handdator

Visa fullständig version : Kan inte posta i forumet om man inte anvnder IE

Leo Bergman
2006-09-10, 15:43
Jag har skrivit ett svar i en tråd och försöker posta det.
Fram kommer då till login sidan.
Jag loggar in och kryssar i "remember me" rutan.
Svaret är tömt, men då jag sedan tidigare vet att detta forum strular en del så hade jag kopierat texten.
Jag kopierar in den igen och försöker igen, men återigen kommer en loginsida upp.

Även om jag uppskattar det arbete som volontärer lägger ner på detta forum så är det trist då det känns lönlöst att försöka delta i debatt så det är högst osäkert om man kan få sitt svar att bli inlagt.
Helt obegripligt hur man kan använda ett forum som fungerar såpass uselt som körs på en MS server med ASP när det finns utomordentliga forum som kör på linux och PHP.

Nu funkar tydligen detta MS baserade ursäkt för ett forum om man använder IE, men det kan väl inte vara så att man vill utesluta användare som föredrar open-source alternativ från att skapa inlägg?

Ett jättetack till de som lagt ner tid och möda på att få upp hemsida och forum, men tyvärr tycker jag att det är tydligt att det borde göras om och göras rätt.

Oldtimer
2006-09-10, 16:10
Det finns bevisligen folk som använder annat än IE på detta forum och det fungerar för dem. För mig låter det som om du har något problem med kakorna (cookies). Prova att rensa bort de som kommer från piratpartiet.se och testa igen.

Sedan tycker ju jag personligen att Ryan gjort ett gott jobb med sitt InstantForum.NET och förstår inte varför det skall hackas på IIS och ASP.NET så fort något inte fungerar. Vi hade hade tre dagars driftavbrott på Richies Apache-server i förra veckan, men alla tycks inse att det är sådant som händer.

Vi behöver väl inte ha ett religiöst krig om IIS/ASP.NET vs. Apache/PHP. Jag har haft nog avliknande krig i mitt yrke genom åren. Om vi byter forumprogramvara hoppas jag att det är av bättre skäl än attvissa folk ogillar IIS/ASP.NET.

Hoppas du inte tar illa upp av mitt gnäll - det är inte kul att ha problem med att posta - men jag tycker man bör lösa problemen istället för att generalisera och moralisera om utvecklingsplattformar.

Infol
2006-09-10, 16:48
Jag hade (för ca en månad sedan, på XP/firefox) samma problem som Leo iom att jag ville ändra så det syntes att jag är partimedlem. Det hjälpte av någon anledning inte att rensa cache/cookies, men efter ominstallation av FF gick det sedan utmärkt.

(anm: kör numera GNU/Linux/Firefox)

Leo Bergman
2006-09-10, 17:14
Oldtimer (2006-Sep-10)Det finns bevisligen folk som använder annat än IE på detta forum och det fungerar för dem. För mig låter det som om du har något problem med kakorna (cookies). Prova att rensa bort de som kommer från piratpartiet.se och testa igen.

Sedan tycker ju jag personligen att Ryan gjort ett gott jobb med sitt InstantForum.NET och förstår inte varför det skall hackas på IIS och ASP.NET så fort något inte fungerar. Vi hade hade tre dagars driftavbrott på Richies Apache-server i förra veckan, men alla tycks inse att det är sådant som händer.

Vi behöver väl inte ha ett religiöst krig om IIS/ASP.NET vs. Apache/PHP. Jag har haft nog avliknande krig i mitt yrke genom åren. Om vi byter forumprogramvara hoppas jag att det är av bättre skäl än attvissa folk ogillar IIS/ASP.NET.

Hoppas du inte tar illa upp av mitt gnäll - det är inte kul att ha problem med att posta - men jag tycker man bör lösa problemen istället för att generalisera och moralisera om utvecklingsplattformar.

Jag har provat med att rensa cookies och kör med standard inställningar på FF.

Om du inte har problem med forumet förstår jag att du kan tyckaatt det är ett bra forum.

Själv så tycker jag att det finns betydligt bätrre forum mjukvara men jag är inte så noggrann med funktionaliteten sålänge det går att posta och läsa, vilket det altså inte gör för mig.

Som du ser så får jag även det problemet att alla radbrytningar får dubbel höjd då jag skriver i IE.

Jag tror knappast problemet är att forumet körs på MS teknologier. Men den uppfattning jag fått då folk efterlyser ett ASP baserat forum är att det är ett dåligt val helt enkelt för att det inte finns lika bra mjukvara skriven för den platformen.

Den uppfattningen stärks av att jag besöker ett stort antal olika forum vilka alla fungerar utan problem och detta är det enda ASP .NET baserade forum jag använt.

Jag kan hålla med om att vanligtvis så kan enideologiskdebatt om MS vs. open-source vara lite tjatig. Men detta är i min mening inte en webbsida som vilken annan somhelst. Vanligtvis då jag utveklar lösningar så använder jag den teknik som är bäst lämpad för syftet och ideologiska värderingar hamnar i andra hand.

Då det gäller Piratpariet står de för en ideologi och jag tycker det är synd att den inte är reflekterat i praktiken. Det är även tydligt i min mening att lösningen inte är lika bra som de mängder med olika forum jag besöker. Jag tycker valet av forummjukvara är riktigt dåligt, främst för attdet inte fungerar, men även för att det går stick i stäv med vad partiet står för. Hade det varit så att det var brist på bra PHP baserade forum hade jag kunnat förstå och accpetera valet du det viktigaste är att det funkar, men motsatsen är uppenbarligen fallet.

Men det är braomdu ärnöjd med hur forumet fungerar och har fått nog av en "religiös debatt" omöppen vs. sluten källkod och därav struntar i vilket man använder.

Jag vill bara kunna skapa inlägg och skulle tycka som väljare att det gav ett mer förtroendeingivande intryck om man inte valde ett sämre alternativsom kräversluten källkod för att köras.

"Put you money where your mouth is" som de säger, men i detta fallet hade ju man sluppit ta pengar ur partikassan och ge till MS om man hade valt att inte köra deras plattform.

Oldtimer
2006-09-10, 17:43
Leo Bergman (2006-Sep-10)Jag har provat med att rensa cookies och kör med standard inställningar på FF.

Om du inte har problem med forumet förstår jag att du kan tyckaatt det är ett bra forum.

Själv så tycker jag att det finns betydligt bätrre forum mjukvara men jag är inte så noggrann med funktionaliteten sålänge det går att posta och läsa, vilket det altså inte gör för mig.

Jag tror ändå inte att det har med forumprogramvaran att göra. Vi har ju massor av folk här som använder FF och inte har detta problem. Det låter ju som om loginkakan inte biter av någon anledning. Men jag begriper inte varför. Vad händer om du inte kryssar för "kom ihåg mig"? Någon skillnad?

Som du ser så får jag även det problemet att alla radbrytningar får dubbel höjd då jag skriver i IE.

Det är CSS:en som definierat den finessen för <P>-taggen. Du ser det redan när du editerar eftersom IE väljer att implementera textarea med en Rich Text-kontroll. FF har en tydligen annan implementationav textarea vilket inte ger en <P>-tagg när du trycker <Enter>.

Om du störs av styckesavståndet kan man använda
<Shift>+<Enter> för att göra en enkel radbrytning i IE.

Jag tror knappast problemet är att forumet körs på MS teknologier. Men den uppfattning jag fått då folk efterlyser ett ASP baserat forum är att det är ett dåligt val helt enkelt för att det inte finns lika bra mjukvara skriven för den platformen.

Den uppfattningen stärks av att jag besöker ett stort antal olika forum vilka alla fungerar utan problem och detta är det enda ASP .NET baserade forum jag använt.

Jag har använt (och implementerat) en del ASP.NET-forum och de varierar i kvalitet, precissom inom PHP. Kanske har agnarna bland ASP.NET-forumen inte hunnit skiljas från vetet än bara. Tids nog skiljs det ut vilka som fungerar bra. Dock hävdar jag fortfarande att InstantForum.NET är ett kompetent forum.

Då det gäller Piratpariet står de för en ideologi och jag tycker det är synd att den inte är reflekterat i praktiken. Det är även tydligt i min mening att lösningen inte är lika bra som de mängder med olika forum jag besöker. Jag tycker valet av forummjukvara är riktigt dåligt, främst för attdet inte fungerar, men även för att det går stick i stäv med vad partiet står för. Hade det varit så att det var brist på bra PHP baserade forum hade jag kunnat förstå och accpetera valet du det viktigaste är att det funkar, men motsatsen är uppenbarligen fallet.

Att du har tekniska problem just nu är en sak, men att valet av forumprogramvara skulle strida mot partiets ideologi protesterar jag mot. Debatten om sluten vs. öppen källkod tycker jag verkligen inte hör hemma i vår ideologi. Vi riktar in oss mot upphovsrätt, patent och rätten till privatliv, inte vilken affärsmodell eller programutvecklingsmodell olika företag har.

"Put you money where your mouth is" som de säger, men i detta fallet hade ju man sluppit ta pengar ur partikassan och ge till MS om man hade valt att inte köra deras plattform.

Nej, eftersom Rick redan hade en licens på Windows Server och en licens på InstantForum.NET (som dessutom ändå inte skulle inneburit pengar åt MS), så togs det inga pengar alls ur partikassan. Och jag ser ändå inte varför det skulle vara värre att köpa en produkt av MS än av någon annan.

Perty
2006-09-10, 17:57

Tog du bort forum.piratpartiet.se kakorna? Det var först efter jag gjorde det som det fungerade för mig.

Gör det även direkt efter du har varit inloggat som Guest, dvs ta bort kakorna, säng ner firefox, logga in direkt på forumet innan du läser nått..

Jag hade samma problem som du förut och det var det ovan som löste det.

Leo Bergman
2006-09-10, 18:37
Oldtimer (2006-Sep-10)

Jag tror ändå inte att det har med forumprogramvaran att göra. Vi har ju massor av folk här som använder FF och inte har detta problem. Det låter ju som om loginkakan inte biter av någon anledning. Men jag begriper inte varför. Vad händer om du inte kryssar för "kom ihåg mig"? Någon skillnad?

Som du ser så är det åtminstone ett par till användare som haft samma problem.

Det vorde intressant att höra om de brukar behöva rensa cookies och ominstallera firefox för att använda de andra forum de använder.

Jag testade både med kom ihåg ikryssat och inte.

Oldtimer (2006-Sep-10)

Det är CSS:en som definierat den finessen för <P>-taggen. Du ser det redan när du editerar eftersom IE väljer att implementera textarea med en Rich Text-kontroll. FF har en tydligen annan implementationav textarea vilket inte ger en <P>-tagg när du trycker <Enter>.

Om du störs av styckesavståndet kan man använda

<Shift>+<Enter> för att göra en enkel radbrytning i IE.

Jag vet inte om jag håller med om att det är en finess att behöva använda shift+enter för en vanlig radbrytning utan snarare störande, men nu då jag vet att det är så man gör en radbrytning med just detta forum går det att leva med.

Jag har använt (och implementerat) en del ASP.NET-forum och de varierar i kvalitet, precissom inom PHP. Kanske har agnarna bland ASP.NET-forumen inte hunnit skiljas från vetet än bara. Tids nog skiljs det ut vilka som fungerar bra. Dock hävdar jag fortfarande att InstantForum.NET är ett kompetent forum.

Jag har inte mycket erfarenhet med att installera och administera just forum mjukvara och går helt enkelt på de kommentarer som jag sett få forum för webbutvecklare.

Visst kanske det finns bra ASP baserade forum, men det verkar vara klart att det inte finns någon anledning att välja att köra på IIS för att ha ett väl fungerande forum även om man bortser från ideologiska ställningstagande.

Att du har tekniska problem just nu är en sak, men att valet av forumprogramvara skulle strida mot partiets ideologi protesterar jag mot. Debatten om sluten vs. öppen källkod tycker jag verkligen inte hör hemma i vår ideologi. Vi riktar in oss mot upphovsrätt, patent och rätten till privatliv, inte vilken affärsmodell eller programutvecklingsmodell olika företag har.

Programutvecklingsmodell har i min mening i allra högsta grad med upphovsrätts och patentfrågor och t.o.m. integritetsfrågor att göra.

Microsoft verkar för stärkt upphovsrätt, jagar fildelare, är för mjukvarupatent och försöker implementera tekniker som är ett hot mot integriteten. Det är i min mening ytters olämpligt att stöda ett företag som verkar för precis motsatta mål som man sälv gör, framför allt då det gäller ett politiskt parti som skall skapa ett förtroende för att man verkligen står för vad man säger.

Nej, eftersom Rick redan hade en licens på Windows Server och en licens på InstantForum.NET (som dessutom ändå inte skulle inneburit pengar åt MS), så togs det inga pengar alls ur partikassan. Och jag ser ändå inte varför det skulle vara värre att köpa en produkt av MS än av någon annan.

Bra, då vet alla som läser denna tråd att man inte använder partikassan till att köpa licenser från MS och väljer en kommersiell forummukvara framför bättre gratisalternativ.

Jag skulle dock säga att i detta fallet är det viktigare vilket intryck man gör an detaljerna om hur mjukvaran finansierats.

Det kanske är många som missar en detalj som att Rick ägde mjukvaran innan PP startades och drar förhastade slutsater som jag just gjorde, vilket i min mening gör att det är ett dåligt val även om det i verkligheten blev lika gratis för partiet som en Apache/PHP lösning,

Leo Bergman
2006-09-10, 18:39
Perty (2006-Sep-10)

Tog du bort forum.piratpartiet.se kakorna? Det var först efter jag gjorde det som det fungerade för mig.

Gör det även direkt efter du har varit inloggat som Guest, dvs ta bort kakorna, säng ner firefox, logga in direkt på forumet innan du läser nått..

Kanon....jag tog bara bort piratpartiet.se och missade forum.piratpartiet.se.

Nu funkar det!

voter
2006-09-10, 18:52
Och jag ser ändå inte varför det skulle vara värre att köpa en produkt av MS än av någon annan.

Är detta en åsikt som även riksdagskandidaterna har?

Du ger ekonomisk hjälp till motståndarsidan så att de har råd att lobba mot pp:s frågor.

Har du sett Lessigs talk?

http://lessig.org/freeculture/free.html

Edit: för snabb på skicka-knappen

Edit2: Om detta har diskuterats tidigare så vore det bra att få lite tråd-länkar.

Leo Bergman
2006-09-10, 19:08
Voter (2006-Sep-10)Och jag ser ändå inte varför det skulle vara värre att köpa en produkt av MS än av någon annan.

Är detta en åsikt som omfattas av fler riksdagskandidater?

Det är en fråga jag också gärna skulle vilja ha svar på.

Jag har varit övertygad om att jag skall gå och rösta pirat men denna diskussion har fått mig känna mig lite tveksam och jag måste säga att jag överväger om jag skall häva mitt medlemsskap.

Det vorde betryggande att höra från några kandidater som tar avstånd från vad Mikael säger.

Jag förstår att partiet inte har för avsikt att förbjuda sluten källkod, men jag hoppas att de flesta inom partiet har en annorlunda syn på det hela.

Som exempel så skickar MP sin valpropaganda på oblekt och svanmärkt papper.

Det förefaller lämpligt och ger ett intryck av att de faktiskt värnar om miljön och inte bara talar om det.

Om så inte var fallet och jag hörde av mig för att fråga hur det kom sig att de inte valde miljövänligt för sina massutskick så skulle nog ett svar i stil med "det är inte i motsättning till vår ideologi, vi har inte tänkt förbjuda klorblekt papper" kännas långt ifrån tillfredsställande.

voter
2006-09-10, 19:44
Den här tråden blev OT.

Eftersom firefox-problemet är löst föreslår jag att denna fråga ställs under "Övrigt relaterat till vår politik".

Edit: Jag hinner inte göra detta i dag, men om ingen annan gör det så kommer jag att göra det om några dagar.

För mig är denna fråga avgörande - och jag behöver läsa igenom alla trådar och beslut innan jag skapar en ny tråd.

Oldtimer
2006-09-10, 20:32
Leo Bergman (2006-Sep-10)Perty (2006-Sep-10)

Kanon....jag tog bara bort piratpartiet.se och missade forum.piratpartiet.se.
Nu funkar det!

Jag borde naturligtvis ha skrivit att du skulle ta bort alla kakor som hörde till *.piratpartiet.se. Dumt av mig.

Angående OT-diskussionen kan vi ju ta den i ett lämpligare forum.

Leo Bergman
2006-09-11, 10:10
Nu hade jag samma problem igen och provade att ta bort kakorna men utan framgång.
Att behöva ta bort kakorna vare gång man skall posta är kanske inte speciellt användarvänligt i min mening och verkar inte alltid fungera.

minata
2006-09-11, 10:56
Gör som jag:

Jag använder Bill Gates IE till Piratpartiets forum.

Firefox till övriga sidor.

Fungerar jättefint.

Danne_T
2006-09-13, 00:30
Leo Bergman (2006-Sep-11)Nu hade jag samma problem igen och provade att ta bort kakorna men utan framgång.

Att behöva ta bort kakorna vare gång man skall posta är kanske inte speciellt användarvänligt i min mening och verkar inte alltid fungera.

Jag har samma problem när jag använder FF. Men kör du en CTRL+SHIFT+DEL i FF och rensar kakorna fungerar det. Det har att göra någonting med att man varit "inloggad" som Guest. Riktigt irriterande, men inte forumets fel vad jag kan förstå.

Däremot är det väl forumets "fel" att man drabbas av dubbla radavstånd när man använder IE?

Oldtimer
2006-09-13, 20:12
Danne_T (2006-Sep-13)Däremot är det väl forumets "fel" att man drabbas av dubbla radavstånd när man använder IE?

Jag tror det är Ryans avsikt att alla skall "drabbas" av det. :)

Den textruta jag skriver i just nu implementeras av IE som en Rich Text-kontroll (OS = WinXP). Den uppfattar <Enter> som nytt stycke och <Shift>+<Enter> som radbrytning mitt i stycket. Sedan formaterar den upp mina stycken med en rads styckesmellanrum.

Den här skillnaden mellan nytt stycke och radbrytning är någotsomjag har setti layoutprogram sedan Pagemaker 1.0 men är kanske mer ovanlig i forumsammanhang. Jag misstänker som sagt att Ryan tänkt sig att stycken alltid skall åtskiljas av styckesmellanrum - eventuellt för att han hatar folk som skriver stora mängder text utan mellanrum. (min gissning)

Buffi
2006-09-15, 16:46
Leo Bergman (2006-Sep-10)Voter (2006-Sep-10)Och jag ser ändå inte varför det skulle vara värre att köpa en produkt av MS än av någon annan.

Är detta en åsikt som omfattas av fler riksdagskandidater?

Det är en fråga jag också gärna skulle vilja ha svar på.

Jag har varit övertygad om att jag skall gå och rösta pirat men denna diskussion har fått mig känna mig lite tveksam och jag måste säga att jag överväger om jag skall häva mitt medlemsskap.

Det vorde betryggande att höra från några kandidater som tar avstånd från vad Mikael säger.

Jag förstår att partiet inte har för avsikt att förbjuda sluten källkod, men jag hoppas att de flesta inom partiet har en annorlunda syn på det hela.

Som exempel så skickar MP sin valpropaganda på oblekt och svanmärkt papper.

Det förefaller lämpligt och ger ett intryck av att de faktiskt värnar om miljön och inte bara talar om det.

Om så inte var fallet och jag hörde av mig för att fråga hur det kom sig att de inte valde miljövänligt för sina massutskick så skulle nog ett svar i stil med "det är inte i motsättning till vår ideologi, vi har inte tänkt förbjuda klorblekt papper" kännas långt ifrån tillfredsställande.

Du menar som att använda ett forum till sitt parti som är baserat på InstantForum.NET som ju är skrivit i asp.NET som är ett slutet språk microsoft har "gjort" som piratpartiets forum gör är lite dubbelmoraliskt när dom vill uppmana användning av öppen mjukvara? :)

Det tycker jag också...

Varför inte använda något annat (bättre) forum skrivit i php som ju är open source?

Jag förstår verkligen inte :)