Piratpartiets mötesplattform

Piratpartiets mötesplattform (https://forum.piratpartiet.se/index.php)
-   Val till förtroendeuppdrag (https://forum.piratpartiet.se/forumdisplay.php?f=790)
-   -   Kandidat, Mötespresidium: Nils Agnesson (https://forum.piratpartiet.se/showthread.php?t=36379)

Mötespresidiet 2012-03-11 16:18

Kandidat, Mötespresidium: Nils Agnesson

Nils Agnesson

Kandiderar till Vice mötesordförande kommande period.

https://forum.piratpartiet.se/misc.p...ild&bildid=161

Ålder: 26
Bostadsort: Uppsala
Andra förtroendeuppdrag: Förbundssekreterare i Ung Pirat

Jag har suttit i mötesprediet ett antal gånger nu och hoppas på fortsatt förtroende.

Anna Troberg 2012-03-22 10:15

Sv: Kandidat, Mötespresidium: Nils Agnesson

Piratpartiet är inne i ett viktigt breddningsskede. Det gör det än viktigare än någonsin att partiet aktivt vänder sig utåt och talar med människor som kanske inte ens vet att Piratpartiet är ett perfekt parti för dem. Det ställer en hel del krav på oss som parti. Vi måste se till att alla nyfikna som närmar sig oss alltid möts av ett trevligt, välkomnande och inkluderande parti. Det gäller allt vi gör, från hemsidan till lokala fikor, demonstrationer, seminarier, etc.

Som förtroendevald (eller funktionär) har man ett speciellt ansvar att tänka på hur man själv och andra bör agera i olika sammanhang för att skapa det där trevliga, välkomnande och inkluderande partiet som vi vill vara.

Jag har knåpat ihop några frågor. Det finns inget rätt och fel svar på dem. Jag vill bara veta hur ni tänker kring olika situationer då ett gott omdöme är det allra bästa verktyget.

Alla frågorna är baserade på verkliga händelser som våra förtroendevalda eller funktionärer (från KL till PL) tvingats hantera. Det är också saker som, när omdömet sviktat, varit en direkt anledning till att människor fått en dålig bild av partiet och därför valt att inte engagera sig.

1. Du befinner dig på ett piratevenemang. Du känner dig attraherad till en annan pirat och/eller råkar ut för en pirat som är attraherad av dig. Vad gör du?

2. Du befinner dig på ett piratevenemang. Du ser att någon annan är verbalt eller fysiskt närgående på någon annan på ett sätt som inte känns helt okej. Vad gör du?

3. Du sitter i en piratchatt och ser att någon behandlar sina medpirater nedlåtande och otrevligt. Vad gör du?

4. Du sitter i en piratchatt och ser att någon verbalt attackerar tex: män, kvinnor, invandrare, homosexuella, feminister, tjocka, smala, kristna, muslimer, unga, gamla eller vad det nu kan vara. Vad gör du?

5. Du är på ett evenemang där det bjuds på alkohol. Vad gör du?

Du behöver inte alls svara långt, bara ge en liten bild av hur du tänker.
Tack för mig!

agnesson 2012-03-22 15:15

Citat:

Ursprungligen postat av Anna Troberg (Inlägg 272588)
1. Du befinner dig på ett piratevenemang. Du känner dig attraherad till en annan pirat och/eller råkar ut för en pirat som är attraherad av dig. Vad gör du?

På ett snyggt sätt berättar att jag har en sambo.

Citat:

2. Du befinner dig på ett piratevenemang. Du ser att någon annan är verbalt eller fysiskt närgående på någon annan på ett sätt som inte känns helt okej. Vad gör du?

Om det sker verbalt så försöker jag att ta över diskussionen så att den utsatta kan gå därifrån på ett snyggt sätt.

Citat:

3. Du sitter i en piratchatt och ser att någon behandlar sina medpirater nedlåtande och otrevligt. Vad gör du?

Frågar varför personen är nedlåtande.

Citat:

4. Du sitter i en piratchatt och ser att någon verbalt attackerar tex: män, kvinnor, invandrare, homosexuella, feminister, tjocka, smala, kristna, muslimer, unga, gamla eller vad det nu kan vara. Vad gör du?

Berättar att detta inte är ok inom partiet.

Citat:

5. Du är på ett evenemang där det bjuds på alkohol. Vad gör du?!

Går på magkänslan om det är okej att överhuvudtaget dricka alkohol.

Tommten 2012-04-07 16:25

Har du några idéer på förbätringar till nästa medlemsmöte?

agnesson 2012-04-07 19:34

Citat:

Ursprungligen postat av Tommten (Inlägg 274316)
Har du några idéer på förbätringar till nästa medlemsmöte?

Jag vill sätta mer fokus på de förslag som mötet verkligen vill ta upp till behandling. Vi har möte så pass ofta att det inte är något problem att vi endast behandlar kanske 10 sakpoltiska frågor per möte.

Jag ser gärna någon form av begränsning av diskussionsinlägg. AFK så har du dels en talarlista, talartid och oftast (vid större möte) till och med flera talarlistor. Detta skapar större utrymme för personer som inte deltar (mätt i antal inlägg) lika mycket. En modell skulle vara max ett inlägg per person per 24 timmar per sakfråga. Inläggen skulle bli av högre kvalité, tror jag.

Båda dessa förslag kräver dock en förändrad mötesordning.

Tommten 2012-04-07 21:12

Usch då, det låter inte bra. Tack för svaret!

troed 2012-04-08 11:04

Citat:

Ursprungligen postat av agnesson (Inlägg 274374)
JJag ser gärna någon form av begränsning av diskussionsinlägg. AFK så har du dels en talarlista, talartid och oftast (vid större möte) till och med flera talarlistor.

Jag får känslan av att du förutsätter att AFK-modellen är bättre än en (kanske ännu inte perfekt) nätmodell. Vad baserar du det på?

agnesson 2012-04-10 16:24

Citat:

Ursprungligen postat av troed (Inlägg 274397)
Jag får känslan av att du förutsätter att AFK-modellen är bättre än en (kanske ännu inte perfekt) nätmodell. Vad baserar du det på?

Sverige har en lång tradition utav att hålla föreningsmöten afk. Jag tror inte att vi i PP kan och ska uppfinna hjulet på nytt, bara för att vi håller våra möten över nätet, utan bör efterlikna hur afkmöten faktiskt fungerar.

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:08.