är så genomgoda som ni skriver i era argument: "det blir inte en sämre idé för att man delar med sig av den" och "man kan hjälpa varandra med diskussion och idéer". Men historien har trots allt visat att många storföretag inte känner någon som helst empati och då faller hela det konceptet direkt. Vi småföretagare har helt plötsligt inget skydd för våra idéer och kommer sopas bort från mattan!

coccozz
2006-01-19, 21:20
Nu är det ju sällan en hemsida, eller webbapplikationer som du nämner, uppnår verksstatus.

Koden bakom är änsålänge inte skyddad av mjukvarupatent.

Ändå tjänar folk pengar på att skapa hemsidor (eller webbapplikationer)....och ändå påstår folk att det skulle vara omöjligt att göra just detta om inte upphovsrätten, som inte ger de något skydd alls, försvann...

John Nilsson
2006-01-19, 21:26
Jeinhor (2006-Jan-19)Jag är småföretagare som jobbar som IT-konsult och utvecklar egna webbapplikationer, och jag reflekterade över påståendet "Den ekonomiska upphovsrätten måste avskaffas i ett modernt samhälle." som stod i era argument.

Bra, det har varit få som företräder motargument från it-sektorn här.