handdator

Visa fullständig version : Ungdomsland i nolia hallen!

Stefan Flod
2007-04-20, 14:58
Fick ett intressant mail precis. Är Ung Pirat Umeå intresserad?? Själv tror jag det här är en väldigt intressant chans att få visa upp oss. 130 000 besökare....... :)

Topic: Vad tror du om detta, ring mig på mobilen bla bla...

Hej!

Vartannat år i augusti arrangeras Sveriges publikmässigt största mässa

Stora Nolia i Umeå, mässområdet fylls av drygt 840 utställare och

130 000 besökare.

Ett av områdena på mässan är Ungdomsland, här medverkar föreningar för att

träffa sina medlemmar och värva nya. Detta aktivitetsområde lockar många

barn och ungdomar som vill testa nya fritidssysselsättningar.

Vi ger er som förening möjlighet att boka plats till ett förmånligt pris.

Kostnad Ungdomsland:

1000 :- exkl moms för en yta på upp till 100 kvm.

1500 .- exkl moms för en yta större än 100 kvm.

På området kan man tex snitsla en bana, sätta upp korgar, presentera en

utställning och ge besökarna möjlighet att testa aktiviteterna.

Boka plats på: http://www.nolia.se/stora/produktomraden.php?visa=6

På området finns även en scen som fylls med musik, dans, teater, sport, fri

scen, auktion och mycket annat. Har du underhållningen så har jag scenen,

maila mig på: linnea@nolia.se

Missa inte chansen att visa upp er på Stora Nolia!

Boka innan den 15 maj och kom med i mässkatalogen som går ut i över 220 000

hushåll plus att vi i år marknadsför oss extra mycket till ungdomarna genom

Apbergets community. www.apberget.se

(See attached file: Utställarfolder.pdf)

Välkommen att höra av dig om du har några frågor!

Mvh

Linnéa Jonnerby

Nolia AB

linnea@nolia.se

Tel. 0911 933 17, 070-851 33 17

www.nolia.se

EDIT: Bifogade utställarfoldern som var bifogad.

Göran Axelsson
2007-04-20, 16:09
Jag antar att det är utomhus?

Man måste ha en aktivitet. Kan vi bara få tag i ett tält så kan vi ju ställa upp ett par datorer och köra ett lokalt lan. :D

Då kan vi göra reklam för nästa lan. Bättre än att göra reklam på apberget!

Vi måste också ha tillräckligt med folk så att vi inte får en tom monter.

100 kvadrat är ju en del, 10x10 meter, kanske vi kan dela med nån annan?

Hyra knappmaskin (låna från Stockholm kanske?) och sälja knappar som dom gjorde under regnbågsfestivalen?

Det låter som ett bra tillfälle i alla fall.

/Göran

Ayrin
2007-04-20, 17:22
Nolia låter inte som att det nödvändigtvis är ute. Eller?

Låter väl inte orimligt att själva mässhallarna är tillräckligt stora för att utrymmet ska finnas.

Annars kan jag kanske få tag i några paviljonger, ni vet "tak på ben".

Stefan Flod
2007-04-20, 17:35
EDIT: Bifogade utställarfoldern som var bifogad. I den står det betydligt mer information

Stefan Flod
2007-04-21, 17:42
Saxar en tanke ifrån skåne. Skulle inte det här kunna vara genomförbart på nolia mässan?

Sebastian Darrell (2007-Apr-21)

Till något helt annat. Jag har lekt med tanken på en typ av open-source utställning/mässa/konvent/träff. Bjuda in representanter från olika open-source projekt och försöka berätta för allmänheten vad fri mjukvara innebär etc. Detta är dock något som kommer ta tid och kan genomföras först nästa år. Ge förslag!

Ha det bra alla!

Kadelake
2007-04-22, 10:13
Stefan Flod (2007-Apr-21)Saxar en tanke ifrån skåne. Skulle inte det här kunna vara genomförbart på nolia mässan?

Det lät väldigt intressant men det tar som sagt mycket tid och arbete.

Göran Axelsson
2007-04-22, 11:51
Om man inte vill göra det så stort så kan man ju i alla fall sätta upp lite posters samt ställa upp och dema linux och lite open source-program. Det går också att sälja DVD:er med samlingar av program för självkostnadspris.

Jag tycker vi låter förslagen flöda så får vi se vad som är realistiskt och om vi ska boka en plats.

/Göran

Kadelake
2007-04-22, 12:00
Göran Axelsson (2007-Apr-22)Om man inte vill göra det så stort så kan man ju i alla fall sätta upp lite posters samt ställa upp och dema linux och lite open source-program. Det går också att sälja DVD:er med samlingar av program för självkostnadspris.

Jag tycker vi låter förslagen flöda så får vi se vad som är realistiskt och om vi ska boka en plats.

/Göran

Låter bra.

Vi borde kanske bjuda in närliggande valkretsar och fråga om de har några bra idéer :)

Stefan Flod
2007-04-22, 13:22
Kadelake: Fixat. Dock bara genom forumstrådar. ;)

Mab
2007-05-02, 22:48
Tips:

Ta ett beslut på att ni ska vara närvarande på Nolia och utse en projektansvarig.

Föreslå partiet att det ska stå för avgiften på 1000 kr eftersom det förmodligen kommer vara den största möjligheten att synas för partiet i norra sverige i år.

Skriv en nyhet med Rubriken "Ung Pirat deltar på Noliamässan" och en text som förklarar att ni kommer vara där och ragga medlemmar till UP samt att folk som vill ställa upp och hjälpa till ska höra av sig till er projektansvariga. Släng in en länk till den här tråden (alternativt starta ett helt underforum om Nolia i forumavdelningen för större tillställningar (http://forum.piratpartiet.se/Forum147-1.aspx))

Skapa en lista över vad ni behöver för att ha en bra monter. Även om NOlia är inomhus (men ungdomsland kanske är utomhus) kan det fortfarande vara bra att ha partytält för att bli mer avskärmade från omgivningen. Andra saker som ni borde vilja ha upp är partiets rolluppväggar som trycktes upp inför FRA-demostrationen och finns i stockholm. Utöver det skulle jag säga att ni behöver ett par bord, massor av reklam samt ca tusen pins så att folk som går med kan få sina pins på plats istället för att vi ska behöva skicka dem. Att få dem direkt ger ett större incitament att gå med samtidigt som det besparar oss utskickskostnaden.

Ha gärna en ordentlig broschyr om hur man startar sin egen Ung Pirat-avdelning på plats så att ni kan få folk att starta nya lokalavdelningar istället för att gå med i gamla.

Mab
2007-05-02, 22:50
Glömde förresten säga följande: Nolia är fetstort och kan bli hur bra som helst. Har ni inte folk nog att sköta en mässmonter dygnet runt i nio dagar så hör av er med resten av partiet. Jag är säker på att vi har mängder av folk runtom som bara dräller i början av augusti hursomhelst och som skulle kunna tänka sig att ta sig upp till umeå för att medverka på Nolia.

Mab
2007-05-02, 23:03
En tanke slog mig just. Om vår projektansökan till Ungdsomstyrelsen (http://forum.piratpartiet.se/Topic75121-177-1.aspx) blir godkänd kan vi förlägga en distriktsuppstartsträff för norra distriktet i umeå under den första Noliahelgen och på så sätt bekosta reskostnaden för folk från hela norra distriktets resor till Nolia med resbudgetten för uppstartsmötet. Samtidigt får ni folk som kan delta som mässfunktionärer under nolia utan att de själva behöver stå för reskostnaden. Och det blir roligare att åka på distriktsuppstartsträffen eftersom det händer mer än enbart ett möte där man bestämmer stadgar och annat tråkigt.

Låter det som en bra idé?

Stefan Flod
2007-05-02, 23:04
Mab (2007-May-02)Glömde förresten säga följande: Nolia är fetstort och kan bli hur bra som helst. Har ni inte folk nog att sköta en mässmonter dygnet runt i nio dagar så hör av er med resten av partiet. Jag är säker på att vi har mängder av folk runtom som bara dräller i början av augusti hursomhelst och som skulle kunna tänka sig att ta sig upp till umeå för att medverka på Nolia.

Låter som en mycket bra tanke. För jag är rädd för att vi inte alls har tillräckligt med folk. :(

Ayrin
2007-05-02, 23:36
Låter som en utmärkt idé. Att vi ska vara med är väl också relativt spikat, bara vi får tag i några villiga mon(s)terskötare.

Jag är lite tveksam till om jag kan vara med på själva grejen, kommer inte vara i stan vid den tidpunkten. Låter dock som att jag missar nåt kul snart :D.

Vraid
2007-05-03, 00:20
Noliamässan pågår både inomhus och utomhus. Det sätts upp en massa tält på gräsområdet utanför, och dessutom finns det aktiviteter som är helt utomhus.

Enligt deras karta, här (http://www.nolia.se/stora/img/produktomrade.jpg), är ungdomsland utomhus (enirokarta (http://kartor.eniro.se/query?&what=map&mop=yp&mapstate=7%3B20.239536654490113%3B63.83332747412707%3B0%3B20.23091500718229%3B63.83719336235601%3B20.248158301797936%3B63.82946158589812&mapcomp=%3B%3B%3BUme%E5%3B%3B%3B90327%3BUME%C5%3B%3B%3B%3B%3B20.26671028137207%3B63.829795837402344%3B0%3B0%3B%3BUME%C5%3Bmaps_place.23806.21%3B0&geo_area=ume%E5&stq=0&pis=0#)). Det är alltså ett tält som gäller, vilket däremot verkar vara i en prisklass för sig (PDF) (http://www.nolia.se/stora/pdf/besttalt.pdf). 4900:- för 3*3 meter :crazy:

Iallafall går det att dra in el, internet och annan lyx i tälten.

Mab
2007-05-03, 00:27
Billigare partytält vilket borde funka lysande i augusti hittas i massor av butiker för ett par hundralappar. Annars borde det finnas att låna från någon eller några inom partiet.

Stefan Flod
2007-05-03, 00:28
Glöm inte bort att vi behöver några sådana här också. :P http://www.clasohlson.se/Archive/images/products/S/Hi/345916_Y_2006-05-30_114216_534.jpg

Ayrin
2007-05-03, 01:05
Mab (2007-May-03)Billigare partytält vilket borde funka lysande i augusti hittas i massor av butiker för ett par hundralappar. Annars borde det finnas att låna från någon eller några inom partiet.

Jag kan troligen låna in några paviljongartade skapelser som är rätt stora (3*5 meter troligen, två stycken).

Mab
2007-05-03, 17:40
Ayrin (2007-May-03)

Jag kan troligen låna in några paviljongartade skapelser som är rätt stora (3*5 meter troligen, två stycken).

Om vi har en yta på 10x10 meter räcker det ju utmärkt. sätt dem på sniskan så täcker de merpartne av ytan och utanför kan man sätta upp skyltar med reklam för UP för att locka in folk i paviljongerna. Har paviljongerna som du akn låna väggar förrresten?

Ayrin
2007-05-03, 17:54
Inte en aning. Det verkar också finnas hopp för att vi kan få vara inomhus. Stefan torde ha mer info imorrn.

Gismya
2007-05-07, 18:29
Jag blev tydligen utsedd som ansvarig för utomhusmontern (:D) så jag måste se till att inte all fokus faller på inomhusmontern, även om den i sig egentligen är en bättre reklamplats och intressantare att arbeta med.

Vi behöver idéer på vad vi ska göra där ute, ska vi göra något annat än att bara visa upp oss och prata med de som redan är intresserade? (Svaret på den frågan är ja). Vi skulle kunna ha någon tävling, sånt väcker intresse, vi kan spela musik (Vi måste bara hitta några artister som släppt musiken så vi får spela den).

Andra idéer?

Stefan Flod
2007-05-07, 21:46
Båda montrarna är grymt bra! Man gör montern vad man gör den till. =)

Lars du har 10¤10 meter å göra precis vad du vill med mitt i det område som är ungdomstätast! :D Det där kommer du att fixa galant. Och som vanligt så hjälper alla till överallt i sann Umeå-anda. :)

Gismya
2007-05-08, 13:41
Jo, det är en skitbra monter, men jag menar mest att det är intressantare för en hög tekniknördar att arbeta med ett LAN :P

Det kommer självklart bli kickass utomhus också :D

Jag kom på någonting, man skulle kunna ge ut delar av olika kända verk som fallit in i public domain av ålder, typ delar av shakespears verk och sen ha nån slogan i stil med.. Vafan som nu skulle passa ;)

Kanske en laptop där man mixar gamla musikstycken och sen visa på vad möjligheterna skulle vara om det var lagligt med nya.