handdator

Visa fullständig version : Förbundskongressens form? IRL, forumet eller både och?

Stefan Flod
2007-02-21, 09:15
Drar upp camillas frågor i en egentråd. För det vi behöver disskutera är om vi ska ha förbundskongressen IRL eller på forumet. Eller kanske både IRL och på forumet?

Vad det handlar om precis som Camilla påpekar är logistik och ekonomi för vårt förbund och för ombuden till förbundskongressen. Samt hur lång tid kan det tänkas ta att ha kongressen. Är 1 dag rimligt?

Själv tror jag att det här är ett gyllende tillfälle att få medlemmar intresserade och aktiverade. Samt det är nog väldigt trevligt att få träffa alla människor bakom nicken. :) Men fortfarande är det här något vi behöver diskutera och fundera på.

Ayrin (2007-Feb-21)

Lite frågor:

Visst torde kongressen kunna klaras på en dag? Eller bör vi börja fundera på sovplatser också?

Finns det bidrag vi kan söka så vi får ihop till hyra av lokal, mat, samt reseersättning åt våra ombud? Kan vi inte åstadkomma de pengarna skulle jag vilja påstå att mötet måste hållas online. Enskilda ombud ska inte behöva ha omkostnader.

Samt

agnesson (2007-Feb-21) Jag menade att vi skulle skippa kongressombudsval helt och låta medlemmarna rösta direkt utan ombud.

Vi låter alltså alla medlemmar som deltar på mötet vara ombud. Då följer vi alla stadgar som finns förutom 16§

agnesson
2007-02-22, 10:06
Jag anser fortfarande att vi ska hålla det online i år. Ev att vi i FS träffas samtidigt.

Stefan Flod
2007-02-22, 11:32
Frågan är också om det är tekniskt möjligt att ha kongressomröstningar i PP forumet eller om vi kan ha det på UPs framtida forum. (?)

De tekniska problemen är så som jag ser det:

Ett forum där varje forumanvändares nick är kopplat till deras medlemskap i Ung Pirat. Det vill säga bara forumsanvändare som är med i Ung Pirat får rösta, de forumsanvändare som bara är med i Piratpartet eller inte med i varken PP eller FS får inte rösta. Sen måste säkerheten säkerställas så det inte går att "fuska".

Jag skickade ett mail till rick igår om detta är möjligt. Någon annan som har en aning om det går?

Mab
2007-02-22, 16:58
Ayrin (2007-Feb-21)

Lite frågor:

Visst torde kongressen kunna klaras på en dag? Eller bör vi börja fundera på sovplatser också?

Finns det bidrag vi kan söka så vi får ihop till hyra av lokal, mat, samt reseersättning åt våra ombud? Kan vi inte åstadkomma de pengarna skulle jag vilja påstå att mötet måste hållas online. Enskilda ombud ska inte behöva ha omkostnader.

Vi kan nog klara av mötet på en dag, men sovplatser kan ändå¨behövas för långväga resande. Jag tänker mig något i stil med att hyra en gymnasieskola. De brukar inte vara så dyra, de är ofta lediga under sommarlovet. Man kan ha mötet i aulan, ordna all mat i skolköket och klassrum funkar utmärkt som sovsalar om folk tar med sig liggunderlag och sovsäck.

När det gäller om det finns bidrag att söka ska jag försöka få klarhet i det nästa vecka. Eller rättare sagt, det finns bidrag att söka, men om man kan få det för att hålla en förbundskongress, och ännu mer specifikt om vi kan få det, är frågor som jag måste kolla upp med US.

agnesson (2007-Feb-21) Jag menade att vi skulle skippa kongressombudsval helt och låta medlemmarna rösta direkt utan ombud.

Vi låter alltså alla medlemmar som deltar på mötet vara ombud. Då följer vi alla stadgar som finns förutom 16§

Fast ombudsvalet är ju själva grunden i förbundets demokratiska system och dessutom ett utmärkt sätt att få fram engagerade människor som kan övertalas att ställa upp i de blivande distriktsstyrelserna

Ayrin
2007-03-05, 15:59
Mab (2007-Feb-22)När det gäller om det finns bidrag att söka ska jag försöka få klarhet i det nästa vecka. Eller rättare sagt, det finns bidrag att söka, men om man kan få det för att hålla en förbundskongress, och ännu mer specifikt om vi kan få det, är frågor som jag måste kolla upp med US.

Nått nån klarhet?

Stefan Flod
2007-03-22, 09:52
Instämmer med Ayrin. Det är hög tid att titta över bidragen.