handdator

Visa fullständig version : Vikten av att använda sitt riktiga namn

TorSkude
2006-01-02, 19:27
Jag tycker att man visar på seriositet när man använder sitt riktiga namn i stället för bara ett handle. Därför gör jag det, från och med nu. Jag vill uppmana alla er andra att göra samma sak. Genom att använda det namn som era föräldrar gav er, även om ni inte trivs med det, visar ni att ni vågar stå för era åsikter även utanför detta forum. Det tycker jag är viktigt. På det sättet höjer man sig ett snäpp över alla andra forum som bara är till för diskussion. Här siktar vi faktiskt på riksdagen, och då borde alla spela med öppna kort, så att säga.

TorSkude
2006-01-02, 19:28
Jag kan komplettera med att jag tills nyss använde smeknamnet "triplea".

knarkfisk
2006-01-02, 19:31
Men tänk på hur många medlemmar det här partiet kommer att dra till sig. Det är ju lätt för dig som heter Tor Skude men tänk på alla Anders Andersson som finns. Att alla skulle använda sitt riktiga namn skulle inte fungera i längden.

TorSkude
2006-01-02, 19:35
Det är förstås sant. Jag tänkte inte riktigt på det. Man kanske kan kalla sig Anders "Loket" Andersson i sådana fall? Eller bara använda sina initialer där emellan.

adler
2006-01-02, 20:34
Låt oss få behålla friheten att heta vad vi vill på forumet :cool: Ingen kan någonsin verifiera att det är rätt person som skriver i vilket fall. Om man låter bli att uppge sin personuppgifter publikt så slipper vi också media som hemsöker oss, tänk på det.

TorSkude
2006-01-02, 21:31
Självklart skall alla ha rätt att uttrycka sig anonymt. Jag vill inte förbjuda folk som inte tycker som jag att göra på sitt sätt.

sunurb01
2006-01-02, 23:02
För att skilja på personer med samma namn brukar man använda var personen är bosatt, och i andra hand t ex ålder.

säger Urban Sundström i Sandviken, 46 år gammal.:cool:

Gustav Nipe
2006-01-02, 23:48
I kontakt uppgifter till sidan som e-mail adresser bör det inte stå tex electron@piratpartiet.se.

Detta ger ett otroligt seriöst intryck, det bör vara förnamn.efternamn@piratpartiet.se som gäller, säger Gustav Nipe i malmö

Sebastian Själin aka Schangtil
2006-01-03, 00:51
Det där med förnamn.efternman@piratpartiet.se är en tokbra idé, borde genskat fixas. Det är ju en av de små detaljerna som gör att det ser seriöst ut:P

Sunnan
2006-01-03, 04:26
"Genom att använda det namn som era föräldrar gav er, även om ni inte trivs med det, visar ni att ni vågar stå för era åsikter även utanför detta forum."

Non sequiteur.

Anders Forsman
2006-01-03, 10:21
Nicknamn ä som jag ser det endast till för att inte kollidera med alla som heter likadant, så enkelt kan man signera det man skriver om man nu vill vara offentlig.

Tror det är oundvikligt att INTE skriva under iom att målet är lite större i detta forum än att småtjafsa med kompisar ;)

//Anders Forsman

TorSkude
2006-01-03, 19:58
Sunnan: Var gärna lite utförligare.

Jag tycker alltså att man genom att använda det namn som man använder till vardags visar att man är beredd att stå för de åsikter man framför här även utanför forumet, även i sin vardag.

"Non sequitur" innebär att ett resonemang inte stämmer logiskt, ungefär. Läs mer här:

http://en.wikipedia.org/wiki/Non_sequitur

Sunnan
2006-01-03, 20:10
Jag tycker alltså att man genom att använda det namn som man använder till vardags visar att man är beredd att stå för de åsikter man framför här även utanför forumet, även i sin vardag.

Aha, ok, det kan jag acceptera i så fall. Jag heter ju Sunnan överallt, även i passet.

"Non sequitur" innebär att ett resonemang inte stämmer logiskt, ungefär. Läs mer här:

Stavade kanske lite slarvigt :)

men jag såg verkligen inte kopplingen mellan mina s.k. "föräldrar" och min s.k. "seriositet".

TorSkude
2006-01-03, 20:20
Ser du någon koppling mellan ditt "oficiella namn" (det som skattemyndigheten har i folkbokföringsregistret, samma som står i passet och andra SIS-märkta ID-kort) och din seriositet? Det är det jag är ute efter, inte dina föräldrar. Jag kanske uttryckte mig lite otydligt.

Tobias Ljungström
2006-01-04, 02:33
Either way, att alla använder sitt riktigt namn kommer ju inte att hända. Men om man villl visa sin seriositet kan man alltid ha en bild på sig själv. Det gör väldigt mycket i och med att man ju faktiskt brukar se de personer man talar med. (käft! glöm telefoner nu! ;) )

John Nilsson
2006-01-04, 02:42
Ichtys (2006-Jan-04)Either way, att alla använder sitt riktigt namn kommer ju inte att hända. Men om man villl visa sin seriositet kan man alltid ha en bild på sig själv. Det gör väldigt mycket i och med att man ju faktiskt brukar se de personer man talar med. (käft! glöm telefoner nu! ;) )

Jag kan också tycka att bilder gör att jag känner igen personen som skrivt inlägget så att jag kan relatera det till tidigare inlägg och på så vis lära känna personen lite.

Ett nick eller namn har absolut inte den effekten på mig. Möjligtvis om jag chattade med personen i ett par år eller så. Alla inlägg utan unik bild kunde lika gärna vara anonymous.

kamikazeb
2006-01-04, 03:14
Själv smälter man knappast inte in i omgivningen :cool:

lillebror
2006-01-04, 03:29
Mnja,

jag håller med dig i sak - men å andra sidan: om man inte kan få vara lite anonym här, var kan man då få vara det? Har man som jag dessutom anknytning till ett etablerat parti, finns det en vits med att inte göra det också. Jag antar att om det börjar gå bra för piratpartiet i en nära förestående framtid, så fasar nog åtminstone integritetsfienderna i riksdagspartierna...

Jag kör på Lillebror - för det är jag som är Lillebror.

//Tim "Lillebror" Nilsson, Stockholm

www.lillebror.info

Sunnan
2006-01-04, 03:43
Ser du någon koppling mellan ditt "oficiella namn" (det som skattemyndigheten har i folkbokföringsregistret, samma som står i passet och andra SIS-märkta ID-kort) och din seriositet?

Ja.

Det är det jag är ute efter, inte dina föräldrar. Jag kanske uttryckte mig lite otydligt.

Ja, men nu har du ju förklarat. Tack.

Tor Skude
2006-01-05, 12:32
Ichtys: Jo, en bild är en riktigt bra idé.

Sebastian Själin aka Schangtil
2006-01-05, 13:28
Jag vill än en gång varana att om man byter namn i detta skede så kan det bli strul med inloggningne. Vi jobbar på detta men det är saker som prioriteras högre. Men har ni bytt namn ta kontakt med en admin så fixar de felet. Det enklaste är att prata med dem via IRC.

Adrian Larsson
2006-01-05, 21:24
Tor Skude (2006-Jan-02)Jag kan komplettera med att jag tills nyss använde smeknamnet "triplea".

Ja, du har det som signatur om du inte visste det! :)

dev/null
2006-01-05, 23:43
Visst, ett riktigt namn vore mer slagkraftigt. Men den s k motståndarsidan till alternativ upphovsrätt, APB mao, kör ju knappast med rent mjöl i påsen. Men å andra sidan sitter väl de och loggar våra inlägg so wtf egentligen.

Nattmusan
2006-01-06, 08:22
Kan väl tillägga att om man skulle vara riktigt trött på sitt eget dop-namn, så är det inte så krångligt att ändra. Tog mig en vecka efter att jag skickat in blanketterna för att bokföringen skulle ändras och bytet bli officiellt. (kan hjälpa om man sparar nått som sammanbinder ens gamla namn med det nya, så att brevbäraren inte blir förvirrad) Antingen PRV eller skatteverket man ska vända sig till, beroende på vad som ska ändras. (deras hemsidor förklarar) Även om det är aningen ironiskt att vända sig till patent- och registreringsverket i det här skedet....

Stisse
2006-01-06, 15:02
Hej vill bara säga det att om man nu ska gå ut med sitt riktiga namn, vore det kanskeockså en god idé att tillfälligt sluta med fildelning eftersom det just nu är olagligt. Man vill ju inte att APB ska stå och knacka på dörren bara för att man "kommer ut" i offentligheten. :w00t:

M.v.h.

Stisse en 48:årig fildelare

Tor Skude
2006-01-07, 13:37
Det var ju faktiskt en tanke jag inte tänkt. Dock: Om APB spårar de som går ut med namn här och kollar om vi fildelar olagligt, vore inte det åsiktsregistrering och politisk förföljelse?

Fahrenheit451
2006-01-09, 22:23
Jag är helt för att man ska kalla sig vid sitt rätta namn. Men som läget är just nu så tror jag det inte är nödvändigt. Vi kommer nog dit. APB och de andra aktörerna kommer säkert att vara extra heta denna vår då deras framtid kan vara hotad. Jag tror att de kan kringå lagar än så länge och förstöra och störa en del av vår uppbyggnadsfas. De försöker ju redan.

Tor Skude
2006-03-16, 12:01
Nu är jag lite oartig och bumpar den här tråden. *BUMP*

Björn Odlund
2006-03-16, 13:05
Fråga: Kan man själv ändra nick, utan risk för problem? Eller skall man hojta på en admin?

Rick Falkvinge
2006-03-16, 14:48
Lokpest (2006-Mar-16)Fråga: Kan man själv ändra nick, utan risk för problem?

Det är snarast så, att du minimerar problemen BARA OM du ändrar nicket själv. Annars vet du ju inte när en admin ändrar det, och plötsligt kan du inte logga in längre eftersom nicket är ändrat...

Björn Odlund
2006-03-19, 22:06
Allt gick bra när man bytte, trodde jag först. Men nu ser jag att jag gått tillbaka från "Party Memers" till "Forum Members" och det går inte att knyta ihop på nytt...

Tor Skude
2009-06-08, 20:54
Nu har det gått 1177 dagar sedan senaste inlägget i den här tråden, och jag tycker att det är dags att väcka frågan på nytt.

Inom vårt parti talar vi gärna om vikten av transparens i staten och det politiska systemet. För att kunna föra debatten med trovärdighet tycker jag att vi också bör rannsaka oss själva. En utomstående besökare eller en nybliven medlem som kikar in på det här forumet lär ha stora svårigheter med att lista ut vem som döljer sig bakom vilket forum-användarnamn. Jag vet faktiskt inte ens själv vilka användarnamn alla våra EU-parlamentskandidater använder. Som ett minimum skulle jag önska att alla som har någon form av förtroendepost inom partiet gör sig synliga genom att använda sitt riktiga namn.

Det är många av oss som redan använder våra riktiga namn här på forumet. Det tycker jag att vi ska fortsätta med. Det är också många som inte använder sitt riktiga namn. Jag vill inte förbjuda någon av er som gör på det sättet att fortsätta med det, men jag vill starkt rekommendera er att byta till ert riktiga namn, eller att i alla fall lägga till ert riktiga namn i er forumsignatur.

Ovanstående resonemang gäller också, om än i mindre utsträckning, på IRC, Skype och andra kommunikationskanaler som partiet och dess medlemmar använder.

pipe
2009-06-08, 21:17
Skall vi även börja gå i kostym och slips, för att det tyder på seriositet? Skall vi byta kön till män eftersom det verkar mest seriöst? Att tycka att fildelning skall vara fri kanske inte är så seriöst, vi borde kanske tona ner det och prata om mer seriösa saker istället.

Jag tycker hela denna forumtråden är ganska meningslös. Detta är ett internetforum. Här gäller andra normer än i gammelmedia. Självklart skall man använda sitt riktiga namn i kontakter med media, det finns väl ingen som inte har gjort det? Har det varit ett problem? Jag tror inte det.

På jobbet kallas jag samma som mitt IRC-nick, även av chefen när han presenterar mig för besökare. Detta är även det som min flickvän och mina vänner kallar mig. Skall jag då ha ett annat namn i forumet och på IRC?

Låt folk kalla sig vad de vill i forumet och på IRC, och tjata inte om ett problem som inte finns. En piratpartist kommer inte använda "bajskuk@piratpartiet.se" som email, och tills någon gör det tycker jag vi kan kalla oss för det som andra kallar oss, även i detta forum.

/ Anders Andersson... Ja, det finns faktiskt fler än en i partiet.. Vem är vem?

Leffelini
2009-06-08, 21:38
Jag håller med Tor... som ny medlem är det mycket svårt att veta vem som är vem. Ja det är ett forum på nätet men det är väll också PPs officiella forum som vem som helst får tillgång till?

Det är väll en sak som random person som loggar in heter vad de vill men när EU-kandidater och kontaktpersoner och riksdagskandidater inte heter sitt riktiga namn på forumet blir det lätt mycket förvirrande. Jag kallas för Leffe privat också utanför IRC/Internet av de som känner mig från nätet men jag är fortfarande en tjej och heter Marit, skulle jag vara EU-kandidat och någon loggade in på forumet och ville veta något om just mig skulle det vara omöjligt för den personen att känna igen mig. DET är ett problem, inte att man heter vad man vill på nätet egentligen.

Jag tycker det är bra att lyfta det till diskussion för som sagt, PP har fått ett helt gäng med nya medlemmar som inte har en aning om hur de ska navigera sig på forumet eller bland namnen, eller för den delen som inte alls förstår sig på hur PP fungerar internt (plant ja men det är nytt och förvirrande för många) och då är det här en sådan enkel sak att göra för att det ska i alla fall bli en aning enklare. Jag kan tänka mig att byta namn på forumet för att leva som jag lär också om det krävs av mig... nu har jag inget uppdrag alls inom PP så än känner jag mig inte vidare manad men om jag får det kommer jag byta direkt.

xor
2009-06-09, 02:33
Jag vill INTE ha någon policy för att vi ska använda våra riktiga namn. Om folk tycker att vi är oseriösa så är det för att de inte är vana vid intertubes. Det är i så fall de som måste rätta sig, inte oss. Jag hade aldrig i livet, någonsin, använt mitt riktiga namn på internet innan jag från en dag till en annan gav upp den friheten för att arbeta med piratpartiet. Jag gissar att det finns fler människor som mig, som aldrig någonsing, skriver om sig själva på internet. Det är väldigt, väldigt fel att ha en policy som inte fungerar med människor som mig.

Jag motsätter mig väldigt starkt det här förslaget.

creepwood
2009-06-09, 02:36
Jag får hålla med Xor och Pipe, för mig är det väldigt viktigt att inte stå med för och efternamn då jag googlar mig själv hittar endast saker om mig själv och vill inte att framtida arbetsgivare etc ska ta del i vad jag sysslar med på min fritid

Faye
2009-06-09, 06:12
Jag gick ut med en synnerligen öppenhet i min blogg igår och skrev ut hela mitt namn och allt.

http://blogg.aftonbladet.se/26704/2009/06/piratpartiet-har-ankrat-i-bryssel

Och visst, jag kallar mig numera DragonFaye här, innan var det bara Faye, men Faye är faktiskt det namn alla tilltalar mig med förutom släkten. Även det namn som står i min förlovningsring och kommer inom kort också vara mitt lagliga andra mellannamn. Ovanligt kanske, men nog fasen heter jag det allt! :)

Bomshankar
2009-06-09, 06:50
Sunnan (2006-Jan-03)"Genom att använda det namn som era föräldrar gav er, även om ni inte trivs med det, visar ni att ni vågar stå för era åsikter även utanför detta forum."

Non sequiteur.

Och du vill säga med det?????

Bom

Qer
2009-06-09, 09:21
Jag sällar mig till de som tycker att den här diskussionen är direkt fånig. Låt folk få kalla sig för vad de vill, men däremot kan det vara bra om man undviker att byta nick/avatar för ofta eftersom det då blir svårt att hålla reda på vem som är vem. Själv heter jag Qer i flera olika sammanhang och skulle jag byta till mitt "riktiga" namn skulle många förmodligen inte ha en aning om vem jag är längre. Den fina pirathunden är våran, men han får inte längre plats i tröjan...

Sen kan man förstås börja diskutera vad ett "riktigt" namn är. Vad är det som gör att ett namn är mer "riktigt" för att det är det som min papperspost kommer till? Vad är det som gör det namnet mer "riktigt"? Betyder det tex att artister är "oriktiga" eftersom det stora flertalet skaffar sig artistnamn? Om man nu inte känner att det namn man döpts till är ens "riktiga" jag utan bara nåt slags juridiskt alias som myndigheter m fl föredrar att använda, betyder inte det att det juridiska namnet egentligen är mer "oriktigt" och aliaset, som man associerar sig själv med, är mer "riktigt"?

Och, framför allt, hur jädra mycket boll spelar det egentligen? Kutym på nätet är att medlemmar i forum kan använda sina riktiga namn eller sina alias (fritt upp till var och en), så har det varit i åtminstone 15 år och med tanke på att PP har sin grund i just nätkultur etc så känns det synnerligen fånigt att ens komma med såna här fjompiga krav på just PP:s forum.

Lägg ner.

Fahrenheit451
2009-06-09, 10:48
Som ett minimum skulle jag önska att alla som har någon form av förtroendepost inom partiet gör sig synliga genom att använda sitt riktiga namn.

Det där känns självklart och anledningen att jag själv bytte tillbaks till mitt nicknamn var att jag inte längre har en förtroendepost i partiet.

Tor Skude
2009-06-10, 13:26
Hur många av er som invänder är det som över huvud taget läst inlägget jag skrev i förrgår? Det ser ut på era invändningar som om ni bara kommenterar det första inlägget, från 2006.

Först vill jag förtydliga två saker. För det första:

När jag startade tråden antog jag, lite naivt, att alla är som jag och använder sitt folkbokföringsnamn i alla officiella sammanhang. Så är det förstås inte. Det jag vill ha sagt är att vi bör vara konsekventa med namnen och inte använda olika namn i olika sammanhang där vi är eller kan uppfattas som partiföreträdare.

För det andra:

Det här är ingen motion, det är bara min åsikt. Jag vill inte införa någon tvingande regel, jag vill bara rekommendera ett visst beteende. Ni som vill fortsätta använda smeknamn ska få göra det.

pipatron (2009-Jun-08)Jag tycker hela denna forumtråden är ganska meningslös. Detta är ett internetforum. Här gäller andra normer än i gammelmedia. Självklart skall man använda sitt riktiga namn i kontakter med media, det finns väl ingen som inte har gjort det? Har det varit ett problem? Jag tror inte det.

Problemet är snarare det omvända. Våra medlemmar använder sitt riktiga namn i media, men här i forumet använder de ett annat namn. När någon läser en intervju och blir intresserad av partiet, och kanske vill veta mer om vad en viss medlem har skrivit, blir det görsvårt att återfinna medlemmen på forumet. Ser du inte det problemet?

På jobbet kallas jag samma som mitt IRC-nick, även av chefen när han presenterar mig för besökare. Detta är även det som min flickvän och mina vänner kallar mig. Skall jag då ha ett annat namn i forumet och på IRC?

Låt folk kalla sig vad de vill i forumet och på IRC, och tjata inte om ett problem som inte finns. En piratpartist kommer inte använda "bajskuk@piratpartiet.se" som email, och tills någon gör det tycker jag vi kan kalla oss för det som andra kallar oss, även i detta forum.

Du får kalla dig vad du vill. Men då bör du vara konsekvent med det.

/ Anders Andersson... Ja, det finns faktiskt fler än en i partiet.. Vem är vem?

Problemet med att flera personer har samma namn existerar även om vi använder smeknamn. Det är knappast oöverstigligt. I ditt fall kan jag föreslå Anders "Pipatron" Andersson. Frågan har hur som helst avhandlats längre upp i tråden.

Leffelini (2009-Jun-08)Jag håller med Tor... som ny medlem är det mycket svårt att veta vem som är vem. Ja det är ett forum på nätet men det är väll också PPs officiella forum som vem som helst får tillgång till?

Det är väll en sak som random person som loggar in heter vad de vill men när EU-kandidater och kontaktpersoner och riksdagskandidater inte heter sitt riktiga namn på forumet blir det lätt mycket förvirrande. Jag kallas för Leffe privat också utanför IRC/Internet av de som känner mig från nätet men jag är fortfarande en tjej och heter Marit, skulle jag vara EU-kandidat och någon loggade in på forumet och ville veta något om just mig skulle det vara omöjligt för den personen att känna igen mig. DET är ett problem, inte att man heter vad man vill på nätet egentligen.

Jag tycker det är bra att lyfta det till diskussion för som sagt, PP har fått ett helt gäng med nya medlemmar som inte har en aning om hur de ska navigera sig på forumet eller bland namnen, eller för den delen som inte alls förstår sig på hur PP fungerar internt (plant ja men det är nytt och förvirrande för många) och då är det här en sådan enkel sak att göra för att det ska i alla fall bli en aning enklare. Jag kan tänka mig att byta namn på forumet för att leva som jag lär också om det krävs av mig... nu har jag inget uppdrag alls inom PP så än känner jag mig inte vidare manad men om jag får det kommer jag byta direkt.

Jag kunde inte ha sagt det bättre själv.

xor (2009-Jun-09)Jag vill INTE ha någon policy för att vi ska använda våra riktiga namn. Om folk tycker att vi är oseriösa så är det för att de inte är vana vid intertubes. Det är i så fall de som måste rätta sig, inte oss. Jag hade aldrig i livet, någonsin, använt mitt riktiga namn på internet innan jag från en dag till en annan gav upp den friheten för att arbeta med piratpartiet. Jag gissar att det finns fler människor som mig, som aldrig någonsing, skriver om sig själva på internet. Det är väldigt, väldigt fel att ha en policy som inte fungerar med människor som mig.

Jag motsätter mig väldigt starkt det här förslaget.

Som sagt, du får kalla dig vad du vill. Jag vill inte tvinga dig, eller någon annan.

creepwood (2009-Jun-09)Jag får hålla med Xor och Pipe, för mig är det väldigt viktigt att inte stå med för och efternamn då jag googlar mig själv hittar endast saker om mig själv och vill inte att framtida arbetsgivare etc ska ta del i vad jag sysslar med på min fritid

Om du vill vara anonym ska du få fortsätta med det.

DragonFaye (2009-Jun-09)Jag gick ut med en synnerligen öppenhet i min blogg igår och skrev ut hela mitt namn och allt.

Och visst, jag kallar mig numera DragonFaye här, innan var det bara Faye, men Faye är faktiskt det namn alla tilltalar mig med förutom släkten. Även det namn som står i min förlovningsring och kommer inom kort också vara mitt lagliga andra mellannamn. Ovanligt kanske, men nog fasen heter jag det allt! :)

Om du skulle bli intervjuad i tidningen, eller om du träffar någon som du inte känner, skulle du presentera dig som Faye då? I sådana fall tycker jag att du ska kalla dig Faye även här. Allt för att underlätta för den intresserade läsaren.

Bomshankar (2009-Jun-09)Sunnan (2006-Jan-03)"Genom att använda det namn som era föräldrar gav er, även om ni inte trivs med det, visar ni att ni vågar stå för era åsikter även utanför detta forum."

Non sequiteur.

Och du vill säga med det?????

Bom

Sunnan har inte varit inloggad på över tre år, så jag tror inte att du får något svar från honom. Vad "Non sequitur" betyder står längre upp i tråden.

Qer (2009-Jun-09)Jag sällar mig till de som tycker att den här diskussionen är direkt fånig. Låt folk få kalla sig för vad de vill, men däremot kan det vara bra om man undviker att byta nick/avatar för ofta eftersom det då blir svårt att hålla reda på vem som är vem. Själv heter jag Qer i flera olika sammanhang och skulle jag byta till mitt "riktiga" namn skulle många förmodligen inte ha en aning om vem jag är längre. Den fina pirathunden är våran, men han får inte längre plats i tröjan...

Det är egentligen inte det "riktiga" namnet jag är ute efter den här gången, mer just det konsekventa sätt att använda namnet som du själv förespråkar. Att använda ett namn utåt, och ett annat namn inåt anser jag vara olämpligt.

Sen kan man förstås börja diskutera vad ett "riktigt" namn är. Vad är det som gör att ett namn är mer "riktigt" för att det är det som min papperspost kommer till? Vad är det som gör det namnet mer "riktigt"? Betyder det tex att artister är "oriktiga" eftersom det stora flertalet skaffar sig artistnamn? Om man nu inte känner att det namn man döpts till är ens "riktiga" jag utan bara nåt slags juridiskt alias som myndigheter m fl föredrar att använda, betyder inte det att det juridiska namnet egentligen är mer "oriktigt" och aliaset, som man associerar sig själv med, är mer "riktigt"?

Om du inte trivs med ditt folkbokföringsnamn ska du givetvis inte använda det. Problemet är att det är det namnet som du förväntas använda på t ex en valsedel, eller när du blir intervjuad i tidningen. Om du kan övertyga journalister och valmyndigheter att du bör kallas för Qer ser jag inget problem med det.

Och, framför allt, hur jädra mycket boll spelar det egentligen? Kutym på nätet är att medlemmar i forum kan använda sina riktiga namn eller sina alias (fritt upp till var och en), så har det varit i åtminstone 15 år och med tanke på att PP har sin grund i just nätkultur etc så känns det synnerligen fånigt att ens komma med såna här fjompiga krav på just PP:s forum.

Det finns gott om exempel på nätsammanhang där det är kutym att använda sitt riktiga namn också. Tycker du att vi bör använda smeknamn även i teve och på valsedlarna? Jag ställer inte frågan för att vara provokativ, utan för att jag vill veta vad du tycker.

Fahrenheit451 (2009-Jun-09)Som ett minimum skulle jag önska att alla som har någon form av förtroendepost inom partiet gör sig synliga genom att använda sitt riktiga namn.

Det där känns självklart och anledningen att jag själv bytte tillbaks till mitt nicknamn var att jag inte längre har en förtroendepost i partiet.

Du står dock i färd med att skriva under ett öppet brev (http://forum.piratpartiet.se/Topic158830-84-1.aspx) i kraft av din gamla position. Men du använder också ditt riktiga namn i din signatur, så där har jag inget att invända, Steffan.

Jag tycker också att det känns självklart att våra officiella representanter ska använda samma namn här som överallt annars, men tydligen är det inte så för alla. Det var därför jag lyfte tråden.

Björn Felten
2009-06-10, 15:35
Tor Skude (2009-Jun-08)Som ett minimum skulle jag önska att alla som har någon form av förtroendepost inom partiet gör sig synliga genom att använda sitt riktiga namn.

Jag säger som Steffan (en av partiets gamle kloke män), detta är så självklart att jag inte ens tycker det skulle behöva påpekas.

Att till och med partiets andranamn på EUP-listan fortsätter att skriva under obegriplig signatur visar IMHO bland annat på hur fel vi gick tillväga när "vi" bestämde hur vår EUP-valsedel skulle se ut. 2006 så var alla kandidater tvungna att visa "sitt rätta jag". Men 2009 så körde vi ju dessvärre med kanslibeslutad lista enligt gammelpolitisk modell, så där kunde ett flertal kandidater slinka igenom utan att medlemmarna fick reda på vad de hette i vårt forum.

Visst är det "häftigt" att hålla fast vid en etablerad handle på internet, men här i vårt forum bör åtminstone alla förtroendevalda visa sina riktiga namn så att exempelvis alla aktivister vet vem de skall kontakta. Alla -- ALLA -- vi som varit med från första början i PP startade med handles här. Men när verkligheten kom och trängde sig på, så bytte de flesta av till våra riktiga namn.

För övriga skall det naturligtvis vara helt fritt för alla och envar att skriva under synonym här! Det är en av grundpelarna i vårt principprogram att man skall ha den rätten.

Björn Felten / revisor

Anders Forsman
2009-06-10, 17:45
Björn Felten (2009-Jun-10)Tor Skude (2009-Jun-08)Som ett minimum skulle jag önska att alla som har någon form av förtroendepost inom partiet gör sig synliga genom att använda sitt riktiga namn.

Jag säger som Steffan (en av partiets gamle kloke män), detta är så självklart att jag inte ens tycker det skulle behöva påpekas.

Att till och med partiets andranamn på EUP-listan fortsätter att skriva under obegriplig signatur visar IMHO bland annat på hur fel vi gick tillväga när "vi" bestämde hur vår EUP-valsedel skulle se ut. 2006 så var alla kandidater tvungna att visa "sitt rätta jag". Men 2009 så körde vi ju dessvärre med kanslibeslutad lista enligt gammelpolitisk modell, så där kunde ett flertal kandidater slinka igenom utan att medlemmarna fick reda på vad de hette i vårt forum.

Visst är det "häftigt" att hålla fast vid en etablerad handle på internet, men här i vårt forum bör åtminstone alla förtroendevalda visa sina riktiga namn så att exempelvis alla aktivister vet vem de skall kontakta. Alla -- ALLA -- vi som varit med från första början i PP startade med handles här. Men när verkligheten kom och trängde sig på, så bytte de flesta av till våra riktiga namn.

För övriga skall det naturligtvis vara helt fritt för alla och envar att skriva under synonym här! Det är en av grundpelarna i vårt principprogram att man skall ha den rätten.

Björn Felten / revisor

Jag instämmer till fullo! - hade ungefär formulerat mig detsamma. Av hänsyn till jobbet, så bloggar eller foruminiserar jag aldrig från jobbets dator, utan väntar snällt tills man kommer hem.

Jag själv känner en självklarhet i att använda mitt riktiga namn i politisk ställning. Numera är jag en f.d. aktivist, men känner naturligtvist att det vore lika fel, att plötsligt börja använda ett nick. OCH vad väntar bakom hörnet - man kanske börjar offentliggöra sig igen.

Men självklart måste det vara för var och en fritt, att bestämma i vilket nick/namn man skriver på forumet. Det enda jag inte gillar, är alla dessa anonymous :P

Faye
2009-06-10, 20:26
Tor Skude (2009-Jun-10)Hur många av er som invänder är det som över huvud taget läst inlägget jag skrev i förrgår? Det ser ut på era invändningar som om ni bara kommenterar det första inlägget, från 2006.

DragonFaye (2009-Jun-09)Jag gick ut med en synnerligen öppenhet i min blogg igår och skrev ut hela mitt namn och allt.

Om du skulle bli intervjuad i tidningen, eller om du träffar någon som du inte känner, skulle du presentera dig som Faye då? I sådana fall tycker jag att du ska kalla dig Faye även här. Allt för att underlätta för den intresserade läsaren.

Jag har blivit intervjuad, dock inte i samband med PP, och då användes det namn mina föräldrar gav mig, mest för att släkten vägrar kalla mig Faye så det är en mycket svår fråga. På internet och bland vänner är jag känd som Faye och/eller DragonFaye. Jessica är det som sagt numera bara släkten som kallar mig. Det är på sätt och vis två olika personer. Så jag vette tusan vad jag skulle säga att jag hette, eftersom jag heter båda men är känd under namnet i två totalt olika sammanhang! Men för folk jag inte känner presenterar jag mig som Faye.

För övrigt har Aftonbladet snott just det där blogginlägget nästan rakt av och publicerat det som en insändare i papperstidningen. De "glömde" dock ta med meningen "Denna text får kopieras, spridas och mitt namn kan bytas ut mot ditt eget." som jag avslutar blogginlägget med. Och jag har inte blivit informerad av AB om detta heller. Så det kan bli. :)

Hur som helst, visst kan jag byta tillbaka till Faye här även om jag gillar nicket DragonFaye bättre, men du gav mig en liten funderar på vad jag skulle kalla mig i en eventuell intervju. Svårt. Gå på känsla eller vara solidarisk mot mamma som gav mig namnet Jessica? :blink:

SimonRosenqvist
2009-06-23, 13:41
Det borde vara en självklarhet att som partifunktionär använda sitt riktiga namn. Sedan ska det självfallet inte vara ett tvång att göra så, precis som att det inte är ett tvång att engagera sig politiskt.

Själv heter jag, kort och gott, i alla kanaler/forum/bloggar, Simon Rosenqvist, vilket också är det namn jag står folkbokförd under.

John Lind
2009-06-28, 00:45
Äh, varför denna uppmuntran. Om människor inte vill använda sitt namn ska de vara anonyma. Kontrollfreaken inom dig har talat. Du vågar bara inte säga det rätt ut. Att va anonym kan vara bra, det kan rädda ditt liv. Dina åsikter förändras inte under en nick. Gillar inte alls denna tråd, den är motbjudande. Sluta spela politisk martyr.

NN1
2009-07-05, 10:51
Jag väljer att stå för vem jag är. Har faktiskt funderat på att kanske inte bry mig i anonyma personers åsikter. För det kanske inte ens är pirater? utan får oss att slösa vår energi på att hamna i knepiga diskussioner. Sen kan jag jag respektera att en inte vill vara offentlig pirat, Men då får en ju tänka på att vi inte vet vem som tycker och tänker?

medlem

karlstad forshaga

Pirat007
2009-07-05, 15:58
Jag kan hålla med om att förtroendevalda ska använda sitt riktiga namn, men vi andra?

Jag vet inte... Om jag använder mitt riktiga namn här på forumet (vilket jag iof skulle kunna tänka mig att göra här i "vår" krets) vet ni då mer om mig än innan? Knappast. Om jag dessutom använder mitt riktiga namn här och signatur när jag t.ex. kommenterar aktuella bloggar (som även kommenteras av andra pirater) så ingen att känna igen mig heller.

Dessutom finns det kanske de som skäms för sitt namn, det betyder inte nödvändigtvis att man inte står för det man tycker. Står man för sina åsikter så visar man det genom att försvara dem i en saklig diskussion.

Faye
2009-07-09, 23:02
Jag kommer gå på namnet Faye på nätet och de få tillfällen jag figurerar i media, och då menar jag även i bloggar och kommentarer på Aftonbladet. Familjen får leva med det. Dessutom är namnet Faye på väg att läggas till som mitt mellannamn nu så.. Jessica får familjen hålla sig till. Men DragonFaye går jag fortfarande under i kommentarerna Aftonbladet, det har varit med så länge nu att det blir fel att ändra på det.

Men Faye får det bli. Jag reagerar ändå i stort sätt inte på Jessica längre.

Edit: Efternamnet brukar jag nästan aldrig inte ta med i kommentarer på nätet (förutom i ett fåtal politiska bloggar), dels för att det är ett långt dubbelnamn och dels för att jag gifter mig den 29:e augusti och då byter efternamn.