handdator

Visa fullständig version : Ung Pirats Wiki

Stefan Flod
2007-07-05, 21:15
Japp Ung Pirat har en Wiki. Alla som vill får gå in läsa,redigera, ändra, skapa nytt med mera. Kort sagt det är en öppen wiki för alla.

Den finner ni här:

http://www.ungpirat.se/upwiki/

Alla Uppmuntras till att använda wikin.

Jon Severinsson
2007-07-06, 08:49
Borde inte wikin gå in under arbetsgrupp hemsidan?

Björn Odlund
2007-07-06, 10:47
Jon Severinsson (2007-Jul-06)Borde inte wikin gå in under arbetsgrupp hemsidan?

Att administrera den kanske, men du menar väl knappast att den arbetsgruppen skall skriva alla artiklar på wikin, diskutera vilka som ska/bör skrivas, hur de ska formuleras etc etc... Därav tycker jag att detta subforum mycket väl kan vara berättigat.

Jon Severinsson
2007-07-06, 15:40
Låter rimligt.

John Nilsson
2007-07-06, 17:00
Stefan Flod (2007-Jul-05)Kort sagt det är en öppen wiki för alla.

Någon kommenterade att det finna vissa risker med detta. Om Ung Pirat (eller Piratpartiet) associeras med allt som finns på wikin så kanske man bör begränsa redigeringsmöjligheten till medlemmar i föbundet (eller partiet).

Åsikter?

Vad gäller wikin så skulle den nog må bra av ett aktivt wikigäng. Systemet stödjer en hel del extra funktionallitet och anpassning via olika mekanismer av varierande svårighetsgrad. Driftiga användare med känsla för struktur kan ge sig på att ordna upp strukturen och innehållet på wikin som andra användare kan ha svårt för. Makron är exempel på något som avancerade wikianvändare kan använda i wikisidor för att få olika resultat. Sen är det rätt enkelt för den driftige utvecklaren att skapa egna makron som dessa användare kan använda. Det finns något för alla med andra ord.

Är detta ett jobb för "hemsidegruppen"? Det beror på hur vi ser på denna grupp. Det vore kanske inte fel att ha en "redaktion" (eller vad man skall kalla det) i gruppen som är mer fokuserade på innehållet än funktionaliteten.

Ztyx
2007-09-03, 06:18
Jon Severinsson (2007-Jul-06)Borde inte wikin gå in under arbetsgrupp hemsidan?

Nej, det tycker jag inte. Det kan vara helt andra människor som arbetar med Wiki:n än med hemsidan som stort. Wikieditering kräver redaktionellt kunnande var hemsidearbete kräver tekniskt kunnande.

John skrev: Är detta ett jobb för "hemsidegruppen"? Det beror på hur vi ser på denna grupp. Det vore kanske inte fel att ha en "redaktion" (eller vad man skall kalla det) i gruppen som är mer fokuserade på innehållet än funktionaliteten.

Finns det möjlighet att ge rättigheter för vissa användare för vissa undergrupper på wiki:n? Kan man någon sorts funktion för godkännande av uppdatering av material på vissa sidor?

Om vi bestämmer oss för att vissa sidor får vara öppna mot allmänheten så krävs det en liten "Disclaimer" som avsäger oss informationen i materialet.

/Jens

sikevux
2009-08-24, 22:28
Någon bör fixa startsidan för Wikin asap, detta då den fylls med spam.

Kanske skrivskydda den?

Stefan Flod
2009-08-24, 23:51
Tack jag ändrade till det lite grann. En ny wiki som fungerar bättre behövs!

sikevux
2009-12-20, 22:41
Wikin borde seriöst bytas till t.ex. MediaWiki och borde tilldelas lite administratörer som kan skydda de artiklarna som vi inte vill få fylda med spam. Titta bara på förstasidan på den nuvarande, den är _ständigt_ fylld med spam!

Ifall ingen annan vill sätta upp en MediaWiki kan jag göra det, ifall jag får rätt befogenheter. Jag kan även ta på mig att ta hand om den och se till så att den inte går samma öde till mötes som den nuvarande. :cool:

Jag tycker att det är mycket viktigt att vi har en fungerande wiki då det visat sig vara ett bra verktyg för att sprida information om t.ex. hur man gör olika saker, kolla bara på PPs!

Ung Pirat kan också! :D Det är inte bara Piratpartiet som har teknisk kompetens och fungerande saker! ;)

Edit: Notera: jag har inte en stor mängd "redaktionellt kunnande" som Ztyx pratar om men jag kan gott och väll se till så att Wikin klarar sig utan spam. Jag kan även se till så att Wikin används och inte dör, vilket den gjort nu.

Djingis
2009-12-21, 08:30
Låter skitbra, kör hårt!