Piratpartiets mötesplattform

Piratpartiets mötesplattform (https://forum.piratpartiet.se/index.php)
-   Valsedlar 2006 (STÄNGD) (https://forum.piratpartiet.se/forumdisplay.php?f=68)
-   -   Trakassering vid vallokaler (https://forum.piratpartiet.se/showthread.php?t=6271)

Lukas Klingsbo 2006-09-17 15:59

Trakassering vid vallokaler

Tjena.

Jag fick ett mail tidigare och avsändaren bad mig att lägga upp det på forumet eftersom det krånglade för henne.

Så här skrev hon:

"Jag delade ut valsedlar vid Norrbackaskolan i Märsta när en man vid namn Jan-Erik Nilsson, nr 43 på Kommunfullmäktiges lista i årets val, kom fram till mig och började svära åt mig att Piratpartiet är ett skitparti som tycker att man ska stjäla andras musik och att han hade förlorat jobbet på grund av oss och att skivförsäljningen hade halverats också på grund av oss. Jag försökte hänvisa till aktuell forskning kring ämnet samt till vår hemsida. Detta lyssnade han dock inte på.

När han var klar med sin utskällning gick jag till en intilliggande vallokal och la ut lappar även där. När jag var klar med detta gick jag tillbaka till Jan-Erik och berättade för honom vad lagen säger och att han kunde prata för sin sak igår och imorgon men inte idag och inte i en vallokal. Han blev tyst när jag påtalade detta och hade inte mer att säga.

Jag har anmält händelsen till både Valnämnden här i Sigtuna och till Valmyndigheten. Jag funderar även på att polisanmäla händelsen."

Hon har även kontaktat någon tidning tror jag hon sa.

Lukas Klingsbo 2006-09-17 16:01

RE: Trakassering vid vallokaler

Oj det här kanske var fel tråd att lägga det här i...

ATIX 2006-09-17 16:03

Citat:

Lukas Klingsbo (2006-Sep-17)Tjena.

Jag fick ett mail tidigare och avsändaren bad mig att lägga upp det på forumet eftersom det krånglade för henne.

Så här skrev hon:

"Jag delade ut valsedlar vid Norrbackaskolan i Märsta när en man vid namn Jan-Erik Nilsson, nr 43 på Kommunfullmäktiges lista i årets val, kom fram till mig och började svära åt mig att Piratpartiet är ett skitparti som tycker att man ska stjäla andras musik och att han hade förlorat jobbet på grund av oss och att skivförsäljningen hade halverats också på grund av oss. Jag försökte hänvisa till aktuell forskning kring ämnet samt till vår hemsida. Detta lyssnade han dock inte på.

När han var klar med sin utskällning gick jag till en intilliggande vallokal och la ut lappar även där. När jag var klar med detta gick jag tillbaka till Jan-Erik och berättade för honom vad lagen säger och att han kunde prata för sin sak igår och imorgon men inte idag och inte i en vallokal. Han blev tyst när jag påtalade detta och hade inte mer att säga.

Jag har anmält händelsen till både Valnämnden här i Sigtuna och till Valmyndigheten. Jag funderar även på att polisanmäla händelsen."

Hon har även kontaktat någon tidning tror jag hon sa.

Bra att hon har anmält händelsen om det nu är ett "lagbrott"

Sossarna måste bort. Dom beter sig som svin, precis som alla andra partier iofs men ändå ;) Läste expressen igår om en reporter som nässlat sig in i "högkvarteret"

Mika Sjöman 2006-09-17 16:05

Ja jag hade en sur miljöpartist som skällde ut mig för att en röst på oss var meningslös och en röst på borgarna.

Tråkigt då jag egentligen är rätt sympatiskt inställd till miljöpartister. Sedan var våra valsedlar vid 14 tiden vid långmosseskolan täkta med sossevalsedlar, som jag anmälde till lokala valnämnden och tog bild på.

Annars har det varit riktigt fantastisk dag här i GBG, nästa inga problems alls :)

Snild Dolkow 2006-09-17 16:10

Det är för jävligt att folk håller på sådär.

En av våra distributörer här i Malmö hade tydligen blivit visade till ett bord för "udda partier" en bit bort i någon vallokal. Riksdagspartierna plus ett par till (utnämnda som icke-udda av valförrättaren) fick ligga på det vanliga bordet.

Våra distributörer accepterade dock inte detta, och lade alltså våra valsedlar (samt svp's, fi's och mp's som vi valsamarbetar med här i Malmö) på det "vanliga bordet".

Lukas Klingsbo 2006-09-17 16:11

Rätt konstigt att det verkligen finns folk som är så rädda för att vi ska komma in i riksdagen så att dom säger att en röst på oss är en bortkastad röst.

Johan Viberg 2006-09-17 16:13

Usch! Sura sossar och andra gör mig OTROLIGT irriterad.

Särskillt sådana som inte vet vad dom talar om.

Bra att hon anmälde händelsen, det är så det ska gå till. :)

Mårten Fjällström 2006-09-17 16:21

Tänk vad mycket man lär sig, för jag hade då ingen aning om att sånt här hände för ett år sedan.

I Uppsala verkar det mesta flyta på (eller så löser folk saker utan att blanda in mig). En väljare rapporterade att våra valsedlar saknades i en lokal, vilket kan vara ett fall av slängda valsedlar. De blev i varje fall snabbt påfyllda efter att vi uppmärksammats på det.

Tor Skude 2006-09-17 16:24

Det är tråkigt att se att vi ska trakasseras på detta sätt. Samtidigt tycker jag att det är helt underbart att vi har en organisation där folk säger ifrån mot oförrätter, och att vi vågar stå på oss mot stora stygga valmaskineriet. Starkt gjort, alla ni som ser till att allt går till som det ska!

Axx0 2006-09-17 16:43

"...och att han hade förlorat jobbet på grund av oss..."

Var nog mer att han förlorade jobbet pga sin otroliga sociala kompetens...

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:34.