Piratpartiets mötesplattform

Piratpartiets mötesplattform (https://forum.piratpartiet.se/index.php)
-   Valsedlar 2006 (STÄNGD) (https://forum.piratpartiet.se/forumdisplay.php?f=68)
-   -   Kandidatur - C.M. (https://forum.piratpartiet.se/showthread.php?t=1662)

C. M. 2006-04-08 00:21

Kandidatur - C.M.

Hejsan, följer på trenden med personliga topics då det inte blev mycket till diskussion i den andra topicen. Ställ gärna frågor =)<br>
Hänger på intervju genren, here it goes.<br>
<br>
Så, varför ställer du upp som kandidat ?<br>
<br>
För det första så har jag insett att man inte ändrar på världen genom att sitta hemma och säga "jaha, tror du det?". Man måste göra någonting, och här ser ni mig nu. Det här är ett parti jag kan stå helt bakom, som ett träd sa en gång för länge sedan : "Jag är inte helt på någons sida för ingen är helt på min", men nu finns piratpartiet. Här kan jag hålla med om allt, det är fel att misstänka ett helt land för brott.<br>
<br>
Hur menar du då?<br>
<br>
Jag syftar givetvis på den övervakningstrend som rasar i politiken nu. Datalagringsarkivet är ett bra exempel. Här ska internet börja övervakas, världen jag spenderar större delen av mitt liv i. Allt jag gör kommer sparas, mina mail, mina telefonsamtal, vilka hemsidor jag besöker, vilka som skriver till mig via chattprogram... listan fortsätter. Övervakning ökar, telefonavlyssning. Jag ser ett skräckscenario där jag råkar trycka på fel länk - kommer till en terroristorganisations hemsida. Vi har alla varit där, när man inser att "oj, det här är skumt, jag måste läsa lite här!". Vi säger att jag gör det, och i datalagringsarkivet syns det. En vecka senare har jag telefonavlyssning på min telefon. <br>
<br>
Men tror du verkligen att polisen skulle bry sig om något av den kalibern?<br>
<br>
Nä, jag hoppas att de skulle förbise det. Men faktum kvarstår, jag har varit på en terroristsida och är därmed potentiell terrorist. Därmed misstänkt för de brott denna organisation kan komma att göra.<br>
<br>
Okej, vi går vidare. Vad anser du om patent?<br>
<br>
Patent hör inte hemma i det samhälle vi lever i. Ta en titt på vilka det egentligen är som har mest patent. Det är storföretagen, och de flesta korslicenserar med varandra. Jag har patent på hjulet, men du på selen till hästen, en annan på vagnen. När de sätter samman dem så får de en vagn. Om någon enskild person får för sig att göra samma sak hamnar denna i problem, här har något blivit fel.<br>
<br>
Men alla små uppfinnare som får ett patent och blir stenrika på det då ?<br>
<br>
"Den lille uppfinnaren" som sitter för sig själv i en källare och knappt har pengar till ost och bröd, men som i sin isolering kommer på något alldeles fantastiskt och lever stormrik i alla sina dagar, är en saga. Patent är dyrt, ibland uppemot en halv miljon kronor, och processen tar sin tid. När patentet väl är genomfört kommer andra vilja använda det. Patenttvister i domstolarna, patentadvokater, inget av det här är billigt. Ofta slutar det med att de som har mest pengar vinner, överklaga tills försvarande sida har slut på resurser. <br>
<br>
Så, vi ponerar att patentsystemet upphävs, hur kommer uppfinnare att försörja sig?<br>
<br>
Precis som idag, de får lön av sin arbetsgivare, som använder deras uppfinningar för att vidareutveckla sina produkter och förbli konkurrenskraftiga på marknaden. Det är precis så det fungerar i praktiken idag.<br>
<br>
Okej, point made. Men upphovsrätt måste du ju se fördelarna med?<br>
<br>
Ja, det gör jag. Men den behöver en rejäl reformation. Att det för till exempel som nu, 70 år + liv gäller är ganska absurt. De flesta investerare räknar inte med att tjäna pengar på det fem år efter oavsett. Visst skulle det förändra mycket, men det är ett nödvändigt steg att gå. Vi kan inte uppfinna hjulet och tvinga människor att gå. För något år sedan släpptes till exempel en jättebra remix på en Elvis låt. Vad jag undrar är hur många bra remixer som hade kunnats släppa om inte upphovsrätten funnits - hur många bra Kalle Anka filmer hade inte tillkommit ? <br>
<br>
Ok, du verkar ha en sund syn på det, du är för fildelning också då ?<br>
<br>
Ja, givetvis. Att vi delar med oss av kultur ser jag som en självklarhet. Sverige skulle kanske starta upp någon form av film&musik bibliotek ? Där skulle man ha möjlighet att ladda ned musik och filmer, och få sitt kulturutbud rakt ned i hemmets ljuva lugn. Som det ser ut idag blir folk kriminaliserade för det här. Absurt säger jag, och många med mig. Ta till exempel frågan på aftonbladet för ett gäng dagar sedan ; "Tycker du att det ska vara tillåtet att fildela för privat bruk?" 93.2% svarade "Ja". Fildelning har inget med pengar att göra, det har med utbyte att göra. <br>
<br>
Okej, börjar dra sig mot slutet nu. Sista frågan; Du tycker inte att du är lite ung för att ställa upp som riksdagskandidat ?<br>
<br>
Åh, det här var en bra fråga. Nä, det tycker jag verkligen inte. Det är väldigt många äldre som sitter i riksdagen. Jag som ungdom ser på saker på ett sätt dom inte gör - samma sätt som resten av Sveriges många ungdomar gör. Vi måste ha olika åldrar på riksdagsledamoter, hur ska vi annars kunna representera ett folk där det finns olika åldrar ?<br>
<br>

allMANkind 2006-04-08 08:27

RE: Kandidatur - Carl Mattsson

Fråga till kandidaten...

Med vilka infallsvinklar och med vilken strategi kommer PP vinna mest gehör i valrörelse?

Du anser att upphovsrättsinnehav är "bra", är det omöjligt att ha en "musikindustri" utan upphovsrättsinnehav...

Jag återkommer mé fler frågor hoppas jag

Pär Henriksson - for allMANkind…

C. M. 2006-04-08 12:50

Med vilka infallsvinklar och med vilken strategi kommer PP vinna mest gehör i valrörelse?

Infallsvinklarna som vi ska proklamera mest borde vara fildelningsfrågan och intergriteten. Dessa är något som alla kan se klara anknytningar till, känna att "det här rör mig" så att säga. Alla kan ju inte riktigt knyta an till patent på samma sätt.

Angående vilken strategi vi ska använda så är jag osäker på att jag förstår frågan korrekt. Om du menar hur vi ska få uppmärksamhet så anser jag att vi borde ha lite mer arrangemang än andra partiet, t.ex sätta oss i en park och byta bullar och kex med varandra ( en ren plojgrej, skulle dock väcka medias uppmärksamhet ). Utöver detta ser jag gärna att vi inbjuder till intervjuer med tidningar och allehanda medier. Att sprida vårt budskap på skolor är också nåt vi borde koncentrera oss på, då väldigt många medlemmar är studenter.

Du anser att upphovsrättsinnehav är "bra", är det omöjligt att ha en "musikindustri" utan upphovsrättsinnehav...

Absolut, upphovsrätt är bra. Men den behöver som sagt förändring. Vad gäller "utan upphovsrättsinnehav" så är ju inte piratpartiet för detta. Vi vill sänka tiden det gäller till fem år. Efter detta så är musikverket fritt som en fågel. Som exemplet jag nämnde innan, många fler bra remixes. Men om vi ska ta frågan som den är och säga totalt utan upphovsrättsinnehav så har det ju fungerat ofantligt länge. Musik är ingen ny uppfinning, det är upphovsrätt som är nytt. Tror ni barderna på medeltiden stämde varandra för att de sjöng samma låtar?

fredux 2006-04-09 10:55

Om exempelvis FI, junilistan eller Sverigedemokraterna kommer in i riksdagen, skulle du då kunna tänka dig att stödja deras parti och åsikter bara för att få igenom dina krav i dina frågor. Eller finns det någon gräns för din samarbetsvilja med andra partier för att nå piratpartiets mål?

C. M. 2006-04-09 12:30

Om exempelvis FI, junilistan eller Sverigedemokraterna kommer in i riksdagen, skulle du då kunna tänka dig att stödja deras parti och åsikter bara för att få igenom dina krav i dina frågor. Eller finns det någon gräns för din samarbetsvilja med andra partier för att nå piratpartiets mål?

För det första är det inte sannolikt att vi kommer behöva samarbeta med dem. Vi kommer samarbeta med regeringen i första hand. Visst, det är en möjlighet att till exempel Sverigedemokraterna bildar regering, och då är jag väl lite kluven. Å andra sidan kan jag se att man röstar med dem, men att man gör allt för att väcka en opinion emot det.

Men, om det blir så att till exempel Sverigedemokraterna bildar regering så är väl fildelningsfrågor mindre aktuellt, då borde vi ta itu med viktigare problem. Jag kommer göra det i alla fall. Visst, piratpartiet och dess frågor i all heder, men inte över förföljelse ut utrotning av raser t.ex.

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:57.