Piratpartiets mötesplattform

Piratpartiets mötesplattform (https://forum.piratpartiet.se/index.php)
-   Ung Pirat - allmänt (https://forum.piratpartiet.se/forumdisplay.php?f=138)
-   -   Ung Pirat och Ungdom Mot Rasism!? (https://forum.piratpartiet.se/showthread.php?t=22884)

Stefan Flod 2010-01-14 11:08

Ung Pirat och Ungdom Mot Rasism!?

Citat:

Tja Stefan.
Hoppas allt är gott och att du är laddad inför 2010 med allt vad det innebär.

Jag skriver till dig angående ett konkret samarbetsförslag. Jag vet att ni inför EU-valet avböjde en inbjudan från oss till ett samtal om främlingsfientliga partier, och det respekterar jag till fullo. Men jag har tänkt vidare lite och jag tror ändå att ni skulle kunna vara intresserade av ett samarbete kring frågan om antirasism.

En av era hjärtefrågor är den personliga integriteten och ert flaggskepp är motståndet till FRA-lagen. En sak som jag anser ofta har glömts bort i debatten om denna lag är att den underbyggs av rädslan för ”yttre hot”. Utan den ökade rädslan för terrorism och främlingar hade troligen FRA-lagen inte utformats på samma sätt.

Den personliga integriteten har på olika håll inskränkts kraftigt i Europa. Exempelvis har både Italien och Ungern infört skärskild lagstiftning för att övervaka och kartlägga specifika folkgrupper, så som romer, vilket jag anser är ett fruktansvärt ingrepp i den personliga integriteten. Lagstiftningen har kunnat genomföras mycket tack vare att främlingsfientliga krafter har kommit till makten och därefter pekat ut samhällets hot. Allt detta bäddar för ytterligare kontroll och inskränkning av den personliga integriteten för resterande befolkning.

Vår slutsats av denna utveckling är att ju mer misstro mellan folkgrupper och främlingsfientlighet desto större grogrund har politiska ingrepp som hotar den personliga integriteten.

Eftersom frågan om personlig integritet, frihet på Internet m.m. har fallit ur den politiska debatten tror jag att denna koppling är ett bra sätt för er att åter få fäste i medier m.m. Ni kommer således att kunna medverka i debatter om integration/främlingsfientlighet och rasism på ett helt annat sätt än vad ni kan idag.

Tillsammans skulle vi kunna bilda en ”oväntad” allians och därför få större slagkraft genom media bruset. Ungdom Mot Rasism kommer också att ge er legitimitet i att kunna uttala er i frågan.

Jag hoppas att förslaget intresserar och vill gärna träffas för att prata mer om möjliga liknande samarbetsformer. Ungdom Mot Rasism håller just nu på att förbereda inför vår egna kampanj inför valet och jag tillsammans med min kampanjledare tror att ett samarbete med er kan gynna oss och vice versa.

Ha det så bra, så hörs vi!

Med vänlig hälsning
- - - - - - - - - - - - - - - -
Ola Karlman

Ordförande / President
Riksorganisationen Ungdom Mot Rasism / Youth Against Racism

Alla Olika - Alla Lika
oavsett hudfärg, tro, kön och sexuell läggning

- Please be environmentally friendly: do not print this e-mail unless it is entirely necessary!
Vad tror ni, kan det vara intressant för Ung Pirat?

Djingis 2010-01-14 11:35

RE: Ung Pirat och Ungdom Mot Rasism!?

Ja, jag skulle sätta klackarna i taket om vi tog ett sådant ställningstagande mot rasism. Vad talar emot att vi skulle vilja ingå i sammarbetet? Att de i förbundet med främlingsfientliga åsikter skulle känna sig inmålade i ett hörn? Det hoppas jag att det skulle göra.

Det skulle vara ett fint steg bort anklagelserna från de som försöker påstå att SDU-folk väljer mellan UP och SDU.

SimonRosenqvist 2010-01-14 12:26

Japp, det här låter intressant. Vi kan ganska lugnt tala om mångfald, antirasism etc. Gränsen går, som jag ser det, vid den konkreta invandringspolitiken.

agnesson 2010-01-14 12:46

Tittar vi till partiet principprogram så går det att läsa följande:

http://Vi vill värna den enskilde me...t medborgarna.. Jag kan inte se varför vi inte skulle vilja ingå ett samarbete med Ungdom Mot Rasism.

2010-01-15 00:21

Tycker detta låter som en TOPPEN idé! Ser inga hinder heller. Go for it!

JPAnderson 2010-01-15 00:23

(oops, va ej inloggad där :P deleta gärna)

Tycker detta låter som en TOPPEN idé! Ser inga hinder heller. Go for it!

Djingis 2010-01-15 03:17

Citat:

SimonRosenqvist (2010-Jan-14)Japp, det här låter intressant. Vi kan ganska lugnt tala om mångfald, antirasism etc. Gränsen går, som jag ser det, vid den konkreta invandringspolitiken.
Vi kan ta ställning mot initiativ i invandringspolitiken utan att det blir någon större skandal, tror du inte det?

Davisx3m 2010-01-15 04:06

Tycker det låter otroligt intressant!

1ll3xc 2010-01-16 20:36

Mycket intressant Stefan!

Jag tycker definitivt vi ska hoppa på det där. Jag är benägen att gå steget längre och göra en poäng av att vi av SD verkar utsetts som trolig huvudmotståndare. Dels är det värt att göra ett ställningstagande mot deras inskränkthet, dels tror jag det går att spinna vidare på med tanke på valet 2010. Läs gärna mer här:

http://forum.piratpartiet.se/Topic190436-462-1.aspx

SimonRosenqvist 2010-01-17 01:05

Citat:

Djingis (2010-Jan-15)
Citat:

SimonRosenqvist (2010-Jan-14)Japp, det här låter intressant. Vi kan ganska lugnt tala om mångfald, antirasism etc. Gränsen går, som jag ser det, vid den konkreta invandringspolitiken.
Vi kan ta ställning mot initiativ i invandringspolitiken utan att det blir någon större skandal, tror du inte det?
Kanske. Det är en balansgång där vi måste vara försiktiga. Öppet invandringsfientliga förslag rimmar illa med vår samhällssyn, men i de mer nyanserade diskussionerna måste vi hålla tungan rätt i mun.

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:56.