handdator

Visa fullständig version : Demonstrationståg

TeirdeZ
2007-01-26, 23:39
Regeringen ställer sig enad bakom förslaget till datalagringsdirektivet och Rick Falkvinge skrev också om detta i sitt senaste måndagsbrev. Någonting som jag för givet att någon annan än jag kommit på är vikten av att på ett organiserat sätt samla ihop ALLA GRUPPER som kan tänkas vilja hjälpa till med demonstration och flyer-utdelning för att inom de demokratiska lagarna sätta stopp för detta.

SUF, LUF, UV, GU, invandrargrupper (vän- och/eller stödföreningar kanske?) samt vi måste ju ha något sorts intresse för detta. Troligen CUF också. I ett större perspektiv har förstås alla som bedriver internationella affärer ett intresse också, men jag har svårt att se hur vi kan engagera dem just nu.

Demonstrationståg och organiserad protest mot beslut som fattas över våra huvuden har tidigare visat sig vara en effektiv metod att driva igenom medborgarförslag. Sitter vi på arslet hemma drivs de inte igenom. Bra exempel är industriarbetarkampen under tidigt 1900-tal (generalstrejken 1909(?) som dock inte fick igenom alltför många bra saker), eller kvinnokampen under 1970-talet. När amerikanerna protesterade mot Vietnam-kriget skickades deras trupper hem. Om strejker tidigare har fått bort giftiga gaser från arbetsplatsen, lön som går att leva på, samt frihet även till det andra könet (i någon bemärkelse) så tror jag att det kan vara en bra strategi här också.

asdax
2007-01-28, 02:20
Jag tycker en stor demonstration mot mass-övervakning verkar vara en bra sak. Det som behöver bestämmas då är tid och plats.

Tid: Förslagsvis inte på 1 maj. Dels för att det är för långt dit, och dels för att det krockar med det traditionella piratdemonstrationståget då.

Plats: Förslagsvis på flera ställen i Sverige, eftersom det är mycket begärt att få dom som bor i norr eller söder att åka genom halva Sverige. Kanske 3 stora demonstrationståg?

Jag vill inte fatta beslut om tid och plats i det här inlägget, för jag känner mig inte som ett beslutsfattande organ för hela Piratpartiet ^^. Men i praktiken är det inte _så_ mycket mer som behöver göras. Berätta tid och plats för Polisen också förståss då. Sedan får valkretsarna själva fixa sina propaganda banderoller och ta med till demonstrationerna.

Stefan Flod
2007-01-28, 09:23
Så klart vi ska ha ett Pirat demonstrationståg 1 maj! :)

Jag ska ta upp förfrågan med förbundsstyrelsen.

Lornelin
2007-02-06, 00:25
Jag har åtminstone 15-20 pers här i sollentuna som gärna går med ut och demonstrerar, bestäm ett datum i god tid bara så kan vi styra upp många fler än så också.

Rick Falkvinge
2007-02-06, 02:11
Vi snackade precis idag om att demonstrera 3 juni. Vi behöver ta det några månader ut, men då hamnar vi precis på 1 maj, och vi behöver någon månads distans till 1 maj åt endera hållet för att få engagemang så tätt inpå det arrangemanget.

Eftersom 3 juni är en dag att uppmärksamma så passar den bra. Jag har stämt av med Marcin på Byrån, och de tänkte göra precis samma sak, så det faller sig naturligt att samarbeta.

Det naturliga temat blir då att vara för privatliv, rättssäkerhet och rätten till kulturdelning.

Det är visserligen ett tag ut i kalendern (fyra månader bort), men ändå.

Ken Rabelius
2007-04-28, 17:18
säg ett datum så dyker jag upp, blir det i stockholm får man väll spara pengar helt enkelt.

TeirdeZ
2007-05-15, 21:17
Med anledning av... (http://forum.piratpartiet.se/FindPost76210.aspx)

Christian Engström (2007-May-15)

Jag går hela tiden och hoppas på att de som är aktiva inom globaliseringskritiska rörelser och rörelser som sysslar med solidaritet med tredje världen ska få upp ögonen för oss.

Om vi ändå tågar för medborgarrätt 3 juni kan det inte vara så svårt att tåga med någon sådan rörelse?