handdator

Visa fullständig version : Mår dåligt psykiskt...

hkkla
2006-01-31, 02:06
Jag känner att varje gång jag läser om olika lagar och förslag till lagar när det gäller integriteten mår jag dåligt psykiskt.

Jag är lite i underläge psykiskt och är sjukskriven på grund av det sen två år tillbaka.

Det jag menar är inte att jag känner sorg över att jag snart inte längre kan tanka hem mina filmer utan tankarna går till hur samhället är på väg att bli. Jag känner någon blandad kompott av sorg, lite skräck, enormt mycket frustration och jag jag känner ren och skär ilska.

Sorgen kommer av att min frihet på internet drabbas, det är inte den tyngsta känslan och den drabbar mina möjligheter till att se på film gratis. Men som sagt, det är inte det jobbiga.

Frustrationen är nog den jobbigaste, man pratar med folk på internet och IRL. Vanliga Svenssons och dom har ingen aning om det som pågår just nu. Vissa blir förskräckta medans andra rycker på axlarna och tycker inte dom har något att dölja.

Man vill att det ska komma upp till ytan ordentligt och att det ska sättas igång en massiv debatt om det så makthavarna även får vanliga människors syn på det hela och inte bara lobbyisternas sida.

Men det känns som varje gång nån försöker ta upp det till ytan så skrockas det och harklas och sen kommer "men lilla gubben då...".

Skräcken, än så länge inte alltför stor men den finns där. Jag känner ingen vilja att sätta barn till den här världen. Varför ska jag vara med att skapa något som bara kommer bli kontrollerat och misstrott?

Ibland känner jag en sån uppgivenhet, när Piratpartiet kom kände jag ett stort ÄNTLIGEN och namninsamlingen rusade i taket.

Nu när den ska ske "manuellt på papper" går det väldigt mycket segare. Var inte det här viktigare för oss?

Jag ska erkänna att jag inte heller har skickat in min namnteckning. Förmodligen beror det på lathet och igångsättningsbesvär, något många med diagnosen depression vet vad det är.

Å andra sidan, jag är inte helt säker på att jag vill lägga min röst på PP då jag känner osäkerhet till den här vågmästarrollen.

Jag är som sagt sjukskriven och vad händer om det parti som väljer att stödja PP även vill sänka sjukpenning/sjukersättning. Då drabbar det mej helt plötsligt på ett mer påtagligt sätt och det blir en konflikt i mej. Plånboken eller integriteten? Vad är viktigast för stunden och framöver...

Ovan resonemang går att applicera på alla frågor PP blandar sej i som vågmästare. Att PP dessutom inte tagit formellt ställning till vilket block eller ens antydan om inrikting gör att jag känner mej ännu osäkrare då jag inte vet vilka värderingar som gäller.

Äh, jag behövde bara skriva av mej lite. Ingen orkar nog läsa allt detta ändå...

Jan Lindgren
2006-01-31, 05:54
Att skriva av sig är alltid bra. Har märkt att det hjälper mig en hel del när jag är lite nere. Sen hjälper det ännu mer när nån läser och ger en stöd. :)

Det intrycket jag har fått är att PP inte kommer ta ställning till ett block utan låta det handla om enskilda frågor som vi inom partiet ska få vara med och bestämma om (på något sätt). Fast det är mycket som inte är utarbetat än. Spciellt iom att partiet bara är en månad gammalt.

Sen känner jag igen resten av det du skriver. Jag pluggar, vilket ger en ganska pissig ekonomi och en av mina bästa polare är sjukskriven och det är klart att man (med andra ord jag :)) inte gärna vill se att vi bägge (eller nån utav oss) blir fattigare efter valet. Men samtidigt...

Sen måste jag få säga att bara för att du skickar in din underskrift på att vi får ställa upp i valet så betyder ju inte det att du röstar på oss. Allt du säger är att vi ska få ställa upp och kan lyfta fram de här väldigt viktiga frågorna i valdebatten. Något som i sig är nog så viktigt.

Jag ser så sanslöst många lagförslag som tummar på vår integritet och jag ser med överväldigande fasa hur vi är på väg mot ett samhälle som jag verkligen inte vill vara del av. Hur vi går från att vara oskyldiga till motsatsen bevisats till att vara skyldiga från början och hur våra liv ska övervakas in i minsta detalj. Till detta kommer hur mycket företagen ökar sin makt över privatpersoner genom dessa lagar. Håller med om att det är skrämmande, sorgligt och frustrerande. Pratade med en polare om det här, och han trodde mig inte! Snacka om frustration.

Men som sagt. Bara för att du stödjer att vi ställer upp i valet så betyder det inte att du måste rösta på oss. Det har du ett halvår till på dig att fundera över.

Hoppas du mår lite bättre. :)

Adrian Larsson
2006-01-31, 07:12
Jag blir F*N rörd, det är PRECIS samma anledning till att jag är här! Du får mig att börja böla ju! :crying:

Jag tänker också på hur hemskt det är att svensson inte vet någonting, och att inte media tar upp det det är deras förbannade skylldighet!

Men nästa stund så känner jag mig munter igen, om det fanns tillräkligt stora hål i lagen för att skapa Napster så kan man säker gör nåt liknande igen. Lagstiftarna kan ju bara följa efter, vi är ALLTID ett steg före! För mig är lösningen enkel, kryptera mera!

Men det är ju bara lilla jag, jag vet kanske inte så mycket..

Det jag försöker säga är att man måste se ljust på saker och ting, du kan inte låta dig luras av "de andra" du måste tro på att vi är starkast! Även om det inte känns så ibland..

P.S Krya på dig! :) D.S

MVH// Adrian Larsson (Och nej jag är inte alban, det finns svenskar som heter Adrian :P)

nino
2006-01-31, 09:15
Vill först säga att jag hoppas du kryar på dig!

Sen vill jag tala om för dig att, vi riktar in oss på de grejer vi gör just nu för att vi inte har kraft elelr tillräckligt med folk för att driva fler eller större frågor. Som Statsvetaren i programmet jag var med i sa, att de tar tid att bilda ett stort parti som tar tag i alla frågor som finns. De tar tid, kommer alltid att göra. Men vist de finns möjligheter att vi inte utvecklar PP så långt, men när vi har löst våra frågor i riksdagen, så finns de stooora möjligheter för oss att även rikta oss in i andra frågor.

Vi får väl se vart framtiden leder oss.

Jag röstar på PP för att de inte finns något annat parti som ger mig de jag behöver.

Även jag vet att sossarna vinner, så kommer dem tillföra mig de dem gjort detta året. Men med hjälp av PP i riksdagen kan vi förändra sverige på ett bra sätt och icke negativt.

Fahrenheit451
2006-02-03, 17:39
Jo som sagt krya på dig och du är definitivt inte ensam i att känna så!

Känner mig precis som du. Ofta handlingsförlamad och deprimerad när jag tycker mig se hur mänskligheten inte är villiga att försvara sin demokrati. De tycks inte förstå att för att behålla demokratin så måste man kämpa för den. Jag tror det är många som inte har visioner eller orkar att bry sig om en framtid som ser allt dystrare ut. Redan innan man granskat den på djupet. Det känns som alla bara vill må bra och blundar för det som gör ont att tänka på. Vi gottar oss i ytliga saker som bara gör så att vi glömmer bort vad vi egentligen är, och vad vi är här för.

Inte för att jag är religiös eller har något annat rättesnöre, så tror jag att de som inte har kärleken som drivkraft har sålt sig eller fallit på ett eller annat sätt. Sen i dagens samhälle blir man snabbt utslagen om man är så god att man har den drivkraften.

MrPerfect72
2006-02-03, 20:08
Vi mår alla dåligt psykiskt lite då och då. Jag vet hur det är när en sjukdom tynger ner allt. Det är ingen dans på rosor. Jag hade en ond tå en vinter och det var fanimej på väg att knäcka mig. Endast människor med egna erfarenheter förstår.

Vad gäller din sorg angående fildelning känner jag likadant. :angry:

Det där med pappret är bara ett skydd mot politiker som vill ta sig in i politiken på partiets bekostnad. Vi kan delta i valet ändå, så det är inget att deppa ner sig för. ;)

Hmmm... Vad gäller lathet och igångsättningsbesvär vet jag nog inte riktigt hur det känns. Prova att ge dig ut en eftermiddag och göra lite nytta på stan så tror jag att det går över direkt. Man får nämligen energi av människorna på stan. Vissa är ointelligenta rövhål, man kan ju tro att de är chefer :hehe:, men sen finns det helt underbara människor också. De lever man en vecka på. :)

Jag är precis som du intresserad av att de mest utsatta i samhället ska stärkas ekonomiskt. Jag är nämligen rödgrön ända in i benmärgen. Jag tycker att det är viktigt med både plånboken OCH integriteten. När jag har pengar skiter jag faktiskt i hur mycket skatt jag betalar till de som har det dåligt. När jag har dåligt hatar jag verkligen de som inte vill stötta mig. Piratpartiet har skapat en onödig motsättning och osäkerhet helt i onödan anser jag.

Om vi samarbetar demokratiskt och resonerar med varann behöver vi inte känna denna otrygghet inför rött eller blått. Vi kan låta medlemmarna avgöra i sakfrågorna och inte sälja oss till högstbjudande som knarktörstande prostituerade. Vi kan vinna och vinna stort på alla områden samtidigt. 1+1 kan bli 3 (minst 3 i allafall, matematiken gäller nämligen inte alltid i verkligheten)