handdator

Visa fullständig version : Regelbundna nyhetsbrev mot omvärlden

TeirdeZ
2007-04-11, 09:30
Tog upp ideen med nyhetsbrev i den officiella partikanalen på IRC och det var positivt gensvar där. Tanken är att få ett rikstäckande nyhetsblad med vissa lokala nyheter per område som kan delas ut i människors brevlådor några gånger per år (4-6 gånger per år kan väl vara realistiskt att tänka sig, troligtvis), och syftet är givetvis att nå ut till de människor som inte använder internet till att informera sig på samma sätt som jag vet att många i partiet gör (jag läser t ex nästan aldrig dagstidningar på internet om jag inte behöver styrka en hävdan med något utöver "jag läste någonstans att...").<br>
<br>
Jag tror att det bästa är att göra ett kort nyhetsblad. Pratade med min mor om detta (hon är journalist), och hon säger att gratismaterial ska vara fattat kort (kartlägg informationen i en genomsnittlig Metro, t ex), och ha få sidor.<br>
<br>
Så om man utgår ifrån en dubbeltryckt, vikt a4 (fyra a5:or med text i papperstermer, tror jag?) som utrymme, så tänker jag mig följande upplägg:<br>
<br>
sidan 1: Framsida (+ illustration?)<br>
sidan 2: Insändare(!!) och lokala nyheter.<br>
sidan 3: Nyheter.<br>
sidan 4: Någon sorts konstverk med copyright som man kan kopiera om man vill(?) (alternativ: bara en samling referenser ifall någon vill kolla upp någonting - man kan ju ha både och, iofs), kontaktinformation (lämpligen nyhetsbladsspecifik inkl. en lokal kontakt och med telefonnummer, adress, email för båda; om nyhetsbladet har redaktion ska dess kontaktuppgifter vara med)<br>
<br>
Och utgångspunkten är givetvis att allting går att ändra på vid behov. :P<br>
<br>
Måndagsbreven är väldigt bra sammanfattade nyheter. Rick skrev förra veckan:<br>
IPRED2 har passerat lagutskottet<br>
IPRED2, lagförslaget som skulle kriminalisera patentintrång och fildelning med fyraåriga fängelsestraff, har nu passerat EUs lagutskott. Där röstade man för ändringar som tar bort både privat fildelning och patentintrång ur samlingen av det som kriminaliseras.<br>
Det är visserligen en delseger jämfört med hur det kunde gått, speciellt med tanke på att Hollywood ringt till utskottsmedlemmarna dagligen och till och med försökt få acceptans av fildelning kriminaliserat på fyraårsskalan.<br>
I stället tog lagutskottet en formulering som gjorde det kriminellt att hota med åtgärder under upphovsrättslagstiftningen när det inte finns saklig grund för det. Inte precis vad Hollywood hade hoppats på.<br>
Hur som helst finns det fortfarande väldigt mycket luddiga formuleringar i det. FFII är ganska kritiska, men jag är lite mer positiv än vad de var. Det kan bero på att vi delvis har olika inriktningar - FFII fokuserar hårdare på informationsteknik som ekonomidrivare, medan piratpartiet fokuserar mer på medborgarrätt i informationssamhället.<br>
<br>
11pt text är troligtvis en bra utgångspunkt för text-storlek. Texten borde ordnas i två spalter per sida. En artikel skulle kanske, med ovanstående text, vilja se ut så här:<br>
<br>
KOPIERARE TILL KÅKEN?<br>
EU:s lagutskott godkände i veckan en lag, IPRED2, som skulle innebära att alla patentintrång samt fildelning får status av brott med max-<br>
straffvärde på fyra års fängelse. Dock ändrade lagutskottet formuleringen av lagen så att det i framtiden inte ska vara lagligt att hota med repressiva åtgärder då lagbrott inte kan skäligen misstänkas. Den amerikanska filmindustrins intresse-organisation MPAA har under hela processen uppvaktat lagutskottet, och trots att integriteten verkar ha vunnit en delseger finns fortfarande anledning att vara orolig för resten av<br>
lagformuleringen. IT-organisationen FFII har gått ut med hård kritik mot förslaget. Läs vidare: [IPRED2 - länk] [Motion Picture Association of America - länk] [Foundation for a Free Information Infrastructure - länk]<br>
[författares för- och efternamn samt en liten låda eller dyl. för att markera artikelslut]<br>
<br>
Jag tror att det skulle kunna finnas en poäng i att rapportera så objektivt som möjligt, utan personliga åsikter, för att stärka kredibilitetsvärdet (anglicism? Jag behöver SAOL!). Utläsningar av förkortningar är också troligtvis bra, samt hänvisningar även till organisationer som går emot den information vi försöker få ut: vi vill inte göra misstaget att som många andra små partier försöka opålitligförklara motståndare. Jag kan iofs vara smittad av den goda tron att de flesta tycker som vi för att det inte finns så många andra sätt att tycka på, och att de skulle sympatisera förutsatt att de fick reda på vad som händer.<br>
<br>
Man skulle eventuellt kunna styrka upp nyhetsbreven med ett erbjudande om att få vidare pappersutskrifter via analog post (och digital, förstås) för en kostnad av 6 kronor (det är 5:50 kr till porto, och administrativ utgift - via email gratis). Ifall någon vill veta mer om t ex IPRED2.<br>
Relevant information om IPRED2:s utveckling finns ju samlade i måndagsbrev sen förra året, så med liten modifikation av textutformning har vi den redan. <br>
<br>
..........................<br>
Tillägg: Äsch. Nu glömde jag bort

Stefan Flod
2007-04-11, 11:02
Absolut! Det här är något som jag vet har efterfrågats. Fysiska "nyhetsbrev" är en toppen ide.

Mycket bra initiativ! Nu kör vi så det ryker. :)

TeirdeZ
2007-04-11, 11:35
Jag tar gärna på mig ansvaret att omskriva nyheter för nyhetsbladsskick, eller korrekturläsa befintliga artiklar (jag är språkfascist...).

Däremot kan jag inte ta på mig layout alls. Det bästa ur min synvinkel vore att använda LaTeX2e som skaparprogram för nyhetsbladet, för jag kan använda det (dock inte skapa mallar för någonting), och jag känner ovillighet att använda textbehandlare som tar lång tid att kompilera och sedan upptar stor plats på datorn (i själva verket ogillar jag väl onödig grafik :|).

Så vitt jag kan se behövs det i alla fall ett par-tre personer för att kunna genomföra projektet, samt en fysisk adress och telefonnummer någonstans. Jag ställer gärna upp med mitt telefonnummer och adress, fast min adress är eftersom jag är student troligtvis inte permanent. Email-adress fixas väl lämpligast med typ "nyhetsbladet@piratpartiet.se" eller liknande.

Jag är lite osäker på lagstiftningen runt sådant också. tillägg: Eventuella lagar till kopplande av fysisk adress till samhällsinformationsutskick. Behöver man registrera sig någonstans då? Kan man hänvisa till mitt namn och adress som adress, eller måste nyhetsbladsnamnet registreras på den här adressen? etc...

Behövs annars:

Layout-ansvarig (titel!)

Nyhetsskrivare (vet inte om tidningsjournalisterna blir arga om man kallar sig "journalist" - personer med utbildning brukar ju vilja ha ensamrätt på sina titlar)

Redaktör (behövs egentligen inom varje region om man ska ha lokala nyheter)

................................

DISCLAIMER: Även om jag har ideer om utformning och hur man startar projektet tar jag ogärna på mig för stort ansvar i utförandet, för jag vet med mig att jag lätt tar på mig för stort ansvar och sedan gräver ned mig och inte får någonting gjort. Jag är väldigt opraktisk (opragmatisk kanske till och med), så om någon annan kan ta på sig huvudansvaret som är lämpad för sådant tror jag att ideen gynnas oerhört.

infinite_emma
2007-04-11, 20:04
*räcker upp handen* kan tänka mig att pyssla med layouten, inga problem.

(Skribent är annars ett bra ord! :) )

TeirdeZ
2007-04-12, 12:39
Schysst!

Skulle du kunna fixa någon grundmall då så att man kan uppskatta vilken mängd tecken som är maximalt per sida (antar jag är bra?).

infinite_emma
2007-04-15, 18:43
Jag har gjort en helt ny sektion för detta ändamål, eftersom jag tror att det här kräver lite utrymme. Dels där folk kan föreslå en artikel, notis eller så som ska ingå och dels för praktiska diskussioner om spridning osv.

Återkommer med design lite senare!