Piratpartiets mötesplattform

Piratpartiets mötesplattform (https://forum.piratpartiet.se/index.php)
-   Propositioner och Motioner (https://forum.piratpartiet.se/forumdisplay.php?f=795)
-   -   Motion B05: Kritiskt tänkande i grund- och gymnasieskola (https://forum.piratpartiet.se/showthread.php?t=36483)

Mötespresidiet 2012-03-24 22:09

Motion B05: Kritiskt tänkande i grund- och gymnasieskola

Kritiskt tänkande, förmågan att utvärdera och förstå information, blir ständigt allt viktigare i den digitala informationseran. Information blir allt mindre auktoritär när alla kan kolla upp i stort sett vad som helst på internet. Nästan alla högstadieelever och uppåt bär idag ständigt med sig en smartphone med möjligheten att ta reda på precis all världens kunskap på ett par sekunder. Inom den nära framtiden kommer det att bli en självklarhet att alla åldrar, från småbarn till pensionärer, både har och nyttjar denna möjlighet.

Detta är bra, och det är någonting Piratpartiet aktivt förespråkar. Informationseran gör att vem som helst på sekunder kan skriva vad som helst och få det att spridas över hela världen, och det har hjälpt i allt från att sprida banala rykten till att utveckla allmänkunskap och fälla antidemokratiska regimer. Samtidigt finns nackdelarna med detta - för varje sida med välskriven korrekt information finns massor med sidor med utdaterad, lögnaktig, ensidig eller slarvigt skriven information. Det är viktigt för varje människa i informationseran att kunna utvärdera information för att inse om den är att lita på eller inte. Detta gäller i alla livets sfärer: i skrivandet av skoluppsatser; i kontorsarbeten; när du ska självdiagnosera möjligt farliga sjukdomssymptom. Att kunna kritiskt tänkande är idag en viktig egenskap för att överleva informationseran, och det kommer att bli ännu viktigare framöver.

De kunskaper som förväntas av en individ har förändrats, och kritiskt tänkande har blivit allt viktigare. I takt med detta bör således även skolväsendet ändras, eftersom poängen med skolväsendet är att förbereda barn och ungdomar inför vad som förväntas dem senare i livet. Lika mycket som vi idag belyser vikten av att kunna läsa och räkna, bör vi också belysa vikten av kritiskt tänkande. I Sveriges framtida skola ska vikten av kritiskt tänkande inte bara vara en mindre punkt i ett par kurser, som idag, utan det ska vara en ständig röd tråd genom alla kurser i alla skolår, samt vara en egen obligatorisk kurs genom högstadiet och gymnasiet.

Den exakta läroplanen för en kurs i kritiskt tänkande ska inte bestämmas med denna motion, utan hoppas bli ett resultat av framtida diskussioner inom och utanför partiet. I en kort sammanfattning skulle elever i en kurs arbeta med att utvärdera material från olika källor, och gå igenom de viktigaste varningsflaggorna för felaktig, utdaterad och ensidig information. Eleverna kan få exempel på webbsidor eller texter och utvärdera hur trovärdiga de är, och varför. Vidare bör elever undervisas i logik och logiska felslut i argumentation, vilket hjälper dem både i verkliga livet och i den akademiska sfären. Kursen kan även ta upp hur källcitering och liknande system fungerar, eftersom dessa förekommer igen i andra kurser och på högskolenivå. Allt detta underlättar både för elevernas personliga liv, deras skolliv, deras framtida arbetsliv, och eventuella vidare studier. Detta inte bara allmänbildar eleverna, utan förstärker Sveriges arbetskraft och akademiska trovärdighet. Det är både ett kortsiktigt och ett långsiktigt projekt som kan placera Sverige i fronten av informationseran.

Dessa idéer är inte nya. Bland andra PP:s partiledare Anna Troberg och UP:s ordförande Gustav Nipe har tidigare tagit upp hur kritiskt tänkande blir allt viktigare, och andra partier och organisationer har också diskuterat och förespråkat frågan.

Henrik Brändén 2012-04-03 21:09

Jag har kommenterat på yrkande B05-Y01:
att Piratpartiet ska ta politisk ställning för införandet av en obligatorisk kurs i kritiskt tänkande i grundskolans år 7-9.
Det här är att ge upp! Kritiskt tänkande måste bli en del av undervisningen i alla ämnen!:)

Anton Nordenfur 2012-04-03 23:16

Sv: Motion B05: Kritiskt tänkande i grund- och gymnasieskola

Citat:

Ursprungligen postat av Henrik Brändén (Inlägg 273553)
att Piratpartiet ska ta politisk ställning för införandet av en obligatorisk kurs i kritiskt tänkande i grundskolans år 7-9.
Det här är att ge upp! Kritiskt tänkande måste bli en del av undervisningen i alla ämnen!:)

Det är därför yrkanden Y03 och Y04 existerar. Jag yrkar i motionen att kritiskt tänkande både bör vara en väsentlig röd tråd genom alla kurser, samt ha sin egen kurs.

Magnus_T 2012-04-04 01:10

Den svenska skolan har blivit en katastrof pga politiker har trott sig veta vad som är bäst.
Läroplanen anser jag skall lämnas över till de lärda som verkar rätt eniga om vad som behövs.
Det kritiska tänkandet ingår för övrigt i den moderna pedagogiken.

IsakGerson 2012-04-04 09:37

Citat:

Ursprungligen postat av Magnus_T (Inlägg 273643)
Den svenska skolan har blivit en katastrof pga politiker har trott sig veta vad som är bäst.
Läroplanen anser jag skall lämnas över till de lärda som verkar rätt eniga om vad som behövs.
Det kritiska tänkandet ingår för övrigt i den moderna pedagogiken.

Sedan vilken läroplan? Jag måste ha missat det helt under min skolgång.

lordmetroid 2012-04-04 12:32

Varför kan man inte editera sina inlägg(i alla fall i någon minut efter att man postat).

Den skolmodellen vi har är föråldrad, hela systemet bör förkastas och byggas upp på en modell som inte går ut på att stöpa lydiga, okritiska och icke kreativa fotsoldater till industrin(som vi inte längre har kvar) och armén(som vi inte längre har kvar.

Därför yrkar jag avslag på denna motion och önskar se en motion som säger att det nuvarande skolsystemet ska avvecklas och det ska införas en icke auktoritärt skolsystem som tar hänsyn till individen och inte människan.

IsakGerson 2012-04-04 12:45

Man kan inte editera för att det är ett medlemsmöte, och man måste kunna se allt som händer i efterhand. Hur står den här motionen emot en komplett revidering?

lordmetroid 2012-04-04 13:46

Jag har lagt det här yrkandet:
att det nuvarande skolsystemet ska avvecklas och revideras för ett skolsystem som passar det moderna samhällets behov.
Du har rätt motionen säger inget om att man inte kan göra en revidering av systemet. Så jag lägger till ett yrkande.

Anton Nordenfur 2012-04-04 14:10

Citat:

Ursprungligen postat av lordmetroid (Inlägg 273755)
att det nuvarande skolsystemet ska avvecklas och revideras för ett skolsystem som passar det moderna samhällets behov.
Du har rätt motionen säger inget om att man inte kan göra en revidering av systemet. Så jag lägger till ett yrkande.

Detta yrkande har ingenting att göra med originalmotionen, och jag hoppas därför att presidiet väljer att inte ta med det i röstningen. Det betyder inte att jag är emot yrkandet i sig, men det ska inte smygas in i en orelaterad motion, utan förtjänar sin egen motion under ett kommande möte.

Denna motion i sig säger ingenting om att avveckla och revidera skolsystemet, och är fullt kompatibel med ditt yrkande i framtiden. Det den säger om både denna och ditt yrkande går igenom är att kritiskt tänkande kommer att vara en del av det kommande skolsystemet, istället för det nuvarande.

IsakGerson 2012-04-04 14:14

Citat:

Ursprungligen postat av lordmetroid (Inlägg 273755)

Är inte det yrkandet lite utanför motionens spelrum?

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:45.