Piratpartiets mötesplattform

Piratpartiets mötesplattform (https://forum.piratpartiet.se/index.php)
-   [J-L] (https://forum.piratpartiet.se/forumdisplay.php?f=405)
-   -   Jan-Olof Flink (#33137) (https://forum.piratpartiet.se/showthread.php?t=22094)

stradh 2009-11-12 22:01

Jan-Olof Flink (#33137)

Jan-Olof Flink

Citat:

Tekniker som tillbringat åtskilliga timmar att förklara nätverk för totalt otekniska beslutsfattare. Om problemet idag är att politikerna inte förstår och bara har lobbyisterna att lyssna på, så kan jag vara lösningen. Jag både förstår tekniken och brukar kunna få icke-tekniker att förstå.
Ingen Blogg, vanlig websida: http://www.acc.umu.se/~stradh/presentation/
Edit(2009-11-24): Nu även blogg: Futuriteter

http://data.piratpartiet.se/Handlers...3137&YSize=128

Det var bättre förr, men tillsammans kan vi göra det bättre igen.

stradh 2009-11-12 22:02

RE: Jan-Olof Flink (#33137)

Och eftersom Tommten har frågat alla andra... :cool:

Nej, jag har inte varit debatterat för PP i media. Enbart debatter på stan i samban med utdelning av flyers.

Jag är däremot inte rädd för att debattera, jag spenderar alldeles för mycket tid i möten och diskuterar och presenterar saker. Jag har gått diverse kurser i presentationsteknik, även den "otrevliga" sorten där man blir filmad och man sedan går igenom filmen och ser vad man gjort rätt respektive fel.

Mvh

/J-O

Tommten 2009-11-12 22:48

Citat:

stradh (2009-Nov-12)Och eftersom Tommten har frågat alla andra... :cool:
:D
Dig vet jag redan vad du är för en människa ju, haha! Skojigt att du kandiderar!
Det där med "war dialing" du skriver om på hemsidan kommer jag ihåg att vi pratade om, den frågan är intressant.

Tänker du hålla kontakten med väljarna om du blir invald? Hur då?

nemetroid 2009-11-13 01:45

Du framhåller din kunskap inom teknik och din förmåga att förmedla den även till otekniska.

Åtminstone det förstnämnda är något som många kandidater har. Vad mer tror du att du skulle kunna tillföra i riksdagen och till PP:s riksdagsgrupp?

stradh 2009-11-13 08:59

Citat:

Tommten (2009-Nov-12)
Dig vet jag redan vad du är för en människa ju, haha! Skojigt att du kandiderar!
Det där med "war dialing" du skriver om på hemsidan kommer jag ihåg att vi pratade om, den frågan är intressant.
Tänker du hålla kontakten med väljarna om du blir invald? Hur då?
Direktkontakt med mig kommer man alltid att kunna få via irc.

Om jag (mot förmodan) får en plats på valsedeln och sedan kommer in i riksdagen så kommer jag att bita i det sura äpplet och börja blogga.
Det är ju alltid en fråga om prioritering av tid. Just nu när jag jobbar 100% med annat så prioriterar jag största delen av fritiden till mina barn. I det här fallet så skulle jag anse att kontakt med och informationsspridning till väljarna är en del av jobbet.

Det är väl trots allt så att de folkvalda är tänkta att jobba åt folket?

Sedan skulle jag anta att PP:s riksdagsgrupp kommer att anordna något gemensamt forum för informationsspridning.

Mvh

/J-O

stradh 2009-11-13 09:42

Citat:

Jakob Jarmar (2009-Nov-13)Du framhåller din kunskap inom teknik och din förmåga att förmedla den även till otekniska.
Åtminstone det förstnämnda är något som många kandidater har. Vad mer tror du att du skulle kunna tillföra i riksdagen och till PP:s riksdagsgrupp?
Nu är jag i och för sig imponerad av kvaliteterna hos de andra kandidaterna, så om jag tillför mer än någon annan får vara osagt. Det som jag och många av mina medkandidater tar med oss in i riksdagen är erfarenhet av hur samhället fungerar på riktigt, utanför den lilla bubbla där proffspolitikerna lever sina liv.

Förutom tekniska kunskaper och arbetslivserfarenhet, så har jag även en del erfarenhet av politik. Dels inom ungdomsförbund och dels kårpolitik inklusive SFS, som faktiskt har samma struktur som riksdag och eu-parlamentet, med olika grupperingar både partipolitiska och samlade kring intresseområden. Jag tycker dessutom att det är underhållande att använda kafferaster till att sitta och titta på riksdagsdebatter på svt24 på förmiddagarna. :ermm:

Jag har bra koll på nuvarande och tidigare lagstiftning gällande nerladdning och digital kopiering, av eget intresse, eftersom jag brukat OP:a i DC-hubbar och har väldigt bra kontakter i den sfären. Det gäller ju alltid att försöka ligga på rätt sida linjen, särskillt när den flyttas en gång i halvåret.

Dexe 2009-11-13 21:39

Hej Jan-Olof,

I upphovsrätten idag finns något som kallas en moralisk rättighet för upphovsrättsinnehavaren. Om Piratpartiet kommer in i riksdagen och ska reformera/ta bort upphovsrätten, hur skulle du ta dig an frågan om de moraliska rättigheterna?

stradh 2009-11-13 22:04

Citat:

Dexe (2009-Nov-13)Hej Jan-Olof,
I upphovsrätten idag finns något som kallas en moralisk rättighet för upphovsrättsinnehavaren. Om Piratpartiet kommer in i riksdagen och ska reformera/ta bort upphovsrätten, hur skulle du ta dig an frågan om de moraliska rättigheterna?
Reformera är väl fallet snarare än ta bort. Men jag är inte säker på att jag förstår din fråga. Undrar du vad jag tycker är "fair use"?

För min del ser jag att ladda ner en låt från internet och lyssna på den motsvarar att gå in på Mega och lyssna på den. Tycker jag den är skit kommer jag att radera den, varför skulle jag fylla upp min disk med musik jag inte gillar? Tycker jag om den kommer jag att kolla mer efter den artisten och om det inte är en "one hit wonder" lär jag köpa skivan.

Så bolagens åsikt om att en nerladdning är en förlorad försäljning är bara skitsnack, en nerladdning är en chans till en försäljning.

Jag är självklart emot den typ av "piratkopiering"/plagiering i kommerciellt syfte som är vanligt t.ex. i asien, utan det är laglig nerladdning, husbehovskopierandet och rätt att ta backupkopior av skivor jag äger som jag är för. Vem vill stoppa en original CD i bilstereon och ha den totalförstörd i första bästa gupp?

Självklart skall en artist (eller en upphovsrättsinnehavare) ha rätt att tjäna pengar på sina alster, men det måste finnas en rimlig tidsbegränsning t.ex 5 år. Sedan fritt för andra attspela in egna versioner av den. Som det ser ut nu har vi snart inte rätt att nynna på en sång man hört.

Om jag bestämmer mig för att inte gå till jobbet imorgon och inte senare heller så lär jag väl få lön i november... men sedan lär pengarna sluta komma... Varför skall just artister gå in i studion och jobba en månad och sedan tjäna på detta i resten av livet? Eller, artisten är väl en sak, men varför skall skivbolaget ha den inkomsten i 75 år efter att artisten dött?

Vet inte om något i detta mitt svammel ovan besvarade din fråga. annars får du klargöra den.:cool:

Mvh

/J-O

Dexe 2009-11-13 22:45

Citat:

Dexe (2009-Nov-13)
Den moraliska rättigheten i upphovsrätten är tillsammans med den ekonomiska rättigheten det som bygger upp upphovsrätten i Sverige.

Det innebär att man ska ha rätt att bli namngiven som kreatör samt att man har rätt att förhindra användning av verket som skadar upphovsmannen.

stradh 2009-11-13 22:57

Citat:

Dexe (2009-Nov-13)
Citat:

Dexe (2009-Nov-13)
Den moraliska rättigheten i upphovsrätten är tillsammans med den ekonomiska rättigheten det som bygger upp upphovsrätten i Sverige.
Det innebär att man ska ha rätt att bli namngiven som kreatör samt att man har rätt att förhindra användning av verket som skadar upphovsmannen.
Jo, jag var in och läste lite på http://sv.wikipedia.org/wiki/Upphovsr%C3%A4tt_i_Sverige, men jag förstår fortfarande inte vad jag skall ta ställning till?

Citat:

Den moraliska rätten, även kallad ideell rätt, handlar om skaparens rätt att bli angiven som upphovsman och rätt att protestera om verket förändras så att det vanärar upphovsmannens rykte.
Det är väl rent naturligt, att om Pelle har skrivit en sång så kan inte Kalle säga att han har gjort den, även om Kalle köpt den av Pelle. Jag ser inte att man kan göra något åt detta förhållande ens om man ville, och varför skulle man vilja?

Mvh

/J-O

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:34.