handdator

Visa fullständig version : Lund

Martina
2006-10-29, 15:56
Det har funnits diskussioner om att "göra om" det lokala engagemanget till ett ungdomsförbund, eftersom det inte kommer finnas några lokala partifraktioner. Kan vara intressant att hålla i åtanke.

Joakim Holgersson
2006-10-29, 21:44
hur och vad ungdomsförbundet, även lokalt är väl tidigt börja bestämma lokalt då det först är centralt vi alla skall besluta om.

därmot så är min tanke med rent konkreta saker som man kan föra här, dvs adminstrativa och organisatoriska,

ialla fall nu så det som sen kommer har lite kött på benen.

varför envisas med bara Lund? tänk lite större, vi är ett riksdagsparti (och i förläggningen EU), än inte läns eller kommunnivå...

slå alal kloka skallar samman nu i Skåne, och det blir lättare för lokalt verkan, annat när där är rikligt aktiva över hela Skåne

Mab
2006-11-02, 01:47
Jag ska gå rakt emot förra talare och säga: tänk lite mindre. Och framför allt: Vänta inte på att det ska komma direktiv uppifrån. Starta en lokalavdelning redan imorgon. Någon måste ju ändå vara först.

Varför fastna på kommunal nivå? Ungdomsförbundet tjänar på att ha ett så stort antallokalavdelningar som möjligt. Faktum är att antalet lokalavdelningar är mer avgörande för Ung Pirats framtida stöd från Ungdomsstyrelsen än vad antalet medlemmar är. Så istället för att fastna på kommunal nivå ska vi ner på än lägre nivå. Starta en förening på varje gymnasieskola. Och en i var stadsdel. Två i de större stadsdelarna. Varför inte en extraavdelning för de medlemmar som hänger på Wermlands?Se bara till att hitta olika personer som kan sitta i de olika styrelserna. Och utbilda dessai hur de sköter lokalavdelningen när den väl startats.

En sådan utbildning kan med fördel göras gemensam för hela Skåne. Kanske av utbildningsgruppen (http://forum.piratpartiet.se/Topic63821-175-1.aspx)?

Material för att hålla en sådan utbildning kan hämtas härifrån (http://www.resurs.folkbildning.net/page/3250/page.htm), även om det kan behöva modifieras för att passa våra behov.

Joakim Holgersson
2006-11-02, 09:34
Mab (2006-Nov-02)Jag ska gå rakt emot förra talare och säga: tänk lite mindre. Och framför allt: Vänta inte på att det ska komma direktiv uppifrån. Starta en lokalavdelning redan imorgon. Någon måste ju ändå vara först.

Varför fastna på kommunal nivå? Ungdomsförbundet tjänar på att ha ett så stort antallokalavdelningar som möjligt. Faktum är att antalet lokalavdelningar är mer avgörande för Ung Pirats framtida stöd från Ungdomsstyrelsen än vad antalet medlemmar är. Så istället för att fastna på kommunal nivå ska vi ner på än lägre nivå. Starta en förening på varje gymnasieskola. Och en i var stadsdel. Två i de större stadsdelarna. Varför inte en extraavdelning för de medlemmar som hänger på Wermlands?Se bara till att hitta olika personer som kan sitta i de olika styrelserna. Och utbilda dessai hur de sköter lokalavdelningen när den väl startats.

En sådan utbildning kan med fördel göras gemensam för hela Skåne. Kanske av utbildningsgruppen (http://forum.piratpartiet.se/Topic63821-175-1.aspx)?

Material för att hålla en sådan utbildning kan hämtas härifrån (http://www.resurs.folkbildning.net/page/3250/page.htm), även om det kan behöva modifieras för att passa våra behov.

sorry jag är kort men förkyld o seeeg regält i skallen.

ni har poäng i den biten, det jag tror man kan hjälpas åt - för alla - är man samla in så mycket informations som möjligt, i det fallet vilka bidrag det finns,

jag tror Lund är "mer moget för eget ungdomsförbund" än på annat ställe i Skåne

jag tror det kan vara bra där man funderar på starta upp också kan mer eller mindre "dimpa över" lösningar hur de kan göra - självklart så är det sen upp till dessa vad de vill använda.

Vi "vore heltokiga" om vi inte såg till det startas här och vart med tanke på hur bidragssytemen ser ut. Jag tror att med den erfarenhet ni har i Lund kan komma till gang till inte bara i Skåne, det kan vara bra om informationern & kommunikation fungerar bättre.

Oftast brukar de där ansöäkningshandlingarna, enligt mig pest och pina, vara en del avskräckande. Där tror jag det kommer behövas hjälp av personer som gillar och kan stötta upp med de bitarna.

Jag "efterlyser" eran hjälp i Lund - så med det ni kommer fram till kanske kan passa bra på annat ställe också.