handdator

Visa fullständig version : Bara en lokal tanke

Zorbeltuss
2006-02-16, 16:00
Jag har nu min debut på forumet, får se vad ni tycker om den.

Jag har sett mindre funderingar om att piratpartiet skulle ställa upp i lokalval, men det verkar som inga frågor är relevanta, jag har dock en, skolsystemet här i Göteborg (mest med tanke på gymnasieskolor men även grundskolan) sätter en hel del pengar till ej öppna nätverk och ofritt skolmateriell, att ändra på detta under lång sikt är helt klart en ekonomisk fördel och de som sitter på makten här är kommunen, utbildningen av nya arbetstagare och arbetsgivare blir lidande av detta (och även nya pirater), om jag inte har helt fel fungerar det rätt bra med våra inriktningar (och vem säger att det skadar marknaden för skolböcker nämnvärt de måste ju ändå vara jättedyra för att förlagen ska gå runt(detta är iallafall vad det ser ut som, rätta mig om jag har fel)).

/Evert Bäckerstam som alltid har svårt att prata till punkt :P

Krister Svanlund
2006-02-27, 10:53
Jag är lite fundersam på vad det är du menar med stängde nätverk och ofritt material och vad tycker du ska användas istället? Det kanske bara är jag som behöver det men jag skulle gärna vilja ha ett konkret exempel:ermm:

Zorbeltuss
2006-02-27, 11:17
Adsum (2006-Feb-27)Jag är lite fundersam på vad det är du menar med stängde nätverk och ofritt material och vad tycker du ska användas istället? Det kanske bara är jag som behöver det men jag skulle gärna vilja ha ett konkret exempel:ermm:

Ja det är ingen hemlighet att Göteborgs skolor betalar miljoner per år för ett nätverkssystem som enligt de som arbetar med det ska vara rätt så uselt (de jag hört av iallafall(och detta är admins mm)), detta för en mjukvara som aldrig (såvitt jag förstått det) uppdateras, när det finns GPL alternativ (open source) som är minst lika bra.

Angående skolmateriell så finns en del gratis skolböcker i Sverige (kanske inte alla ämnen men många) är det då värt kostnaden att betala 600-800 kr för något man inte ens får kopiera ur, nu e det ju så att många böcker behålls för att hålla kostnaderna nere men om man har fria böcker kan man byta böcker närhelst man tycker att böckerna håller för låg kvalite vilket de ofta gör.

Krister Svanlund
2006-02-27, 11:28
Men för att försvara dom stackars gubbarna på kommunerna så måste jag ju säga att jag förstår dom, betal program får man support på och det finns oftast mer än nog med folk som känner till det sedan tidigare. Vad gällande böcker och liknande vet jag faktiskt inte om det finns några alternativ, alla företag vill väl "skydda" sina böcker antar jag (även om jag vet att många skolor skiter i det till viss mån)

Men jag kan hålla med om (dels i kostnads syfte och dels i anti-microsoft/betal-program syfte) att det skulle vara smartare av alla att börja nöta linux istället för windows, folk klagar på att linux är ostabilt, svårt att installer, svårare att använda och så vidare men det kan bara lösas genom att vanligt folk börjar använda det. Open-source är har mindre inertia än vad vanliga program har, börjar man putta på ett företag att gå i en riktning så är chansen ganska liten att den går åt det hållet, istället börjar dom utveckla något som majoriteten vill ha. Medans t.ex. Ubuntu (linux dist) finns i alla smaker typ redan nu och jag är övertygad om att det skulle gå att köra på dom flesta skolor, utan att behöva köpa en enda license.

Förlåt för mitt synerligen ostrukturerade meddelande och om jag har åsikter som kanske framställs på ett konstigt sätt eller inte alls så att det jag försöker säga inte går att uttyda.

Zorbeltuss
2006-02-27, 11:41
Adsum (2006-Feb-27)Men för att försvara dom stackars gubbarna på kommunerna så måste jag ju säga att jag förstår dom, betal program får man support på och det finns oftast mer än nog med folk som känner till det sedan tidigare. Vad gällande böcker och liknande vet jag faktiskt inte om det finns några alternativ, alla företag vill väl "skydda" sina böcker antar jag (även om jag vet att många skolor skiter i det till viss mån)

Men jag kan hålla med om (dels i kostnads syfte och dels i anti-microsoft/betal-program syfte) att det skulle vara smartare av alla att börja nöta linux istället för windows, folk klagar på att linux är ostabilt, svårt att installer, svårare att använda och så vidare men det kan bara lösas genom att vanligt folk börjar använda det. Open-source är har mindre inertia än vad vanliga program har, börjar man putta på ett företag att gå i en riktning så är chansen ganska liten att den går åt det hållet, istället börjar dom utveckla något som majoriteten vill ha. Medans t.ex. Ubuntu (linux dist) finns i alla smaker typ redan nu och jag är övertygad om att det skulle gå att köra på dom flesta skolor, utan att behöva köpa en enda license.

Förlåt för mitt synerligen ostrukturerade meddelande och om jag har åsikter som kanske framställs på ett konstigt sätt eller inte alls så att det jag försöker säga inte går att uttyda.

Hade de varit så att de hade fått support för mjukvaran hade jag inte klagat, det finns heltidsanställda på kommunen som håller det igång som inte har med det företaget att göra och någon hjälp får de inte, så det är definitivt dags att byta enligt mig, och varför inte byta till något som är bra direkt då?

Angående fria böcker så finns det folk ute i landet som har gjort fria böcker som projekt, det jag vet finns är matte (för alla årskurser) OÄ NO SO fysik och kemi, det enda jag tror blir svårt att skaffa fram är svenska böcker, men det blir fortfarande billigare även om företagen bestämmer sig för att ta tre gånger så mycket betalt för svenska böckerna.

Björn Felten
2006-02-27, 19:04
Eftersom min fru jobbar på ADB-Kontoret, som administrerar bland annat skolnätet i Göteborg, så har jag skrivit ut sidorna här, och bett henne att fråga de ansvariga på ADB-K om vad som egentligen gäller. Det mesta var lite väl magstarkt för att accepteras utan vidare, om man säger så. Kan det hela månne vara enbart en fråga om brister i kommunikationen?

Om någon har några specifika frågor att komma med, så skall jag gärna vidarebefordra dem också, annars väntar jag på svar, och kommer att informera er alla i sinom tid. OK?