handdator

Visa fullständig version : Möte Lund 22/10, Athen 16.30 med gäster från Center for Intellectual Property Studies

Anders Hedberg
2006-11-20, 12:47
Två studenter från Chalmers är inbjudna, eftersom de måste med tåget så är de på vårt möte mellan 16.30 och 17.00+. Förposta gärna frågor här i tråden till dem, så vidarbefodrar jag dessa innan mötet.

---

Så här presenterar de sin utbildning:

*Grundläggande fakta:*

Vi studerar Intellectual Capital Management. Det är en master-utbildning som ges på Chalmers i samarbete med Göteborgs universitet. Utbildningen är i dagsläget på 60 poäng med 20 poäng examensarbete. Studenterna är en blandning av ingenjörer och jurister. Varje år antas ca 30-35 studenter till programmet.

ICM ligger under CIP - Center for Intellectual Property Studies. Mer info finns på: http://www.cip.chalmers.se

*Om utbildningen

*På ren svenska kan den kallas för "Strategisk affärsutveckling för kunskapsföretag" eller något sådant. Det handlar om att på ett bra sätt hantera det intellektuella kapitalet i bolaget för att kunna extrahera värde. Vi jobbar med flertalet aspekter, men framför allt med intellectual property och intellectual assets. Inom IP ingår IPR (intellectual property rights) och där hittar vi givetvis copyright, patent, trademarks (osv..), klassiska medel för att skapa strukturell kontroll. Vi jobbar också med affärsmodeller för open source, open innovation och andra sätt för att på bästa sätt maximera sina möjligheter. I vissa fall är patentering den bästa vägen att gå, både för egen vinning men även för samhället. I andra fall är en öppen lösning bättre. Det beror helt på situationen.

---

Efter den frågestunden/presentationen så finns det lite papper om bidrag etc. som ska fyllas i av personer under 25 år. http://forum.piratpartiet.se/Topic60714-173-1.aspx

Eftersom antalet på mötena varierar så skriv gärna i denna tråd på forumet om ni kommer...

Robobengt
2006-11-21, 12:30
Även om jag väldigt gärna hade varit där, så måste jag återigen påpeka att jag inte kan komma. Vilket jag hoppades jag han göra på förra mötet.

Denna månaden är dum när det gäller ledig tid för min del.

Ztyx
2006-11-22, 02:23
Hej,

Tyvärr så kan inte komma heller :( Ursäkta sent svar. Jag har dock satt upp servern ikväll och hoppas få upp wiki i dagarna.

Jens

Anders Hedberg
2006-11-22, 19:54
Protokoll från mötet idag. Längst ner hittar ni diskussionen med gästerna. <br>
<br>
Nästa möte: 6:e december 2006, klockan 16.30 på Cafe Athen på AF i Lund.<br>
Närvarande: Gustav, Martina och Anders + inbjudna gästerna Fredrik Kjell och Erik Malm.<br>
<br>
* Martina har blivit inbjuden till Filosofiska rummet i P1 (Sveriges Radio) !!!<br>
Ska handla om äganderätt.<br>
http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/index.asp?programID=793<br>
<br>
* Jens har fått upp sin server!<br>
<br>
* Rick Falkvinge var i Lund i torsdags.<br>
Tog en fika med intresserade pirater på CoffeHouse. <br>
<br>
* Gustav och John funderar på studiecirkel<br>
runt denna bok: http://yalepress.yale.edu/yupbooks/book.asp?isbn=0300110561<br>
<br>
* Anders har pratat med Vuxenskolan om studiecirkel. <br>
Fick dock tag i fel person när jag var där, vi behöver en lista med deltagare till kamratcirkel. <br>
<br>
* Kulturevent<br>
Vill vi ha en extra event, med lokal eller så (typ inbjudna gäster eller dyilkt) så gör man en kulturafton hos vuxenskolan om den är öppen även för andra. <br>
<br>
* Region skånes pengabunke. <br>
Vi behöver fylla i en ansökan. Anders kontaktar Jens om tryckning. Priser finns här:<br>
http://forum.piratpartiet.se/FindPost64335.aspx<br>
<br>
* Amanda har kollat sponsring av fildelning.<br>
Skånemejerier sponsrar bara handikappade barn. <br>
<br>
...Så till ett Referat av samtalet med Fredrik och Erik<br>
<br>
De läser ett program på Chalmers om Intellectual Capital, hur man tjänar pengar på trademarks, copyright och kunskap. http://www.cip.chalmers.se Utbildningen har vuxit fram från Immaterialrätt för jurister, tack vare globaliseringen. Fokus mot IT och kunskap. 70-80% av ett bolags värde idag är intellectual property och därför växer även konsultbranschen inom detta område. <br>
<br>
De tränas i att utnyttja alla tre arenor för att komersiallisera en produkt/kunskap utvecklad i ett företag. Den som kan reglerna bäst vinner. <br>
<br>
De tre arenorna är:<br>
Affärs arenan - Här tjänar man pengarna genom att böja reglerna i de andra två områdena. <br>
<br>
Juridiska arenan - Vad får och vad får man inte göra. Vad gäller patent är det lättare att avgöra om någon annan använder det än i Copyright fallet med t.ex. källkod. <br>
<br>
Administrativa arenan - Administration av patent, copyright (som inte kräver någon administration men är svårare att upprätthålla/kontrollera)<br>
<br>
Patent som är obegripliga håller statistiskt sett bättre i domstolar. Exempelvis är varje Claim/krav en mening eftersom man vid en punkt avlslutar en mening och den nästa kan tolkas i ett annat sammanhang. <br>
<br>
Vad gäller patent i USA så använder man där ett jurysystem, som utnyttjas för att avgöra patentintrångsmål. I det lilla samhället Marshall i Texas avgörs patenttvister i teknikbolag. 90% av alla patentintrång vinns av de som försvarar sitt patent. Advokaten sägar att någon i Kora/Japan gjort intrång och juryn röstar då i USA favör. <br>
<br>
IP scenen är störst i USA. <br>
<br>
Mycket trix i USA, om ni attackerar detta bolag så sponsrar vi er med alla kostnaderna mot att vi får procent i vinst. Det är också högre skadestånd i USA än i Europa. <br>
<br>
De stora bolagen i Europa är globala så de stämmer varandra i USA. Harmonisering sker därför i övriga världen mot de regler som finns i USA. <br>
<br>
Skolan är objektiv för/mot exempelvis mjukvarupatent. Man vill dock maximera hur mycket man tjänar. Generellt - kontroll ger möjligheter. <br>
<br>
Storbolag engagerade i standardisering. Alla måste betala till de som har patent i standarden. De stora bolagen styr därför standarden i rätt riktning. Patent motivation till att bedriva dyr grundforskning. Små aktörer köper in patent runt standarden men bidrar inte till den vilket kan vara ett problem. <br>
<br>
Affärsmodeller, shrink wrap musik som CD. Avtal ingås när man bryter paketet. Mer tydligt än om man laddar ner. Därför sker rena IP licensieringar också med förpackade CD-skivor. <br>
<br>
Vad händer vid en inskränkning av tiden för Copyright till 5 år?<br>
- Så länge man tjänar pengar, typ Beatles är en inskränkning av copyrighttiden en finansiell grej. (ungefär) <br>
- Hur mycket musik lever i 5 år? Någon som minns Aqua? <br>
<br>
Google - Affärsmodell som är win win för alla aktörer. <br>
<br>
Buzzwords: <br>
Intellektual assets - t.ex. relationer till andra bolag, kunskap i huvudet hos folk, kundrelationer, erfarenheter etc. <br>
<br>
Strukturellt kapital - Hur värdera patent? Problem värdera imateriella rättigheter. David Bowie har överfört sina rättigheter till ett bolag. Han säljer sedan aktier i bolaget. Investerarna räknar möjlig avkastning. <br>
<br>
Patentportfölj - Ett företag har 50 patent. Använder 30 aktiva, 10 som ska avvecklas och 10 som man inte vet om man ska sälja eller avveckla. <br>
<br>
IP-backed finance - banken vet inte hur mycket patent är värda, bolag X går i borgen för patenten. Denna marknad finns i USA och <br>
möjligen tyskland. <br>
<br>
Patent troll - bolag som köper upp patent och stämmer stora bolag. Har de ett berättigande? De är inte omtyckta, omoraliska kanske men...? Stobolagen bildar fonder mot patenttroll som köper upp lösa patent innan patenttrollen köper upp dessa. Patenttrollen kommer heller inte att ha kapital att driva sina krav mot storbolagen.<br>
<br>
<br>

minata
2006-11-22, 20:08
Anders Hedberg (2006-11-22)- Hur mycket musik lever i 5 år? Någon som minns Aqua?

Någon som minns Evert Taube?

Ztyx
2006-11-22, 20:45
Anders Hedberg (2006-11-22)Protokoll från mötet idag. Längst ner hittar ni diskussionen med gästerna.

...

* Region skånes pengabunke.

Vi behöver fylla i en ansökan. Anders kontaktar Jens om tryckning. Priser finns här:

http://forum.piratpartiet.se/FindPost64335.aspx

...

Hmm, är det mig denna punkt handlar om???

/Jens

Martina
2006-11-23, 00:05
Det torde vara dig han menar med "Jens" ja :)

Ursäkta att jag inte svarade förra veckan, pojkvännen har just flyttat in och jag håller på att ställa in mig i en plötslig omställning av vilka kurser jag ska läsa. Apropå att mailutskick inte når Staffanstorp så kan jag bara säga att mina mailrättigheter har begränsats och att jag bara kan skicka till Lunds kommun nu, alltså har inget av mitt kommit ut längre än så, tyvärr.

Anders, har du mer rättigheter, i egenskap av skåne-admin?

Mab
2006-11-23, 08:04
Anders kan skicka till alla i Skåne.