handdator

Visa fullständig version : Tryckning av nyhetsbrev

TeirdeZ
2007-06-01, 17:03
Finns det något intresse för att trycka upp gemensamt i hela landet?

Fördelarna blir att det inte går åt lika mycket tid samt att kostnaderna troligtvis blir mindre totalt. För att det ska bli riktigt effektivt krävs dock troligtvis större mängd kopior än jag ser möjlighet till lokalt.

Stefan Flod
2007-06-01, 18:01
Låter intressant.

Vad på ungefär kan en sådan här kostnad ligga på?

tex:

5 000 st kostar xxxx? kr

10 000 st kostar XXXX? kr

TeirdeZ
2007-06-01, 20:33
4000 ex ska kosta 2350 kr på KFS i Lund (studenttryckeriet).

John Nilsson
2007-06-01, 21:41
Har för mig att vi hade något deal med ett tryckeri här i skåne. Tror det var Andreas (HerrBAS (http://forum.piratpartiet.se/UserInfo7007.aspx)) som skötte det.

Gismya
2007-06-03, 13:47
Det finns vissa logistikproblem med det, men i grunden tror jag att det är en bra idé. Till något senare nyhetsbrev kan jag kolla upp med ett tryckeri jag har kontakter i (Min farbror äger det), men jag kommer vara ganska isolerad ifrån civilizationen nu i sommar.

Anders Hedberg
2007-06-03, 19:55
Låter som en sund idé - min egen erfarenhet är att just själva utskivandet är en stor stötesten, som måste bort om folk ska sprida materialet. Vi har många studenter och arbetslösa som saknar resurser, men de kan dela ut materialet.

Nu senast blev det för dyrt igen ska jag säga. Kunde man få en bunt eller några blad skickat till sig så är det även en bra mötesorsak - typ man får anmäla hur många ex man vill ha och skicka ett förfrankerat C4 kuvert till xxx. När man fått bunten gör man ett lokalt mailutskick och träffas på ett cafe för distriubutionen till medlemmarna som sätter upp de på skolors anslagstavlor och andra ställen där folk finns. När det finns ett nytt nyhetsblad så kallar man till ett nytt möte.

TeirdeZ
2007-06-03, 21:26
Måste skaffa ISSN och ansvarig utgivare för nyhetsbrevet om vi ska trycka det annat än privat som periodisk tidskrift (vilket jag hoppas vi kan åstadkomma).

Jag frånsäger mig gärna ansvar från allt som innebär stor kontakt med omvärlden eller representativitet, för jag har inte mycket sådan och tröttnar alltför ofta. Om vi har ansvarig utgivare (gärna från partistyrelsen?). Ansökningsblankett för ISSN finns online, men då måste också pliktexemplar tryckas för leverans till berörda bibliotek (vilka nu det kan vara).

Finns det någon som kan klargöra funktionen av en ansvarig utgivare?

Har Gismya eller John Nilsson vidare information eller kan ta kontakt med berörda personer för tryckning och i sådana fall inom vilken tidsram?

----

John Nilsson
2007-06-03, 22:32
TeirdeZ (2007-Jun-03)

Har Gismya eller John Nilsson vidare information eller kan ta kontakt med berörda personer för tryckning och i sådana fall inom vilken tidsram?

Slängde iväg ett mail när jag jag skrev inlägget, men har inte fått svar. Kollar med Holgersson också.

Björn Odlund
2007-06-04, 02:10
TeirdeZ (2007-Jun-03)men då måste också pliktexemplar tryckas för leverans till berörda bibliotek (vilka nu det kan vara).

Berörda biblitek är följande (http://sv.wikipedia.org/wiki/Pliktexemplar): Kungliga biblioteket i Stockholm, Lunds universitetsbibliotek, Stockholms universitetsbibliotek, Uppsala universitetsbibliotek, Linköpings universitetsbibliotek, Göteborgs universitetsbibliotek och Umeå universitetsbibliotek. Av dessa institutioner är de två första skyldiga att för alltid spara samtliga pliktexemplar, medan de övriga själva får göra ett urval bland de levererade trycken.

Men, jag tror inte att den som står bakom publikationen som är skyldig att lämna in pliktleveranserna, utan som det står på KBs hemsida (http://www.kb.se/Ple/Plikt.htm) så är snarare tryckerier/kopieringsföretag som är skyldiga att tillse detta (om man nu sköter tryckningen själv blir det en annan femma, men det utgår jag ifrån att vi inte ska). Jag frågade faktiskt en föreläsare i våras om detta och han menade också så som jag tolkar KBs hemsida, men vill man vara 100% säker kan man ju slänga iväg ett mail till plikt@kb.se och fråga.

/Björn, biblioteksnörd (and darn proud of it) :cool:

Gismya
2007-06-05, 15:30
Hur många exemplar är det aktuellt att trycka upp nyhetsbrevet i?

TeirdeZ
2007-06-05, 17:15
Jag hade hoppats att man skulle kunna få en uppskattning av att fråga vilka som vill ha och vilken mängd över hela landet.

Jag kan tänka mig mer 5000 ex i Skåne, enbart. Det måste ju bero på hur många vi har råd att trycka upp också.

agnesson
2007-06-05, 23:27
Om det nu blir aktuellt att masstrycka nyhetesbrevet vill Kronoberg ha minst 100 stycken.