handdator

Visa fullständig version : volymen av valsedlar

Nicklas W Bjurman
2006-09-19, 21:11
Det antalet valsedlar vi beställde i år var helt orealistiskt många. Det finns ungefär 6,8M väljare och man kan anta att 50% är hardcore sossar eller moderater.

3,4M väljare kvar och då har vi andra partiers hardcore sympatisörer som också kommer att vilja rösta på sitt respektive parti. Kanske 25% är hardcore andra etablerade partier vilket ger 2,5M väljare kvar.

Alltså våra 3M valsedlar är helt orimligt att göra slut på. Vi kan till nästa val rationalisera bort en hel del valsedlar för att spara på ekonomin till valkampanjandet.

Tor Skude
2006-09-19, 22:35
Ja, och nej.

Om vi sätter upp ett mål på ett visst antal procent av rösterna till nästa val, och räknar lite på hur många valsedlar vi behöver per röst, får vi väl kanske en rimlig uppskattning av hur många valsedlar vi behöver totalt.

Samtidigt är det så att det är de första valsedlarna i varje serie som är dyra, extra valsedlar kostar inte speciellt mycket pengar.

mike
2006-09-20, 00:28
Vill bara inflika att det finns en psykologisk grej också. Har vi bara hälften så många valsedlar som alla andra på ett bord så ger det ett magert intryck för den som är osäker. Har man många valsedlar så drar det ögon till sig. Tänk på att det är inte många sekunder som folk tittar på högarna med valsedlar.

Ken Rabelius
2006-09-20, 03:13
<DIV>Jag tycker inte vi ska beställa mindre valsedalr......om det inte innebär mindre informations material förstås.</DIV><DIV></DIV><DIV>om ingen vet vad vad vi står för får vi inga röster............men om det går med informations materiall ändå bör vi nog inte skära ner på valsedlarna snarare beställa fler :).</DIV><DIV></DIV><DIV>jag tror inte det i längden skulle gagna oss, jag kan förstås ha fel :unsure:</DIV>

Nicklas W Bjurman
2006-09-20, 07:46
Det får inte heller vara för många valsedlar i vallokalerna. I Borlänge där vi trots allt fick mer än 1% har vi fått massa valsedlar över och ändå lagt en bunt av 1k valsedlar i varje vallokal. Om vi dessutom ska gå in för de andra valen, kommunval och landsting också till nästa år så är 3M valsedlar alldeles för mycket.

Jag skulle vilja dela ut valsedlar i brevlådorna tillsammans med en folder men det är inte rimligt att ha så många valsedlar.

agnesson
2006-09-20, 10:47
Har vi organisation och pengar till att kunna dela ut direktreklam nästa val ska vi inte nu bestämma hur många valsedlar vi ska ha.

Ska vi se till antalet sympatisörer vi har, personer som faktiskt håller med oss i våra frågor, var antalet det här året lagom. Däremot vill man hellre se ena blocket vinna och man röstar hellre på det, många tycker trots allt att det är viktigare än våra tre frågor.

piratkvinnan
2006-09-20, 12:37
:discuss:Om man nu ser till mitt valdistrikt Halland har det förekommit sabotage av valsedlar då de blivit slängda eller gömda!? Jag som bara är medlem kan inte veta den exacta siffran på hur många valsedalar som disb. i hela landet men man måst väga in sk. svinn. Jag var både volontär och värd på ett valdistrikt och mina valsedlar tog slut. men man kan inte med detta säga att vi fick fler röster på detta sätt? Men ifall ska vi ha samma "standard" som de etablerade partierna måste vi ha samma strategi som dem. Då menar jag ha valsedlar i lokalen stå och representera utanför och då dela ut till dem som vill ha!

Björn Odlund
2006-09-20, 12:40
Med tanke på att (i vår valkrets) användes valsedlar nästan uteslutande i röstnings- och vallokaler så kändes antalet sedlar som väl tilltaget. Om man till nästa gång skall satsa mer på direktreklam med bifogad valsedel, vilket jag tycker är ett jättebra idé, så känns det som att vi behöver mer snarare än mindre.

pmanlig
2006-09-21, 15:08
Kom igen! Vi hade inte för många valsedlar. Felet var att vi fick för få röster!

Om vi vill ha minst 4% så innebär det att vi måste ha valsedlar nog för det. Dessutom är rösterna ojämnt fördelade, och 4% i landet kan innebära 15% i vissa vallokaler. För att det skulle fungera behöver vi antingen veta mer om var vi skall satsa stort, eller lägga ut tillräckligt många valsedlar för 15% överallt. Marginaler behövs ju också, så 2-3x av vad vi behövde var inte så otroligt mycket. Inte om vi satsar på att komma över 4%.

Ken Rabelius
2006-09-21, 15:21
<DIV>Det vore lite snopet om vi gick till val och satsade på säg 3% (i valsedels antal)</DIV><DIV></DIV><DIV>men i slutändan visar det sig att vi hadde kunnat få minst 4% om vi haft mer valsedlar :)</DIV><DIV></DIV><DIV>Vi ska väll ha minst valsedlar så det räcker till 4% , helst lite mer än det, och sedan som sagt.Man måste beräkna hur många varje kummun ska få.</DIV>

Jon Severinsson
2006-09-22, 07:47
Vi fick 0.63%. Vi måste ha valsedlar för 4.01%.

Altså behöver vi 6.36 gånger fler valsedlar än vad som gick åt i år.

Så nu är frågan om det finns 2'620'163 valsedlar som ligger och skräpar hemma hos volontärer nu? Jag tror inte det...

Vi har inte 112'709 över i östergötland iaf, kanske 20'000 men garanterat inte över 100'000. Så min slutsats är attt vi behöver fler valsedlar till nästa val, inte färre...

SM5POR
2006-09-22, 08:19
Jon Severinsson (2006-Sep-22)Vi fick 0.63%. Vi måste ha valsedlar för 4.01%.

Altså behöver vi 6.36 gånger fler valsedlar än vad som gick åt i år.

Valsedlarna tog väl inte slut i vallokalerna? Jag distribuerade till två lokaler och tyckte närmast det var pinsamt att högarna inte sjönk; jag rådgjorde med vår valsedelsansvarig och vi kom fram till att en onödigt hög stapel (i stil med de tusental Feministiskt initiativ lade ut) inte skulle ge ett seriöst intryck, så jag höll inne något hundratal (detta var kl 18 på valdagen och jag hade gjort fem besök i var och en av lokalerna). De flesta valsedlarna hamnade ändå i pappersinsamlingen efter kl 20.

Fler valsedlar är nog önskvärt, men i så fall för att kunna distribuera dem tillsammans med annan information till ett stort antal hushåll, eller för att värdarna skall kunna ge dem till varje väljare på valdagen. Skall man bara lägga dem på borden i vallokalerna räcker det med tre-fyra miljoner totalt, som i detta val.

Det blir enklare vid valet till Europaparlamentet 2009, eftersom hela landet då utgör en enda valkrets och partiet klarar sig med en gemensam lista. Dessutom brukar valdeltagandet bara vara ungefär hälften så stort i det valet som i riksdagsvalen.

Ken Rabelius
2006-09-22, 09:38
<DIV>Då föreslår jag att att vi .....inte mörkar ner....men iaf tonar ner fildelningsfrågan och fokuserar på patent och upphovsrätt och övervakning.</DIV><DIV></DIV><DIV>som det sagts tidigare, fildelningen är trots allt bara en effekt av ett friare samhälle och kommer troligen ge med sig av sig själv allt eftersom de yngre generationerna bliräldre och mer upplysta. </DIV><DIV></DIV><DIV>Vi måste ut och informera folk och då framför allt yngre inann de är så hjärntvättade av media så att vi måste vänta ytterligare en generation innan utveckling sker.</DIV><DIV></DIV><DIV>När jag läser kommentarer på téx idg.......jag blir....mörkrädd för folks verklighets uppfattning vad gäller utveckling. :(</DIV><DIV></DIV><DIV>alla har rätten att tycka som man vill , men att blint vägra att téx inse att patentetn bromsar utvecklingen.....det är skrämmande....det måste nog till ett generations skifte först skulle jag tro :(</DIV><DIV></DIV><DIV>nu var jag lite nedsättande men jag blir bara så.......besviken och ledsen....:crying:</DIV>

Rick Falkvinge
2006-09-22, 15:38
pmanlig (2006-Sep-21)Kom igen! Vi hade inte för många valsedlar. Felet var att vi fick för få röster!

Enkelt och solklart.

Med 3M valsedlar behövdes det att 7,5% av dem stoppades i valurnan. Det fanns valsedlar i stort sett överallt. För få valsedlar var inte ett problem (annat än i två distrikt som jag känner till, Göteborg och Västerbotten, men de är undantagen).

Jonas Lihnell
2006-09-22, 15:50
Det är lite av en tradition i svenska val att röstarna tar röstkort även från dem partier dem inte skall rösta på för att bejaka den så kallade valhemligheten. Vi hade _inte_ för många valsedlar, snarare för få och för dåligt utdelade.

Rick Falkvinge
2006-09-22, 16:12
Jonas Lihnell (2006-Sep-22)Det är lite av en tradition i svenska val att röstarna tar röstkort även från dem partier dem inte skall rösta på för att bejaka den så kallade valhemligheten. Vi hade _inte_ för många valsedlar, snarare för få och för dåligt utdelade.

Ok. Jag ska inte sticka under stol med att jag egentligen hade velat ha 10M (det var väl ganska allmänt känt att det var det som var målet). Men just under valrörelsen upplevde jag det aldrig som ett problem.

Å andra sidan vet vi att vi höll lite i valsedlarna under valrörelsen, hade vi haft 10M hade vi inte behövt göra det.

SM5POR
2006-09-22, 18:45
Jonas Lihnell (2006-Sep-22)Det är lite av en tradition i svenska val att röstarna tar röstkort även från dem partier dem inte skall rösta på för att bejaka den så kallade valhemligheten.

Jag undrar hur pass utbredd den traditionen är ned i åldrarna. På 1970-talet fanns det i praktiken bara fem partier; då var det enkelt att ta emot eller plocka åt sig en uppsättning av varje (summa 15 valsedlar). Jag förstår att de äldre håller på traditionen, och visst är det roligt när de systematiskt avsöker valsedelsborden på jakt efter Piratpartiets och andra småpartiers valsedlar, men själv tycker jag det känns som ett onödigt slöseri med papper.

De senaste valen har jag sett till att ta med mig de valsedlar jag vill använda hemifrån (färdigkryssade), för jag brukar få två stycken av varje från de större partierna. Skulle jag sakna någon valsedel så kompletterar jag vid bordet i vallokalen; jag skyndar mig normalt förbi eventuella valsedelsutdelare vid dörren utan att ta emot från något parti.

När partiet har nått upp till 1 procent av rösterna i riksdagsvalet, så betalar staten valsedlarna upp till ett antal motsvarande tre gånger antalet röstberättigade i den valkrets som de avser. Det blir totalt 20 miljoner valsedlar (600.000 kr). Den mängden räcker antagligen till att lägga i vallokalerna för självplock och till egen utdelning, samt till att lägga två stycken valsedlar i reklamutskicket till varje svenskt hushåll.

Även om valsedlarna trycks på statens bekostnad, så är det fortfarande partiets sak att distribuera dem till väljarna, och hela den apparaten lär i praktiken kosta mer än tre öre per valsedel (trots att de 20.000 medlemmarna och volontärerna frivilligt donerar sin tid till detta).

Anders Truedsson
2006-09-22, 23:42
I söndags så såg jag rätt många personer som redan hade med sig valsedlar till valokalen, så jag tycker om vi har råd att vi ökar mängden valsedlar till nästa val. Därmed kan vi dela ut dem i brevlåderna med lite info.

För att vara ekonomiska måste detta ske i de områden där vi ansers ha vår valkrets.

agnesson
2006-09-23, 00:11
Anders Truedsson (2006-Sep-22)I söndags så såg jag rätt många personer som redan hade med sig valsedlar till valokalen, så jag tycker om vi har råd att vi ökar mängden valsedlar till nästa val. Därmed kan vi dela ut dem i brevlåderna med lite info.
För att vara ekonomiska måste detta ske i de områden där vi ansers ha vår valkrets.

Korrekt. Valsedlar måste nå ut till hushållen!

Lukas Klingsbo
2006-12-09, 13:50
Kostar det mer att trycka valsedlarna så att det står vad kandidaterna jobbar med efter namnen? Jag såg att det var så på många andra valsedlar.

Rick Falkvinge
2006-12-09, 17:24
Lukas Klingsbo (2006-Dec-09)Kostar det mer att trycka valsedlarna så att det står vad kandidaterna jobbar med efter namnen? Jag såg att det var så på många andra valsedlar.

I den här vändan diskuterade vi det, men problemet är att det skulle stått "Studerande" på i stort sett varenda kandidat vi hade. :-) Det skulle inte tillfört så mycket.

Ett alternativ är att man skriver hemort, det finns det andra som gör.

Vi tar garanterat upp frågan igen nästa gång det är dags, 2009.

Rick

HerrBAS
2007-01-14, 10:41
Att skriva ut hemort eller län tror jag skulle vara positivt