handdator

Visa fullständig version : Post Mortem: positiv och negativ feedback

Rick Falkvinge
2006-09-18, 09:47
Efter alla avslutade projekt ska man alltid så fort som möjligt försöka notera vad man var nöjd med under resans gång, och vad som fungerade sämre. På så vis får man upp saker på bordet att lära sig av.

Det är lika viktigt att man noterar det man gjorde bra, så att man förstärker att man ska fortsätta göra det, som att man noterar vad som behöver förbättras.

Lika viktigt är det att man kastar upp alla saker, och sedan väljer ut de viktiga. Det finns alltid massor av småsaker som man har åsikter om, men vissa är viktigare än andra.

Så under tiden fram till onsdag, när vi får vårt valresultat, så skulle jag vilja att funktionärer och aktiva i alla valkretsar pratar sig samman och kommer fram till två bra och två dåliga saker. Två saker som gått bra, två saker som vi behöver förbättra. Per valkrets.

Notera att partiprogrammet och politiken är helt offtopic för den här övningen. Den handlar om genomförandet och organisationen, inte om budskapet.

Rick

Mats Eriksson
2006-09-18, 10:30
En sak som är både positiv och negativ: Uppdelningen i distrikt

Att vi väldigt tidigt (i min mening) började dela upp oss i partidistrikt för lokalt arbete istället för att vara en enda stor organisation. Vi blev här mer lika de övriga partierna. Personligen gick jag under senvåren/tidig sommar från att delta i en ideologisk idédebatt till att bli en praktisk valfunktionär. Detta hade fördelen att vi hade en stark bemanningsorganisation under valet, men vi tappade kraft för att nå ut i medierna och att ytterligare förfina vårt idéologiska budskap.

Bra: The Pirate Bay-härvan

Något jag tyckte sköttes bra var The Pirate Bay-härvan. Här plockade vi enormt många medlemmar på att agera snabbt, och partiet blev här någorlunda rikskänt. Härvan gav oss dessutom momentum genom hela resan fram till valet, en slags sammanhållande kraft.

Mindre bra: Piratlivsstilens spridning

Vi har dock inte riktigt lyckats med att sprida piratpartet och piratbudskapet som livsstil. Det är en sak att bära piratkläder i anonyma Stockholm, men inte alls samma sak i Ludvika, där jag inte i första hand är piratpartist. Någonstans under resan blev Piratpartiet aningen för likt traditionella partier och tappade "aktivistkänslan".

Petrah
2006-09-18, 10:49
Riktigt bra

Det bästa i vår valkrets (som är belägen långt ut på landsbyggden) är stödet från Martina som såg till att valsedlarfanns här den dagen jag behövde dom. Inga problem att få hit flyers och div reklam material heller tack vare Mattias. Och stödet från dem är nog det jag skulle vilja belysa som det bästa.

Så det bästa var kontakt och stöd från storstäderna

Riktigt uselt

Samordningen på de pirater som skulle hjälpa mig att dela ut flyers och valsedlar på valdagen var dåligt. Trots upprepad mailkontakt, SMS och telefonkontakt stod jag ensam med flyers som jag tapeserade min kommun med. Och på valdagen när moderaterna skrattade åt ensamma mig i min blå pirattröja så kände jag mig rätt tom och ensam. Men jag bet ihop och lade fint ut våra valsedlar, stod ensam i val lokalenoch svarade snällt på frågor och tog emot hån, men jag stod kvar. Inför nästa val, aktion eller vad det nu må vara vi ska göra borde fler hjälpa till.

Det sämsta som jag upplevde var engagemang ochMODET att visa vad man står för!!!

Nicklas W Bjurman
2006-09-18, 10:55
Bra är den organisation som lyckades byggas upp under året. Utan de lokala organisationerna har partimedlemmar ingen anknytningspunkt och organisationen har ingen lokalkännedom som är mycket viktigt för att känna av läget i de olika kommunerna. Att dela upp sig i mindre delar gjorde det möjligt att för varje lokal bit att ta hand om distrubitionen helt utan insikt och arbete från högre instanser.

Bra är den frånvaran av korruption som finns i de etablerade partierna. Våran ärlighet och rent spel som de etablerade partierna inte kör med.

Dåligt är det engagemang som sinade allt eftersom och att vi har för många medlemmar som inte är engagerade. Dessa medlemmar kommer antagligen inte stanna i partiet vid nästa förnyelse av medlemsavgiften.

Dåligt är de svårigheter vi i Dalarna har haft att kommunicera aktivt mellan alla medlemmar, mellan alla kommunkretsledare och mellan alla högre instanser i organisationen.

Dåligt är att vi inte ens hann göra av med allt informationsmaterial som vi köpt in.

Dåligt är att vi har personer placerade på poster i organisationen där dessa personer inte har något att göra för att de inte gör sitt jobb. Jag tänker då främst på olika kommunkretsledare och valkretsledare som jag märkt av inte jobbar så aktivt som det skulle behövts.

Mycket dåligt är att en stor andel inte identiferar sig som Piratpartister, detta är ett stort problem enligt mig. Att man fortfarande identiferar sig mer med det partiet man inte längre är en del av är det nog inget annat parti som erfarar. Hur ska man kunna bygga upp en stark organisation om man har sådana interna meningsskillnader.

Kanske inte dåligt kanske inte ens en bra bild av verkligheten men jag känner att det finns en betydande tendens av en för stor egoism i partiet.

Johan Viberg
2006-09-18, 11:06
Det bästa vi lyckades åstadkomma på gotland var att vi lyckades få upp större delen av valsedlelsdistribueringen på gotland på mindre än en vecka :)

Jag kan dock inte komma på något mer bra som vi lyckades åstadkomma här >_>

Däremot så var det inte bra att vi kom igång med distribueringen såpass sent som vi gjorde, vi ringde inte runt till särskillt många heller tror jag, jag gjorde inte det iallafall.

En annan sak vi gjorde dåligt var att vi inte syntes så mycket, jag är ganska säker på att större delen av gotland inte har någon aning om vad PP är eller står för.

Vad kan vi förbättra till nästa gång?

1: Se till att synas mer.

2: Få igång valsedelsdistribueringen i tid.

3: Tydligt gå ut med vårt budskap samt vara aktiva i debatter.

4: Kommunicera mera, nu satt vi mestadels vid våra datorer och skickade mail nån gång då och då.

5: Om möjligt skaffa en lokal där vi kan mötas då och då IRL.

6: Det skulle också vara bra att ha flera viceledare överhuvudtaget i PP. Viceledare är förhoppningsvis bra engagerade i partiet och när det gäller valsedlesdistribueringen så skulle det vara mycket mindre arbete för en person att få det hela att funka.

I övrigt är det otroligt bra av oss att ha spridits över hela landet. Även delar av världen. :D

Vidde
2006-09-18, 11:07
Jag tycker att det har varit ett alldeles fantastiskt engagemang när det gäller valsedlarna i min valkrets!

En sak som saknas är dock träffar för Piraterna här i byn. Det har vi varit dåliga på. Jag trodde att vi inte var så många, men blev förvånad när jag såg medlemslistan. Man behöver ju inte träffas varje vecka, men det är lättare att arbeta tillsammans...

En sak som jag totalt glömde bort är insändare till tidningar. Jag kom på igårkväll att man kunde gjort det. Så dags då! Men det är aldrig försent, som de säger. En viktig anledning till att synas mer är att så många fortfarande inte fattat vad det handlar om! Man får prata med varje person en lång stund innan de inser att det inte bara är fildelning det handlar om. En del känner inte ens till oss. Man kan skylla på en massa yttre faktorer, men det enda som hjälper är att se till att göra något själv!

Nu lät jag väldigt negativ. Jag ville få fram det negativa. Men det ändrar inte på det fantastiska arbete alla lagt ner! Tänk på att de andra partierna haft fyra år på sig. Vi har inte ens haft ett. Med tanke på det är resultatet fantastiskt om vi bara tar en enda procent. Tänk på att aven det är en seger!

Nästa val kommer vi in i riksdagen. Det är jag säker på. Fortsätt jobba!

Chris Mörk
2006-09-18, 12:09
Dåligt är det engagemang som sinade allt eftersom och att vi har för många medlemmar som inte är engagerade. Dessa medlemmar kommer antagligen inte stanna i partiet vid nästa förnyelse av medlemsavgiften.

Dåligt är att vi har personer placerade på poster i organisationen där dessa personer inte har något att göra för att de inte gör sitt jobb. Jag tänker då främst på olika kommunkretsledare och valkretsledare som jag märkt av inte jobbar så aktivt som det skulle behövts.

Mycket dåligt är att en stor andel inte identiferar sig som Piratpartister, detta är ett stort problem enligt mig. Att man fortfarande identiferar sig mer med det partiet man inte längre är en del av är det nog inget annat parti som erfarar. Hur ska man kunna bygga upp en stark organisation om man har sådana interna meningsskillnader.

Kanske inte dåligt kanske inte ens en bra bild av verkligheten men jag känner att det finns en betydande tendens av en för stor egoism i partiet.

Jag måste tyvärr hålla med på ovanstående punkter. Jag hade ganska svårt att få ihop funktionärer till röstningslokalerna, det var enormt svårt att få tag på distributörer till valdagen och hart när omöjligt att få medlemmar att ställa upp som värdar - tre stycken av dryga 40 medlemmar i kommunen! Jag kan förstå folk som är bortresta o liknande, men medlemmar som bara sa "jag har ingen lust" fick mig att tappa lusten. T o m min vice ägnade sig åt en massa annat, när han inte hört av sig på nästan en hel vecka fick jag nog och tog bort honom ur organisationen.

Jag fick ensam dela ut flygblad (funkar inte bra när man är ensam, tro mig!) och affischera - nej förresten, min vice gjorde ett hyfsat jobb en kväll och affischerade på "sin" sida av Jakobsberg. I övrigt fick jag dra hela lasset själv, något motvilligt och hela tiden i motvind.

Jag fick ambulera hela kommunen runt på valdagen, och kände stor besvikelse över att till synes vara den ende som välkomnade väljarna och visade på vår närvaro. Väljarna hade ingen aning om vilka vi var eftersom (eller särskilt intresserade av våra frågor). Fick dock ett mycket trevligt mottagande av de övriga partiernas funktionärer när jag tog plats utanför vallokalerna (en moderattjej beklagade dessutom att hon redan förtidsröstat när hon fick höra vårt program).

Jag är som sagt mycket besviken på medlemsuppslutningen. Men det kanske är ett typiskt drag hos svenskarna, att kunna sympatisera så länge man inte behöver engagera sig.

Det som varit bra är att de få som engagerade sig tog på sig ett stort ansvar för att få ut våra valsedlar. Något mer bra kan jag inte komma på, utöver all hjälp och information jag fått uppifrån i organisationen (tänker främst på Niklas Bolander och Janne Lindgren som var mycket tålmodiga med mig).

Niklas K
2006-09-18, 12:11
Jag är en ganska färsk medlem, men tänkte ändås dela mina synpunkter.

Bra: Engemanget som fanns bland de flesta och de jobb som utfördes. Att komma upp i 1-2% utan att egentligen ha en rättvis mediabevakning på 7 månader är vad jag skulle kalla lyckat. Även att vi lyckats etablera PP som ett SERIÖST parti i många kretsar är också bra, vi måste akta oss för att bli undanskuffade för att vi uppträder felaktigt.

Bra: Distruberingen av valsedlar. Det började långsamt, men när valdagen var här hade vi nått ut till hela 92% av de 5800 vallokalerna i landet. Mycket tillfredsställande att höra att även de mest avlägsna vallokalerna hade PP-valsedlar. BRa jobbat.

Dåligt: Att många medlemmar verkar väldigt tillbakadragna och verkar ha PP som ett tilläggsparti än att faktiskt stödja PP fullt ut. Har märkt under tidens gång att några medlemmar håller fast vid sina höger/vänster-åsikter. Detta beror förståss säkerligen på de minimala program vi har, men själv så följer jag PP's egen inriktning att stöder de block som vill hjälpa oss mest och i annat fall stödja den sittande regeringen.

Dåligt: Just arbetet med att få ut reklam/flyers och liknande har inte gått efter förväntan. Många verkar ha svårt för att bete sig "partiaktigt" och stå på stan och dela ut flyers.

Som slutord ska jag väl säga att det är viktigt att vi fortsätter ha det engemang och seriösa hållning vi har. Däremot måste vi försöka se till att folk inte går med i PP "för skojs skull" utan att alla förstår att det är ett seriöst parti som brinner för sina få, men viktiga frågor.

Ziess
2006-09-18, 12:13
Som Nicklas W Bjurman skrev, det sämsta med detta val som jag iallafall tycker och jag tror hela dalarna kan hålla med om, är att organisationen inte fungerat som den skulle. Jag har mig själv att skylla mycket för det oxå naturligtvis, jag hade kunnat vara mer engagerad än jag varit, men nu blev det tyvärr inte så förren valdagen närmade sig med stormsteg. Jag fick helt enkelt inte tummen ur a**let och gjorde nått innan det nästan var för sent.
Men jag tar upp ett par punkter som jag tycker stämmer in bra på kommunbasis, iallafall för mig.

Dåligt:
- Organisationen
- Reklamen, speciellt till den lite äldre, yngre generationen om ni förstår vad jag menar.

Bra:
- De som engagerat sig (iallafall i min kommun, Vansbro) har egagerat sig till max när det väl gällde! Alla har ställt upp med allt vad de kunnat göra.
- Många har frågat mycket om Piratpartiet under den senaste veckan, många har varit in på hemsidan och läst om vår politik osv, så den reklam som har gått från "mun till mun" verkar ha fungerat bra.

Det är vad jag kommer på just nu.
Mvh, Johan Larsson (lead Vansbro)

Gert Löwenhamn
2006-09-18, 12:14
bra: "Just do it" har fungerat, eller snarare 90% av allt vi gjort har fungerat.

dåligt: vi har inte haft tid, tack vare tidsbristen har, som någon påpekat tidigare, valen av olika leads/funktionärer/kandisater inte alltid varit optimalt. Nu har vi lärt känna varandra bättre och med en omboot/reconfigurering av organisationen till att nu bli medlemsorganisation i stället för valorg tror jag alla sådana problem kommer att lösas upp.

Rick Falkvinge
2006-09-18, 12:54
Förtydligande:

Nu börjar det komma in en hel del bra kommentarer. Men för att förtydliga: det enda som är meningsfullt här är saker vi kan påverka direkt. Saker som vi kan göra annorlunda.

För att ta ett exempel: "för få medlemmar engagerade sig" hjälper oss inte, för det är i passivform där vi är offer för någonting vi inte kan kontrollera. "Vi fick för lite pengar" är samma sak. Omformulerat; "vi skulle haft större belöningar och incitament för medlemmar som engagerade sig - t.ex. genom tävlingar" är något vi kan kontrollera. "Vi skulle ha satsat mer på sponsorer, och delat upp tre separata lag som tävlade i att dra in mest sponsorpengar" är något vi kan kontrollera.

Jens Tuvebrink
2006-09-18, 13:17
Bra

Att vi fick igång ett samarbete mellan angränsande kommuner.

Att spridning av material och valsedlar funkade så bra som det gorde.

Att vi lyckades komma ut så mycket i media som vi ändå gjorde.

Dåligt

Att samarbeter mellan angränsande kommunerna inte startade tidigare.

Att vi inte har kommunala frågor att jobba med.

Att kunna jobba med kommunala frågor är jätteviktigt i mindre städer om man skall få förtoende och förankring. Det blir även lättare att använda lokaltidningar till vår fördel då. Men det var ju inget vi kunde göra något åt i första svängen:P

Här i kak skulle vi kunnat göra massor med gemesamma jippon å sånt om vi börjat jobba ihop oss tidigare. Bara att träffas var ju hur kul och motiverande som helst:D Det coola är ju att det bara kan bli bättre:P Även lite mera länsträffar skulle vara bra. Det är ju när vi träffas vi kan motivera varandra och utveklas. Inget är som när ett gäng med samma intressen samlas under samma tak:P

Jag kom just på att långt ord i en annan tråd.

KommunaltBehovsanpassadspjutspetspolitik.

Vi behöver alltså inte driva samma kommunala frågor i alla kommuner. Utan vi drive de viktigaste i varje kommun. Vilket inte motsäjer att vi har gemenamma frågor åxå=)

MEn så kanske det är i alla partier redan:blush: Tyckte detvar ett cool långt ord i allafall=)

Slugast
2006-09-18, 13:34
Mina högst personliga åsikter..

Bra:

Mycket engagemang från medlemmarna och till och med jag som aldrig har brytt mig om politik har börjat intressera mig. Det är ju en tjänst mot hela sammhället när så många i unga år verkligen börjat bry sig om politik, och detta tack vare PP's existens.

Dåligt:

I dom flesta intervjuer så har vi ju ställt oss på nerladdarnas sida. Visst är det ju så att för att hålla på den personliga integriteten så blir även fildelning omöjligt att stoppa.

Det är ju en taktisk manöver att man har just denna stora befolkningsgrupp som röstar på en, men ändå är det iaf för mig ointressant att fildelning blir mer lagligt, utan snarare hur metoderna har varit för att stoppa den.

När jag har diskuterat PP för människor utanför denna kretsen väljare(icke-fildelare) så har det varit väldigt svårt att övertyga dom att det inte handlar om att vi vill ha senaste musiken och filmerna helt lagligt, åtminstonde jag är villig att betala vad det kan tänkas vara värt.

Många är lite trångsynta och kanske inte tycker att det är något viktigt. Om dom hört talas om PP så har det alltid varit förknippat till "ja men ni är dom där som vill ha allt gratis". Om vi kanske ska kunna nå en större mängd personer att rösta på oss så måste vi även hitta stöd hos andra folkgrupper som förstår dessa frågor, och enda sättet kanske kan vara att inte profilera oss alltför mycket att vi är för fri nerladdning.

Vissa som är invandrare och flyr sitt hemland pga sin politiska åsikt eller andra orsaker tror jag skulle ha lätt att förstå våran politik då dom vet vad som händer när det får gå för långt..Makt korrumperar och kan man övervaka sammhället så kan inte människor låta bli att göra det trots alla lagar i världen. Det kommer ju inte dröja länge innan skandalerna följer varandra att övervakningsmakten missbrukats.. men kommer någon reagera då, kommer någon bry sig? Jag hoppas då att våran käre Rick kommer stå i fören och skrika högt att det finns ett alternativ mot detta förtryck av människorna i samhället! Och ska högerblocket ha någon chans till omval så måste man ta dessa frågor på allvar.

Det har varit svårt att dra paralleler till hur dessa saker påverkar människor i ett längre perspektiv. "jamen detta påverkar ju inte mig, jag har inget att dölja och inte kommer väl någon avlyssna mig för jag är ju ointressant?".

Folk måste börja förstå att ett sämre skyddat privatliv är något som inte kommer hända över en natt utan sakta krypande, men vi vill stoppa det innan det är för sent. Och hur kan vi nå ut med budskapet om vi alltid förknippas med fildelning? Folk har svårt att följa logiken även fast Rick gång på gång försöker förklara sambandet med nerladdning och övervakning under varje intervju. Media sammanfattar ändå allting med "fildelning"

PP har ju även två andra sakfrågor, men för min del så har dom inte kännts lika viktig och jag har inte argumenterat speciellt mycket om dom. Men det kanske man skulle ha gjort såhär i efterhand..?

Kanske jag låter väldigt negativ nu och jag kanske blir missförstådd, skicka gärna ett pm eller svar i tråden så ska jag försöka förklara bättre vad jag menar om något är otydligt.

Mikke
2006-09-18, 13:34
Bra: engagemanget från bl.a volentörer.

dåligt: Som alltid kom "flytet" väldigt sent.

Förbättra: Vi behöver att Rick åker runt landet och visar upp sej och hjälper de lokala organisationerna. Dessutom visar upp sej för "allmänheten". Vi behöver kanske en till "profil" ,typ Rick, som kan bli synlig i media. Men framför allt tror jag vi behöver att Rick åker runt landet och hjälper till attsätta Piratpartiet MER på kartan som ett seriöst parti. Rick är bra och kompetent i våra frågor. Dessutom är han helt ok medialt sätt. Vi behöver en Profil som tar åt sej, som tar plats och som inger förtroende. Vi har det i Rick och jag anser att Rick måste användas mer RUNT OM I LANDET.

Vi behöver oxo "omvandla" vår politik så "vanligt" folk förstår hur detta påverkar deras vardagliga liv ur ekonomisk synpunkt. Detta val borde vi ha lärt oss att väldigt många röstar med plånboken.

Piratpartiets styrelse borde tillsätta en tankesmedja som försöker hitta områden där vi kan utveckla vår filosofi om frihet och skydd av personlig integritet. Tyvärr tror jag att vårt program är för smalt för att locka väljare så vi når 4 %. Nästa val kommer troligtvis att vara från rött till blått när folk upptäcker att det inte blir mer pengar i plånboken och att samhällsservicen samtidigt blir sämre, fattiga blir fattigare o rika rikare.

Nåt som vi t.ex kunde satsa på är att driva frågan om fritt kursmaterial för alla studenter. Högskole studentens ekonomi är grymt ansträngd. Så med ett förslag att kursliteratur skall vara fri att kopieras eller skall subventioneras av staten borde locka många högskole/universitets väljare.

Nästa val är det Jätteviktigt att Rick åker runt landet och hjälper lokala pirater med "gästspel" på "torget". Då skulle fler lära sej "hur" man annordnar politiska torgmöten. Dessutom skulle vi få träffa vår partiledare :) .

I Kalmar skall jag dra ihop piraterna och ha en "efterfest" där vi pratar igenom hur vi kan gå vidare med arbetet så vi står starkare till nästa val vi ställer upp i.

För övrigt gillar jag starkt Freeman's inlägg nedanför.

Vi har tagit första steget i valsammanhang. Från här kan vi bara bli större. / Mikke Kalmar valdistrikt

ATIX
2006-09-18, 14:22
Utan att ha varit aktiv i organisationen skulle jag vilja bidra med det jag tror kan förbättra för oss i framtiden.

Vi måste

- Lägga upp en klar taktik inför nästa val var i landet vi ska lägga mest kraft för att få röster. Var har vi stort engagemang och var har vi stor potential för många kommande röster som kan betyda något? Kan man få många röster i tunga områden är det mer värt i % än att få hyfsat många på flera ställen. Ser man på Fi tror jag dom satsade fullt ut i storstäderna (iaf runt Stockholm). Det känns lite som vi försökte nå alla överallt den här gången men det kanske var positivt på sitt sätt.

- Slåss mycket hårdare för att få bevakning i media. Vi kan inte vänta på media utan vi ska slå oss in i rutan. Syns vi inte där tappar vi enormt. Får vi 10 minuter vid en valdebatt är det värt miljoner i reklam. Ligg på media hårt. Det är likadant om man är en liten idrottsrörelse, men till sist börjar dom skriva om en. Här måste vi fundera ut en strategi.

- Eventuellt utveckla partiprogrammet så att det blir en dimension större utan att blanda in traditionella frågor på höger- vänsterskalan. Rent demokratiska riktlinjer t ex, men här måste vi alla fundera. Blir vi bredare samtidigt som vi kan trycka hårt på vissa pinkter inför vissa grupper kan det öka antalet röster på Piratpartiet.

- Samarbeta i större utsträckning med andra mindre partier. T ex på ställen där vi vet att vi inte kommer få ut valsedlar (om vi nu inte får dessa utlagda om vi kommer över 1%) och det finns säkert på fler områden.

- Fånga upp alla dessa som röstade på Piratpartiet i skolvalet. Vi vet att ju äldre dessa blir ju mer traditionella blir dom. Alltså måste vi försöka värva dessa som medlemmar och få dessa att känna stolthet. Jag tror det är klart "hippare" att vara medlem i Piratpartiet för dessa än att vara medlem i de traditionella partierna. Här är vår framtid. Den äldre generationen tror jag inte vi ska lägga så mycket kraft på utan arbeta långsiktigt med at fånga upp stora grupper som är potentiella medlemmar alternativt enbart piratröstare. Här måste vi komma fram till en plan i hur vi ska jobba och det är viktigt att vi försöker fånga upp dessa nu när det är aktuellt tror jag.

- Eventuellt hitta någon känd person (artist) som är populär bland svenska folket att ha som en reklampelare. Hur vi ska lyckas här vet jag inte men det bör tänkas på. Vi vet att folk röstar på kända personer som dom "har förtroende" för.

- Samla upp all fakta från valundersökningen Valu för att se om vi kan hitta linjer där i hur folk tänker. T ex hade enbart 20% av väljarna i "övrigt" förtroende för politikerna. Jag tror att bland alla dessa frågor och svar borde det finnas en del att hämta som vi kan använda i framtiden.

- Brainstorma i full utsträckning i idéer i hur vi kan lyckas bättre, där folk vågar säga allt som kommer upp, även om det sen i realiteten skulle vara politiskt självmord. Denna brainstorming bör inte äga rum så gemene man kan se den. Bäst vore väl att samlas irl.

- Fortsätta hålla elden vid liv så intresset inte försvinner nu efter valet om vi inte når 1% som hade varit värdefullt. Hur gör vi detta? Som tidigare fånga upp skolungdomarna. Få folk att känna gemenskap och ansvar. Då växer personer och kan samtidigt få med fler.

- Fundera över var och i så fall i vilka andra partier vi kan hitta potentiella väljare. Nu verkar det som att vi fick från alla möjliga ställen. Alla blankröster som röstar i protest, här borde vi kunna fånga många genom att trycka på saker om att ha mer insyn i demokratin och att utveckla densamma t ex.

Detta var lite som jag kom på efter att ha funderat några minuter. Jag uppdaterar ifall jag kommer på fler tankar som kan vara värdefulla.

Freeman
2006-09-18, 14:53
Bra

Genom god och mycket snabb kommunikation har vi lyckats mobilisera en stor styrka pirater runt om i landet. Vi ska aldrig underskatta Internet och hur det ger vårt parti en överhand. Det har hjälpt oss att starta lokala avdelningar, distribuera valsedlar och kanske framför allt har det hjälpt oss att täcka nyhetsflödet. Alla vet hur stor vikt media har i valrörelsen och vi måste alltid röra oss i symbios med mediaströmmen. Alltid synas, helt enkelt.

Bra

Eftersom det är svårt att mobilisera människor på det här sättet, speciellt i föreningsarbete som vårt, har det varit väldigt bra med en central anknytningspunkt. Den sittande styrelsen med Rick i spetsen har aldrig varit sena på att reagera när händelser har uppstått. Grundarna till partiet har verkligen planerat och försökt att förutse kommande problem. Allt det här har varit toppen eftersom vi har haft en otrolig tidsfrist. Detta, som många kallar "toppstyre", har visat sig vara väldigt bra för oss eftersom det ibland kan vara tidsdödande med krångliga byråkratiska beslut.

Däremot är det väldigt viktigt att vi genast ger upp den metoden för att motverka uppgivenhet bland medlemmar som känner att de tappar inflytande inom partiet. Det första och kanske mest konkreta förslaget är att vi ser till så att stadgarna inte fortsätter gynna två styrelsemedlemmar i beslutsfattande. Som det ser ut idag så räcker det med att t.ex. Rick och Christian är eniga om ett beslut, och så var det gjort. Vi har kommunikationen, tekniken och viljan att föra en mycket med demokratisk politik inom partiet utan att döda tid.

Dåligt

Organisationen sträcker inte ut sig i fingertopparna. Med det menar jag att valkretsarna saknar tillhörighet till partiet, ekonomiskt stöd och inflytande. Vi kan peka på första problemet. Piratpartiets stadgar tar inte alls upp lokala föreningar (valkretsar), vilket gör att lokalt uppstartade föreningar varken har tillgång till medlemsavgifter eller medlemslistor. Dock startar vi lokala föreningar av ekonomiska skäl... Därför ser jag inte varför Piratpartiet inte vill gynna underorganisationer. Det positiva med underorganisationer av det här slaget är att medlemsinflytandet ökar. Jag tror mig se att kommunikation via forumet är en aning undermåligt. Många viktiga eller intressanta förslag och frågor kanske försvinner i mängden. Lokala föreningar är också viktiga för att decentralisera ansvaret och bördan. Vi har alla hört hur partistyrelsen de senaste veckorna haft väldigt mycket att göra.

Dåligt

Vi har varit dåliga på att locka väljare. Just därför behöver vi bredda spektrat av vår politik. Vi bör ställa oss frågor som t.ex. hur immaterialrätten påverkar utbildning, arbetsmarknad och det sociala livet. Vår politik påverkar helt klart fler än vad många tror. Själv försöker jag sätta mig in i det just nu. Ekonomin är på väg in i en supersymbolisk form där valuta inte längre är baserad på materiallt värde som mineraler eller produktionsband. Valuta baseras mer och mer på immateriella ting som kunskapsarbete. Allt detta i en övergång från industrialismen till ett nytt informationssamhälle där tjänste- och servicesektorn växer om fysiskt arbete. Vår politik måste beröra alla.

x3
2006-09-18, 15:16
Media dödade oss.

Media dödade för övrigt den sittande regeringen också med hjälp av sitt eviga tjat om "alliansen mot resten". Detta spelade förstås alliansen rakt i händerna eftersom dom lyckades projicera en bild av att dom var överens och att dom var det enda alternativet till sossestyret. Bara en sån sak som att alla 4 partiledarna inom alliansen blev inbjudna till debatter är ju helt bisarr eftersom dom egentligen talade som ett enda parti. Varför fick inte vänsterpartiet fyra representanter under partiledarutfrågningen? Dom är minst lika radikalt skiljda från sossarna som alliansen är.

Men det är ju inte det vi skall avhandla här. :-)

En sak som var dålig, enligt min mening, med Piratpartiet var att den lilla tiden vi fick i media gick åt till att pumpa ut argumentet "det är samma ettor och nollor, osv. och därför måste vi få fildela fritt!". Ja än så länge så är denna kritik inte konstruktiv men låt mig fortsätta diskussionen.

Vi har en stämpel i allmänhetens ögon av att vara ett gäng snåla omoraliska typer som har vant oss vid att kunna ta vad vi vill ha och minsann inte tänker börja betala för oss. Vi måste nog utgå från att folk är såpass okunniga att dom har den bilden av oss när vi bemöter tvivlare (allmänheten, media).

Den stämpeln går inte att tvätta bort med hjälp av ettorochnollor-argumentet är jag rädd, och anledningen till det är att det inte är tillräckligt övertygande. Det lämnar utrymme för tvivel: "Är det verkligen som han säger? Varför skall jag lita på honom? Han har ju uppenbara motiv att påstå att det är så eftersom han vill ladda ner gratis."

Ettorochnoloor-argumentet kräver nog ett visst mått av tillit för att det skall bita ordentligt.

Vi borde nog försöka ge en bild av att det faktiskt finns ett problem med att mediabolagen får driva igenom lagar, att det moraliska i fildelningen måhända är diskutabel men att vi har viktigare saker att snacka om först, att patenten faktiskt skadar allmänheten, att lagstiftning om godtycklig övervakning inte bör drivas igenom inom stängda dörrar i eu, och att vi står på folkets sida i alla dessa frågor.

Det var synd att vi inte fick ut budskapen om övervakning speciellt bra, och budskapen om patent syntes nog inte en enda gång. Det kändes som vi försvarade oss istället för att få ut övertygande argument.

Här kommer ett konkret förslag som är relaterat till hur media styr valresultatet. Vi kanske skulle försöka ordna en konferrans, eller åtminstone någon sorts möte, mellan dom andra partier som känner likadant som oss i den frågan, dvs bjuda in F!, Junilistan osv och diskutera problemet och vad man kan göra åt saken.

RikMatts
2006-09-18, 15:40
Jag tycker nog att man först bör undersöka lite närmare deras syn på övervakningsfrågor, innan man sätter sig ned och samarbetar med fi. Jag vet inte om det är en del av den feministiska ideologin, eller om de blir utnyttjade som förevändning, men faktum är att vid väldigt många beslut om kameraövervakning på offentliga platser för det fram ett genusperspektiv av förespråkarna. Ungefär att de som är skeptiska till övervakning är män som inget begriper och/eller rent av inte själva har rent mjöl i påsen...

Som sagt, detta kan vara ett retoriskt skamgrepp av de övervakningsk**a, eftersom en "diskussionstransform" (för att göra en matematisk analogi) till genusplanet ger ett väldigt starkt argumentationsläge. (puh...)

Annars vore ett väldigt lämpligt tillfälle att anordna något i anslutning till Säkerhetstinget i Eskilstuna den 18-19 oktober. Om det går med så kort varsel...

http://www.sakerhetstinget.se/

x3
2006-09-18, 15:49
RikMatts (2006-Sep-18)Jag tycker nog att man först bör undersöka lite närmare deras syn på övervakningsfrågor, innan man sätter sig ned och samarbetar med fi.

Om detta var kritik mot mitt förslag om att försöka anordna ett möte med andra partier så vill jag genast förtydliga det förslaget.

Vad jag menade är att vi försöker få till stånd ett möte där det ENBART diskuteras problemet med att småpartier får så lite utrymme i media och vad vi tillsammans kan göra åt den saken, dvs på det mötet som jag föreslår så lämnar alla parter politiken där hemma och koncentrerar sig på det som vi har gemensamt, nämligen att vi negligeras av media.

Andreas Svensson
2006-09-18, 15:52
Vi i Skaraborg har haft stort stöd av våra medlemmar. Många har hjälpt till och de flesta andra hade hjälpt till om de varit hemma. Vi kommer att göra vår summering på mötet på torsdagoch det här ärnågra sakerjag har tänkt att ta upp:

Bra<UL><LI>Organisationen och stödet från partiledningen.</LI><LI>Det är kul att vara pirat! Vilket engagemang medlemmarna har visat och vilken respons vi har fått från allmänheten.</LI>[/list]

Att arbeta på<UL><LI>Att få ut valsedlarna är en förutsättning för att få röster, men själva verksamheten är osynlig i sig. Vi måste synas mer! Det handlar om radio, TV, tidningar, debatter, etc. Alltså, valsedlarna ska ut, men vi får inte lägga för mycket tid på det. Andra aktiviteter är viktigare.</LI><LI>Kontakt mellan valkretsar och stöd från partiledningen. Vi måste jobba mer tillsammans mellan valkretsarna. Att skriva i forumet räcker inte. Dessutom borde det finnas en riksgrupp (inte bara Rick), som åker runt och hjälper till i distrikten, sprider erfarenheter och eldar på.</LI>[/list]

Roger Abrahamsson
2006-09-18, 16:07
Bra: Att vi faktiskt kom så långt som vi nu har gjort. Jag tror alla har lärt sig mycket av allt arbete innan valet, och vi ska inte glömma att det historiskt varit oerhört svårt för nya partier att komma in i riksdagen. Att vi faktiskt gick från en ide till en reell kraft på bara 9 månader lite drygt är starkt jobbat. Och att se hur engagerade folk blivit och kämpat för att nå in. Jag känner mig oerhört ödmjuk när jag ser hur mkt folk uträttat, och vill bara ge en eloge till alla som stått på torg, delat ut flygblad, pratat med vänner och allmänt kämpat för vår sak.

Bra: Den klara rena ideologin och det ypperliga materialet som vi tagit fram och när man väl nått fram till folk genom alla fördomar om missnöjesparti och enfrågeparti etc, så får man bara medhåll. Samt den gemenskap som byggts upp så trots att vi varit så spridda geografiskt ändå på den korta tid bildat en så klar sammanhållning och känsla av att "Jag är Pirat".

Den tror jag kommer också av den öppenhet som detta forum byggt upp med, och är nåt som vi måste vara rädda om, den har såklart både nackdelar och fördelar, men den bidrar till några oerhört viktiga saker. Här känner vi alla att vi har en möjlighet att påverka, och man riskerar inte att partiet försvinner in i en härva av "svågerpolitik". Även om allt inte blir perfekt, så vet alla varför det blir som det blir.

Dåligt: Hur vi väl lyckats nå ut med vårt budskap till "Svensson" i allmänhet, och bearbeta den misstro mot nåt nytt som alltid finns. Vi är i själ o hjärta en rätt radikal rörelse som verkligen vill förändra, och det kan också skrämma folk som vill känna trygghet i sitt val. Folk har gjort ett skitbra arbete i att nå ut, men vi är inga proffs än, och tror därför vi drabbas lite av fenomenet från "Det är inte VAD du säger utan HUR du säger det".

Att hitta en bra balans mellan att ha radikala ideer men kunna presentera dem bra för gemene man utan att motparten tycker att vi vare sig är ultraradikaler eller åt andra hållet, en riktigt typisk hal politiker som säger precis vad man vill hära utan att mena det. Men vi har bara några månader av argumentation i verkligheten många av oss, så det är förståeligt. Mer jobb här behövs dock.

Dåligt: En nackdel av att vi inte ställt upp i landsting och kommunalval är att vi tappar en del av den lokala anknytningen också, och lite av känslan av "Jag är pirat" istället för "Jag är sosse" eller "Jag är moderat". Jag själv kände när jag stod i vallokalen i söndags en saknad av att kunna rösta på piratpartiet där med. När folk som inte bestämt sig står där i vallokalen och funderar på oss, så är det så lätt hänt att nåt annat parti får rösten för "de finns ju lokalt o jag vet vilka de är där".

Idag så känner jag mig hundra procent pirat, och kändes fel att rösta på partier och kandidater där som inte egentligen står för nåt jag tror på i just lokala valen. Att vi kan nästa val kanske ställa upp här, med lokala frågor som alla dock på något sätt binds ihop med vår huvudideologi. Det tror jag kan behöva stötas och blötas en hel del om detta och hur det skulle kunna göras. Men faktum är att jag tror det skulle vara bra att göra, och att vi faktiskt skulle kunna påverka även den politiken positivt.

x3
2006-09-18, 16:17
medievalman (2006-Sep-18)Bra:

Dåligt:Att vi kan nästa val kanske ställa upp här, med lokala frågor som alla dock på något sätt binds ihop med vår huvudideologi. Det tror jag kan behöva stötas och blötas en hel del om detta och hur det skulle kunna göras. Men faktum är att jag tror det skulle vara bra att göra, och att vi faktiskt skulle kunna påverka även den politiken positivt.

Jag tar mig friheten att brainstorma lite om vad vi skulle kunna åstadkomma lokalt.

Tex skulle vi kunna driva att bland annat skolor, men även andra inrättningar som kommun/landsting ansvarar för, skall börja använda enbart mjukvara som är fri och öppen. Dvs vi bidrar inte med pengar till patent/copyright belastade produkter. Vi sparar pengar dessutom :-)

ZED
2006-09-18, 17:29
Bra:

hela upplägget har varit alldeles fantastiskt!

Ni får inte vara för kritiska, alltihop är fantastiskt...

Enda missen är Spurten....

Orket räckte inte ända fram... mänskligt...

Men en summering måste stavas Succé

Henrik Lindberg
2006-09-18, 17:32
Det som måste göras framöver är:<UL><LI><U>Inte tappa fokus.</U>Organisationen får inte kollapsa i ett stadie av total hopplöshet och uppgivenhet enbart på grund av ett lågt valresultat. Det gäller att ta fram handlingsplaner för vad som behöver göras så att vi har ett kontinuerligt partiarbete. Ett passivt parti är ett dött parti.</LI><LI><U>Stablisera organisationen.</U> Medlemmar måste hitta sina roller på lokal nivå så att de känner att de har ett menigsfullt arbete. Kontakt rent internt på lokal nivå samt sammarbetet över distrikten måste öka över den kommande tiden. Organisationen måste bestå av medlemmar som är villiga att kämpa för partiet. Att ha 9000-10 000 medlemmar spelar mindre roll om endast500 personer bryr sig/arbetar aktivt. Vi har fått ett enormt stöd i de yngre väljargrupperna och även i skolvalen. Dessa väljare måste vi verkligen behålla fram till de riktiga valen, även om det är uppenbart att yngre väljare är svårare att lita på gentemot äldre när det gäller partitrogenhet. Ett bra exempel på detta är att det gäller att synas på skolorna, där vi uppenbarligen är starka.</LI><LI><U>Följa utvecklingen på de områden vi driver.</U> Om vi ska framstå som ett seriöst alternativ till nästa val måste vi aktivt följa utvecklingen och sammanställa viktiga parametrar i de frågor vi driver. Eftersom vår politik på ett dynamiskt sätt är kopplad till utvecklingen måste vi aktivt följa utvecklingen och samtidigt analysera vår politiska plattform. Vi måste samtidigt arbeta aktivt för att slå hål på den klassiska höger-vänsterpolitiken i form av att väljare väljer block. Om vi inte till nästa val kan "spräcka" blockmentaliteten kommer vi att få det svårt igen. Den enorma personfixeringen Reinfeldt-Persson har varit förödande för mindre partier eftersom väljare tycks bry sig mer om kandidater än politiken.</LI><LI><U>Utöka det Internationella sammarbetet.</U> Om vi ska få en seriös satsning i EU valet måste vi redan nu börja arbeta aktivt för att både vi själva och eventuella andra Piratpartier i EU är redo för uppgiften. Vi är det enda Piratparti som har erfarenheter av en valrörelse och dessa erfarenheter är guld värda.</LI>[/list]

Anders Truedsson
2006-09-18, 18:02
Vi har fått ett enormt stöd i de yngre väljargrupperna och även i skolvalen. Dessa väljare måste vi verkligen behålla fram till de riktiga valen, även om det är uppenbart att yngre väljare är svårare att lita på gentemot äldre när det gäller partitrogenhet. Ett bra exempel på detta är att det gäller att synas på skolorna, där vi uppenbarligen är starka.

Därför måste vi ordna ett riktigt "Pirata ungdom" så att de unga känner att de han någon makt. Och att dessa kan verka på ett helt annat sätt på skolorna än vårt riks parti för vi kommer fortfarande tas med kalla handen.

Skilje linjen när man kan gå in i riks måste sättas vid minst 18 så vi får ett "riktigt" tal att visa upp för media. Vi har faktiskt så här många vuxna som är medlemmar.

Sen kan man diskutera hur länge man får sitta i ungdoms partiet.

Urban Medin
2006-09-18, 18:31
Lite funderingar.

Andra viktiga frågor, alltså komunpolitiska frågor som väljarna kan känna samhörighet med. Ta som exempel SD, växer vi på så sätt får vi en större legitimitet, folk ser oss med andra ögon. Ex. den globala miljön, efterssom vi är att globalt parti. Detta kan göras g.m att vi startar/stöder en organisation som arbetar med en sådan ( våran ) fråga om den globala miljön. Detta är förslag. Andra frågor, hur ser folk i allmänhet på partinamnet? Hur klingar namnet pirat i den äldre generationen? Kanske, ett större utbud med frågor eller ett få fråge parti?

Det här kan kanske tas upp när vi nu funderar, möte på Torsdag 18,30 i gamla stan.

dbugger
2006-09-18, 18:34
Dåligt:

* För lite exponering i media. Enda lösningen kanske är fler sponsorer för att få mer pengar till reklam.

Man kan också ordna försäljning av fler saker (piratshop), där vinsten går till reklam.

* För få värdar på valdagen. Jag har känslan av att jag fixade nära 4% i vallokalen där jag stod på

valdagen, enbart genom att se glad ut och svara på frågan "vad står ni för", med några få ord.

Poängtera betydelsen av värdar mer, nästa gång.

Göran Axelsson
2006-09-18, 18:34
Det finns jättemycket som kan klassas som bra eller dåligt i vår organisation och valarbete. Jag ska tänka över det om ett tag och försöka sammanställa allt vi gjort, men just nu så ska jag ta mig en välförtjänt "semester" och ägna mig åt lite egna projekt på min fritid. Ge mig några dagar så kommer det nog mer.

Men innan jag glömmer det så finns det några saker som har slagit mig.

Bra :

- Medialistan! Den resurs av riksdagskandidater och övriga som man snabbt kan maila om man vill diskutera utskick och annat. När jag körde fast i texten som jag skulle läsa upp i Västerbottensnytt mailade jag ut det jag hade skrivit och inom 20 minuter fick jag tillbaka en omskriven text som jag sen använde i TV.

Det kanske ska kallas för nåt annat men medialistan har varit en jättebra resurs när jag väl behövde den.

Dåligt :

- Hanteringen av pressutskick till lokala media. Det har inte funnits nån riktig säker hantering utan det har hängt på ett antal personer ska sitta online och skicka vidare pressutskicken när det kommer. Här borde vi kunna bygga ett system ungefär som mail till nya medlemmar sköts idag. Man kan lägga in en mall på vad man vill lägga till i utskick till lokala media och en sändlista med namn och emailadresser.

- Automatiska mail till nya medlemmar. Lägg till en timerfunktion så att de ansvariga för en valkrets får ett veckoutskick med de olika mallarna som är inlagda. Då blir man påmind och gamla uppgifter som man lagt in kan tas bort.

- Hur valsedelsansvarig anges på hemsidan. När jag la in att jag hade valsedlarna så dök jag upp som ansvarig i Västernorrland (där jag är admin) och inte på Västerbotten (där jag är lead). Löste problemet med att sätta antalet till noll istället när jag blev medveten om problemet.

- Ingen möjlighet för valkretsarna att påverka den lokala hemsidan. Återför lite autonomi till de lokala sidorna så att man kan fylla i en del övriga uppgifter. Tex lokala möten, Om det finns lokala konton för att donera pengar till valkretsen... osv.

Ja, det finns säkert mängder med saker att ta upp nu när vi kan jobba lite mer i lugn och ro.

Tro nu inte att jag är negativ till hur valkampen genomfördes, tvärtom så tycker jag att det var fantastiskt det vi gjorde och att vi åstakom mycket med begränsade medel.

/Göran

John Nilsson
2006-09-18, 18:47
* Vi har fokuserat och profilerat oss aldeles för mycket på fildelningsfrågan. Vi har så mycket viktigare saker att föra fram. Vi kanske skall släppa rädslan för att blanda oss i "födelningspolitik" för att kunna gräva fram våra ideologi? En möjlighet är att börja profilera oss som "det tredje allternativet" med målsättningen att i valet 2010 så har den blå-röda skalan bytts ut mot en blå-röd-vit triangel (vit är nog enklare att sälja än svart...).

* Vi har inte haft open source och free software världen med oss. Något som definitivt bör arbetas på. Efter TBP-skandalen så har vi haft en stor tillströming av medlemmar. Jag misstänker att majoriteten av dessa kommer från "fildelning vs. beivring"-lägret. Det skulle vara bra om vi kunde få en liknande tillströming av "open source vs. immaterialrätt"-lägret.

* Människor som brunnit mycket för de ideologiska frågorna har hamnat på en del administrativt tunga poster i partiet. Vi behöver människor som kan lägga ner eneragi på studier, analyser, diskussioner, och framförallt opinionsbildning. Detta hindras om samma människor måste lägga sin energi på administrativt eller organisatoriskt arbete.

* Oranisationsstrukturen har varit väldigt hierarkisk. Kommunikation förväntas gå i vertikala led via den geografiska indelningen. Vi skulle nog må bättre av en organisation med bättre "routing protokoll". Jag tänker mig en organisation där kommunikation går upp och ner genom vilken formation som helst som är lämplig för informationen. Alltså att den geografiska indelningen kompleteras med fler uppdelningar där varje medlem är med i många olika intressegrupper.

* Infrastrukturen är långt ifrån optimal för våra behov.

** När behovet av effektiv kommunikation tog vid inför valet så hamnade forumet efter på många sätt. Vi behöver en platform som uppfyller våra krav på effektivietet samtidigt som det duger för våra krav på öppenhet. MSN/mail är effektivt men inte öppet. Forumet är öppet men inte effeltivt. Kanske kan det ordnas så att forum och mailinglistor kan integreras till att vara olika gränssnitt till samma system. T.ex. så kan man skapa ett massmail genom att skapa en tråd i ett visst forum, eller skapa en tråd genom att skicka ett mail till en viss adress.

** Arbetsytor för dokument som artiklar osv kan göras bättre med wiki-teknologi. Jag tänker mig att en diskussionstråd kan innehålla wiki-inlägg där varje ändring även dyker upp som en kommentar från den som gjorde ändringen , då som en diff.

** Organisering på lokal nivå kräver kartor. Något i stil med frappr (http://www.frappr.com/) hade varit guld värt.

Roger Abrahamsson
2006-09-18, 19:16
John Nilsson (2006-Sep-18)** När behovet av effektiv kommunikation tog vid inför valet så hamnade forumet efter på många sätt. Vi behöver en platform som uppfyller våra krav på effektivietet samtidigt som det duger för våra krav på öppenhet. MSN/mail är effektivt men inte öppet. Forumet är öppet men inte effeltivt. Kanske kan det ordnas så att forum och mailinglistor kan integreras till att vara olika gränssnitt till samma system. T.ex. så kan man skapa ett massmail genom att skapa en tråd i ett visst forum, eller skapa en tråd genom att skicka ett mail till en viss adress.

En tanke här är news (nntp). I grund o botten passar det väldigt bra ihop med webbforum då den också baseras på trådar och liknande, men man kan läsa dem ifrån sin mailklient (oftast) och om man har den öppen så kan man direkt se när saker händer i en tråd. Det ska finnas webbforum/nntp program som funkar bra tillsammans från start, annars lär det inte vara så svårt att kroka ihop om man har möjlighet att programmera lite i forumets backend. Då skulle vi få nåt som ser ut som mailinglistor för folk men ändå satt ihop med forumet direkt.

Ken Rabelius
2006-09-18, 19:21
<DIV>Brist påinformations material gjorde att jag inte kunde gå ut och informera tidigare än ca en vecka innan valdagen.</DIV><DIV>Hadde jag haft materiall tidigare hadde jag kanske kunnat varit mer effektiv på den fronten.</DIV><DIV></DIV><DIV>jag önskar dock att medlemmarna här i sura hadde varit mer aktiva. men det är kanske att kräva för mycket (många vill ju inte avslöja vad de tänker rösta på). :unsure:</DIV><DIV></DIV><DIV>Jag kunde ha synt mer på stan och pratat mer med folk iofs, det var väll mitt största misstag, en folder i brevlådan kanman lätt slänga, en person kan man förvisso strunta i men det är svårare.....</DIV><DIV></DIV>

Robin Royal-Teaze
2006-09-18, 19:26
Vidde (2006-Sep-18)En sak som jag totalt glömde bort är insändare till tidningar. Jag kom på igårkväll att man kunde gjort det. Så dags då! Men det är aldrig försent, som de säger. En viktig anledning till att synas mer är att så många fortfarande inte fattat vad det handlar om! Man får prata med varje person en lång stund innan de inser att det inte bara är fildelning det handlar om. En del känner inte ens till oss. Man kan skylla på en massa yttre faktorer, men det enda som hjälper är att se till att göra något själv!

Det här med insändare tror jag mer på än att piratpartiet skulle ställa upp på kommunal nivå bara för att bredda den lokala förankringen. Det skulle nog tvärt om snarare kunna slå tillbaka på oss, alltså att sitta i fullmäktige och inte ha någon åsikt om vare sig det ena eller andra som är på (den lokala) tapeten, kan lätt föreställa mig hur både lokaltidningar och lokalrevyer skulle skildra våra eventuella representanter på sådan plats.

Tidningar hjälper dem som hjälper sig själva genom att göra sig hörda i debatten (och därigenom bidra till att pappersupplagan säljs), kanske har vi undervärderat insändarsidorna eftersom de ibland/ofta bara förekommer i just den tryckta upplagan och därför att majoriteten av oss förmodligen läser våra tidningar på internet. Detta kommer väl iofs att glida över till vår "lästeknik" under de år som kommer, vi är ju så att säga före vår tid, men i nuläget så finns det ju inte så stor anledning för en lokaltidningarna att ge oss rubriker när inte ens våra egna väljare (jag generaliserar iofs stort nu) köper papperstidningar.

Så vad enskilda medlemmar kan göra framöver är att försöka hålla lite koll på vad som händer lokalt, om någon etablerad partirepresentant uttalar sig korkat om våra frågor etc, och då genast dra iväg en insändare till lokaltidningen.

Vad partiet kan göra är att sammanställa en lista över mailadressen till alla relevanta tidningars insändarsidor, förslagsvis uppbyggd efter län och distrikt, om sådan inte redan finns.

Man får väl se upp dock, så att det inte sker spamliknande masspostning av identiska insändare till många tidningar samtidigt, något som framförallt sossarna (IMHO) har varit "duktiga" på genom åren.

Hmmm... vi kanske kan fråga Fp om de har kommit över någon befintlig databas för ändåmålet när de ändå var inne på SAPNET!:P

Jonas Lihnell
2006-09-18, 20:03
Dåligt - Vi saknade förberedelse inför valuppvaktningen. Under en mcyket stor del av valrörelsen handade det om att "ta första steget", något väldigt få känner för att göra. I göteborg stodd det mesta still tills jag gick ut och började dela ut material. Vi saknade även material inför valrörelsen utan alla förskte bidra med sin lilla del, vilket antagligen gav oss ett oenhetligt intryck (ena dagen den folder, andra dagen ingenting, tredje dagen små papperslappar, fjärde dagen en flagga, femte dagen en annan falgga osv).

Dåligt - Vi saknar effektiva men att kommunicera medlemmar emellan. I göteborg med mer än 600 medlemmar har jag läst om 4-5 träffar under hela rörelsen. Vi borde haft 40-50 träffar!

Bra & Dåligt - Gemenskapen var tidvis underbar tidvis väldigt vag. Vissa dagar fick man göra _allt_ själv, andra dagar var vi 5-10 man. Vi måste få upp engagemanget och viljan att umgås.

Bra - "Gör det själv"-teorin gav många möjligheter som annars skulle ha saknats. Vi borde ta tillvara på denna modell och vidareutveckla den bland annat genom att erbjuda material, lokal och erfarenheter till dem som vill använda sin dyra _tid_ till kampanjarbete. Att både behöva bekosta arbetet och utföra det medför en hög tröskel att passera innan man gör det. Om det finns en lista med folk nära en, en lista över material-ansvariga och liknande så att ma kan sänka den tröskeln kommer engagemanget och arbetet bli större.

Bra - Vårat val att bara ta ställning i ett givet antal, lätt redovisade för, frågor. Det faktum att man kan _veta_ vad vi kommer att göra är något positivt. Om vi utökar programmet, se till att utöka det med _frågor_, inte ideologier. Alternativt är att skriva om det med enbart ideologier och ställningstaganden och sedan argumentera fram praktisa frågor ur detta, men då behöver vi verkligen vara på det klara med att alla förstår och ör överens i sådana ställningstaganden.

//Jonas Lihnell

(När är förresten nästa årsmöte? nästa möte i göteborg? PM:a mig!)

Jonas Lihnell
2006-09-18, 20:09
Det vore förresten användbart med en sammanfattning i en separat tråd där vi kan diskutera alternativa lösningar. eller ännu bättre, en sammanfattning i en egen forumsavdelning med sammanfattningen sticky och alternativen diskuterandes i separata trådar, och dem lösningar vi enas om sammanfattade i ytterligare en sticky.

Henrik Enblom
2006-09-19, 07:06
Kan lägga till 2 saker.

Dåligt

Vi kom inte ut med HELA vår poletik till folket, väldigt många av dom som vet att vi finns tror att vi bara vill att fildelning ska vara tillåtet och vet inget om argumenten bakom det eller vad vi i övrigt har för åsikter.

Bra

Samarbetet med sjukvårdspartiet, iallafal i eskilstuna/sörmland fungerade det mycket bra!

anonymiserad2
2006-09-19, 09:50
Vårt partiprogram

De få frågorna gör att nog fler känner att de kan sluta upp bakom oss än om vi haft ett helt partiprogram (som nog skulle ha varit ganska ogenomarbetat ändå. Detta är naturligtvis bra, men jag har även märkt att de få frågorna stöter bort vissa väljare, och anser att vi inte är seriösa, eller löna att rösta på. Jag tror dock att de som kan sluta upp bakom oss är fler än dem som stöts bort.

Vad gäller själva frågorna, så tycker jag att alla funkar jättebra, förutom patentfrågan. Det är denna jag personligen känner att jag inte kan sluta upp bakom till fullo, och det samma gäller i praktiken alla jag har debatterat och diskuterat med. Och då är det inte för att jag är någon dålig debattör, eller har dåliga argument, tvärt om har jag hårdläst allt vad argument för patent som vi har, men jag känner bara att det inte riktigt går ihop. Alla jag har pratat med har kunnat hålla med om åtminstone delad kultur och/eller skyddat privatliv, men just patent är knepigt. Många tycker att det är konstigt att vi vill ta bort patent helt samtidigt som vi vill behålla upphovsrätten (om än i en mycket inskränkt form). Partiprogramet har gjorts om två gånger innan, och jag anser att det har blivit mycket bättre och mer realistiskt än vad det var från början. Däremot ska vi inte se det som helt klart. Jag är fullt medveten om att patentsystemet som det är idag inte fungerar som det ska (om det ens fungerar överhuvudtaget), men att ta bort det helt tror jag inte fungerar. En fullkomlig remake, och rejäla inskränkningar jämfört med hur det är i dag, så som vi vill ha upphovsrätten, tror jag snarare är en mer realistisk väg att gå.

Det är vad jag anser är både bra och dåligt med vårt partiprogram. I övrigt måste jag säga att organisationen, för att vara ett så nytt parti, har fungerat utomordentligt. Åtminstone här i Malmö så tycker jag att det har flutit på riktigt bra - ganska säkerligen tack vare Joakim Holgersson, han förtjänar lite cred.

Mats Eriksson
2006-09-19, 10:13
Och jag som tycker att Piratpartiets hårdföra linje mot patenten är den bästa anledningen till att rösta på Piratpartiet :)

JorgenL
2006-09-19, 12:03
Vårt allra största misslyckande är reaktionen hos minst hälften av väljarna jag mötte på valdagen: Piratpartiet? Vad är det?

Näst största är väl då: Jo dom har jag hört om, dom vill att det ska vara tillåtet att piratkopiera.

Jag skulle gissa att det var mindre än 10% av väljarna som faktiskt har koll på vad vi står för.

Även om vi har bedrivet ett fullkomligt FANTASTISKT valrörelsearbete för att vara ett nystartat parti så måste vi göra nåt för att nå ut till väljarna mera, och det första problemet är inte att övertyga dem att vi har rätt utan att få fram vad vi tycker.

För att lyckas med det tror jag att vi behöver en fungerande organisation på lokal nivå som kan få ut affischer på egna affishbockar här och var, skriva insändare till lokaltidningen, bjuda in lokala reportrar att skriva om aktioner etc.

Lokaltidningar söker alltid efter lokala händelser och lokala aktörer som knyter till riksnivån, och där bör vi försöka bygga nätverk med kontakter med lokaltidningarna. Rikstidningarna har sin egen agenda och de bestämmer själva vad som är intressant och där hamnar vi lätt vid sidan av.

En fantastisk sak med pp är att partiet är så "online", med siten, forum och bokningsverktyg. Har svårt att tro att nåt annat parti kan slå oss där i snabbhet och öppenhet.

Det är bra och ger översikt hur läget är och en förutsättning för "just-do-it". Problemet är att det är svårt att överleva på BARA den typen av aktivism, det blir lätt att folk springer på var sitt ställe tills de stupar och känner sig ganska ensamma under tiden. Återigen lokal organisation med lite mera struktur och fasta sammankonster etc. En sak vi drabbats av som alla organisationer av vår typ lider av, är att det lätt blir så att aktivism blir ett binärt tillstånd, antingen on eller off. Antingen är man med och jobbar ihjäl sig, eller står man utanför. Det är viktigt att vi bygger en struktur där man kan välja att aktivera sig så mycket man känner för utan att hamna "utanför gänget". Jag tror att bokningslistor, typ vallokalbokningen, för lokala aktiviteter är en bra ide. Det kan ge bättre struktur och man ser redan nån dag innan om det finns folk nog eller inte.

Sen kanske vi lider av att många av oss hellre aktiverar oss framför skärmen än på torget ;) men det tror jag kan lösas med levande lokalföreningar där man träffar trevliga människor och gör aktioner tillsammans.

En sak vi absolut inte ska göra är att engagera oss i kommunalpolitiken, där är vi ett nollfrågeparti, våra frågor finns inte i det forumet.

Likaså ska vi vara försiktiga med samarbete med andra småpartier. Vi har nåt som de inte har, dvs medlemmar och de vill gärna att våra medlemmar jobbar för dem, men de har väldigt lite att erbjuda utom tveksamt rykte i många fall. Dessutom konkurrerar vi till dels om samma väljare, dvs de som är skeptiska till de stora partierna.

Urban Medin
2006-09-19, 12:41
Varför skulle vi inte engagera oss i komunpolitiken? Vi har 4 år på oss att utarbeta ett program. Ex. Jag tycker miljöpolitiken är viktigare än Piratpartiets syn på integriteten, jag vill naturligtvis inte ha ett Bodströmssamhälle, men vad betyder det när världen inte finns om 50 år?

Annars så vill jag säga. BRA: Den fantastiska entusiasm som alla har visat. Den visar också på att det finns en framtid i partiet.

Dåligt: Inte mycket som varit dåligt tycker jag, möjligtvis medias roll att inte ge ävensmåpartier lite uppmärksamhet.

JorgenL
2006-09-19, 13:59
Anledningen till att vi inte ska engagera oss i en massa andra frågor än de tre i partiprogrammetär som jag ser det följande:

Vi är en massa folk som står på en massa olika ställen på höger/vänsterskalan i det här partiet.

Om vi börjar försöka utvidga partiprogrammet i en massa andra frågor kommer vi med nödvändighet att bli tvingade till att ta ställning på höger/vänsterskalan och därmed stöta bort kanske hälften av medlemmarna.

Vitsen med vår partibildning är att fokusera på dessa frågor enbart, och därmed vara trovärdiga som vågmästare. Börjar vi ta ställning i en massa andra frågor så är vi inte trovärdiga i kärnfrågan längre. Då kan vi inte längre säga att vi stödjer den regering som stödjer oss eftersom vi kanske driver andra frågor som den ena sidan ger oss mer stöd för. Exempelvis: Centern och miljöpartiet ligger ganska nära oss i våra frågor, men är det nån som tror att de skulle fälla en regering bara på integritetsfrågan?

Om man vill jobba politiskt med dessa frågorna OCH annan politik så är det inte i Piratpartiet man ska vara som jag ser det, utan i Centern eller Miljöpartiet. (eller i nåt av de andra om man verkligen vill jobba hårt och långsiktigt:).)

John Nilsson
2006-09-19, 14:14
Efter att ha sett det andra framförandet av lessig så har en hel del av vår roll fallit på plats. Starkt rekommenderat att alla andra gör det också (1h42min). Visst kan vi expandera utan att röra oss in på höger-vänster skalan.

Han berör också en del viktiga anledningar till att vi inte nått fram i frågestunden i slutet. Lessig har ju försökt sprida detta budskapet längre än vad vi har så han har en del erfarenhet av vad som funkar och vad som inte gör det. Just fildelning vs. beivring är absolut något som inte fungerar.

Celebrandil
2006-09-19, 15:39
Det är lätt att vara efterklok och börja kritisera det sätt som våra åsikter har förmedlats, men jag har ändå en del synpunkter härvidlag. Det är en konst att med så få ord som möjligt beskriva vad man egentligen tycker. I vissa avseenden tycker jag att en del av vårt material var svårt att tränga sig in i. Det blir lätt ganska tekniskt och svårt att överblicka. Vi skulle behöva hjälpa av PR-människor och beteendevetare för att riktigt förstå hur allmänheten uppfattar materialet och därefter försöka sammanfatta våra ståndpunkter på ett så enkelt och konkret sätt som möjligt. Eftersom partiet är så pass nytt tycker jag dock att man gjort för förbaskat gott jobb i detta avseende. Det som behövs är främst iterationer och finslipningar.

Jag är så gott som säker på att en stor del av de som röstade på Piratpartiet gjorde det för att "Piratpartiet vill tillåta fildelning". Fördelarna med fildelning är tillräckligt för att folk ska förstå åsikten som sådan. Det faktum att ett förbud mot fildelning resulterar i att all informationspridning via internet på ett eller annat sätt måste kontrolleras, med de problem för integriteten som den innebär, tror jag är sekundärt. Det som folk uppfattar som fördelarna med fildelning överväger de nackdelar som ett förbud innebär.

En annan tämligen lätt punkt att beskriva är våra synpunkter som berör den personliga integriteten. Svårigheten här är att folk inte inser vad som ligger egentligen framför oss och varför våra åsikter som sådana är viktiga. För att förstå problematiken måste man beskriva något som antingen är aktuellt idag, eller möjligen i morgon, men om det blir aktuellt först om fem år tror jag inte folk orkar oroa sig. Här ska man nog koncentrera sig på aktuella förslag på nya lagar och direktiv, och beskriva vad dessa skulle betyda för den enskilde.

När det gäller patent tror jag folk i allmänhet har ganska dålig koll. Driver man ett företag är det lättare att förstå probematiken. I det företag jag själv är delägare i har vi spenderat mer pengar på patent än på löner, trots att vi vet att patent egentligen har liten praktisk betydelse. De fungerar mer som en slags försäkring; en försäkring om att vi är seriösa och en försäkring mot aggresiva konkurrenter som med makt och pengar försöka mjölka det mesta ur sina egna patent. Vi borde koncentrera oss på det som direkt berör privatpersoner och exempelifiera med företagsjättar som ger sig på sina mindre konkurrenter.

Nicklas W Bjurman
2006-09-19, 17:25
Jag vill införa en del ny politik till partiet som jag brinner för men jag har tänkt lite. Alla frågor är oerhört komplexa om vi ska införa nya så måste vi verkligen granska dom och bli experter på dom. Jag vill inte ha ett partiprogram som är uppbyggt på subjektivt tyckande utan faktiskt på att vi kan granska konsekvenser av våra reformer och vad de har inneburit historiskt. Ett program som är fyllt av ideologin av informationsfrihet och uppbyggnad av demokrati och stå för det stenhårt.

infinite_emma
2006-09-19, 18:46
Det enda jag känner mig säker på som behövs tilläggas till den här utomordentligt tänkvärda tråden, är nog att jag anser att även om vi behöver se över vår organisation, vad vi ska göra framöver och hur, så är det viktigt att ni alla förstår att det inte är piratpartiets ansvar (http://www2.piratpartiet.se/node/1082) att vi befinner oss här och har den här diskussionen över huvud taget. Vi har gjort ett skitbra jobb, långt över vår förmåga, och vi kommer bara att bli bättre. Inte minst efter analys och utveckling av vårt arbete. Ni får helt enkelt inte glömma bort att problemet är orsakat av politiker, och vi kan inte hjälpa att största delen av Sveriges befolkning inte är medvetna om allvaret.

Information är nyckeln till hela saken - och är det så att vi inte kommer in i riksdagen till nästa val, så beror det på att partierna tagit sitt förnuft till fångar p.g.a. fyra års framgångsrikt kampanjande från oss och helt enkelt sett till att ändra på de saker vi vill ändra.

Infol
2006-09-19, 23:27
(Jag är iofs inte kretsledare, men tar ändå chansen att posta här den här gången.. skulle det vara fel får ni väl flytta inlägget). ;)

Om vi ska kunna sätta hårt mot hårt mot de etablerade partierna i nästa valrörelse måste vi visa att vi vet vad vi talar om genom att backa upp det vi säger med konkreta fakta.

Jag skulle vilja efterlysa en tydligare struktur i partiet (huruvida den strukturen är mer horisontell än vertikal eller vice versa är något som måste diskuteras) där medlemmar snabbt kan få information från våra sakkunniga i olika frågor, dvs den/de som faktiskt besitter (juridisk eller annan) kunskap inom gällande område, om det så är patent, upphovsrätt eller personlig integritet vs. övervakning. I dagens läge postas ofta en fråga i forumet, och sedan får man flera (mer eller minde verklighetsöverrensstämmande) svar, fram tills dess att Anders går in och reder ut begreppen (tack Anders!!).

Vi behöver inte bara stå på oss gentemot de andra partierna (många av dem har redan skrämselhicka - och detta har vi lyckats med på knappt nio månader!!), utan måste få ut vår politik till väljarna. Gratis fildelning måste, som många andra i tråden tidigare nämnt, ses som en biprodukt av den politik vi driver, inte som ett mål i sig. Där tror jag att vi förlorar många röster (även om det inbringar ett fåtal också)..

Detta innebär att vi måste synas mer i (traditionell) media - hur vi kan nå ut bättre där är något vi måste undersöka.

Frågan om vi ska utvidga partiprogrammet borde utredas. Personligen är jag emot (vad gäller traditionell höger/vänsterpolitik, mer osäker vad gäller frågor nära besläktade till våra kärnfrågor), men jag tycker mig ana en splittring i partiet här..

Hoppas kritiken ovan kan uppfattas som konstruktiv, och avslutar härmed med vad jag tycker partiet lyckats bra med:

Valsedelsdistribution; det fanns iofs inte valsedlar i min vallokal men det skall jag väl snarast själv ta kritik för (iom att jag inte kontaktade kretsledaren för att hjälpa till att ordna detta). Dock har jag från vänner och bekanta hört att det fanns i många andra lokaler i valdistriktet.

Genom debatt framhävt vikten av de frågor vi driver, och på så sätt tvingat upp ögonen på de traditionella partierna att det finns en opposition till upphovsrättsmaffian (läs: STIM, RIAA, MPAA, m.fl.)

Tack för ordet.

Magnus Kindblom
2006-09-19, 23:31
Bra: Det öppna forumet. Förutom att det är funktionellt så bör öppenheten ge goodwill på sikt.

Bra: Att vi använde vår naturliga närvaro i internet-communities i valrörelsen. Detta kan utnyttjas ännu mer effektivt i nästa val med lite planering. T.ex. att använda The Pirate Bay mer effektivt för att nå fildelare, samt som ett medium för att mass-sprida partiinformation och förslagsvis lite roliga reklamfiler etc (jämför: Knappnytt).

Förbättra: Engagera kändisar som dragplåster, både artister och andra.

Förbättra: Vi kom inte in, det är dåligt. Om vi inte känner oss hyfsat säkra på att komma in nästa gång: Sätt 4%-spärren ur spel. Överväg att bjuda in samtliga partier (utom de främlingsfientliga, troligen) till en valkartell. Alla partier som ansluter sig använder sig av samma valsedel. På valsedlarna finns kandidater från samtliga dessa partier. Vi kan använda "yrkes-fältet" för att visa egentlig partitillhörighet, t.ex. "Piratpartist". Vill man rösta på PP så röstar man på "Övrigapartiet" (eller vad det kan heta) och kryssar t.ex. "Rick Falkvinge, Piratpartist". Personvalssystemet fixar automatiskt inbördes mandatfördelning så att de anslutna partier som får många kryss får fler riksdagsmän, förutsatt att Övrigapartiet kommer

över spärren. Ett problem är förstås att om det finns flera pirater på listan men alla PP-anhängare kryssar samma pirat, så kommer kanske bara en pirat in oavsett hur många PP-anhängare det finns. Det kan nog lösas med lite planering. Fördela partistöd etc proportionellt mot antal kryss. Kritiker kommer att hävda att hela upplägget är odemokratiskt, emot grundlagen etc, men det var ju på detta sätt som t.ex. Alf Svensson blev riksdagsman en gång i tiden, och Leionborg föreslog en allians-partikartell för mindre än ett år sedan, bl.a. för att garantera att inte FP, C eller KD skulle åka ur.

Förbättra: Vi kom inte in, det är dåligt. PP ställer bara upp i riksdagsvalet. Det finns i många kommuner partier som bara ställer upp i kommunalvalet. Bjud in ett sådant parti i varje kommun till ett valsamarbete: PP rekommenderar pirater i denna kommun att rösta på det partiet i kommunvalet, samtidigt som det partiet rekommenderar sina väljare att rösta på PP i riksdagsvalet. För att få folk (inte alla, folk vill nog inte rösta tvärtemot sina åsikter) att verkligen vara motiverade att följa rekommendationen så kan man deklarera att samarbetet gäller även följande val förutsatt att det fungerade för båda parter (man fick fler röster än förväntat i denna kommun).

/Magnus Kindblom, lead Kungsbacka kommun (ej en valkrets, jag vet)

Mårten Fjällström
2006-09-20, 02:43
Lite bra och dåliga saker från Uppsalas valkrets (jag har inte läst tråden så det här är säkert en upprepning av vissa saker):

Bra: alla engagerade människor

att vi fick ut valsedlar till alla vallokaler

att vi fick 3,6% i Flogsta (studentområde)

Behöver bli bättre på: att få ännu fler människor engagerade inte minst i valstugan och utanför vallokalerna

att få ut integritetsfrågan bättre

Jens Tuvebrink
2006-09-20, 08:10
Dom 3 frågor vi drivit har vi drivit klockrent. Vi har regerat debatten om dessa frågor. Och det skall vi fortsätta med. Sen att man skulle hamna i höget vänster fack om vi tar in fler frågor är upp till oss. Man kanstå för suntförnuft frågor utan att känna någon annan färg än piratfärgen. Vi skulle kunna måla om vissa frågor från klassiska färger till vår färg och äga dem. Det viktigaste är att vi inom vår organisation inser att vi kan äntra och inta fler frågor och att vi får en majoritet för dem.

Andreas Svensson
2006-09-20, 09:16
En tanke är att ha något sorts arvode för funktionärer (kommunledare). Det fungerar dels som ett incitament, men innebär också ett ansvarsamt att man kan ställa krav på vederbörande.

Av samma anledning kan man ha arvode vid vissa möten, t.ex. om varje krets har en styrelse.

Nicklas W Bjurman
2006-09-20, 09:19
Jag håller med Jens, viktigt är dock att vi har expertis om dessa frågor på samma sätt som vi har expertis om våra nuvarande frågor. Av min debatt om ett införa av en skolpolitik i vårat program ser jag att det finns aldeles för många personer som inte riktigt vill tänka igenom konskvenser och har inte samma verklighetsförankring i vad skolans uppgift är. Det är inte för intet lärarutbildningen har 1,5år av ren pedagogisk utbildning och att förvänta sig av medlemmar att de ska förstå vad en lärare och skola verkligen är ämnat för och hur man bedriver skolan som statligt organ fungerade inte.

Arne Möller
2006-09-20, 10:45
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt">Valet blev för PP ett fiasko eller hur?<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt">Jag var som vanligt allt för optimistisk när det gäller hur folk ser på detta med IT å data. <P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt">Jag var på torget i Tidaholm<SPAN style="mso-spacerun: yes"> </SPAN>3 onsdagar 2 lördagar och torgförde PP politik allt arbete utan fram gång vad för ?<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><o:p></o:p><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt">Vågmästarrollen är nu borta. <P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><o:p></o:p><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt">Min önskan är att<SPAN style="mso-spacerun: yes"> </SPAN>Piratprtiet tar upp fler IT frågor t.ex<SPAN style="mso-spacerun: yes"> </SPAN>fiber utbyggnaden,<SPAN style="mso-spacerun: yes"> </SPAN><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt">Att man vekar för ett användarvänligare Internet samhälle mm..<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt">Jag saknar fortfarande ett översättnings program typ” Tolken”<SPAN style="mso-spacerun: yes"> </SPAN>som är gratis för alla.<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt">Hoppas att ni som leder paritet har krafter att fortsätta utveckla Piratprtiet här på webben <P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt">och att vi som medlemmar får delta i<SPAN style="mso-spacerun: yes"> </SPAN>besluten genom ökad direktdemokrati <SPAN style="mso-spacerun: yes"></SPAN>i rådgivande och beslutande frågor.<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><o:p></o:p><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt">Se till att menyerna mm på forumet är på svenska rakt igenom <P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><o:p></o:p>

Björn Odlund
2006-09-20, 13:26
Tankar från mig i Valkrets 19/BoråsBra:

Engagemanget från medlemmar och volontärer! Att vi lyckades synas på stan i ganska stor utstäckning och att vi hade valsedlar på nästan alla ställen.

Kan bli bättre/saker att arbeta med:

Organisationen: Vi var nya i situationen, vi lärde oss allt eftersom. Detta gör att vi kommer att vara mångdubbelt bättre till nästa val. Vi kommer känna varandra bättre, vilket är oerhört bra för organisationen och arbetet. Vi han till detta valet i princip bara bli varma i kläderna gällande partiarbetet innan valet i antågande. Detta är inget som löser sig själv men med tanke på vad som uträttats på några månader/ett halvår kan rent astronomiska verk uträttas till nästa val. Även om många medlemmar valde att engagera sig, krävs det en knuff (mail, tefefonsamtal etc) för att få igång dem. Detta kräver att någon knuffar på dem, hur detta görs, vad man skall be folk om etc är något vi behöver tänka på. T.ex är många intresserade om man är specifik vad som behöver göras (tex: värd vid vallokal) medan få är intresserade av generella saker (medlemmsmöten).

Fler värdar: Då det inte behövs speciellt många distributörer (t.ex lyckades runt 7 personer täcka upp Borås till 100%). Vi hade även ett 15 tal värdar men det medlemsantal vi har borde detta kunna bli mycket bättre. Detta tror jag är möjligt (det handlar som sagt att knuffa på folk)

Synas mer: Även om vi i Borås hade vårat partytält uppe på helgerna 5 veckor före valet och den sista veckan vaje dag, så måste vi synas MER. Den stora förklaringen till vårt blygsamma resultat (inte, nederlag) beror imho på att folk frågade "Piratpartiet, vilka är ni?"

Matrial i tid: Om jag till slut skall vara så konkret jag kan så är det en sak jag vill trycka på. Både det matrial som beställdes av styrelsen och det som vi valkretsledare gick ihop och beställde kom ut för sent. Vi hade ungefär en och en halv vecka på oss att distribuera totalt 10 000 foldrar, varav vi nog lyckades distribuera 7000. Jag förstår att det blev som det blev den här gången och jag kritiserar ingen enskild (dessutom vet jag att när det gäller riksfoldrarna var de ett resultat av relakkspengar, som kom sent) men jag vill att folk tar till sig detta till nästa gång. Jag skulle vilja ha dem senast en månad före valdagen (helst 5 veckor), för att ha dem tillgängliga under hela den period man har valstuga och för att kunna distribuera dem till hushåll tillsammans med en valsedel.

Ps. Dessutom behöver vi nog göra en del statistikanalys av valresultatet, både av folk riksplan och i de lokala organisationerna Ds.

suzy_hughes
2006-09-21, 14:52
Jag tycker mycket har fungerat väldigt bra, att man kunde kontakta alla medlemmar o kommunen osv.

Men dagen innan valdagen ringde en kille från en kommun i närheten och sa att ledaren över kalmarlän inte hört av sig

om valsedlar som den här killen skulle fått, så han fick alltså åka till min kommun för att få valsedlar av mig. Och tur var väl att jag hade fått så många så det räckte till honom också!

Väldigt dåligt av Daniel Holm att inte skicka valsedlar eller höra av sig till sina funktionärer när de ställer upp. Själv fick jag dock valsedlarna tidigt och är nöjd med det.

//Suzy

asdax
2006-09-22, 05:43
Vad vi gjort riktigt bra: Använt teknikens möjligheter för samordning. T.ex. att man kan bli medlem helt automatiserat och hur vi samordnade distributionen av valsedlar på valdagen. Hur vi höll möte i internet-forum som var mer demokratiska än den klassiska modellen

Mikke
2006-09-22, 07:51
suzy_hughes (2006-Sep-21) Jag tycker mycket har fungerat väldigt bra, att man kunde kontakta alla medlemmar o kommunen osv.
Men dagen innan valdagen ringde en kille från en kommun i närheten och sa att ledaren över kalmarlän inte hört av sig
om valsedlar som den här killen skulle fått, så han fick alltså åka till min kommun för att få valsedlar av mig. Och tur var väl att jag hade fått så många så det räckte till honom också!
Väldigt dåligt av Daniel Holm att inte skicka valsedlar eller höra av sig till sina funktionärer när de ställer upp. Själv fick jag dock valsedlarna tidigt och är nöjd med det.

//Suzy

Hej Suzy!

Det var faktiskt jag ( vice valkretsledare i Kalmar ) som bad killen ta kontakt med dej för att få lite valsedlar. Jag fixade några till till honom som han fick lördag kväll ( Jag körde till Mönsterås bara för detta ). Jag håller med att vi kan göra det här bättre nästa gång. Dock var det ingen katastrof utan vi klarade av det med hedern i behåll.

Du gjorde/gör ett fantastiskt bra jobb Suzy. Jag ska försöka dra ihop Piraterna som finns i kalmarlän ( Daniel behöver övningsköra ;) ). Där tycker jag vi ska diskutera framtiden i vårt län och försöka snacka ihop oss lite bättre så vi är bättre förbereda inför nästa val.

/ Mikke

DanRo
2006-09-22, 16:25
Jag har själv inte aktiverat mig mer än läsande här och diskuterande med vänner, men som observator och röstare och nybliven medlem känner jag att jag vill säga ett par saker här ändå (allting är IMHO):

För att komma med i media bör vi starta kampanjer, en idé jag har är "Fildela Inte Dagen", inför en dag och sprid via fildelningsnoder som TPB och svenska DC hubbar en uppmuntran till alla privatpersoner att inte fildela under 24 timmar, för att rikta uppmärksamhet på PPs politik.

Till nästa val kommer vi vara mycket mer allmänt kända, men folk måste ändå tro på att en röst för Piratpartiet inte är en bortkastad röst, en röst av 34.918 (PPs totala röster) är en mycket större andel än en röst av 1.942.625 (Socialdemokraternas totala röster).

Det har diskuterats om kommunala frågor, det jag känner att Piratpartiet borde kunna stå för kommunalt är:

-Visa intresse för folkhälsan, vården, i samband med medicinlicenser.

-Tillgång till bibliotek, det finns någon bibliotekslag om att alla kommuner eller landsting (kommer inte ihåg exakt hur detta var) ska ha ett statligt bibliotek man kan låna böcker hos, vi borde kunna visa vårat stöd till fri kunskap i den? (Den har blivit kompromissad / ignorerad på vissa ställen i landet hörde jag på nyheterna runt valtiden)

Slogan till 2010: "Folkomröstning angående Ditt privatliv, statligt ägt eller inte?" (Inte klockren men principen..)

hansomsover
2006-09-22, 17:56
En sak är väl att alla verkar komma med såna här bra ider EFTER valet... Men det bådar ju iaf gott inför nästa val. Själv håller jag på att utbilda mig till journalist nu, så snart kommer vi iaf ha en sån som vet vad vi står för :P

Ken Rabelius
2006-09-22, 18:06
<DIV>hansomsover (2006-Sep-22)En sak är väl att alla verkar komma med såna här bra ider EFTER valet... Men det bådar ju iaf gott inför nästa val. Själv håller jag på att utbilda mig till journalist nu, så snart kommer vi iaf ha en sån som vet vad vi står för :P</DIV><DIV></DIV><DIV>ta inte jobb på nåt pp kritiskt företag!</DIV><DIV>du får sparken så fort du skriver någonting annat än om fildelning! om pp! ;)</DIV>

agnesson
2006-09-23, 00:18
Som helhet har allt fungerat skitbra. Vårt mål är att få upp frågorna till diskussion (och självklar få rätt i frågorna) och att ha en vågmästarroll i riksdagen är bara ett sätt att få det.

Några få saker jag vill se en förändring inom till nästa val:

Internt:
*Mer samarbete mellan valkretsledarna och kommunledarna. Har alla valkretsledare tillgång till forumdelen För valkretsledare och riksaktiva? Nu fick varje län sköta sitt utan någon som helst kontakt med andra valkretsar.
*Till nästa valsedelsdistribution måste man kunna ge "valsedelsansvarig" tillgång till information om vilka som ska ha valsedlar i medlemsservice. Bara för att man har valt att ta emot några tusen valsedlar i en kommun ska man inte få tillgång till hela medlemsregistret i kommunen samt diverse mailverktyg.
*Pressmeddelanden måste skickas på bättre sätt, se förslag över.

*Inga centrala samarbeten med andra partier. Vi tjänade absolut ingenting på samarbetet med sjukvårdspartiet här. Lokala samarbeten ska däremot uppmuntras. Sen om det är över länsgränserna spelar inte det någon roll.

*Vi måste ut i varje kommun och se till så att dom häver beslutet om att småpartier inte får komma in på skolorna. Hör med din gymnasienämnd om ett sådant beslut finns.

Mab
2006-09-24, 23:32
agnesson (2006-Sep-23)Några få saker jag vill se en förändring inom till nästa val:

Internt:
*Inga centrala samarbeten med andra partier. Vi tjänade absolut ingenting på samarbetet med sjukvårdspartiet här. Lokala samarbeten ska däremot uppmuntras. Sen om det är över länsgränserna spelar inte det någon roll.

Men förlorade ni något på det? För jag tror att utan det generella centrala sammarbetet med sjukvårdspartiet skulle aldrig de lokala sammarbeten, som på många håll gick betydligt längre än det centrala ha uppstått. Här i Uppsala måste jag nog säga att det centrala sammarbetets betydelse var ganska liten, men som en effekt av det centrala sammarbetet uppstod ett lokalt sammarbete som gav väldigt mycket åt oss.

agnesson
2006-09-26, 22:12
Mab (2006-Sep-24)agnesson (2006-Sep-23)Några få saker jag vill se en förändring inom till nästa val:

Internt:

Men förlorade ni något på det? För jag tror att utan det generella centrala sammarbetet med sjukvårdspartiet skulle aldrig de lokala sammarbeten, som på många håll gick betydligt längre än det centrala ha uppstått. Här i Uppsala måste jag nog säga att det centrala sammarbetets betydelse var ganska liten, men som en effekt av det centrala sammarbetet uppstod ett lokalt sammarbete som gav väldigt mycket åt oss.

Det skapade åminstonde en del mer arbete för oss samtidigt som det kändes dumt att förklara för alla volontärer varför vi gjorde det, vi i valkretsen fick ju trots allt inte ut någonting för det. Att samarbetet med sjukvårdspartiet skapade andra samarbeten förstår jag inte. Hade det inte räckt med att informera om att det är okej att samarbeta med andra partier så hade de som behövt hjälp kunnat lösa det?

Förövrigt fick sjukvårdspartiet 31 röster på ungefär 20 kg valsedlar här i Växjö kommun.

Mab
2006-09-26, 23:55
agnesson (2006-Sep-26)Att samarbetet med sjukvårdspartiet skapade andra samarbeten förstår jag inte. Hade det inte räckt med att informera om att det är okej att samarbeta med andra partier så hade de som behövt hjälp kunnat lösa det?

Förövrigt fick sjukvårdspartiet 31 röster på ungefär 20 kg valsedlar här i Växjö kommun.

Nja, jag tror inte att det är så enkelt. Det centrala sammarbetet öppnade dörrar och skapade kontaktytor som nog aldrig hade utvecklats annars.