Piratpartiets mötesplattform

Piratpartiets mötesplattform (https://forum.piratpartiet.se/index.php)
-   Övrig diskussion (https://forum.piratpartiet.se/forumdisplay.php?f=12)
-   -   finns det piratpolitik hos Sverigedemokraterna? (https://forum.piratpartiet.se/showthread.php?t=36957)

Tanke 2012-05-04 10:49

finns det piratpolitik hos Sverigedemokraterna?

Finns det piratpolitik hos Sverigedemokraterna. Jag ställer frågan eftersom jag anser att vissa Pirater verkar sympatisera med Sverigedemokrasterna allt som oftast. se citat från annan tråd.

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Tanke http://forum.piratpartiet.se/images/...v/viewpost.gif
vad tycker du om Sverigedemokraternas politik?

Citat:

Ursprungligen postat av Tommten (Inlägg 275969)
Det är helt irrelevant för tråden. Vissa frågor håller jag med dom i, andra frågor håller jag inte med dom i, precis som med de flesta andra partierna jag känner till. Vill du fortsätta intervjua mig i frågor som inte rör tråden så kan du skicka PM. Jag kommer svara.

Jag tror inte dem är i majoritet som visar sympati för SD, men vill ändå undersöka saken. eftersom jag anser att det råder otydlighet vad PP står för när gamla medlemmar säger att de sympatiserar med SD i vissa frågor.

Så min fråga är, vilka punkter nedan tycker du kan va piratpolitik, samt sympatiserar du med någon av dessa punkter i SD partiprogram. samt vad gör att du är för PP om du nu sympatiserar med vissa frågor hos SD. Detta är grunden i deras politik, se citat nedan.

Citat:

Sverigedemokraternas parti program
http://sverigedemokraternaspartiprog...-partiprogram/

1.invandringspolitik
  • En kraftig begränsning av asyl- och anhöriginvandringens omfattning till en nivå som inte är högre än den i våra grannländer Danmark och Finland.
  • En återgång till den assimileringspolitik som gällde fram till mitten av 1970-talet och som innebär att det är invandrarna som skall anpassa sig till det svenska samhället och inte tvärtom.
  • Ett kraftigt utökat stöd till FN:s flyktingorgan, UNHCR, och de miljontals verkligt nödlidande flyktingar i världen som saknar möjligheter och resurser att ta sig ifrån konfliktområdenas närhet.

2. Krafttag mot brottsligheten
En kraftig straffskärpning för grova och upprepade brott genom bland annat införandet av verkliga livstidsstraff utan möjlighet till tidsbestämning eller benådning för de farligaste brottslingarna, obligatorisk utvisning av alla utländska medborgare som begår grövre brott samt ett omedelbart avskaffande av nuvarande praxis där domstolarna ger återfallsförbrytare mängdrabatter på brott.

3. En trygg och värdig ålderdom

• En kraftig förbättring av pensionärernas ekonomiska villkor. Sverigedemokraterna kan inte acceptera att pensionärerna, som under lång tid fått se sina villkor försämras, också skall beskattas hårdare än löntagare och vill därför avsätta minst 13 miljarder kronor till en rejäl skattesänkning för landets pensionärer.
  • En kraftig ökning av antalet trygghetsboenden. Sverigedemokraterna vill ge kommunerna ett statligt investeringsstöd med syfte att snabbt få till stånd en kraftig ökning av antalet trygghetsboenden för de äldre som inte längre kan klara sig på egen hand, men som inte anses vara tillräckligt hjälpbehövande för att få plats på ett särskilt boende.
  • En matreform för våra äldre. Sverigedemokraterna vill ge kommunerna ett statligt stimulansbidrag med syftet att ge så många brukare inom äldreomsorgen som möjligt chansen att varje dag få nylagad, välsmakande och näringsrik mat.

Anton Nordenfur 2012-05-04 19:15

Sv: finns det piratpolitik hos Sverigedemokraterna?

Detta inlägg verkar helt riktat till Tommten. Varför hålls det på partiets forum och inte i PM/mail/blogg/whatever?

doh 2012-05-04 19:35

Tror du får bättre svar hos SD om du frågar om deras politik.

Tanke 2012-05-04 21:06

Citat:

Ursprungligen postat av Aki (Inlägg 276171)
Detta inlägg verkar helt riktat till Tommten. Varför hålls det på partiets forum och inte i PM/mail/blogg/whatever?

Tommten används bara som ett tydligt exempel där det sägs rätt ut. jag vill som sagt undersöka saken och låta folk komma till tals i offentlig debatt

Tanke 2012-05-04 21:08

Citat:

Ursprungligen postat av doh (Inlägg 276174)
Tror du får bättre svar hos SD om du frågar om deras politik.

frågeställningen var om piratpolitik och dess likhet med SD politik samt om pirater sympatiserar med SD politik i vissa frågor samt varför dem i så fall valt PP istället för SD

Tommten 2012-05-05 00:40

Det jag kan se som SD och PP verkar vara överens om är att kvotering är dåligt. Det har vi ju ett beslut om i PP att vi inte ska använda internt. Vissa andra bitar av SD:s resonemang om jämställdhet tycker jag också känns som det går i samklang med PP och hur många piratpartister resonerar. Jag citerar ett stycke från SD som jag tycker låter PP:iskt.

https://sverigedemokraterna.se/vara-...-jamstalldhet/
Citat:

Det faktum att vi erkänner förekomsten av biologiskt grundade skillnader mellan könen skall inte tolkas som att vi tror att alla män respektive kvinnor är stöpta i samma form. Som alltid när man talar i generella termer handlar det om fallande skalor och utrymmet för individuella avvikelser är naturligtvis stort. Mot bakgrund av detta är det också naturligt för oss att erkänna att vissa människor kan födas med en oklar eller ombytt könstillhörighet och att dessa människor skall få samhällets stöd i händelse av att detta förhållande utgör ett problem för dem.

Erkännandet av olikhet skall heller inte tolkas som en strävan mot ojämlikhet. För Sverigedemokraterna är det en fullständig självklarhet att män och kvinnor har exakt samma värde och att båda könen skall ha samma rättigheter, vara lika inför lagen och känna sig trygga och respekterade. Inte heller skall det tolkas som att vi som parti har en bestämd uppfattning kring hur kvinnor respektive män bör bete sig eller vad de skall utbilda sig till eller arbeta med. Utgångspunkten att det finns skillnader som gör att kvinnor respektive män ibland kan se saker från olika perspektiv och göra saker på olika sätt förstärker ju, snarare än försvagar, betydelsen av att båda könen finns representerade på alla positioner i samhället.

Vår uppfattning är att det är helt upp till individen att välja sin egen väg i livet. Vi förespråkar en formell jämställdhet där varken kvinnor eller män skall särbehandlas på basis av sin könstillhörighet. Om detta sedan skulle visa sig leda till att män och kvinnor inte gör allting på samma sätt, i exakt samma utsträckning, så betraktar vi inte det som problematiskt.

På samma sätt som vi betraktar könstillhörighet som någonting nedärvt hos de flesta människor betraktar vi även den sexuella läggningen som en medfödd egenskap hos de flesta individer. Vi motsätter oss därmed de läror som hävdar att den sexuella läggningen endast är en social konstruktion.
Inom demokrati kan man hitta lite saker som jag tror och hoppas att partierna är överens om också.

https://sverigedemokraterna.se/vara-...ram/demokrati/
Citat:

Vi bekämpar alla rörelser och idéer som vilar på antidemokratisk grund och försvarar alla individers grundläggande människovärde och alla folks rätt till självständighet och demokratisk utveckling.

Vi bekänner oss till den klassiska definitionen av demokrati, där demokratibegreppet inte görs synonymt med de egna politiska uppfattningarna utan primärt vilar på principerna om att beslut skall fattas enligt majoritetsprincipen, att likhet inför lagen och allmän och lika rösträtt för medborgare skall råda, att yttrandefrihet, tryckfrihet, mötesfrihet, föreningsfrihet och rättstrygghet är helt nödvändiga inslag för att medborgarna skall kunna och våga informera sig, engagera sig och fullt ut utnyttja sin rösträtt i fria och hemliga val.

Vi förordar också starkare inslag av direktdemokrati och ställer oss positiva till fler beslutande folkomröstningar på både lokal, regional och nationell nivå.
Sen finns det allmänna skrivelser om omsorg av djur och natur, och att vi ska ha välsmakande och näringsrik kost inom skolan och omsorgen mm, som jag har mycket svårt att tänka mig att PP skulle motsätta sig.
Citat:

Ursprungligen postat av Tanke (Inlägg 276144)
Jag tror inte dem är i majoritet som visar sympati för SD, men vill ändå undersöka saken. eftersom jag anser att det råder otydlighet vad PP står för när gamla medlemmar säger att de sympatiserar med SD i vissa frågor.

Well, nu har du fått en förklaring. Sen håller jag personligen med SD om att vi inte ska vara medlem i EU också. Här har jag alltså inte samma åsikt som PP.

Det finns mycket i SD:s resonemang som jag absolut inte håller med om och det viktigaste tycker jag är deras syn på övervakning och deras allmänna nonchalans för människors behov av integritet och privatliv. De ser argumenten om integritet som ett hinder för att kunna haffa brottslingar, vilket jag tycker är en hemsk inställning.

Anton Nordenfur 2012-05-05 10:06

Om du vill ha svar från alla, och inte bara från den du frågade (wait what?):

Självklart finns det likheter, men inte mer än det finns inom de flesta partier. Nästan alla partier har samma grundläggande värdegrund, och den delar både PP och SD. Vi stödjer båda demokrati. Men jag skulle inte säga att PP är närmare SD än vi är M eller V eller FP.

Om det sedan finns många pirater som sympatiserar med SD är det en helt annan fråga, men det är inte min erfarenhet.

Johan mlg Karlsson 2012-05-05 13:39

Jag håller inte riktigt med om det du citerar från deras program. Och jag tror inte PP i allmänhet håller med heller.

Till exempel:

Citat:

På samma sätt som vi betraktar könstillhörighet som någonting nedärvt hos de flesta människor betraktar vi även den sexuella läggningen som en medfödd egenskap hos de flesta individer. Vi motsätter oss därmed de läror som hävdar att den sexuella läggningen endast är en social konstruktion.
Jag har svårt att tro att det ska finnas någon utbredd åsikt i PP om att vår sexualitet enbart är genetisk och inte något som vi själva formar genom interaktion med andra människor.

Sen blir jag också lite less på det här tjafset om män och kvinnor hela tiden och förutsättningen att alla individer måste passa i något av facken. Piratpartiet har väl till och med gått till val på att vi helt ska slopa juridisk kön?

Tommten 2012-05-05 14:51

Citat:

Ursprungligen postat av Johan mlg Karlsson (Inlägg 276221)
Jag har svårt att tro att det ska finnas någon utbredd åsikt i PP om att vår sexualitet enbart är genetisk och inte något som vi själva formar genom interaktion med andra människor.

Det står endast där om du läser lite tydligare.
"Vi motsätter oss därmed de läror som hävdar att den sexuella läggningen endast är en social konstruktion."
Citat:

Sen blir jag också lite less på det här tjafset om män och kvinnor hela tiden och förutsättningen att alla individer måste passa i något av facken. Piratpartiet har väl till och med gått till val på att vi helt ska slopa juridisk kön?
PP brukar i allmänhet gilla att man går efter vad forskningen visar är sant. Den norska dokumentärserien Hjernevask går igenom på ett bra sätt hur forskningen ser på det här med kön och läggning. Den serien rekommenderar jag starkt. Den går förstås att se på nätet via ett flertal ställen. Exempelvis här.

Tanke 2012-05-05 15:29

Citat:

Ursprungligen postat av Tommten (Inlägg 276205)
Det finns mycket i SD:s resonemang som jag absolut inte håller med om och det viktigaste tycker jag är deras syn på övervakning och deras allmänna nonchalans för människors behov av integritet och privatliv. De ser argumenten om integritet som ett hinder för att kunna haffa brottslingar, vilket jag tycker är en hemsk inställning.

men vad anser du om SD:s invandringspolitik, deras syn på hårdare straff och satsning på äldervården som ska finansieras genom att stoppa invandringen. det var liksom dem 3 grundfrågorna som jag undrade över. i övrigt är SD emot homoäkenskap och abort också, hur ser du på det, är något av detta PP politik, eller något du sympatiserar med?

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:18.