handdator

Visa fullständig version : 15: Fastställande av verksamhetsplan, budget

Rick Falkvinge
2007-04-21, 18:10
Fastställande av verksamhetsplan och budget:

Styrelsen har postat sitt förslag till verksamhetsplan och budget på styrelsemötet från den 25 februari (http://forum.piratpartiet.se/Topic71008-81-1.aspx) (rättat, det stod april först). Det har diskuterats här (http://forum.piratpartiet.se/Topic74248-285-1.aspx).

Denna diskussion stänger kl 1100 imorgon söndag för votering.

Diskussionen är öppen.

Mab
2007-04-21, 18:34
Går det verkligen inte att konkretisera verksamhetsplanen något?

Gustav Nipe
2007-04-21, 19:34
Mab (2007-Apr-21)Går det verkligen inte att konkretisera verksamhetsplanen något?

Håller med Mab. Ganska flummig verksamhetsplan.

pv2b
2007-04-21, 19:53
Måste instämma med föregående talare. Jag upplever inte det jag läste som en verksamhetsplan, utan mer en målsättning. Eller så kanske det var något jag missade.

TeirdeZ
2007-04-21, 20:10
Håller inte med. En ökad styrning uppifrån riskerar minska de lokala organisationernas inflytande över sin verksamhet.

Mårten Fjällström
2007-04-21, 20:50
Om jag förstår rätt är alltså förslaget till verksamhetsplan typ:

Verka med målsättningen att ha 25000 medlemmar den 1 juni 2009.

eller finns det en mer explicit skrivning som jag inte ser?

Om det finns förslag på mer utförlig verksamhetsplan läser jag gärna dem, men i sig är det rätt att inte skriva när man inte har något att skriva. Planen ger sig allteftersom i ständig samverkan.

Men lite mer explicit skrivning är nog bra att ha, så jag försöker speca upp det som ändå finns. Budgeten ger ju en del ledning, så om vi tar med det som finns specat där:

Bygga upp en välfylld webb-shop.

Stödja lokala kampanjer.

Utföra de centrala kampanjer som styrelsen bedömer är befogade.

Delta i Almedalsveckan 2007.

Vill ni ha med mer?

För folk som inte harvat i föreningar: Verksamhetsplanen är alltså årsmötets order till styrelsen inför det kommande året. Budgeten är årsmötets ekonomiska order och ger de pengamässiga ramarna för hur styrelsen ska uppfylla verksamhetsplanen.

Btw, det här är inte ett yrkande, det är lösa funderingar.

Mårten Fjällström
2007-04-21, 20:56
Så att folk slipper öppna pdf:er.

Budget:

Utgifter

IT/kontorsmaterial 30k

Shop 40k (investering)

Lokala kampanjer 40k (8k/region att hantera självständigt)

Centrala kampanjer 15k

Almedalen 2007 10k

Post, bank etc 5k

Oförutsedda utgifter 20k

Summa: 160k

För att citera Ricks förklaring tidigare:

det betyder att vi inte har några kända intäkter det här året.

Vi fick en donation på 400k, men donationer är nästan till sin natur inte budgeterbara (det går inte att planera för dem)...

Donationen är uppdelad så att efter skulderna är betalda, så används hälften 2007 och hälften 2008. Uthållighet är nyckelordet. Vi väntar pengar 2008 (eller rättare sagt, UP väntar pengar, och vi sköter en del av UPs drift).

Henry Rouhivuori
2007-04-21, 21:01
Mårten Fjällström (2007-Apr-21)Så att folk slipper öppna pdf:er.

Budget:

Utgifter

IT/kontorsmaterial 30k

Vad kostar det att ha fem-sex servrar i bergrum?

Är det medräknat i ovanstående post?

pv2b
2007-04-21, 21:14
Henry Rouhivuori (2007-Apr-21)Mårten Fjällström (2007-Apr-21)Så att folk slipper öppna pdf:er.

Budget:

Utgifter

IT/kontorsmaterial 30k

Vad kostar det att ha fem-sex servrar i bergrum?

Är det medräknat i ovanstående post?

Jo, det undrar jag också.

30 kkr/år / 12 mån/år = 2.5 kkr/mån är nog ungefär vad jag skulle tro det kan kosta att ha servrarna i bergrum om man hittar billig colocation. (Nu förutsätter jag att servrarna är 1 U allihopa, annars blir det ännu svårare för det att gå ihop.) Har svårt att se att det skulle kunna bli pengar över till annat.

Fast jag vet inte, vi kanske fått väldigt billig colo någonstans. :-)

Edit: Jag kom precis på att vi inte kommer ha servrarna i bergrum mer än ett halvår 2007. Så egentligen ska man räkna 30 kkr / 6 mån = 5 kkr / mån. Vilket låter mycket rimligare och dessutom lämnar en del pengar över till annat, hårdvara t.ex. och... kontorsmateriel. :-)

Ken Rabelius
2007-04-21, 21:35
Mjukvaran är så klart fri-programvara så det behöver man inte lägga ner pengar på ;)

Henry Rouhivuori
2007-04-21, 21:41
Ken Rabelius (2007-Apr-21)Mjukvaran är så klart fri-programvara så det behöver man inte lägga ner pengar på ;)

Både forumet och mailservern verkar köras på windos, vilket knappast är open source.

pv2b
2007-04-21, 21:41
Ken Rabelius (2007-Apr-21)Mjukvaran är så klart fri-programvara så det behöver man inte lägga ner pengar på ;)

Nej.

Piratpartiets IT-drift körs till stor del på korrekt licensierad Microsoft-programvara. Windows 2003, Microsoft SQL Server, Exchange, IIS. Det här forumet t.ex. är skrivet i ASP.Net.

Bör dock tilläggas att vissa delar körs på fri programvara också. www2 (vår huvudsakliga webbserver) kör Apache på något för mig okänt operativsystem, och webbsidan är skriven med Drupal.

Ken Rabelius
2007-04-21, 21:58
<DIV>okej....det var halft som halft meant som ett dåligt skämt..........nåja. </DIV><DIV></DIV><DIV>Om man skippa microsoft licenserna skulle PP kunna spara ytterligare pengar istället för att slänga de till microsoft.</DIV><DIV></DIV><DIV>kanske inte är så enkelt att man bara kan byta hur som helst, men det vore bra om det gick.</DIV>

Aewheros
2007-04-21, 22:01
Nu ska jag vara riktigt grinig och i sann Stallman anda bestämt hävda att fri programvara och "open source" inte alls är samma sak.

Henry Rouhivuori
2007-04-21, 22:04
Postfix fungerar utmärkt under Linux.

Enkelt att lägga till smtp-auth, oxå.

Ahruman
2007-04-21, 22:30
Ken Rabelius (2007-Apr-21)<DIV>okej....det var halft som halft meant som ett dåligt skämt..........nåja. </DIV><DIV></DIV><DIV>Om man skippa microsoft licenserna skulle PP kunna spara ytterligare pengar istället för att slänga de till microsoft.</DIV><DIV></DIV><DIV>kanske inte är så enkelt att man bara kan byta hur som helst, men det vore bra om det gick.</DIV>

Det är billigare om och endast om någon lägger ner obetald tid på att genomföra ett korrekt byte. “Linux: free as in kittens”, som det heter.

Ken Rabelius
2007-04-21, 22:48
<DIV>oki, men som jag fattat står sevrarna hemma i ett privat boende. skulle då inte någon kunnig person inom partiet kunna göra bytet? </DIV><DIV></DIV><DIV>Jag bara spånar på möjligheterna och vet inte ett dugg vilka förutsättningar som finns. så var inte för hårda i gensvaret :)</DIV>

Mårten Fjällström
2007-04-22, 00:50
Jag tror det finns en del trådar om Piratpartiets användande av pyttemjuk-produkter. Om man vill fixa till det i fri mjukvara är det bara att vända sig till Rick.

Det har inte inkommit så många synpunkter på verksamhetsplanen, så jag tar och yrkar på det jag skisserade upp, inte minst för att jag inte riktigt förstår vad styrelsens förslag till beslut är från den länkade tråden:

Styrelsen ska under det kommande året:

Stödja lokala kampanjer.

Och bara för att vara tydlig, att det står "styrelsen ska" innebär inte att det är ett exklusivt uppdrag till de personer som ingår i styrelsen. Med vår typ av organisation handlar det mer om att "organisationen ska", det vill säga om sakerna ska bli av så krävs det att alla hugger in. Men det är ju som det brukar vara.

Edit: fel taggar.

Ken Rabelius
2007-04-22, 01:44
alltid bra om alla som vill kan ta en aktiv roll. oavsett om det är sätta upp infoblad på samhället eller påverka partiet via forumet. det tycker är väldigt bra.

Rick Falkvinge
2007-04-22, 09:25
Mårten Fjällström (2007-Apr-21)Men lite mer explicit skrivning är nog bra att ha, så jag försöker speca upp det som ändå finns. Budgeten ger ju en del ledning, så om vi tar med det som finns specat där:

Jag håller med om detta, och skulle även vilja ha med att påbörja koordinationen med europeiska PP inför EP2009. (En del av detta står i verksamhetsberättelsen, hur nuvarande aktiviteter fortsätter in i strategiska målsättningar. Lite oorganiserat, kanske.)

Daniel Gustafsson
2007-04-22, 10:31
Jag har som Piratpartimedlem alltid funderat på följande som andra i denna tråd påpekat.

Vi i Piratpartiet är ju ett parti som ställer oss frågandes till dagens upphovsrättssystem och på själva driften av vår hemsida samt forum så ställer jag mig i detta fall följande frågor.

1. Micro$oft är det företag som har gått i maskopi med film och musikindustrim och gladeligen implemeterar DRM via Windows Mediaplayer etc man stöttar DRM fullt ut i sitt eget WMA format. Windows Vista lär ju innehålla ett och annat för att hindra kopiering. Är det då försvarbart ut piratideologisk synvinkel sett att köra hemsida och forum och andra funktioner på closedsource (kommersiella) programvaror? (Kanske mycket rebelliskt uttryckt, men jag hade inte haft något emot Micro$ofts programvaraor om vi hade kört dessa på piratkopierade progravaror bara för att visa att vi är pirater)

2. Jag undrar rent tekniskt om det är så blodigt svårt att konvertera och göra om våra funktioner till öppen källkods plattform?

Ahruman
2007-04-22, 10:33
Jahapp… *harkel* i så fall yrkar jag på att…

Stödja lokala kampanjer.

Påbörja koordination med Europas övriga Piratpartier inför valet till EU-parlamentet 2009.

Detta är alltså Mårtens förslag utökat med den sists punkten.

Ahruman
2007-04-22, 10:40
Daniel Gustafsson (2007-Apr-22)Micro$oft är det företag som har gått i maskopi med film och musikindustrim och gladeligen implemeterar DRM via Windows Mediaplayer etc man stöttar DRM fullt ut i sitt eget WMA format. Windows Vista lär ju innehålla ett och annat för att hindra kopiering. Är det då försvarbart ut piratideologisk synvinkel sett att köra hemsida och forum och andra funktioner på closedsource (kommersiella) programvaror? (Kanske mycket rebelliskt uttryckt, men jag hade inte haft något emot Micro$ofts programvaraor om vi hade kört dessa på piratkopierade progravaror bara för att visa att vi är pirater)

Även om jag gillar (och skapar) öppen programvara ser jag inte att frågan har någon stark koppling till vårt trefrågeprogram. Kanske om DRMandet hade direkt inverkan på serverfunktioner, men det finns väl inget behov av att ”uppgradera” servrarna till Vista? Dessutom är det en fråga som drivs av existerande krafter på EU-nivå.

Att flytta över PP:s webb till öppna system vore kanske trevligt, om det inte visade sig medföra markanta kostnader (vilket beror på faktorer som tillgång till licenser, om fler datorer kommer att användas i fortsättningen, samt kunskap bland de som driver systemen och mån av tid för att genomföra en övergång) - men jag ser det som en driftsfråga.

Henry Rouhivuori
2007-04-22, 10:42
Daniel Gustafsson (2007-Apr-22)(Kanske mycket rebelliskt uttryckt, men jag hade inte haft något emot Micro$ofts programvaraor om vi hade kört dessa på piratkopierade progravaror bara för att visa att vi är pirater)

Lite uppenbart att ha en piratkopierad mailserver eftersom det syns vad man använder. Upphovsrättsfascisten ser ju att den måste vara piratad, om än dom inte kan bevisa det, men det räcker för anmälan till BSA eftersom PP är en juridisk person.

Björn Odlund
2007-04-22, 10:43
TeirdeZ (2007-Apr-21)Håller inte med. En ökad styrning uppifrån riskerar minska de lokala organisationernas inflytande över sin verksamhet.

Håller med, och därmed vill jag ändra en punkt i Mårtens förslag (och behålla Ahruman punkt) således lyder mitt förslag:

Verka för att underlätta och stödja organiseringen av piratpartiet på lokalplanet så att självständig kontinuerlig aktivitet bedrivs på fler orter och i större omfattning än idag.

Påbörja koordination med Europas övriga Piratpartier inför valet till EU-parlamentet 2009.

infinite_emma
2007-04-22, 10:43
Daniel Gustafsson (2007-Apr-22)Jag har som Piratpartimedlem alltid funderat på följande som andra i denna tråd påpekat.

Vi i Piratpartiet är ju ett parti som ställer oss frågandes till dagens upphovsrättssystem och på själva driften av vår hemsida samt forum så ställer jag mig i detta fall följande frågor.

1. Micro$oft är det företag som har gått i maskopi med film och musikindustrim och gladeligen implemeterar DRM via Windows Mediaplayer etc man stöttar DRM fullt ut i sitt eget WMA format. Windows Vista lär ju innehålla ett och annat för att hindra kopiering. Är det då försvarbart ut piratideologisk synvinkel sett att köra hemsida och forum och andra funktioner på closedsource (kommersiella) programvaror? (Kanske mycket rebelliskt uttryckt, men jag hade inte haft något emot Micro$ofts programvaraor om vi hade kört dessa på piratkopierade progravaror bara för att visa att vi är pirater)

2. Jag undrar rent tekniskt om det är så blodigt svårt att konvertera och göra om våra funktioner till öppen källkods plattform?

1. Det finns en relativt nystartad tråd i ämnet här (http://forum.piratpartiet.se/Topic74192-66-1.aspx) där de praktiska förhållanden beskrivs när det gäller vilka programvaror vi använder. Man kan alltså ändra forumet, om det är någon som har kompetens och ork att ta tag i det.

Det finns dessutom möjlighet att vid nästa uppgradering av Drupal (hemsidan) integrera drupals forum-mjukvara med själva siten, och "pensionera" den nuvarande.

I korthet - det finns alla möjligheter att förändra - så länge någon kan och vill göra det.

Jag vill dock säga, eftersom jag råkar ut för diskussionen själv när jag fixar till trycksaker osv: Var och en som vill bidra måste få möjlighet att göra det med de verktyg som de kan och känner sig bekväma i. Att vara alltför restriktiv, i fråga om programvaror osv, innebär BEGRÄNSNINGAR. Begränsningar som i praktiken gör det svårare att få till saker, helt enkelt för att ingen kan utföra nya saker, eftersom de inte kan programmen.

2. Tror att den blev besvarad ovan - men för den som kan, är det säkert skitenkelt! :) Och som sagt, man är välkommen att bidra med den kunskapen och engagemanget om man vill!

Daniel Gustafsson
2007-04-22, 10:45
Ahruman (2007-Apr-22)Daniel Gustafsson (2007-Apr-22)Micro$oft är det företag som har gått i maskopi med film och musikindustrim och gladeligen implemeterar DRM via Windows Mediaplayer etc man stöttar DRM fullt ut i sitt eget WMA format. Windows Vista lär ju innehålla ett och annat för att hindra kopiering. Är det då försvarbart ut piratideologisk synvinkel sett att köra hemsida och forum och andra funktioner på closedsource (kommersiella) programvaror? (Kanske mycket rebelliskt uttryckt, men jag hade inte haft något emot Micro$ofts programvaraor om vi hade kört dessa på piratkopierade progravaror bara för att visa att vi är pirater)

Även om jag gillar (och skapar) öppen programvara ser jag inte att frågan har någon stark koppling till vårt trefrågeprogram. Kanske om DRMandet hade direkt inverkan på serverfunktioner, men det finns väl inget behov av att ”uppgradera” servrarna till Vista? Dessutom är det en fråga som drivs av existerande krafter på EU-nivå.

Att flytta över PP:s webb till öppna system vore kanske trevligt, om det inte visade sig medföra markanta kostnader (vilket beror på faktorer som tillgång till licenser, om fler datorer kommer att användas i fortsättningen, samt kunskap bland de som driver systemen och mån av tid för att genomföra en övergång) - men jag ser det som en driftsfråga.

Visst det kan kanske vara en fråga om driftsfråga, men kostnadsmässigt sett, det argumnetet köper jag inte. Att köpa en server hos exempelvis Dell blir ALLTID dyrare med Windows OS än Linux OS, så ekonomiskt blir det i inköp alltd billigare med Linux än Windows

Andreas Svensson
2007-04-22, 10:48
...jag hade inte haft något emot Micro$ofts programvaraor om vi hade kört dessa på piratkopierade progravaror bara för att visa att vi är pirater

Även fast jag förespråkar att man ska leva som man lär ser jag inte det som ett rimligt alternativ. Tvärtom måste vi vara mycket noga med att se till att ha licenser för de produkter vi använder, för att inte ge kritiker en chans att komma år oss. Den politik vi står för har inte slagit igenom ännu.

Dessutom anser jag att man kan köra lagliga MS-produkter utan att det strider mot vår ideologi. Jag gör det själv. Det händer också att jag köper både CD- och DVD-skivor.

Rick Falkvinge
2007-04-22, 11:13
Frågan har gått till votering och tråden är därför stängd.