handdator

Visa fullständig version : Sjuk grej

mac-patte
2006-01-26, 20:16
Min flickvän fick följande mess på sin myspace

"karl johan

Date: Jan 26, 2006 4:39 AM Flag spam/abuse. [ ? ]

Subject: No Subject

Body: hej du....som jag förstår så gillar du film. nu kan du va me o påverka sveriges

filmbranch i frågan om fildelning. gå in på länken här under och gör deras

undersökning.....det tar bara 5 min och e helt anonymt förutom din mail men observera att vi inte e ute efter att sätta dit någon utan bara höra vad sveriges filmälskare tycker om saken.

va me och påverka!

hoppas jag inte störde! ha det bra!

http://www.easyresearch.se/survey.asp?AID=23845&Pwd=4y8d7n7n "

Hahah riktigt patetiskt:D

nino
2006-01-26, 20:53
Seriöst? hahaha

Rheo
2006-01-26, 21:12
Varning! Undersökningen fungerar endast i Internet Explorer! Jag fick låt att göra ett par hack i DOM Inspector för att kunna använda de sista OK-knapparna i Firefox 1.5

Nedan är mina svar på undersökningen.

Vilken är den främsta orsaken till att du laddar ner film?

Annat

Vid annat vv ange vad:

Det någon har besvärat sig att lägga ut på internet är också något som den personen själv är nöjd med och önskar att omvärlden ska ta del av. Att skaffa filmer olagligt är det enda sättet att vara säker på att man får rent mjöl i påsen och att inte filmen har tekniska skydd som hindrar mig från se på den och använda min lagliga rätt till kopiering för privat bruk. Internet är det självklara sättet att distribuera data och olaglig nedladdning är det enda sättet att få filmer på detta sätt utan onödig förpackning, långväga resor till butiker som förhoppningsvis har rätt utbud och onödiga kostnader för mellanhänder.

-----

Vilken är den allmänna uppfattningen kring olaglig fildelning hos dig och dina vänner?

Olagligt är det endast enligt lagtexter som inte jag inte har fått någon rätt att påverka. Omoralisk är det att de stora bolagen dikterar lagarna våra "folkvalda" ska stifta, endast för att öka sina vinstmarginaler något och slippa konkurrens när andra snabbare tar åt sig av den nya tekniken. Jag vet att fritt flöde av information är rätt. Mina vänner lika så.

-----

Är böter det bästa sättet att få stopp på fildelning?

Nej

"Bästa" sättet att sätta stopp för fildelning är det som ni redan håller på med: Att succesivt avskaffa demokratin.

-----

Känner du till några lagliga nedladdningstjänster?

Ja

The Pirate Bay är en mycket bra laglig tjänst. Att användarna själva inte är begränsade till lagligt material gör inte själva tjänsten illegal. Fri programvara är än så länge inte olaglig att använda, så länge inte Microsofts murbräcka tvingar EU att införa mjukvarupatent.

----

Vilka är de viktigaste faktorerna som kan få dig att köpa en film digitalt snarare än att ladda ner filmen illegalt? Flera val är möjligt.

Viktigast är som sagt att jag verkligen får den vara jag köper, vilket innebär att mina lagliga rättigheter inte får avtalas bort och att filmen måste vara i ett öppet format utan begränsningar. Köper jag film lagligt riskerar jag att få virus och spionprogram på min dator (SONY!!!).

-----

Vad är orsaken till att du väljer att köpa vissa filmer? (T.ex vill ha orginalförpackningen, extra bonusmaterial, en särskild specialutgåva osv.)

Jag har själv aldrig köpt filmer utan nöjer mig med det som går på TV. Andra jag känner vill gärna ha en originalförpackning, ha en fysisk vara att ge bort i present eller helt enkelt möjligheter att snabbt bära med sig och stoppa i en DVD-spelare utan att själva behöva bränna ut filmen först. Tänk på att många i motsats tycker att det är absolut smidigast att lagra filmen på datorns hårddisk.

-----

Filmbranschen håller på att ta fram en laglig nedladdningstjänst och vill gärna ha dina synpunkter på vad som är viktigast att tänka på. Hur borde en laglig nedladdningstjänst vara utformad?

En laglig nedladdningstjänst bör givetvis respektera min lagliga rätt att använda och kopiera varan jag har köpt. Bland kommersiella (lagliga) tjänster är det för övrigt snarare regel än undantag att tjänsten är krångligt utformad och rena mardrömmen mot fria alternativ som The Pirate Bay.

nino
2006-01-26, 21:51
Richie, helt underbara svar, tror du är den som svarat bäst på deras undersökningar! :)

Rheo
2006-01-26, 21:56
nino (2006-Jan-26)Richie, helt underbara svar, tror du är den som svarat bäst på deras undersökningar! :)

Jag tar det som en komplimang att bli kallad Richie. När jag skrev förra inlägget kände jag att jag äntligen har skrivit något i hans nivå.

Tor Skude
2006-01-26, 22:06
Shredder: Bra svar! Speciellt delen om TPB som lagligt alternativ. De avser nog en tjänst som är laglig i alla led när de frågar :)

Richie
2006-01-27, 07:07
shredder (2006-Jan-26)Jag tar det som en komplimang att bli kallad Richie. När jag skrev förra inlägget kände jag att jag äntligen har skrivit något i hans nivå.

*bugar och rodnar*

Men hur låter det nu när jag säger att du skrev skitbra svar? ;-)

Edit: Men lite kritik får jag väl komma med? :-)

En sak jag kom på häromdan är att jag aldrig köpt så mycket skivor som när jag körde Napster. Originalet, från 2000 ungefär. När "alla" körde det. När den svenska skivförsäljningen slog rekord. Den Napster hade en funktion där man kunde bläddra bland de andras utdelade filer, så om man hittade en låt man tyckte om hos nån så kunde man se vilka andra låtar han/hon tyckte om och hade utdelade. På det sättet hittade jag en massa ny musik som jag faktiskt också i stor utsträckning köpte. Dessutom kunde man chatta med folk. Det hände bl.a. att en bekant från gymnasiet hittade mig eftersom jag delade ut ett par låtar från en av våra lokala trubadurer. Jag satt en halv natt och chattade med en engelsman som hade många gamla hårdrocksgodingar. Den chatloggen har jag kvar...

Så funkar ju inte BitTorrent eller eDonkey. De har tvingats anonymisera fildelningen så den blivit klinisk, opersonlig och egentligen inte särskilt rolig längre.

Den nerladdningssite som vill funka på lite sikt måste ta hand om det här, den sociala biten. Referenslistor, låta folk göra egna tio-i-topp (se min tio-i-topp på http://slashdot.org/~richie2000/journal/117919), chatta om musik, recensera osv. Men det måste kunna bli en otvungen community, utan corporate control. Det är DÄRFÖR skivbolagen aldrig kommer att kunna göra det här rätt, de kan inte tänka sig att släppa kontrollen över vad vi konsumerar. Om de hade nöjt sig med pluringens mångfald så hade de gjort det här för tio år sedan. Om de hade förstått att vi vill lyssna, inte konsumera.

Så det bästa sättet att få slut på fildelningen är inte att avskaffa demokratin, det driver den bara djupare under jorden. Det bästa sättet är att erbjuda bättre alternativ. Inte billigare, för det går inte att konkurrera med gratis på det sättet, utan bättre. Friare är ett viktigt inslag där men det sociala är imho ännu viktigare.

Folk köper vatten för tio spänn flaskan. Utan att Ramlösa har patent eller upphovsrätt på H2O.

Adrian Larsson
2006-01-27, 11:36
Vi borde uppskatta såna här undersökningarna.

Försöka att locka med morott ist för piska är alltid bra! :)

nino
2006-01-27, 14:27
shredder (2006-Jan-26)nino (2006-Jan-26)Richie, helt underbara svar, tror du är den som svarat bäst på deras undersökningar! :)

Jag tar det som en komplimang att bli kallad Richie. När jag skrev förra inlägget kände jag att jag äntligen har skrivit något i hans nivå.

Oj jag ursäktar mig så mycket! Blandade ihop namnen! Men ja man bör ta de som en komplimang. För richie är något unikt! :)

Men du skriver bra du med :)

Rheo
2006-02-16, 21:01
Som vanligt har Richie en poäng.

Det visade sig nu att jag vann filmen Cinderella Man <http://www.imdb.com/title/tt0352248/> på DVD i undersökningen. Jag gav filmen till en på IRC. Jag citerar ur mailet jag fick:

Grattis!Du deltog nyligen i en undersökning om fildelning och vi har nu nöjet att meddela att du är en av de lyckliga vinnarna av filmen Cinderella Man med Russel Crowe.För att kunna skicka vinsten till dig så behöver jag dina fullständiga adressuppgifter, var vänlig skicka uppgifterna till mig senast den 22 februari.

Joakim Holgersson
2006-02-26, 01:49
om dina morföräldrar varit som mina så uppge så som det vore dom, mina har ingen dator - här lär de inte jaga datorlösa pentionärer (än) :)