handdator

Visa fullständig version : Layout på nyhetsbrevet

infinite_emma
2007-04-15, 22:16
Jag funderade lite grand över hur detta bäst implementeras rent praktiskt. Flera olika människor på massor av olika håll ska (förhoppningsvis) skriva ut detta på sina skrivare. Optimalt vore det om man hade tillgång till en schysst färgskrivare, men jag antar att vi kommer få anledning att diskutera detta.

Vad viktigt är - det måste se något sånär proffsigt ut, och också kännas hemtamt. Jag kom att tänka på alla olika nyhetsbrev som existerar på företag redan idag, och tänkte att jag apar efter det formatet för igenkänningsfaktorn. Dvs. en enkel A4-sida, som kan hängas på anslagstavlor på arbetsplatser, kylskåp osv och som dessutom har fördelen att den inte behöver vikas före utdelning.

Jag provade dessutom att göra den i Open Office (http://www.openoffice.org/) Writer, för att alla ska kunna jobba med den. Det kan finnas anledning att anta att lite olika personer tar tag i det vid olika tillfällen - dessutom kan man regionalt göra egna nyhetsbrev vid behov när man gör så här men ändå hålla sig till det givna formatet. Det är viktigt i längden för igenkänning och förtroende.

Attachment nedan - pdf samt openoffice-dokument för påsikt. Detta är första utkastet, kanske det inte blir så i slutändan, men hoppas att mina motiveringar kan förklara varför jag började jobba på det här viset och hoppas på konstruktiva kommentarer. Den grafiska formen, för övrigt, är den som jag håller på att jobba fram en manual till, men som inte kommer att landa förrän senare, kanske framåt sommaren.

//edit: Lagt till gråskale-version av odt-filen.

TeirdeZ
2007-04-18, 14:40
Det ser snyggt ut, tycker jag. Och jag skulle läsa det om det kom till mig. Men hur uppmuntrar brevet människor uatn internet att ta kontakt med oss?

infinite_emma
2007-04-19, 00:44
hehehe, man kan leda hästen till vattnet men inte tvinga den att dricka... Jag vet faktiskt inte, men hoppas att den övre raden ska i alla fall låta läsarna veta att det finns möjlighet till feedback.

Stefan Flod
2007-04-19, 07:52
Jag tycker att den är fin. :)

TeirdeZ
2007-04-20, 05:03
Hur många tecken går det in på en sida? 1500?

--> Bra om skribenter kan korta sina nyheter till ~300 tecken, eller runt 80 ord.

--> Längre nyheter i mån av plats

--> Inbjudan till (särskilda?) piratmöten för diskussion?

Välkommen att besöka våra möten på [plats] första [bla]dagen i månaden kl xx:xx, [lokalföreningen]

~150 tecken

Jan Lindgren
2007-04-20, 08:10
Ser väldigt bra ut, men hur skulle färgerna se ut om man skriver ut på en svartvit skrivare?

infinite_emma
2007-04-20, 18:06
Jag skulle i så fall göra ett orginal avsett för svart-vita skrivare. Men som jag skrev i första-posten, det vore bra om de skrevs ut i färg. Rent praktiskt måste man väl kolla att det kan fungera dock.

Jan Lindgren
2007-04-21, 06:19
Grejen är ju den att min skrivare skriver ut bra i svartvitt, men kan bli lite funky i färg och då, tycker i alla fall jag, att det blir bättre att hålla sig till svartvitt. Och om jag råker ut för det här så finns ju risken att fler gör det.

infinite_emma
2007-05-25, 23:32
sent omsider: svart-vit (gråskala) version är nu tillagd i första posten!

Mab
2007-05-26, 22:28
Ett sätt att få folk att kontakta oss eller engagera sig i partiet efter att ha läst vårt nyhetsbrev skulle kunna vara att ha en standardiserad baksida med info om partiet som är samma på alla numren av nyhetsbreven. Skriver man ut nyhetsbreven för att sätta upp på en anslagstavla kan man då strunta i att printa baksidan, men om man till exempel tänker lägga ut det i fikarummet på skolan/jobbet kan det vara bra att ha en baksida eftersom folk som läser en lapp ofta vänder den för att se om det står mer på baksidan.

Dvs ha inte unik info på baksidan eftersom alla kanske inte printar ut nyhetsbrevet tvåsidigt, men fyll sidan med info om hur man kontaktar partiet så att de som faktiskt kan printa tvåsidigt maximerar budksap/nyhetsbrev

marcus_marcus
2007-06-07, 11:17
Min första tanke när jag såg första numret var att det var väldigt mycket information på en gång. När jag delade ut några exemplar av nyhetsbrevet märkte jag att de knappt var nån som orkade läsa igenom hela. Även min pappa som oftast läser det jag visar honom kollade på det för att sedan lägga de på bordet. Med den layout vi har nu tror jag de kan bli svårt att få folk som inte är jätte intresserade av våra frågor att läsa igenom nyhetsbrevet.

Jag tror därför att det hade varit bättre och använda ett dubbelsidigt A4 och dra upp texten något. Vi skulle då kunna ha en eller två huvudartiklar på framsidan och en bild. Folk som inte är jätte insatta av ämnet skulle förmodligen läsa första sidan och om det var intressant även fortsätt på nästa.

John Nilsson
2007-06-07, 13:11
marcus_marcus (2007-Jun-07)När jag delade ut några exemplar av nyhetsbrevet märkte jag att de knappt var nån som orkade läsa igenom hela.

En annan variant är att dela ut det på platser där folk läser för att hålla sig sysselsatta. På tågstationer och busshållplatser exempelvis.

TeirdeZ
2007-06-07, 16:50
marcus_marcus (2007-Jun-07)Min första tanke när jag såg första numret var att det var väldigt mycket information på en gång. När jag delade ut några exemplar av nyhetsbrevet märkte jag att de knappt var nån som orkade läsa igenom hela.

Om man delar ut det till brevlådor, så att det blir som en extra lokaltidning, fast bara ett papper och om integritetsfrågor, är det också betydligt större chans att folk läser.

Delar man ut på stan är det sällan man får läsare i någon större utsträckning - oavsett hur lite text man har. För sådant är det lämpligare med flyers, eller små sådana här i a6-format.