handdator

Visa fullständig version : MATOS 1.01.1

Joakim Holgersson
2006-10-19, 21:11
matos_1_01_1.zip (http://holgersson.org/campaign_material/matos_1_01_1.zip) 91 kB

PDF-fil 185 kB

Forumet

http://forum.piratpartiet.se/FindPost62977.aspxForumet

Den del som Christian Göransson och jag jobbar på med att utforma är beskrivningen av arbetsgrupperna under styrelsen.

Vi har gjort några minnesanteckningar på detta. Detta kommer vi så klart jobba fram och tillbaka med och justera det för att sedan slutgiltigt utforma det hela. Den delen är inte spikad, utan ett sätt för oss själva att dela upp och avgränsa arbetet bättre.

Då Christian bor i Kristianstad och jag i Malmö, finns inte förutsättningarna att vi träffas fysiskt framöver, och under tiden jobbar vi fram förslaget genom mail, msn, skype och telefon.

Vi har dock valt att släppa denna del som vi gjort hittills, även om det ter sig förvirrande med att sätta sig in i minnesanteckningarna. Det finns konstiga formuleringar som vi kommer att utveckla vidare. Vi har och kommer att be andra hjälpa oss utveckla delar till det bättre. Gissningsvis kommer vi att vara klara att någon gång i december 2006 med den delen.

Anders Hedberg
2006-10-25, 21:57
Kommentarer på 1.01.1 versionen. <br>
<br>
* Arbetskretsuppdelning, står inget om men tänk på transportlederna. Lund och Skanör skulle dela valsedlar men Malmö ligger på vägen ;-)<br>
<br>
#1111 Styrelsen<br>
Utser kassören står det. Normalt brukar väl kassören utses av medlemmarna på typ årsmötet..? Revisorer ska också utses. <br>
Ordförande borde ha utslagsrösten vid lika röstetal, jmf om inte alla kommer på styrelsemötet (jmf Piratpartiets styrelse)<br>
<br>
#1113 Ideologiska gruppen <br>
Jag Förstår inte vad applikationer är, vad är syftet med gruppen mer än att fixa samarbeten? De borde föra den ideologiska debatten framåt och bistå med svar på varför artister kommer att tjäna pengar på mindre copyright. (*Såg just att Curt Cobain tjänade mer stålar än Elvis i år*)<br>
<br>
#1114 Politiska gruppen<br>
Borde döpas om till "Nyhetsbevakningen". <br>
<br>
#1116 Kontaktgruppen<br>
Jag hade nog sett bättre kontakter även i resten av Sverige, typiskt har jag frågat mig "Vem är ansvarig för webshopen?" att då kunna gå till någon som har bra kontaktnät är guld värt. Alternativt en grupp som ska hjälpa danskarna igång och tipsa om events som händer här nere typ. <br>
<br>
#1121 Kassören<br>
Kassören ska vara med på styrelsemötena och lämna ekonomisk rapportering. <br>
Han och ordförande bör vara firmatecknare var för sig (och inte i förening). Det är skitsvårt att samordna t.ex tecknandet av ett mobilabbonemang till pressansvarig om alla tre ska vara på samma ställe i samma mobilaffär (som inte har mobilen inne just nu) Likadant med att öppna bankkonton, paypal konton etc. <br>
<br>
#1123 Bidrags och finansgruppen <br>
Vi behöver väldigt mycket mer pengar än sist ;-) Trodde inte Skåne var så långt, men det hade vart skönt att kunna skicka material med posten mm. <br>
Hänger inte riktigt med på varför man ska skicka för saker till #1112 Arbetsutskottet?<br>
Ok, sen är det det här med central pengabinge, regionala pengar och lokala pengar. Hur ska de fördelas? Borde upp som en tråd i organisationsforumet centralt, helst innan vi får in pengarna... <br>
<br>
#1124 Informationscentralen<br>
Hålla koll på att vi kan nå ut till medlemmarna, telefonnummer och mailadress samt skype/msn etc. , under valrörelsen havererade mailutskickandet centralt några gånger och där stod vi och undrade varför ingen kom... <br>
Underhålla web/wikisidor om inte folk kan själva etc. <br>
<br>
#1126 Kampanjgruppen <br>
Låter som den även ska sätta upp och planera aktiviteter, typ demonstrationer 1:a maj också. <br>
<br>
#1127 Logistikgruppen <br>
Låter bra om det är någon som har koll på hur man skickar saker...<br>
Jo, här i Lund så behöver de hålla koll på vilka som har BILAR, det var ett reellt problem att inte många studenter har en bil och råkar de ha en så är det problem med pengar till bensinen ;-)<br>
<br>
#1128 Butiksgruppen <br>
Borde hålla ett lager med prylar/sammanställa beställningar från medlemmarna och någon typ av webshop där man kan se bilder och eventuellt maila/ringa dem för beställning. Det dyker ibland upp folk här i Lund och undrar om de kan köpa en tröja på mötet. Trist att inte ha någon då... <br>
<br>
-----<br>
<br>
Grupper som borde finnas:<br>
* 1234 Festgruppen <br>
Fixar en grillfest efter en kampanj (typ efter 1:a maj, valvaka etc.) <br>
<br>
* 4321 Driftgruppen <br>
Någon mer som vill göra skojiga prylar på datorerna? Typ drifta wikis, sökmotorer (hmm...), spelservrar (Doom med en viss korvförsäljare som monster), VPN och säkerhetsgrejer... <br>
Ok, om inte annat ska de kunna replikera de centrala registren över lokala medlemmar och få upp det ifall Ricks lina går ner. <br>
<br>
* 9999 Medlemsvärvning <br>
Bör vara en kontinuerlig grej, liksom information till allmänheten via flygblad, skolor, affischering etc. <br>
kanske med stöd av kampanjgruppen som jag ser som håller i specifika större saker. <br>
<br>
<br>
Ser att en del grupper kanske är bättre att ha lokalt, typ festgruppen och så får dem som inte har någon fest ansluta från resten av Skåne den dagen ;-) samt att vi lokalt också behöver ha typ en kassör och budget, nu är det ny tryckning t.ex av nya affischer på gång. <br>
Ok, på det stora hela såg det ju rätt vettigt ut, känns som det är dags att köra en pilot på organisationen och se vad som behöver fixas. Testköra på jul-hysterin som kommer strax kanske?

Joakim Holgersson
2006-10-26, 06:45
Syftet med bilda denna styrelsen är inte för bestämma vad enskilda medlemar skall göra utan för.<br>
1 - veta vem man kan vända sig direkt till i ärendet<br>
2 - få kordinationshjälp (en form av assistans)<br>
3 - få stöd i dess olika behov<br>
<br>
Det enda som vi behöver bli duktigare är kordinationen, dvs få ut information om vem som gör vad och när samt vart<br>
<br>
<br>
Gällande transporterna, så behöver vi verkligen få någon mer "centralt i Skåne" som jobbar på den biten. Jag vet där är folk med K-kort som vill hjälpa till, och då "någon pervers" typ delat upp Skåne med valkretsar en gång i tiden kommer det inte fungera direkt med varje valkrets för sig för det skall bli effektivt för de mest vessäntliga bitarna så som transporter.<br>
De från centrala biten behöver vi stort sett hyra (i vissa korta perioder) mindre lastbil till skåpbil/-ar. Deras viktigaste uppgift är få ut saker så som valsedlar och trycksaker till vart och en arbetskrets.<br>
Ute i arbetskretsarna så kan man se fördela det från en plats mellan sig. Det kommer så klart behövas någon form av arbetsgrupper i varje krets (där de är aktiviteter)<br>
I vissa arbetskretsar kommer det så klart vara väldigt liten aktivitet resp. ingen alls. I de fallen tror jag det kan underlätta om man ialla fall i de arebtskrettsarna stöttas upp av aktiva från annan arbetskretsar ialla fall en gång före valet. Och då kan det vara trevligt med de bitarna organiseras gemensamt i Skåne och stöttar upp varandra., och i del fall tom kanske kan ersätta delar av dessa transporter.<br>
<br>
<br>
Ideologiska gruppen resp Politiska gruppen - då pressen har kontaktat bla Gustav och mig då och då så är det mer de delarna som vi behöver sätta krat i också, det tar tid och kraft med just de bitarna. Dels namnvalen är just för arbetsuppgifterna. Dels så passade jag på fråga hur det uppfattas på deras håll med möjligheten att kontakta oss. Så det är också det jag försökt anpassa det efter.<br>
Problemet, så som jag såg det direkt med kalla det "Nyhetsgruppen" - namnet måste passa med en arbetsgruppens uppgift. Denna uppgift bli väl svävande med dess innebörd i så fall, troligast missuppfatas de bara skall läsa och insamla nyheter och publicera det "internt på forumet".<br>
<br>
Informationscentralen - tja, varför inte folk kommer beror på nog många anledningar. Kanske för mycket som skickas ut (för många olika utskick)<br>
Hjärnan kan bara applicera en visst antal, och här tror jag det finns bättre metoder. Dels så utformningen bli någon lunda "samma röda tråd". att det sen blir lite mer mängd är i så fall bättre i de utskick som finns.<br>
Där är lite annat vilket kan stötta upp dessa bättre, dvs nårbarheten för medlemarna som jag håller på kluvar ut med olika allternativ hur och vad de rent tekniskt behöver utöver "alla andra grupper"<br>
<br>
<br>
Kontaktgruppen uppgift är för skapa närliggande kontakter med andra geografiska områden. Dvs styrelsekontakterna så man kan dels dela erfarenheter och stöd mellan varandra.<br>
Gällande vända sig till på riksnivå blir mer en uppgift för #1124 Informationscentral (av det du efterlyste.<br>
<br>
Trevligt fler ser vi behöver bättre pengakassa. Så som jag ser det så beror det på i stort oss själva om vi är "klanarslen" med inte fixar så vi kan få det :)<br>
<br>
Gällande kassören, jodå det är brukligt man kör med kassören dels val på årsmöte och firmatecknare. Dock inte nödvändigt procidur då det är bättre med denna assistera med hjälpa till med bokföringen.<br>
Ser man rent krast på det så är viceord. roll att ersätta ordförande när ordf. har förhinder - däri ligger det viktigare att denna är firmatecknare, så räkningarna blir betalda. Då jag tror det kan vara bra att någon som är lite fristående genom kassörens omsorg så minskar det också risken för klåfingerhet men framför allt hjälpa till dela arbetsbördan.<br>
<br>
<br>
"Grupper som borde finnas" (big smille)<br>
okey, nr som vi använt oss av, bygger på de områden man normalt förknippar inom myndigheter basserat på geografi.<br>
tog rakt upp och ner med börja på 11xx till 14xx då de är de valkretsar som vi har till "vårt förfogande" att "leka fram något".<br>
<br>
Är mycket intressant tanke med festkommité, det blir mer än sak inom arbetskrettsarna - sen så klart skall det utanonseras - dvs gå via Infocentalen.<br>
<br>
<br>
Tack för synpunkterna.

Martina
2006-10-29, 15:16
Gällande kassörens roll så ja, jag håller helt med om att kassören väljs på årsmöte och ska stå som firmatecknare. Om kassören inte står som firmatecknare får han eller hon inte hantera organisationens pengar och då står man lite granna med fötterna i brevlådan. Viceordförande är vanligtvis inte firmatecknare, särskilt inte om ordförande och kassör är firmatecknare var för sig. Att viceordförande ska vara firmatecknare för att betala räkningar känns poänglöst - räkningar ligger trots allt på kassörens bord. Jag skulle snarare hävda att risken att någon är klåfingrig med pengarna bara ökar ju fler som får tillgång till dem. Kassören måste ju ändå göra en korrekt redovisning i slutet av året, oavsett hur många som har rätt att ha fingrarna i kassan.

Gällande att man platserna i festkommittén måste "utannonseras" av informationscentralen så känns det väldigt skumt. Jag skulle tycka det var snedvridet om t.ex. en grupp satt i Malmö och skulle "annonsera ut" platser i en kommitté i Kristianstad, som om det vore jobberbjudanden och inte saker som bygger på rent engagemang.

Joakim Holgersson
2006-10-29, 21:11
Martina (2006-Oct-29)Gällande att man platserna i festkommittén måste "utannonseras" av informationscentralen så känns det väldigt skumt. Jag skulle tycka det var snedvridet om t.ex. en grupp satt i Malmö och skulle "annonsera ut" platser i en kommitté i Kristianstad, som om det vore jobberbjudanden och inte saker som bygger på rent engagemang.

ööö - vadå grupp i Malmö? du har nog missat...

oavsett var man nu fyskiskt bor så är de som jobbar på de olika sakerna inte efter sin lilla håla utan för samordna informationen - det är en bit som måste bli bättre

dessa grupper är mest få gemensamt stöd inom hela Skåne.

de arbetsgrupper man skapar är dels för var en medlem skall veta vem man vänder sig till i olika ärenden, dels få hjälp och stöd (samt bollplank)

det är alldrig meningen att dessa skall diktera vad medlemarna skall göra för aktiviteter

en sak som inte fungerat så bra, är just utanonseringen av aktiviteter. ofast blir det sen ingen som tillkommer för "ingen vet något som pågår".

vem som nu vill driva något, ber om det den nu själv behöver för trycksaker, det leveras hem till dörren - samt det går ut gemensamt utskick om kampanjen

på så sett slipper vi majlbomba X antal mail i veckan i Skåne, utan tar ett gemensamt i veckan

vi kan då också stötta upp områden där det inte finns aktivitet eller väldigt lite, med andra aktiva kan komma dit och hjälpa till.

blir ju utmärkt tillfälle med kontakter av aktiva runt om hela Skåne.

föresten, det med kasören - vem säger att bara för "det alltid är så hos andra" måste det köras lika dant här?

vem säger inte kassören kan få fullt tillträde se bankkonto ändå utan vara firmatecknare?

viceordförande har samma roll som ordförande - just så som ersättare för ordförande när ordförande inte själv har möjlighet,

att kassörens roll inte skulle ha något att göra?!? tanken med få in massa här och där, på de "tjänster" som behövs är också fördela arbetsbördan så det itne är bara två som skall göra allt.

tanken är också att vissa arbetsgrupper kommer behöva ngon form av "handkassa", ta eexempelvis kampanjgruppen som i rimlighetens namn ha viss mandat beställa matrial på egen förstånd utan behöva OK i detaljer. elelr logostikgruppen behöver få ut det till varje arbetskrets.

där kommer kassören ha tillräckligt göra för närmre koll med allt står rätt till, så ingen fått för sig hämta sitt eget hos kemtvätten eller något.

Forky
2006-11-01, 17:55
Seså snacka inte förbi varandra nu.:)

Jag anser att vi självklart ska ha en så slimmad och lättfattlig organisation som möjligt men vi ska också undvika tex försnillning av medel osv.

Självklart behövs där utarbetas riktlinjer för allt och allt ska stötas och blötas så att vi får en så bra organisation som möjligt. Att vi får stöta och blöta så tidigt som möjligt ser jag som viktigt i den interna demokratiprocessen därför är jag lite skeptisk till dessa ansvarsgrupper som nu verkar ha eller ska bildas i skåne på central nivå jag anser att deras arbete borde alla kunna få delta i och att där således borde finnas specifika forum här för varje fråga. Självklart är inte det sagt att inte grupperna bwehövs bara det att deras arbete oavsettska kunna involvera fler människor i debatten. Grupperna behövs för att man ska veta att där finns någon med ansvar som tar tag i frågan och inte låter den bli liggande. Jag ser det som lite olyckligt att man först när man har ett färdigt förslag ska presentera det. På så sätt är det långt mycket svårare att komma med motförslag eller kunna se hur man har resonerat sig fram till olika ståndpunkter.

Pengahanteringen: Det viktigaste här anser jag vara att ingen både har rätt att godkänna och betala ut pengar vare sig till sigsjälv eller till andra. Jag tycker också att ekonomin måste kunna granskas löpande av våra medlemmar tex att kassörens kvartalsrapport läggs ut på nätet så att alla kan ta del av den. Beroende på om kassören är en styrelsemedlem eller inte så anser jag att firma alltid ska tecknas i förening om två och att kassören inte ska ha firmateckningsrätt om han inte är medlem i styrelsen. Varför undrar säker du som läser detta: jo av den enkla anledningen att alla kontrakt som föreningen tecknar bör styrelsen ha kännedom om då det är dels något juridiskt bindande och dels kan innebära stora ekonomiska ansvarstaganden.

Vet inte men en ide kanske skulle vara att ha en förenings eller styrelse försäkring om de inte är allt för dyra. På så sätt skyddar man sig mot förskingring.

Vi ska ta lärdom av andra föreningar som funnits länge och som är framgångsrika och analysera våra behov samt därefter samla det bästa och göra något eget av allt. På så sätt behöver vui inte säga att vi gör detta för att andra gör så eller något liknande men vi erkänner på samma gång att andra har stött på samma problem tidigare och hittat en lösning på det. Att sparka in öppna dörrar har vi ingen nytta av. Vi kan dock olja gamla dörrar så de intre gnisslar precis som vi vill ha det. Ursäkta liknelsen.

Debattera mera på en saklig nivå.

Mvh Peter Pirat

John Nilsson
2006-11-01, 19:02
Forky (2006-Nov-01)Jag ser det som lite olyckligt att man först när man har ett färdigt förslag ska presentera det. På så sätt är det långt mycket svårare att komma med motförslag eller kunna se hur man har resonerat sig fram till olika ståndpunkter.

Jag kan väl delvis hålla med. Fast det kanske är mer riktigt att kalla det ett färdigt diskussionsunderlag. En av fördelarna med en arbetsgrupp är att man kan resonera med mycket högre bandbredd, träffas IRL och leka med white board och så. Det är ju resultatet av detta som sen blir diskussionsunderlag. Det finns ju inget som hindrar att flera arbetsgrupper gör samma sak... men men, denna processen kan och bör strömlinjeformas efter våra behov.

Vi ska ta lärdom av andra föreningar som funnits länge och som är framgångsrika och analysera våra behov samt därefter samla det bästa och göra något eget av allt.

Ta lärdom är bra, men vi skall veta att det finns nya sätt att göra saker på som kanske är mer aktuella. Vi brukar ju hävda att Internet är vår arena, låt oss ta vara på det även i organisationens struktur.

Joakim Holgersson
2006-11-02, 18:26
Forky (2006-Nov-01)Seså snacka inte förbi varandra nu.:)<br>
<br>
Jag anser att vi självklart ska ha en så slimmad och lättfattlig organisation som möjligt men vi ska också undvika tex försnillning av medel osv. <br>
<br>
Självklart behövs där utarbetas riktlinjer för allt och allt ska stötas och blötas så att vi får en så bra organisation som möjligt. Att vi får stöta och blöta så tidigt som möjligt ser jag som viktigt i den interna demokratiprocessen därför är jag lite skeptisk till dessa ansvarsgrupper som nu verkar ha eller ska bildas i skåne på central nivå jag anser att deras arbete borde alla kunna få delta i och att där således borde finnas specifika forum här för varje fråga. Självklart är inte det sagt att inte grupperna bwehövs bara det att deras arbete oavsettska kunna involvera fler människor i debatten. Grupperna behövs för att man ska veta att där finns någon med ansvar som tar tag i frågan och inte låter den bli liggande. Jag ser det som lite olyckligt att man först när man har ett färdigt förslag ska presentera det. På så sätt är det långt mycket svårare att komma med motförslag eller kunna se hur man har resonerat sig fram till olika ståndpunkter.<br>
<br>
Pengahanteringen: Det viktigaste här anser jag vara att ingen både har rätt att godkänna och betala ut pengar vare sig till sigsjälv eller till andra. Jag tycker också att ekonomin måste kunna granskas löpande av våra medlemmar tex att kassörens kvartalsrapport läggs ut på nätet så att alla kan ta del av den. Beroende på om kassören är en styrelsemedlem eller inte så anser jag att firma alltid ska tecknas i förening om två och att kassören inte ska ha firmateckningsrätt om han inte är medlem i styrelsen. Varför undrar säker du som läser detta: jo av den enkla anledningen att alla kontrakt som föreningen tecknar bör styrelsen ha kännedom om då det är dels något juridiskt bindande och dels kan innebära stora ekonomiska ansvarstaganden. <br>
<br>
Vet inte men en ide kanske skulle vara att ha en förenings eller styrelse försäkring om de inte är allt för dyra. På så sätt skyddar man sig mot förskingring.<br>
<br>
Vi ska ta lärdom av andra föreningar som funnits länge och som är framgångsrika och analysera våra behov samt därefter samla det bästa och göra något eget av allt. På så sätt behöver vui inte säga att vi gör detta för att andra gör så eller något liknande men vi erkänner på samma gång att andra har stött på samma problem tidigare och hittat en lösning på det. Att sparka in öppna dörrar har vi ingen nytta av. Vi kan dock olja gamla dörrar så de intre gnisslar precis som vi vill ha det. Ursäkta liknelsen.<br>
<br>
Debattera mera på en saklig nivå. <br>
<br>
Mvh Peter Pirat<br>
<br>
nu är jag inte i den bästa formen, svarar så gott som jag kan.<br>
<br>
där är en del brister i nuvarande - då i stort sett allt behövde gå via Gustav resp. mig.<br>
Jag ansåg det inte fungerar, det måste vara fler som äår involverade. Det som Gustav och jag istället gjort är uppmuntra så gott som möjligt med att andra kan hitta på egna saker - och då stöttat upp dem istället när så önskas.<br>
Det kommer alldrig fungerar framöver när där är tillräckligt många som kan hjälpa till och stötta upp. Tanken med grupperna är för man skall veta vem som just "ansvarar" för en grupp.<br>
<br>
Den som ansvarar för en grupp är den som samordnar de som vill anjsluta sig till ett visst projekt - inte de som dikterar hur och när saker skall göras.<br>
<br>
Det har varit allt för stora "förluster" genom information inte sprids vidare på bra sett - det är deras roll att se till att den biten fungerar.<br>
<br>
Tanken var också att få igång något som alla sedan kan vara med att utveckla vidare - det är inte "moses som kommer ner från berget med de tio budorden" MEN någon måste börja någonstanns.<br>
<br>
Det som gjorts av Christan och mig så långt är för vi ville köra öppna kort med visa med vad vi hitentills gjort, det är itne ens färdiga förslag - för vi var rätt överens om genom att släppa "Minnes Anteckningar om Omrganisation av Skåne" (förkortas MATOS) så kunde det också vara en del som ville bidra med synpunkter på detta, varpå vi kunde jobba vidare.<br>
<br>
När alla grupperna är klara med sina respektive förslag - så skall det så klart släppas som förslag, varpå alla kan sen hjälpa till att utveckla det hela.<br>
Det allra smidigaste hade varit samlas och köra långbänksvarianten under 2 veckors tid men vi bor runt hela Skåne, har annat också här i livet, då får det ta sin tid och via nätet.<br>
<br>
Dock då jag ändrat "tjänst" inom PP, så faller det också på sin plats att jag drar mig från förslags-skaparna. De andra har kommet rätt långt så som jag förstått det, jag vet itne mer än alla andra hur det just ligger till hos dem. Dessutom är det tillräckligt många som vill göra aktivt inom hela Skåne för det skall fullföljas!<br>
Där kommer ett mail i dagarna som berör dessa bitar.

John Nilsson
2006-11-02, 18:39
Joakim Holgersson (2006-Nov-02)De andra har kommet rätt långt så som jag förstått det, jag vet itne mer än alla andra hur det just ligger till hos dem.

Här (http://forum.piratpartiet.se/Topic63821-175-1.aspx) ligger som sagt förslaget om en utbildningsgrupp. (Det hade varit rätt gött med en LaTeX wiki...)