handdator

Visa fullständig version : Vilka är vi?

Balder Lingegård
2006-02-11, 01:26
Många har redan presenterat sig i tråden 'Jasså här var det' men för er som inte gjort det, gör det gärna här. Se till att inte skriva några svar på inläggen utan använd PM istället så att man kan använda denna tråd som referens.

Själv heter jag Balder Lingegård och kallas ibland Cellisten eftersom jag spelar just cello. Jag läser 2:a året på Teknisk Fysik på Chalmers men sysslar en del med musik och annat på fritiden. Tidigare har jag varit medlem i LUF men i övrigt har jag inte varit partipolitiskt engagerad. Skälet till att jag engagerat mig i Piratpartiet är att jag ser en trend där politiker inte ser till privatpersonens intresse längre och det skrämmer mig, nu gör jag något åt det! Bor ute på Hisingen och trivs här, kommer ursprungligen från Alingsås.

Välkomna till Piratpartiet!

iBullen
2006-02-11, 02:41
Marcus var namnet och jag är 22 år. Arbetar som IT-konsult i nuläget och måste erkänna att det till största del är ett skitet (Förenklat: Smutsigt) och överskattat jobb :)

Lite kort information om mig:

Jag har pluggat media samt ljudteknik inrikes och en kortare kurs social engineering utanför Sveriges gränser (Tack för skulden CSN). Kallas för Bullen bland vänner och bekanta (Varför får ni lista ut själva). Är s.k vuxendöv och politiskt aktiv i UHF (Unga Hörselskadades Förening) sedan länge tillbaka.

Varför jag gick med i PP:

Det finns 2 politiska frågor jag brinner för, upphovsrätt samt hörselskadades rätt i samhället. På senare tid har näsintill, jag vågar nästan skriva alla, politiska mål jag har haft i den ena frågan gått i mål därav har jag bestämt mig för att lägga ned mer tid på den andra frågan. Principprogrammet, partiets ärliga budskap samt den totala avsaknaden på copyright-kritiska partier var det som fick mig att gå med.

Bor för tillfället ute i Frölunda och spelar tagentbord på min lediga tid :w00t:

Yonazarith
2006-02-11, 10:18
.

totemo usagi
2006-02-11, 10:21
Hejsan!

Vilhelm heter jag, 19 år och pluggar tekniskt basår på Lindholmen. Kom till göteborg från stockholm för ett halvår sen och bor i almedal (tror jag). Har tidigare varit oengagerad i grön ungdom men drog mig hit då jag tycker att upphovs/patenträtten som den är utformad idag hämmar samhällets utveckling på alla plan, den är ineffektiv och ineffektivitet leder till mindre tid att softa. Annars så är väl det stora intresset design och marknadsföring samt det mesta som leder till en nördstämpel :)

Lev väl!

/totemo usagi

Pauline
2006-02-11, 14:34
Mitt namn är Pauline, (så gott som) 21år, och pluggarpåChalmers. Växte upp i Småland, men har bott/pluggat i Uppland och nu Göteborg.

Är första gången jag röstar i år(var för ung förra valet, men fick säga till om EMU i alla fall:)). Har inte varit politiskt aktiv innan eftersom jag inte tyckt ungdomspartierna gör nån skillnad + att inget av de andra partiernas programpaket är speciellt intressant.

Mitt intresse för upphovsrätt och patent vaknade knappt för ett år sen, men jag har försökt följa vad som händer och det känns som om allting är på väg utför. Jag gick med Piratpartiet för det känns som om det kan göra en skillnad.

Gargamelo
2006-02-12, 15:12
--

Rizzly
2006-02-12, 15:30
Usch vad liten man känner sig :P.

Jag heter Robin Lövgren och är 14 snart 15 år gammal, jag är intresserad av IT, teknik samt politik. Jag funderar på att gå på ett IT inriktat gymnasium och vill att större delen av patent och upphovrätt osv. bör avskaffas. Jag är även för skydd av den personliga integriteten och rätten till att vara och förbli anonym då i synnerhet i digitala sammanhang. Nu har jag själv nyss blivigt av med min personliga integritet så vi får hoppas att inte Ponten drar nytta utav detta. Tillhör egentligen valkrets 17 men känner att jag är ganska nära valkrets 16.

Mvh Robin Lövgren

Kraxz
2006-03-01, 14:31
Tjenare!

Grabb på 21 år, pluggar distans på komvux.

Har varit politiskt medveten och intresserad länge, men aldrig fastnat för något av de "vanliga" partierna och har därför heller ingen större erfarenhet av politiskt arbete. Fick upp ögonen för PP eftersom jag är för fritt utbytande av information och kultur.

jon
2006-03-06, 12:34
Hej pirater!

Jag heter Jon Sjöstedt och har just (dec-05) fått civilingenjörsexamen i datateknik. Driver enmansbolag med systemutveckling, programmering och elektronikkonstruktion på agendan.

Jag närmar mig sakta svensk elit i styrkelyft och lägger mycket av min tid på detta.

Kolla här: http://www.dtek.chalmers.se/~d00jon för bilder.

Jag bor med en snart färdig civ.ing. kemiteknik-ingenjörska i Biskopsgården, men vi vill flytta.

Jag har länge ogillat den politiska utvecklingen på "vårt" område och vill kunna styra kornet bort från det nuvarande målet.

Krister Svanlund
2006-03-07, 08:53
Jag är:

Krister Svanlund

21 år

Desperat arbetslös

Förlovad, bor tillsammans med min tjej

Har tidigare jobbat som telefonförsäljare och har gjort lumpen som systemtekniker, har aldrig tidigare varit politiskt aktiv eftersom alla partier faller på något, men piratpartiet verkar lovande.

turbofish
2006-03-14, 11:32
Jag heter Thomas Hellström och läser just nu sista året som civilingenjör i datateknik på Chalmers.

Jag är politiskt intresserad, men har inte haft lust att engagera mig i något parti tidigare.

Bo Leuf
2006-03-14, 12:10
För det lokala perspektivet... och med tanke på att jag ställer mig till förfogande som kandidat för att hjälpa få ihop de valsedelnamn som krävs -- men också för att hjälpa skingra de missupffattningar som är så vida accepterade som sanning kring hela upphovsrätts/copyright/'pirat' sörjan idag.

Egentligen norrlänning, men kom till Göteborg 71 för att studera vid Chalmers. Blev kvar, gift, 2 barn. Blev kvar länge. En parentes i Malmö 92 slutade med beslutet att Gbg var nog bäst.

Bland de äldre i gänget här: född 1952, ålder 54 på valsedel.

Länge egen firma med skiftande verksamhet. Elektronik/dator, bokhandel & rollspel, undervisare, skribent, översättare, 'konsult', författare, webbvärd,...

Som etablerad författare och frilans, webbskapare, och andra kreativa sysselsättningar, kan man tycka att jag borde vara för 'lagstadgat skydd' på det man skapar. Men det handlar sällan om detta i praktiken, då det är sällan skaparen som i slutändan har kontrollen över sin skapelse eller erhåller nämnvärd ersättning.

Jag är alltför medveten om hur de ursprugliga tankarna bakom såväl upphovsrätt som patent förvanskats och missbrukats mer och mer på senare år, och hur de stora företagen i praktiken hanterar skaparna som inhyrd arbetskraft eller nästintill slavarbetare.

Det är enormt befriande att det nu växer en tydlig motkraft till EU, WIPO, och nationell lagstiftning på området.

Se längre beskrivning på rikslistans kandidatpresentation

https://www.piratpartiet.se/forum/FindPost16254.aspx

Mika Sjöman
2006-03-18, 18:18
Tjäna

Driver IT företag, pluggar till europavetare med statsvetenskaplig inriktning på GU. Sitter i partiets styrelse och skriver en del till tidningar.

Är tills vidare mediaansvarig också för partiet - så har ni media eller om ni vill ha träning så ta det gärna med mig. Jag är inte här för att ta hand om media, utan för att hjäpa partiet - d.v.s. er att komma fram i media på bästa sätt.

Jobbat tidigare i Eurofolkomröstningen och har hållit några träningar i argumentationsteknik för partiet och här i GBG.

Vi synes snart! Fan idag är vi 105 medlemmar bara här i GBG!!!

Anders S
2006-03-19, 04:18
Anders Sandberg, Göteborg

född 1948, skild, vuxna barn

civilekonom 1969
arbetat både statligt och privat, storföretag och eget företagande

forskarutbildning i företagsekonomi/organisationsteori, ej disputerat

specialintresse organisatoriska och sociala möjligheter och konsekvenser
av datorstödd kommunikation

en av Sveriges första användare av Arpanätet sedemera Internet

använde och införde elektronisk post och konferenssystem
i svenska och internationella verksamheter redan under 1970-talet

inte religiös, hyllar livet, allt liv inte bara mänskligt,
hyllar yttrandefrihet, demokrati, jämlikhet och mänskliga rättigheter

anser att all verksamhet som finansieras med statliga medel,
speciellt utbildning och forskning inom universiteten samt radio,
tv och teatrar skall vara public domain och vara helt tillgänglig för
alla via nätet utan begränsningar av upphovsmannarätt eller
liknande lagar

Evers
2006-03-20, 11:38
Ifrån Göteborg, har inget tidigare engagemang i något parti men är liksom många andra orolig för den senare tidens utveckling.

Anderz
2006-03-20, 18:01
Okej...

Mitt namn är Anderz Hellgren, en lagom aktiverad typ som just nu pluggar Datavetenskap på Chalmers/GU.

Jag är 21 om cirka 8 månader och har tidigare struntat i allt vad politik heter då inget har verkat tillreckligt intressant och genomtänkt.

Jag har de senaste tio åren varit med i, och är förmogligen fortfarande det om tio år, Göteborgs Sjöscoutkår och seglat och så annars går all energi åt till att hitta jobb, hitta lägenhet och plugga.

Förhoppningsvis ska jag vara aktiv både här i forumet och IRL trots min dåliga kunskap inom politik!

Jag hoppas förövrigt på ljusare tider med allt vad som menas med det!!

mvh Anderz

Joakim
2006-03-22, 08:11
Heter Joakim Durehed är 23 år och systemvetarstudent på Högskolan i Borås.

Har tyvärr inte haft mycket tid över till annat än studierna, men medlem är jag och jag hoppas kunna bidra med något åtminstone.

Framförallt tänker jag skriva lite texter.

Björn Felten
2006-03-22, 12:51
Jaja, jag klarar väl inte längre att hålla en låg profil då, utan är tvungen att ge upp en del av min personliga integritet här på piratpartiets offerplats. :)

Är också en 48:a (såg till min stora glädje att vi hade ytterligare en så gammal fossil i våra led).

Två år på Chalmers E i slutet av 60-talet, men hoppade av och satsade i stället på en fil. kand. i ma+fy med läroverksadjunkt som mål.

Körde min fru, som det så vulgärt heter, "på tjocken" när jag muckade från lumpen (PBS på LV6), och fick därför snabbt överge alla planer på en akademisk framtid, och gick därför i stället via diverse konstruktörsjobb (inklusive konstruktionschef) inom varvsnäringen till eget företag med elektronikkonstruktioner som huvudsaklig uppgift.

Därefter har jag i stort sett följt den allmänna IT-utvecklingen via assembler och annan maskinnära programmering (bland annat djupt involverat i svenska Psionrepresentanten Psitronic och de olika handdatorer som Psion producerade) till det mer vidlyftigt definierade "IT-konsulterier".

Nå, mina barn är nu utflugna (en läkare, 32, och en civ.ing, 26), så nu är det mer eller mindre tillbaka till ruta ett för min fru och mig, så jag är ivrig att axla alla eventuella, nya uppdrag. Särskilt sådana, som kan göra att jag kan se mina barn i ögonen och svara på frågan om vad jag gjorde när hela deras sociala och kulturella arv försnillades av ett antal hänsynslösa girigbukar i slutet av 1990-talet och början av 2000-talet, innan Piratpartiet kom in i riksdagen och lyckades återställa ordningen.

Om ni inte fattat det ännu, så är jag dessutom en ordbajsare av enormt format, så, vad ni än gör, släpp inte mig fri i någon debatt, för då får inte någon annan en syl i vädret. :)

Mattias Agar
2006-03-30, 21:14
..............................................

Anders Häggström
2006-04-01, 22:44
och här försvinner även en del av min integritet, i hopp om en bättre värld.

Jag brukar för det mesta hålla mej i bakgrunden och hjälpa till utan att synas.

Jag heter Anders, kallas Hagge av vissa. Född 83, så jag borde vara 22år nu, håller inte riktigt koll på det. Bor i Göteborg ute på Hisingen med min flickvän och pluggar Sjöingenjör på Chalmers, ett år kvar till examen om allting går som planerat.

Jag har aldrig varit särskillt politiskt intresserad för att inget av partierna har haft samma uppfattning som mej, men Centern låg väll närmast min syn på verkligheten, men ofta inte med mer än hälften av frågorna.

Nu på senare tid så har jag sett den otäcka utvecklingen av det digitala samhället, och någonting måste göras snart! Innan det är försent..

Jag är för demokrati, frihet, personlig integretet och jämnställdhet, och massa annat smått och gott.

Det som intresserar mej mest är teknik, mekanik, elektronik i en salig kombination. Samt segling (såväl små segelbåtar som stora fartg), och även damen min såklart!

Jag tycker även om att fundera och spekulera mycket. :hehe:

För er som vill veta mer om mej, så finns min kandidatur inlämnad här (https://www.piratpartiet.se/forum/Topic17021-91-1.aspx).

Jasså, ska ni ha kontakt med mej oxå?

Skype använder jag flitigt eftersom det är krypterat, hagge1983 är mitt Skype-namn.

Annars fungerar epost och msn ganska bra (trots att jag inte gillar m$): hagge[it-bulle]intercorner.net

camilla.andersen
2006-04-03, 12:49
hej! camilla andersen här, jag är 22årig informationsdesigns studerande i ytterligare 5veckor. jag tar min examen den 8e maj. :satisfied:

bor tillsammans och är förlovad med en programmerare så det tillbringas mycket tid framför datorn både på jobb och på fritiden. just nu ägnas mest tid åt piratpartiet med det förbereds även för en tripp till breakpoint i påsk.

vill du mig ngt så är det bara att ropa jag finns på skype där är mitt handle underlate annars finns jag lite varstans med mitt vanliga handle commotion :cool:

urchin
2006-04-03, 15:53
Tjena!

Är en glad tjej på 25 jordsnurr med en civ ing i mekatronik från gamla kära Chalmers och en doktorstitel i vardande. Hittade hit via slashdot och tyckte agendan lät osedvanligt vettig; i övrigt är vänster min kant.

Josef Engström
2006-04-05, 13:35
Heter då Josef Engström!

Är 20 år, förstagångsväljare och nybliven medlem i Piratpartiet!

Har nyligen flyttat ihop med en polare, som för övrigt också är medlem, i en 2:a på Hisingen.

Är för närvarande arbetslös, men hoppas på en praktikplats på Stadsmuséet, och har sökt in till universitetet till hösten.

För mig var det en självklarhet att gå med i partiet då det bildades. Hade länge hängt på Piratbyråns forum, men saknat det politiska engagemanget. Var med i SSU under en kort tid i högstadiet, men hoppade av eftersom jag tyckte att det blev för mycket byråkrati och att jag kände mig mera som en mittenväljare.

Ser fram emot Piratpartiets roll i valet till hösten. För mig är det en självklarhet vad jag ska rösta på. Dels för att vårat parti tar upp de frågor som just nu känns mest relevanta, och också för att mitt förtroende för de mera "etablerade" partierna är i botten efter den senaste tidens smutskastning och slingranden.

Hoppas att detta valdistrikten kommer att arbeta ganska så aktivt, och jag ser fram emot att få vara med och påverka.

Samme
2006-04-06, 21:27
-

SeB
2006-04-06, 22:25
Ok, ännu en presentation!

Jag heter Sebastian Bergquist och bor på Hisingen tillsammans med min flickvän och två katter... Jag är "arbetslös" men har fullt upp ändå. Dels håller jag och min flickvän på att starta upp ett företag som gör webb- och trycksakslayout, http://www.sweetfabrik.se dels håller jag på att få igång ett diskussionsforum för konst, http://www.dsign4masses.org tillsammans med en del annat :)

Nå, mer om mig... Jag älskar musik! Kika in på http://www.last.fm/user/beez/ och se vad jag lyssnar på. Jag har inte varit så värst politiskt engagerad tidigare på grund av 1000 och 1 skäl, men detta är något som jag tycker är viktigt, på fler sätt än att kunna tanka hem bra musik och sjysta filmer...

Nåväl, nu har jag i alla fall skrivit lite om mig själv så behöver jag inte känna mig dålig för det nu när jag är nominerad och allt :laugh:

Frida Franzén
2006-04-07, 21:14
Tjohoo!!

Frida Franzén är mitt namn. Är usrpungligen från Norrköping men flyttade hit med min kille år 2003 då jag började min utbildning på Chalmers Lindholmen, Sjöfart & Logistik.

Jag har inte engagerat mig allt för mycket tidigare, men har ändå kollat lite för att se åt vilket hål jag lutar med mina tankar och tycken. Det har tidigare varit Centern jag röstat på med lite lutning åt höger. Dock är ju frågan om personlig integritet väldigt viktig, så nu är jag glad för att Piratpartiet skapats och förhopningsvis kommer att få tillräckligt med % för att medverka i riksdagen.

Det närmsta jag kommit politik i eget arbete är elevråd i skolan, undomsstyrele i stallet, samt sekreterare i Sjösektionens kårstyrelse på Chalmers Lindholmen.

Läser som sagt sista året, och är i England, Liverpool, den sista terminen där jag även skriver mitt examensarbete, som jag precis lämnat in :satisfied:

På fritiden pysslar jag gärna med hästar, har dock ingen egen nu när jag studerar för det är alldeles för dyrt, men jag rider på GFRK när jag är hemma i GBG. Annars umgås jag gärna med min sambo och mina vänner.

Hör av er om det är någe ni undrar över.

Mvh Frida

Tony Thollin
2006-04-10, 19:23
Lite sent påtänkt kanske kommer en snabb presentation:

Jag är alltså nyss fyllda 32 år. Jag har arbetat en hel del med politik, både sexualpolitiskt – exempelvis påverkansarbete vad gäller hbt personers rättigheter, men också med kommunpolitik – är anställd som politisk sekreterare i Uppsala kommun, en anställning som kommer att avslutas inom kort, jag har ju lämnat det partiet och dessutom flyttat från stan till Göteborg.

Jag har länge varit intresserad av och bekymrad över att vår privata sfär minskas och övervakningssamhället blir allt starkare. Jag får väl erkänna att jag inte är någon dataexpert, utan mina styrkor och kunskaper ligger huvudsakligen på andra plan. Jag är nästan färdig jurist och har som sagt arbetat med politiskt arbete i ett antal år. Jag

Jag ser fram emot att arbeta i valrörelsen för att äntligen få in ett parti som driver frågor som intresserar mig.

Tony Thollin

Bosatt i Angered

Björn Felten
2006-04-13, 07:23
Det ser inte bra ut på göteborgslistan just nu, med hela fem dubbel-nej. Jag hoppas att alla vet vad som behöver göras...

Mattias Agar
2006-04-13, 08:11
Björn Felten (2006-Apr-13)Det ser inte bra ut på göteborgslistan just nu, med hela fem dubbel-nej. Jag hoppas att alla vet vad som behöver göras...

Jag skickade kandidatförklaring och avgift i tisdags men har fortfarande inte sett något på sidan.

SM5POR
2006-04-13, 12:41
Björn Felten (2006-Apr-13)Det ser inte bra ut på göteborgslistan just nu, med hela fem dubbel-nej. Jag hoppas att alla vet vad som behöver göras...

Som Rick upplyst om på annan plats så kommer inte webbsidan med kandidatlistorna att uppdateras alls under påskhelgen. Mattias har ju själv bekräftat att han gjort sin del, och antagligen gäller detsamma flera av de andra "saknade" kandidaterna.

Ni som känner någon av de "saknade" kan ju passa på att fråga om saken när ni ändå ringer dem för att önska glad påsk. Själv känner jag ingen av dem, och Tony (som jag har träffat i Uppsala) är ju redan bekräftad.

Glad påsk på er i alla fall! :)

Björn Felten
2006-04-18, 15:12
Mattias Agar (2006-Apr-13)Jag skickade kandidatförklaring och avgift i tisdags men har fortfarande inte sett något på sidan.

Avgiften har tydligen kommit fram, men inte förklaringen. Skickade du den via den afghanska ponnyexpressen? :)

Camilla och Carl verkar ligga pyrt till just nu. Jag hoppas att det löser sig... :(

Och Mika? Just nu den ende på rikslistan vars KA inte kommit fram. Wassup Mika?

Mattias Agar
2006-04-18, 23:13
Skickade in en extra idag för säkerhetsskull, får se om den vågar ta sig fram hela vägen :P

Björn Felten
2006-04-19, 15:48
Mattias Agar (2006-Apr-19)Skickade in en extra idag för säkerhetsskull, får se om den vågar ta sig fram hela vägen :P

Bra gjort! Ser nu att du är klar. Camilla ligger inte fullt så pyrt till som Carl, som nu är en hårsmån från att bli struken (jag har just chattat med Rick om det).

Rick har jagat er som är kvar med blåslampa, såväl email som voice, men inte fått tag i er. Se för kattsingen till att ni omedelbart Skypar Rick och berättar varför era KA/KF inte kommit fram, och när ni tror att de *skall* komma fram!

Just nu är det en synnerligen olämplig tid att få kalla fötter, om man säger så. Det förorsakar Rick massor av timmars extra, onödigt arbete att ändra alla listor (de måste faktiskt skickas in som *papper* till länsstyrelserna, tro't eller ej, så här år 2006 med 24-timmarsmyndigheter och allt), så lägg för FAN på en rem här!

Björn Felten
2006-04-19, 17:42
Hmmm... När jag backtrackar så hittar jag Camillas kanditatur (med endast fyra registrerade inlägg). Carl däremot hittar jag inte alls. Vem nominerade honom och var har han presenterat sig?

SeB
2006-04-19, 20:57
Nä, det verkar inte bättre nä... Balder postade Carls nominering här: https://www.piratpartiet.se/forum/Topic14044-123-1.aspx?Highlight=Carl+Jansson. Det är det enda jag hittar... Camilla presenterar sig här https://www.piratpartiet.se/forum/Topic10048-35-3.aspx?Highlight=Camilla+Andersen och var senast inloggad idag 08.46. Ritkigt vem som nominerade Camilla och när hittade inte jag, men jag tokletade inte :-)

Vore ju tråkigt om vi inte fick ihop full lista i Gbg...

kanalj
2006-04-21, 23:57
Hej. Adam Bengtsson 17 år. Fyller år i oktober så jag missar valet med en månad :(. Går andra året på gymnasiet. Har inte varit aktiv i något parti men är intresserad av politik och alltid sympatiserat med de borgerliga partierna.

berntan
2006-05-09, 19:26
Hallå eller

Anders heter jag pluggar 1:a året på chalmers lindholmen är 20 år gammal och bor hemma fortfarande i Askim. Aldrig tidigare varit särskilt politiskt aktiv, nån gång ska vara den första.

Ja det var lite kort om mig. Hade gut alles!

Zorbeltuss
2006-05-24, 11:37
Ja det är väl äntilgen dags för mig att presentera mig, jag heter Evert Bäckerstam och är för tillfället arbetslös i februari trodde jag att det skulle innebära mycket tid till piratpartiet, men jag har fassnat i två gpl licencerade programmerings project och så har jag blivit guru för ett konstkommunity (eller snarare jag har gjort förberedelser och ska bli guru), annars har jag varit med på de tidigaste mötena här i göteborg så någon kanske kommer ihåg mig där.

/Zorbeltuss

longman
2006-06-01, 12:07
Tjo!

Niklas Ångman var namnet, bor för närvarande i Västerås men flyttar hem till kära götet igen om dryga 2 veckor för att förhoppningsvis jobba som grafiker...

Håller med om det mesta piratpartiet står för, kanske lite stora steg, men det känns uppfriskande med ett parti som står för någonting och hoppas på röster istället för att vända på kappan för att få röster...

Har inte varit partipolitiskt aktiv tidigare, men engagerat mig mycket med debattartiklar och liknande för att försvara sveriges 'rave-fester' eftersom jag arrangerat sådana i ett par år nu.

Tror att jag kan bidra med just den grafiska biten, annat än min tid och engagemang, jag jobbar mer änn gärna med affisher och trycksaker pro-bono...

eh, ja. Var inte rädd o pm:a om ni undrar något =)

Heiidi Eriksson
2006-06-01, 22:05
Nykläckt medlem var det här.

Mitt namn är Heiidi Eriksson, jag bor i Göteborg, närmare bestämt Eriksbo. Jag är snart 22 år och jag är arbetslös.

Jag var tidigare medlem i Ung Vänster, men jag kände att frågorna var för många och engegemanget var spretigt, så jag lämnde dom för ett antal år sen. Jag var också medlem i Föreningen mot Orättvisor och Maktmissbruk, innan den upplöstes.

Känner överhuvudtaget att i dagens politik är ens chanser att förändra saker bättre om man koncentrerar sig på en sak i taget. Därför är Piratpartiet ett bra val för mig. Jag blev medlem med förhoppningen om att partiet i framtiden inte skall behövas.

Jag är "hobby"-musiker, och frågor om upphovsrätt engegerar mig därför lite extra.

Mycket mer finns det väl inte att säga, tack för mig.

Niclas Dahlgren
2006-06-02, 09:40
Ännu en avhoppad Chalmerist....

31 år gammal och avhoppad E civiling. Arbetar idag som VD för ett mindre utvecklingsföretag som utvecklat en revolutionerande teknologi för tillståndsbaserat underhåll.

Är allvarligt oroad över den personliga integreteten efter de senaste dagarnas händelser, men bestämmer mig för att inte låtas skrämmas. Jag har inget brott begått.

Gift med civiling i kemi och har en 6 mån son, på fritiden så brukar/missbrukar jag snow, wake, skate -board, har ett sjukligt intresse för gamla italienska bilar och är wannabe-datanerd som fullkommligt älskar internet och dess möjligheter. Internet anarki/demokratin är för mig ett mycket intressant fenomen, och bodströms övertramp de senaste dagarna går stick i stäv med detta.

Jag tycker att copyrightlagarna ÄR föråldrade, men väl medveten om att det är ett brott som begås när man ladar ner/upp copyrightskyddat material, och tycker väl i princip att man skall följa lagen. Är F.Ö. STORKONSUMENT av köpt media.

Det som fick mig att gå med i piratpartiet är de senaste dagarnas händelser och det otroligt otäcka faktum att det är PRIVATA EKONOMISKA INTRESSEN I ETT ANNAT LAND som fårr Bodström att begå detta ministerstyre. Lägg till detta herr Pontens gratispasserkort hos polisen kombinerat med sin okunnighet och allmänt otrevliga uppsyn så är soppan total.

Jag anser att Bodstöm skall avgå, ponten och piratbyrån slutförvaras tillsammans med svensk kärnavfall och utveckla nya copyrightlagar som skaparna och brukarna båda kan tjäna på. GNU opensource, copyleft och flera skivbolag bevisar att det går att tjäna pengar på mer "uppdaterad" syn på ägandet/användandet av musik, media och programvara.

2006 är här!!! Roligt att stängandet av TPB ses som en vunnet slag i kampen mot piraterna... detta kommer backlasha i fejset på storbolagen....

/ps ursäkta stavningen, skriver detta utan att korrläsa på jobbet...

Zoid
2006-06-02, 09:58
Jonas, 36. Politiskt aktiv sedan 1984, först i SSU. Sedan 1997 i Socialistiska Partiet. Gick mest med för att jag tycker att det senaste tillslaget från MPAA och deras tama apa Henrik Pontén är för jävligt. Vet inte hur aktiv jag kan vara dock, men arra fester och sätta upp affischer kan man ju alltid göra ;)

Pirat-Erik
2006-06-02, 17:23
Ciao. Heter Erik, är 17 år, bor 3 mil söder om Gbg (i en bonnhåla vid namn Vallda). Går första året på Aranäsgymnasiet, programmet Teknik / design. Har alltid varit intresserad av politik men aldrig kännt mig lockad av att gå med i något parti/förening förän nu. Blev medlem i partiet idag, 2/6-06. Ses imon på Gustav Adolfs torg!

// Erik

yabosid
2006-06-03, 21:52
Tja. Jag är en 25-årig bloggare (http://www.yabosid.se) som bor på hisingen. Studerar på Chalmers Lindholmen men har gjort ett uppehåll. Jobbar som f.n. som lokal- och fordonsvårdare vid Centralen.

FrankieB
2006-06-04, 15:54
Röding. Tidigare i SSU och Ung Vänster.

Projektledare för Supporterfonden http://www.supporterfonden.se

Chefredaktör hos Baraben.com http://www.baraben.com

Blivit medlem än så länge i ren protest mot den virdiga polisaktion som genomfördes mot TPB. Dock inte helt främmande för att hjälpa till framöver, är stor vän av pragmatik.

Johan_O
2006-06-04, 20:13
Heter Johan är 21 år, arbetar som montör för diverse underleverantörer till Volvo. Har alltid piratat, kommer alltid pirata.

Gillar att fiska, lyssna på musik, titta på film, spela ibland och vara allmänt social. Sen gillar jag att inte vara social också, lever i ett ständigt dilemma.

Hatar förövrigt pc-datorer och kommer konvertera till macIsmen inom en snar framtid om inte Henrik Pontén sätter dit mig.

Ztripez
2006-06-05, 05:29
Ztripez Hellström 26. Varit politiskt aktiv men politiskt obunden i hela mot liv. Jobbar som programmerare åt en 3D-Firma.

Sympatiserat med PP sen startet, men inte haft tid/ork/anganemang (läs; lathet) att gå med tidigare. Har alltid varit intresserad av Copyright-frågor men alltid hållt mig på "helikopterperspektiv" i debatten. Inte för att jag är osäker i min övertygelse. Jag bestämde mig redan när min dåvarande gymnasieskola gick och stängde ner min mirror till Feliahemsidan på deras server (Några som kanske minns den) runt 96-97, med hänvisning om att dom inte ville ha nått Teliakritiskt material på deras servrar eftersom det var Telia som ägde skolans uppkoppling och att den bröt mot upphovsrätten. Har alltid haft "Information wants to be Free" som slagord.

Annelie
2006-06-05, 18:16
tjo. Heter Annelie, är 22 år och bor på Hisingen. Pluggar till dataingenjör på Chalmers Lindholmen. Intresserad av rättigheten till säkerhet, integritet och anonymitet. Gillar fritt tänkande och fri mjukvara :)

Sharing is caring!

Carl Lundström
2006-06-06, 11:40
Goddagens, jag är den "kände högerextermist" som Aftonbladet menar skulle ha "byggt upp" TPB.

Bott sex år i London och NY e. KJS-lumpen, jobbat med och satsat på uppfinningar under en 15 år efter det. Därefter två år med en lotterisajt som inte blev något, numera inom telecom.

Mkt av det som jag jobbat med skulle vi inte öht ha startat ifall det inte funnits patent. Efterlyser därför en debatt inom partiet ifall verkligen alla patentlagar behöver skrotas, tillsammans med uphovsrättsskyddets förbud mot elektronisk kopiering av underhållnings- och nyhetsmaterial som bör skrotas bums.

Mer på

http://forum.aftonbladet.se/thread.jspa?threadID=1171&start=600

Om och när ni andra har lust framigenom alltså, just nu känns ju interna diskussioner rätt onödiga.

Är partimedlem, bara fel reggad på nåt sätt.

tobias
2006-06-07, 01:41
Tobias Eliasson, 23. Just nu arbetslös, har tidigare bl a arbetat som kanslist, telesäjare och datortekniker. Har föjt Piratpartiet sedan det startades men blev medlem först efter attacken mot TPB som verkligen var den berömda "droppen".

Bor på Hisingen och gillar min flickvän, synthmusik och sport. Bland annat.

Har arbetat och arbetar fortfarande med trycksaker och har producerat allt från reklamfoldrar till muggar och har mycket kontakter inom reklambranchen. I mån av tid hjälper jag gärna till med allt som har med det att göra.

tephlon
2006-06-08, 02:19
Tjena,

Är Linux-freak och därmed en stor anhängare av öppen källkod, vilket fick in mig på det politiska tänket kring detta med öppen kontra stängd källkod, makten över Internet, företags fultrick för att svetsa fast sina kunder vid deras produkter och deras vanvettiga jakt efter kontroll över sin "intellektuella egendom" (vidrigt ord, det där), och allt sånt. Har aldrig varit särskilt engagerad "officiellt"; var med i Ung Vänster en kort period för ca 12 år sen, och när mjukvarupatenten var uppe och snurrade i EU gjorde jag ett litet gästspel på FFII.se:s mailinglista, och skrev i sammanhanget nån insändare i GP. Blir i och för sig nog så engagerad verbalt när jag läser om det allt större trycket från företag och den allt större viljan hos politiker att kontrollera alla våra göranden och låtanden (ett av många exempel: Philips ansökte nyligen om ett patent på en lösning (http://news.com.com/Philips+device+could+force+TV+viewers+to+watch+ads/2100-1041_3-6062861.html) som gör att det inte går att byta kanal på tv:n när det är reklam...).

Blev mycket positivt överraskad när jag fick höra om Ricks initiativ att starta piratpartiet. Tänkte först att det går väl över när nyårsbakfyllan försvinner, men det var riktigt kul att se att det verkade finnas ett stort intresse för ett sådant parti. Blev ganska säker på att jag skulle rösta på pp i höstens val nån gång tidigt i våras, och blev sedan helt säker när miljöpartiet röstade för att stödja religiösa friskolor. Några dagar efter piratebay-incidenten gick jag med i pp, mest för att visa mitt stöd, men tiden får utvisa hur aktiv jag blir.

Tycker det är synd att media fokuserar så mycket på just fildelning, och har blivit lite bekymrad av de intervjuer av "vanliga människor" som media gjort, där de bara lyfter fram såna där gonzouttalanden att musik och film alldeles självklart ska vara gratis, "för det är ju så dyrt". Det är väl ganska säkert just sådana saker som får många att dra öronen åt sig, och avfärdar frågan innan de vet vad det handlar om. (Tycker själv att det är viktigt att det finns nån sorts upphovsrätt, en upphovsman skall alltid kunna förknippas med sitt verk, hur mycket eller litet det än kostar; jag tänker då på plagiat och såna saker.) Bodström-samhället och mjukvarupatentfrågan är två otroligt viktiga frågor, men de kommer inte riktigt fram i allt fildelningsprat. Det är grymt bra med all uppmärksamhet som pp fått den sista veckan, så förhoppningsvis blir det en del intressanta diskussioner före valet.

Skål!

Dogma
2006-06-08, 22:04
Jon Cederqvist, 21 år gammal. Är utbildad elektriker utan fast arbete. Sysslar även med lekmans-journalistik på festivalinfo.se.

Har varit medlem i snart två månader men tänkte bli lite mer aktiv nu. Fick en spark i ändan i och med TPB och kände att min röst i höst räcker inte utan det krävs lite engagemang också.

brelovich
2006-06-18, 19:51
Fredrik Moberg, diversearbetare inom IT sedan åtta år. Till hösten förhoppningsvis journaliststuderande efter att ha tröttnat lite på den här branschen. Att jag är en ordbajsare med ohejdad skrivklåda behöver det alltså inte råda någon osäkerhet om. Detta går förhoppningsvis att utnyttja i olika sammanhang.

Öh... Ja, jag skulle säkert kunna hålla på länge, men ni skall slippa sitta här och läsa mer just nu...

inifus
2006-06-20, 21:47
Tjenare! Peter heter jag! är 23 år gammal sen i söndags ;)

jobbar på volvo, samt pluggar matte på komvux flex, ska läsa datavetenskap senare och bli programmerare.

maheos
2006-06-21, 07:32
Hejsan

Magnus Fröberg, 38, volvoarbetare sedan många är. Fru och 5 barn varannan vecka (jag 2 sedan tidigare, min fru 2 sedan tidigare och ett gemmensamt), vilket av naturliga skäl tar en hel del tid.

En hel del intressen finns också naturligtvis ,IT, musik, film, mc och en massa annat. Jag har ett stort intresse i fackligt arbete, speciellt arbetsmiljö och arbetsrätt, där kommer ju detta med den personliga intigriteten in.

Ingen större erfarenhet av poltiskt arbete, om man inte räknar in det fackliga då. Skulle vilja engagera mig mer i detta, men vet inte riktigt hur... Ska hålla ögonen öppna här på forumet.

Har hållt mina ögon öppna och sett att visst kan jag göra mitt, så nu ska jag det..

slakker
2006-06-28, 17:05
Hej,

Johan Möller, 32, bosatt vid Lundbybadet. Systemutvecklare / DBA och på senare tid äver misslyckad webdesigner :w00t: Piratpartist sedan TPB och så många andra blev brutalt våldtagna och förnedrade av maktmissbrukande fascister, ja jag är rätt sur på APB & Co faktiskt och är beredd på att göra det mesta för att driva PP framåt.

voter
2006-08-08, 09:10
Ej medlem. Sympatiserar starkt med PP.

Har i flera år varit övertygad om att den personliga integriteten på Internet och i samhället måste förbättras - och varit starkt emot mjukvarupatent och andra patent sedan länge. Upphovsrätten har jag inte funderat så mycket över tidigare, men fildelning för privat bruk tycker jag ska vara laglig och PP har fått mig att inse att upphovsrätten gäller under alldeles för lång tid (faktiskt helt orimligt när man tänker efter).

Har följt PP:s arbete sedan start men inte deltagit aktivt eftersom jag föredrar att vara anonym - i alla fall på webbplatsen eftersom den är öppen för diverse sökningar osv.

Edit: tog bort överinfo

Jonas Lihnell
2006-08-25, 19:17
Om folk är sugna på att hitta på något nån gång så hör av er!

Mitt telefonnummer: 0708 888909

mail: roze@roze.mine.nu

jid: yellowroze@jabber.org

perost
2006-08-30, 20:48
Per (lystrar främst till PÖ)

48 år

Fru & två barn (3½ & 8½)

Verksamhetssamordnare (Kvalitet, miljö, arbetsmiljö & socialt ansvarstagande)

Tidigare erfarenheter: Systemutvecklare, projektledare, säkerhetsansvarig, musiker, kåsör & utbildare/lärare.

Andra gången jag är medlem i ett parti (var med och startade Luleåpartiet, mest för att se vad som hände (och det gjorde det!))

Bor i Majorna och lär stanna där ett bra tag till.

Har en viss faiblesse för parenteser (som synes :>)

Trött på traditionell blockpolitik som jag tycker har spelat ut sin roll. Har hjärtat ganska långt åt vänster, dock!

Mer hjärna i politiken, tack!

perost
2006-08-30, 20:49
Per (lystrar främst till PÖ)

48 år

Fru & två barn (3½ & 8½)

Verksamhetssamordnare (Kvalitet, miljö, arbetsmiljö & socialt ansvarstagande)

Tidigare erfarenheter: Systemutvecklare, projektledare, säkerhetsansvarig, musiker, kåsör & utbildare/lärare.

Andra gången jag är medlem i ett parti (var med och startade Luleåpartiet, mest för att se vad som hände (och det gjorde det!))

Bor i Majorna och lär stanna där ett bra tag till.

Har en viss faiblesse för parenteser (som synes :>)

Trött på traditionell blockpolitik som jag tycker har spelat ut sin roll. Har hjärtat ganska långt åt vänster, dock!

Mer hjärna i politiken, tack!