handdator

Visa fullständig version : Ung Pirat Gävleborg

UP-GreborB
2007-02-28, 02:14
Eftersom det hittils inte kommit upp något bildande av en lokalförening i Gävleborgstrakten så tar jag mig friheten att starta en tråd, här på forumet, som behandlar ämnet!

Jag heter Emil Broberg och är bosatt i Bollnäs, men jag jobbar i Gävle. D.v.s så befinner jag mig utspritt i länet!

Nog borde det finnas intresse för att starta upp en lokalförening i Gävleborg, tycker man?

Ni som känner er manade, att hjälpa mig med att sprida Ung Pirats budskap i vårat län, får gärna ta kontakt med mig på;

Mail: Emil@GreborB.se

MSN: Lime@GreborB.se

Tel: +46 (0)73 83 53 683

Mårten Fjällström
2007-02-28, 22:01
Det här är ett utmärkt initiativ. Vi som är styrelse i Piratnätet har möjlighet att mejla ut info till alla medlemmar i Ung Pirat Piratnätet i Gävleborgs valkrets. Så om du vill ha något utskickat, skriv ihop vad och posta det i tråden.

Edit: Piratnätet heter det ju...

UP-GreborB
2007-03-27, 10:16
Fortfarande väldigt svalt, har inte fått något mail/pm. Var är alla piratkamrater i Gävleborg?

Urban Sundström
2007-03-27, 15:23
Hej !

Jag föreslår att du tar kontakt med Andreas Englund som är kretsledare för Gävleborg. Han försökte köra igång lite grann i december. Den finns inlägg under Home, Partiarbete, Arbete i valkretsar, 25. Gävleborg. http://forum.piratpartiet.se/Forum44-1.aspx

Det blir ett LAN i Sandviken under Påsk och det vore kul om några från Ung Pirat kunde vara där. Empis är arrangör bl a. Jag har lite tröjor och några flaggor som jag tänkt donera till Ung Pirat, som blev över från valrörelsen i höstas.

http://www2.piratpartiet.se/agera/gavleborg

Hälsn. Urban

Stefan Flod
2007-03-27, 16:30
Urban: Vi här uppe är också sugen på de där tröjorna och flaggorna. Du får gärna donera dom till oss. Vårat Ung Pirat Lan är den 13-15 april. :) (Vi kan nog stå för frakten)

Ontopic: UP-GreborB: Vet att vi har snackat om det här förr över telefon och mail. Troligtvis så är det bara att ligga på, informera och inspirera. Jag tror på det här, det kommer att gå, vägen dit är lite snårig och ofantligt rolig när saker å ting väl börjar röra på sig.

Behöver du befogenheter i thepirateweb.net? (adminsystemet som sköter massmail)

Om jag kan hjälpa till med något ytterligare så är det bara att ropa till!

Urban Sundström
2007-03-27, 18:21
Hej !!

Nja, det är inte så mycket så jag tänkte att någon i Gävle eller Sandviken kan ta hand om det. Kan var kul att lotta ut nån tröja bland de nya medlemmarna under ett LAN t ex. Det kommer som sagt att vara ett LAN i Sandviken i påsk. http://www.sandhack.se/ Jag var på ett LAN i september och hälsade på.

Hälsn. Urban

UP-GreborB
2007-03-29, 00:00
Jag kan nog kanske besöka LAN-partyt som informatör och så. Kanske att UP/PP kan annordna någon liten jippo-tävling där, med priset en tröja?

Men jag behöver nog någon mer med mig, om jag ska åka dit.

UP-GreborB
2007-03-29, 23:47
Nu har jag gjort mitt första massutskick för Ung Pirat Gävleborg!

Jag ber om ursäkt för att jag slarvade och särskrev "Pirat Partiet", eftersom jag själv stör mig väldigt mycket på särskrivningar.

Stefan Flod
2007-03-30, 07:59
UP-GreborB: great. :) Hoppas det går bra för er nu.

Urban Sundström
2007-03-31, 13:07
UP-GreborB (2007-Mar-29)Jag kan nog kanske besöka LAN-partyt som informatör och så. Kanske att UP/PP kan annordna någon liten jippo-tävling där, med priset en tröja?

Men jag behöver nog någon mer med mig, om jag ska åka dit.

Jag följer med dig. Jag tar med mig en låda med tröjor och flaggor. Jag arbetar i Gävle i centrum ifall du vill träffa mig före. Jag kan ta med lådan till jobbet ifall du vill titta på vad som finns. Ring mig på 026-144023 eller 07838-8604023. Jag bor ca 500 m från gympahallen där LAN-et ska vara.

Andreas Rönnqvist
2007-04-14, 09:25
Nu har jag ju gått och fyllt "gammelpirat" (26) så jag inte kan delta som aktiv medlem i Ung Pirat, men jag har ganska bra med erfarenhet från ungdomsföreningar eftersom jag varit aktiv inom andra förbund (inte politiska dock) så om ni behöver någon som kan agera "konsult" så är det bara att säga till! :-)

Stefan Flod
2007-04-14, 13:08
Mab (2007-Jan-24)ung pirat har på förbundsnivå inga åldersbegränsningar. Däremot kan rent teoretiskt en lokalavdelning ha en stadga som säger att man måste vara under en viss ålder för att få vara med i den lokalavdelningen. Men i dagsläget har ingen lokalavdelning en sådan stadga, så man kan med andra ord vara hur ung/gammal som man vill och ändå vara medlem i ung pirat.

Däremot betalar vi enbart medlemsavgiften till PP för de medlemmar som är i intervallet 7-25 eftersom de är de enda som vi sedan får räkna när vi ansöker om bidrag från ungdomsstyrelsen

Se även: http://forum.piratpartiet.se/Topic70853-279-3.aspx

Rick Falkvinge (2007-Apr-13)Mab (2007-Apr-12)Jag skulle vilja att ett extra alternativ dök upp på sidan: https://pirateweb.net/Pages/Public/SE/NewMember/New.aspx. Nämligen:

"Jag är 26 år eller äldre och vill gå med i ung pirat (och piratpartiet, vilket kostar 5 kronor)

Noted, lagt på kön.

//Hälsningar Ung Pirat Förbundsstyrelsen.

GreborB
2007-05-19, 02:23
Jag snappade upp lösenordet till mitt "orginalkonto" här på forumet, genom min gamla mail. Så passar på att skriva en rad.

Jag försökte förut att registrera ett "välkomstmail" för nya medlemmar, vilket tydligen inte registrerades. Har jag inte tillstånd att göra det? Vet inte om det har varit tjall med pirateweb, eller så, för det var över en månad sedan jag testade.

MVH; Emil Broberg!

Mab
2007-05-26, 21:25
Inget händer om man inte gör något....

Därför tänkte jag att jag skulle ta mig upp till Gävle nu på lördag den 2:e juni och hjälpa er starta en lokalavdelning samt prata lite om hur man gör reklam för Ung Pirat på gymnasieskolor.

Tidpunkt: 16.00

Plats: Får ni som bor på plats ge förslag på, föreslagsvis något centralt beläget café

Ni som kan närvara får gärna skriva det i den här tråden så att jag vet at jag inte kommer sitta där ensam :-)

Jag kommer även skicka ut ett mail till alla medlemmar i UP Piratnätet (lokalavdelningen för de orter där det inte finns någon egen lokalavdelning) som är bosatta i Gävleborgs kommun.

Se nu till att ta er tid och dyk upp så att vi kan sätta ut även Gävleborg på Ung Pirats karta!

Mab
2007-05-31, 21:54
får tyvärr skjuta på min gävleresa i ett par veckor. återkommer med nytt datum

Peter Löfgren
2007-08-15, 02:07
Hej!

Mitt namn är Peter Löfgren, och jag är intresserad av att skapa en lokalförening i Gävleborg.

Brukar vara på, och själv även ordna lan av mindre format runt Hudiksvalls-trakten, där jag även bor.

Kan informera på något kommande lan här i trakten om Ung Pirat och Piratpartiet.

UP-GreborB
2007-12-07, 05:45
Det är pinsamt vad dåligt intresse det verkar vara och det går trögt att skapa en debatt, å-andra-sidan så har jag legat på latsidan med UP ett tag nu. Jag har haft väldigt mycket att stå i, då jag både arbetar och går i skolan samtidigt.

Men jag ska försöka rycka upp mig och Amadeor, jag skickar ett PM till dig för vidare kontakt och ett eventuellt samarbete.

Mab
2007-12-07, 06:15
ordnar ni ett uppstartsmöte i Gävle får ni gärna meddela det här så kanske någon av oss aktiva i Uppsala har tid att åka upp och säga hej på ert uppstartsmöte och bidra med den erfarenhet som vi samlat på oss genom verksamheten i Uppsala

Stefan Flod
2007-12-07, 12:26
Mellan den 22 dec till den 7:e januari så kommer både jag och våran förbundstyrelseledamot Camilla att befinna oss i Gävle. (våran hemstad)

Vad sägs om att göra ett ryck och starta upp Ung Pirat Gävle? :)

Urban Sundström
2007-12-19, 00:56
Stefan Flod (2007-Dec-07)Mellan den 22 dec till den 7:e januari så kommer både jag och våran förbundstyrelseledamot Camilla att befinna oss i Gävle. (våran hemstad)

Jo, nog behövs det ett ryck. Det behövs nog ett massutskickvia e-post till alla Piratpartister i Gävleborg om det ska bli nåt gensvar.

Hälsn. Urban

UP-GreborB
2008-04-20, 00:01
Urban Sundström (2007-Dec-19)Stefan Flod (2007-Dec-07)Mellan den 22 dec till den 7:e januari så kommer både jag och våran förbundstyrelseledamot Camilla att befinna oss i Gävle. (våran hemstad)

Jo, nog behövs det ett ryck. Det behövs nog ett massutskickvia e-post till alla Piratpartister i Gävleborg om det ska bli nåt gensvar.

Hälsn. Urban

Hejsan, nu var det ett tag sedan jag var inne här p.g.a tidsbrist.

Ang. massutskick via e-post till Piratpartister i Gävleborg så har jag försökt det, men det är inte många som är registrerade sig i ungpirat(som jag kan skicka till), så jag har inte fått någon respons på det.

Men jag har fortfarande hoppets låga uppe!

På återseende!

€xit
2008-12-15, 22:29
Angellis_Ater (2007-Apr-14)Nu har jag ju gått och fyllt "gammelpirat" (26) så jag inte kan delta som aktiv medlem i Ung Pirat, men jag har ganska bra med erfarenhet från ungdomsföreningar eftersom jag varit aktiv inom andra förbund (inte politiska dock) så om ni behöver någon som kan agera "konsult" så är det bara att säga till! :-)

Angellis_Aster: Vad säger du, ska vi försöka dra igång något?!!????

Jag vet att du är driven lika mig, driven åt samma mål, det vet jag sedan valet 2006...

Har funderat på vissa saker, bl.a. hur ska PP etablera sig ordentligt i Gävle med en bra grund att stå på. Grunden skulle kunna vara att du och jag som hjälper till att vara någon form av plattform.

Att öppna lokal och vara "ansvarig" kan vara stressigt. Jag kan säga att jag kommer att ställa upp helhjärtat om någon öppnar en Lokal. Angellis_Ater ska vi sammarbeta ihop detta?

Urban Sundström
2008-12-18, 14:45
€xit (2008-Dec-15)Angellis_Ater (2007-Apr-14)Nu har jag ju gått och fyllt "gammelpirat" (26) så jag inte kan delta som aktiv medlem i Ung Pirat, men jag har ganska bra med erfarenhet från ungdomsföreningar eftersom jag varit aktiv inom andra förbund (inte politiska dock) så om ni behöver någon som kan agera "konsult" så är det bara att säga till! :-)

Angellis_Aster: Vad säger du, ska vi försöka dra igång något?!!????

Jag vet att du är driven lika mig, driven åt samma mål, det vet jag sedan valet 2006...

Har funderat på vissa saker, bl.a. hur ska PP etablera sig ordentligt i Gävle med en bra grund att stå på. Grunden skulle kunna vara att du och jag som hjälper till att vara någon form av plattform.

Att öppna lokal och vara "ansvarig" kan vara stressigt. Jag kan säga att jag kommer att ställa upp helhjärtat om någon öppnar en Lokal. Angellis_Ater ska vi sammarbeta ihop detta?

Jag föreslår att någon av er blir vice kommunledare för Gävle. Då kan ni skicka massbrev till alla medlemmar i Gävle.

Någon av er kan även bli valkretsledare för Gävleborg. Då går det att skicka massbrev till alla medlemmar i Gävleborg, dvs Gästrikland och Hälsningland.

Hälsn. Urban kommunledare för Sandvikens kommun. ( som kan skicka massbrev till alla i Sandviken.

Andreas Rönnqvist
2009-01-05, 09:09
€xit (2008-Dec-15)Angellis_Ater (2007-Apr-14)Nu har jag ju gått och fyllt "gammelpirat" (26) så jag inte kan delta som aktiv medlem i Ung Pirat, men jag har ganska bra med erfarenhet från ungdomsföreningar eftersom jag varit aktiv inom andra förbund (inte politiska dock) så om ni behöver någon som kan agera "konsult" så är det bara att säga till! :-)

Angellis_Ater: Vad säger du, ska vi försöka dra igång något?!!????

Har två barn (4 år och 8 månader) så min tid är begränsad, men i dagsläget känner jag att visst finns det tid att engagera sig. Dock kommer folk att få planera runt mitt schema, vilket kanske känns lite egoistiskt - men det är det enda sättet jag kan lägga ner tid och engagemang på detta. Men om vi är fler med barn (som du och jag) så kan vi ju ha playdates samtidigt ;)

Så, det som krävs för en bra plattform för att utveckla partiet är i mina ögon först och främst en lokal avdelning med intressant aktivitet. Studiefrämjandet kan stå för lokaler när det behövs, så det behöver vi inte oroa oss för. Jag rekommenderar exempelvis filmkvällar (vi kan erbjuda Steal This Film 1+2 exempelvis), diskussionskvällar, föreläsningar. Aktiviteter som "aktiverar" medlemmarna tenderar att fungera som motor för att fler ska engagera sig - exempel kan vara allt från att sy piratflaggor tillsammans till att iscensätta öppna "Levande Rollspel" där temat är övervakning (märks min bakgrund i Sverok?) för politiker och journalister.

Hellis
2009-02-17, 12:41
Hejsan.

Johan här, ny Ung Pirat från Bollnäs.

Jag har bara läst igenom tråden lite snabbt, och jag såg att tråden var ganska gammal så jag vet inte vad som hänt sedan början av tråden.

Det skulle vara väldigt trevligt med något arrangemang här i närheten, så uppdatera tråden om något är/blir på gång.

Falathar
2009-03-15, 17:18
gävleborg hör väl till norra distriktet btw? alltså att tråden är i fel forumsavdelning

Mab
2009-03-15, 18:19
Falathar (2009-Mar-15)gävleborg hör väl till norra distriktet btw? alltså att tråden är i fel forumsavdelning

Du har så rätt. Tråd flyttad

UP-GreborB
2009-04-17, 23:32
Hellis (2009-Feb-17)Hejsan.

Johan här, ny Ung Pirat från Bollnäs.

Jag har bara läst igenom tråden lite snabbt, och jag såg att tråden var ganska gammal så jag vet inte vad som hänt sedan början av tråden.

Det skulle vara väldigt trevligt med något arrangemang här i närheten, så uppdatera tråden om något är/blir på gång.

Du är välkommen att kontakta mig på nedanstående uppgifter om du är intresserad av vara med att starta upp detta i Gävleborg.

Jag ska slipa på ett utskick till alla medlemmar här i vår valkrets för att göra en seriös satsning. Bara under denna dag när domen mot TPB har fallit, så har vi fått ytterligare ~45 medlemmar och är nu uppe i 231 stycken sammanlagt. Nu känns det som att vi ska kunna lyckas åstakomma något vettigt.

Edit: Nu är det 348 medlemmar i Gävleborgs distrikt för Ung Pirat. Medlemsantalet kommer förmodligen att öka under dagarna så jag ska nog avvakta lite massutskick om en organisering tills att medlemsökningen har lugnat ner sig lite.

GoddessByline
2009-04-18, 12:53
Jag är Gävlebo, och har varit medlem i forumet sedan sista valet. Först idag gick jag dock med som medlem i partiet.

Jag är nog inte er typiska medlem, jag är en lite äldre, sjukpensionär med starka vänstersympatier, dessutom är jag kvinna (eller är det bara mina fördomar som talar?). Hade tänkt rösta på er i förra valet, men det blev för mycket "ödesvalskänsla" då, och jag röstade på mitt gamla vanliga. Idag känner jag mig dock så sviken av mitt vanliga parti, att jag inte vill ha något med dem att göra... I vilket fall inte förrän de rensat upp i ledning och partiprogram.

Jag är inte heller någon fildelare... Vet inte hur man gör, och har inget behov. Jag är däremot för ett fritt informationssamhälle, och starkt emot varje form av försök att inskränka den personliga integriteten. Frågan jag ofta ställer mig nu för tiden, är om jag just nu bevittnar det första trevande stegen mot ett Storebrorssamhälle? Med gårdagens dom i PB målet, så ser det dessvärre inte bättre ut.

Jag har också ett par frågor... Kommer ni att vara representerade i årets Första Maj tåg? Jag har en känsla av att årets Första Maj kommer att bli det största på mycket länge. Det finns många missnöjda människor runtom i landet idag.

Min andra fråga är, hur får jag tag i valsedlar här i Gävle?

Urban Sundström
2009-04-18, 22:44
GoddessByline (2009-Apr-18)Jag är Gävlebo, och har varit medlem i forumet sedan sista valet. Först idag gick jag dock med som medlem i partiet.

Jag är nog inte er typiska medlem, jag är en lite äldre, sjukpensionär med starka vänstersympatier, dessutom är jag kvinna (eller är det bara mina fördomar som talar?). Hade tänkt rösta på er i förra valet, men det blev för mycket "ödesvalskänsla" då, och jag röstade på mitt gamla vanliga. Idag känner jag mig dock så sviken av mitt vanliga parti, att jag inte vill ha något med dem att göra... I vilket fall inte förrän de rensat upp i ledning och partiprogram.

Jag är inte heller någon fildelare... Vet inte hur man gör, och har inget behov. Jag är däremot för ett fritt informationssamhälle, och starkt emot varje form av försök att inskränka den personliga integriteten. Frågan jag ofta ställer mig nu för tiden, är om jag just nu bevittnar det första trevande stegen mot ett Storebrorssamhälle? Med gårdagens dom i PB målet, så ser det dessvärre inte bättre ut.

Jag har också ett par frågor... Kommer ni att vara representerade i årets Första Maj tåg? Jag har en känsla av att årets Första Maj kommer att bli det största på mycket länge. Det finns många missnöjda människor runtom i landet idag.

Min andra fråga är, hur får jag tag i valsedlar här i Gävle?

Hej ! Jag bor i Sandviken och jobbar i Gävle. Valsedlarna har inte kommit till Gävleborg än, och när det kommer ska de distribueras till alla vallokaler så att de finns där på valdagen. Före det så ska det finnas på alla ställen där man kan "rösta i förväg". Det är inga aktiviteter inplanerade på Första Maj. Däremot kommer det att bli flygbladsutdelning då och då i Gävle.

Läs och skriv mer i Gävleborgs forum Jag tillhör gubbarna i partiet, fyller 50 i sommar.

http://forum.piratpartiet.se/Forum44-1.aspx

Hälsn. Urban Sundström, kommunledare Sandviken.

MSN sunurb01@hotmail.com

Piratpartiet Gävleborg finns även på Facebook.

http://www.facebook.com/home.php#/group.php?gid=71257196879&ref=mf

UP-GreborB
2009-04-21, 15:29
Nu är vi uppe i 428 medlemmar och det ökar ganska stadigt, så som jag skrev i mitt tidigare editerade inlägg så tänker jag vänta några dagar med det massutskick om en organisering som jag finslipar på. Just för att få ett så bra gensvar som möjligt, när medlemsantalet fortfarande stiger.

UP-GreborB
2009-04-29, 22:52
Nu är det dags för ett nytt försök att organisera oss.

På en väldigt kort tid så har det skett en markant ökning i medlemsantalet hos Ung Pirat, så även i vår valkrets. Detta till följd av IPRED-lagen, den dom som föll mot The Pirate Bay och det så kallade Telekompaketet som diskuteras på EU-nivå.

Med anledning av detta så har jag tänkt att vi ska försöka oss på en organisering för att gemensamt sprida vårat budskap. Tillsammans är vi starka!

Ni som är intresserad av att vara med vid en uppstart av Ung Pirat Gävleborg är välkomna att ta kontakt med mig i valfri form. Efter att jag sett hur intresset är så kommer ett (förmodligen)elektroniskt möte att arrangeras via MSN eller IRC.

Jag får be att få återkomma med vidare information när jag har sett hur det ser ut med intresset!

UP-GreborB
2009-05-02, 22:37
Intresset verkar väldigt starkt och jag har fått väldigt många svarsmail, dock så har jag inte hunnit svara på alla, men jag läser dom så ni behöver inte vara orolig att ni glöms bort!

Tänkte bara skriva det här så ni inte tror att jag försummar er :)

Marco Baxemyr
2009-05-11, 20:02
Strålande att ni börjar komma igång här! Varma hälsningar från distritket! :)