handdator

Visa fullständig version : Offentliga personer

Freeman
2006-02-15, 08:46
En viktig del av vår mediaexponering är att visa folket upphovsmakarna som faktiskt är positiva till vårt partiprogram. Det här är något jag känner att vi låtit falla bort på senaste tiden. För inte många månader sedan gick ett fåtal artister ut med sina positiva tankar angående en reformering av upphovsrättslagen och det var viktigt för hela debatten.

Vi måste börja samla offentliga personer, upphovsmakare som artister och liknande, i kampen. Det är ju faktiskt dessa människor och organisationer som folket anser vara "förlorarna" på våra teser. Jag tror att styrkan i våra argument kommer slår dubbelt så hårt om de kommer från upphovsmakarna själva.

Den allmänna bild bland folk som vill skydda upphovsrättslagen är att vi sparkar på de som ligger ner. Ständigt dyker det upp nya siffror som beskriver hur färre CD- och DVD-skivor som säljs, hur biograferna står tomma och hur många miljoner bolagen "förlorar" per år.

Så jag uppmanar er att om ni känner några artister eller på annat sätt upphovsmakare så prata med dem! Försök få dem att se saken ur vårt perspektiv... Och om de sympatiserar så har vi en tillgång som slår många gånger hårdare än en pin, banderoll eller affisch!

Martin Friman / Valkrets 4

Rower
2006-02-15, 10:44
Björn Rosenström =) han släppte sin musik fri för nedladdning för inte så längesedan..

minata
2006-02-16, 06:10
Freeman (2006-Feb-15)Så jag uppmanar er att om ni känner några artister eller på annat sätt upphovsmakare så prata med dem! Försök få dem att se saken ur vårt perspektiv... Och om de sympatiserar så har vi en tillgång som slår många gånger hårdare än en pin, banderoll eller affisch! Martin Friman / Valkrets 4

Du pekar på den största svagheten hos Piratpartiet. Inga artister eller skådespelare ställer upp aktivt på Piratpartiets politik.

Halmstrået är att den och den artisten fildelar. Javisst, artisterna är flitiga att fildela. Det är en sak. Men att aktivt arbeta på att försvaga upphovsrättslagen är en helt annan sak.

Den som Piratpartiet sparkar på smalbenen hela tiden är inte skivbolagen. Nej, det är artisterna och skådespelarna som får blåmärkena.

Tor Skude
2006-02-16, 09:38
Minata: Skitsnack! Det finns redan artister här inne. De kanske inte har något skivkontrakt, men de finns här i alla fall.

minata
2006-02-16, 16:48
Rower (2006-Feb-15)Björn Rosenström =) han släppte sin musik fri för nedladdning för inte så längesedan..

Inget anmärkningsvärt att lägga ut egna låtar på nätet. Detta bevisar självklart inte att vedebörande är Piratpartist.

Den tystnad i denna tråd på Nummer och Namn på en artist är talande för dilemmat hos Piratpartiet.

Freeman
2006-02-16, 19:26
Ja, jag sa aldrig att det skulle bli lätt. Det finns upphovsmakare där ute som delar vår mening, det gäller bara att hitta dem och/eller övertyga dem att hjälpa till i kampen. Tyvärr är det, som du säger, att simma uppströms men det är värt ett och många försök framöver. Vi kan inte låta upphovsmakarna få allas sympatier. Det är där deras styrka ligger.

minata
2006-02-16, 20:01
Freeman (2006-Feb-16)...Vi kan inte låta upphovsmakarna få allas sympatier

Upphovsmakarna kommer självklart inte vara passiva. Förra året i april kom listan från drygt hundra artister och i år uppropet från filmskådespelarna.

Ett scenario är att artisterna samlar sig och gör en motgala. En gala mot piratkopieringen.

Vem kommer först ut på scenerna - Piratpartiets stödgalor eller dess motsvarighet motgalorna?

Freeman
2006-02-16, 21:34
Jag är mycket väl medveten om motståndet, men det betyder inte att vi måste kasta in handduken och glömma alla artister. För som jag sa så finns det upphovsmakare på vår sida, det gäller bara att lyfta fram dem.

Jag tycker det vore väldigt dumt att inte använda det få artister som faktiskt stödjer vår sak. Varför ska vi dra alla upphovsmakare över ett streck och låtsas som de alla är emot oss?

Fahrenheit451
2006-02-16, 21:39
Mattias Alkberg är nog en som tycker som oss. Sen kan man väl nämna Thåström eller några andra gamla punkare, proggaresom säkerligen lever som de lär. I allafall så skulle de sjunka som stenar om de inte höll med oss.