handdator

Visa fullständig version : Inomhusmonter på Noliamässan fixad!

Stefan Flod
2007-05-04, 12:11
Goda nyheter pirater! Vi har nu en inomhusmonter gratis!!! :D

Edit: Se http://forum.piratpartiet.se/Topic78464-291-1.aspx

Göran Axelsson
2007-05-04, 12:42
Det här är ju världens tillfälle!

Kommer Nolia att stå för datorer och skärmar? Andra kostnader?

Om dom har möbler och en datorprojektor skulle det också vara bra, ev. kan vi låna/hyra projektorn vi hade på lanet igen.

Switch, nätverkskablar, router och dhcp-server kan nog vi stå för utan problem.

Det här innebär också att vi måste ha två gäng, ett innegäng och ett utegäng.

Det ironiska i det hela är att nördarna, dvs de som är ute kommer att tillhöra innegänget för en gångs skull. :D

Jag snackade med Roger igår och han lät väldigt positiv.

/Göran

Stefan Flod
2007-05-04, 12:52
De datorer som kommer användas på mini-LANet kommer Nolia att hyra. Men hon undrade vad för specifikationer som de borde ha?

Alla kostnader står Nolia för. (ingen ofantlig budget men mer än vad vi har) :)

2.4Ghz processor

512Mb of RAM

ett DirectX 9 card.

1TB utrymme... ;)

Minst?

Hmm kom på en till grej. Vi skulle kunna ha en Linuxburk å visa upp?

http://www.youtube.com/watch?v=gpOz8duTh-4

http://www.youtube.com/watch?v=xC5uEe5OzNQ

Gismya
2007-05-04, 17:48
Så jävla bra! Inse vilken skada vi kommer kunna göra :D

Tokigt bra nyheter, fråga bara om vi kan få se datorspecifikationer innan de bokas så att det inte är nån delldator med jättebra processor och ram men med integrerad grafik eller nått sånt så att de är oanvändbara.

Jag tror inte att vi kunde bett om ett bättre reklamsätt där faktiskt, du har lyckats riktigt bra!

Stefan Flod
2007-05-04, 18:08
Gismya (2007-May-04)Så jävla bra! Inse vilken skada vi kommer kunna göra :D

Tokigt bra nyheter, fråga bara om vi kan få se datorspecifikationer innan de bokas så att det inte är nån delldator med jättebra processor och ram men med integrerad grafik eller nått sånt så att de är oanvändbara.

Jag tror inte att vi kunde bett om ett bättre reklamsätt där faktiskt, du har lyckats riktigt bra!

tack, japp riktigt bra! :)

Det är därför vi ska rekommendera speccen på datorerna. Lars har du några förslag på vad burkarna ska innehålla som minimum?

Gismya
2007-05-04, 19:04
Minimikraven är ju

2.4Ghz processor (P4), eller 1,6 (C2D) Amd 64 3000+ eller motsvarande

512Mb of RAM

och ett riktigt, inte jättegammalt, grafikkort.

Problemet med grafikkort är att det inte finns enkla nummer att mäta om de är bra eller inte.

Ken Rabelius
2007-05-04, 19:37
Riktigt sjysst! Nu gäller bara att ni tar vara på chansen till 150%! :)

Kadelake
2007-05-05, 04:02
Otroligt bra! :D

Stefan Flod
2007-05-05, 12:09
Åh! Härligt att ni tycker det är bra! :)

Det här kommer bli riktigt bra. (Länge leve copy-paste ;) ) "Så jävla bra! Inse vilken skada vi kommer kunna göra"

Kadelake
2007-05-05, 13:12
Personligen tror jag vi kommer att göra mer nytta än skada :)

Gismya
2007-05-05, 15:02
Men det låter mycket roligare med skada :)

Roger Abrahamsson
2007-05-06, 21:26
Gismya (2007-May-04)Så jävla bra! Inse vilken skada vi kommer kunna göra :D

Speciellt ska vi visa upp nån Linux med 3D desktop o massa lull-lull blir det viktigt med grafiken ja, men här vill man ha integrerad grafik, intel 965G chipset alternativt lite äldre ati grafikkort, upp till X850XT, X1000-X1900 serien funkar INTE, och nVidia blir också struligt..

Mab
2007-05-06, 21:32
Stefan Flod (2007-May-04)De datorer som kommer användas på mini-LANet kommer Nolia att hyra. Men hon undrade vad för specifikationer som de borde ha?

Vad är prisskillnaden på att hyra och köpa de behövda datorerna? Om skillnaden inte är för stor kanske det kan gå att få Nolia att köpa datorerna istället och sedan lämna dem till UP efter mässan som tack för det arbete vi lägger ned på att sköta minilanet åt dem?

Kan ju vara värt att kolla för sex datorer skulle inte vara helt fel att ha till ett framtida UP-kansli...

Stefan Flod
2007-05-06, 21:32
Annars kanske vi kan få ihop en Linuxburk?

Mab: Jag kan höra med hon.

SimonRosenqvist
2007-05-06, 23:42
Härligt att det är på gång :-)

Behöver ni hjälp? Om jag är i Östersund med bilen då tänkte jag åka upp och hälsa på/hjälpa till. Tänkte ta upp det på nästa möte här med UP Östersund, kanske fler som skulle vara intresserade av att hänga på.

Stefan Flod
2007-05-07, 08:40
Simon: Vi behöver all hjälp vi kan få! :)

Vi skulle verkligen uppskatta hjälpen + att det skulle vara trevligt att få träffa andra aktiva norrlandspirater. :D

Tjoppen
2007-05-10, 10:28
Jag blev rekryterad av Camilla att pula med LAN:et. Vore intressant att veta om tillgång till internet krävs. Om HL2 skall köras kan det nämligen hända att Steam bråkar om man inte aktiverat offline-läge.

Stefan Flod
2007-05-10, 16:05
Mer info kommer snart.

Absolut, du är välkommen att hjälpa till Tomas! :)

Stefan Flod
2007-05-10, 16:35
Det blir så att vi bara får stå i tröjjor som det står Pirat eller Ung Pirat på i inomhusmontern. Nolia vill inte att "Piratpartiet" står där.

Självklart kommer alla licenser på spel osv vara 100% lagliga.

Edit: Antar att jag får ta å designa en Ung Pirat t-shirt och trycka upp några. :D

Edit2: Vi måste också ha en värdegrund där det framgår att Ung Pirat Umeå inte uppmuntrar till brottsligt beteende. (DVS "den illegala fildelningen") Läs mer om detta här: http://forum.piratpartiet.se/Topic75119-177-1.aspx

Edit3: Kan vi gå med på allt det här?? eller är vi ute å seglar på sockervadd?? :P

Aeropyornis
2007-05-11, 14:10
Varför skulle vi behöva skriva att vi inte uppmanar till brott? Gör något annat parti eller ungdomsförbund det? Jag tycker det är jävligt självklart, vi uppmanar inte till brott, vi uppmanar till en lagändring. Vänsterpartiet som vill legalisera ringa narkotikabrott (http://aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,69526067_852__,00.html) tror jag knappast har det skrivet någonstans i sitt partiprogram att dom inte uppmanar folk att knarka.

Vraid
2007-05-11, 14:14
Precis. Vi stödjer fildelning, och fildelning är inte olagligt.