Piratpartiets mötesplattform

Piratpartiets mötesplattform (https://forum.piratpartiet.se/index.php)
-   Att göra (STÄNGD) (https://forum.piratpartiet.se/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Styrelse? (https://forum.piratpartiet.se/showthread.php?t=81)

Berner 2006-01-02 21:20

Styrelse?

Jag satt och undrade en snabbis på hur partiets styrande kommer att se ut? Om ni ännu inte har något uppritat så tror jag att jag kom på en modell som kanske skulle fungera (satt på huset och tänkte).

Tänker dock inte skämma ut mig innan jag vet om det är godkänt att lägga fram förslaget. :satisfied:

Gustav Nipe 2006-01-02 21:23

RE: Styrelse?

Släng fram förslaget bara:D

Jag skulle själv villja se en styrelse på om kring 10-15 personer, gärna blandat i åldrar.

Styrelsen ska representer "pirat-svensson" och därför absolut inga s.k kändisar.

Alla ideer är bra, förutom dom dåliga då.

David "Duzchip" Wallin 2006-01-02 21:27

Finns inga frågor du inte ska våga ställa och inga förslag du ska hålla inne.

Vi är fortfarande bara i början av allt planerande men det kvittar var vi befinner sig, lägg fram förslagen ändå.

Berner 2006-01-02 22:04

Oki, detta var vad jag petade ihop och jag tror att det är så decentraliserat som det borde kunna vara utan att bli total anarki.

- Partiledare

Ansikte utåt - talesman.

Ordförande på de större mötena med alla medlemmar.

Har ca 1/3 av makten och bestämmande rätten/rösterna.

Väljs av alla medlemmar.

Sitter i två år åt gången (en period).

Får sitta max 6 perioder varav bara 3 perioder i sträck.

- Styrelsen

Består av styrelseledamoter som vardera har sitt område.

Bestämmer riktning/mål och sköter om stadgarna.

Ledamoter väljs av medlemmarna.

Sitter ett år åt gången (en ledamotsperiod).

Får sitta max 12 perioder varav fyra i sträck.

-Substyrelser

Består av en mängd grupper som har i uppgift att bevaka ett intresse.

Styrs av en ledamot.

Består av medlemmar. Kan också innehålla konsulter som har till uppgift att informera om gruppens område, får ej vara med i gruppen längre än 3 månader (alla borde fatta vad som informationen handlar om tills dess).

Minst en tredjedel av varje grupp skall bytas ut varje partiledarval.

- Medlemmarna

Röstar i alla val och om alla ämnen som partiet tar ställning om.

Kan ge förslag/order och om 2/3 av medlemmarna röstar ja MÅSTE styrelsen och Partiledaren ta upp ämnet för diskussion och omröstning.

Har också ett tycke om hur omröstningar skall ske. Jag tycker att detta skall ske via nätet och inte på möten, rösterna läggs på en säker server med inlogg och ett engångslösen som skickas till medlemmarna i 10-tal vid varje års slut/början.

Berner 2006-01-02 22:08

Oj, glömde. Partiledare och ledamoter borde kunna ges "vote of no confidence" och därefter sparkas ut om de ej uppför sig.

EDIT: Fick en tanke till, substyrelserna kan ju ha sina egna forumtrådar där man kan hjälpa dom att förstå de frågor de skall arbeta med och där de kan rekrytera dig till att arbeta med projekt de har att göra. Där kan medlemmarna också se vad deras ledamoter tycker om olika saker så att vi vet vilka vi röstar på.

DanneK 2006-01-03 00:58

ungdomar måste absolut finnas med i styrelsen..

Sebastian Själin aka Schangtil 2006-01-03 01:02

Berner: jag tycker att det du skriver låter rmycket vettigt.

DanneK: Det vore bäst om alla sammhellsklasser och folkgrupper är med i styrelsen. Däribland även ungdommar.

zim007 2006-01-03 01:05

och kanske att man inte behöver ngn utbildning ? vissa partier vill helst att man har högskoleutbildnig.

Sebastian Själin aka Schangtil 2006-01-03 01:15

Mjo bara man kan tala på ett bra sätt för partiets bästa så ser jag inget fel på avsaknad av utbildning.

Torment 2006-01-03 01:34

Så länge man vet vad man snackar om och kan argumentera för sin sak är väll högskoleutblidning eller ej oväsentligt. Men åandra sidan räcker det kanske inte bara att kunna denna fråga bra. Det är ju ändå polotik vi snackar om, vilket jag själv inte är så insatt i. Så någon form av "utblidning" måste man kanske ha?!

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:24.