Piratpartiets mötesplattform

Piratpartiets mötesplattform (https://forum.piratpartiet.se/index.php)
-   Gamla trådar för Bohusläns valkrets (Västra Götaland västra) (https://forum.piratpartiet.se/forumdisplay.php?f=132)
-   -   Kopia på min insändare till GP (https://forum.piratpartiet.se/showthread.php?t=2685)

Marcus Dahlman 2006-06-02 10:33

Kopia på min insändare till GP

Jag blev stört-förbannad när jag läste GP i morse och skrev ihop en insändare. Här är en kopia på den om någon är intresserad eller vill låna ideer. Förmodligen kommer den inte att publiceras....

Jag brukar avhålla mig från att debattera i media, men nu kan jag inte hålla tyst längre! Uppenbarligen har det gått snett någonstans hos myndigheterna när man ser dessa två rubriker:

"En färsk dom slår fast att en allmän internetdator kan vara en spelautomat." Man kan alltså inte ha datorer på ett internetkafe utan tillstånd eftersom de kan användas som spelautomater. Men, hallå! Skall vi samtidigt kräva att Telia har tillstånd för telefonkiosker, för man kan faktiskt ringa till Ladbroke's och satsa pengar? Hur korkad får man bli? Skall vi också förbjuda internet i hemmen, för att man kan finna regeringsfientlig information på internet? Nej, förresten, det är ju redan gjort. I Kina!

"Razzia mot fildelare"

Jag har väl egentligen inte nå't emot att Polisen beslagtar datorerna på The Pirate Bay (världens största internet-site för fildelning), men problemet är att man tog internetleverantörens samtliga servrar, vilket drabbar hundratals småföretagare samt Piratbyrån, ett åsiktsforum ej att förväxla med The Pirate Bay. Detta trots att servrarna var tydligt uppmärkta!

På frågan om när de oskyldiga kan få tillbaka sina servrar är svaret från Polisen: "Faxa in en beskrivning på servern så får vi se om några veckor." Men hallå? Hur korkad får man bli? Det är ju ett serverhotell, alla servrar är identiska förutom märkningen. Om några veckor kan många av de drabbade företagarna vara försatta i konkurs. På frågan om man får kompensation för förlorade pengar är svaret från Polisen tydligt "Nej.".

Till råga på allt elände verkar det som om tillslaget beordrats av den amerikanska regeringen via Bodström, som tryckt på åklagaren om att göra tillslaget. Det är ju för det första olagligt med ministerstyre, för det andra är det hemskt att man slår till mot oskyldiga företag och oliktänkande som Piratbyrån. Nu väntar vi bara på att åsiktspolisen, påhejad av Bodström, skall beslagta servrar med andra obekväma åsiktsförmedlare. Undrar var Moderaterna har sina servrar? (En del finns i Kungsbacka, men säg inte det till Polisen.)

Det är bara att konstatera att Piratpartiet kommer att få en ny medlem i mig. Fortsätter det så här så är det dags att starta en gerilla-rörelse. Det är ju så att man skäms över att ha släktingar inom polisen...

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:07.