Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2016
Mötesklocka   

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
dansve Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2009
Standard Diskussion om arbetsbeskrivningar - 2011-01-13, 16:59

I måndags postade Anna Troberg ett nyhetsbrev som bland annat innehöll arbetsbeskrivningar för partiets operativa organisation. Dokumentet omfattar så väl partiledningens roller som valkrets- och kommunledare.

Jag skapar denna tråd för att försöka samla diskussionen runt dessa arbetsbeskrivningar till en plats.

Citat:
Ursprungligen postat av Anna Troberg Visa inlägg
Under veckan som gått och under helgens möte har jag tillsammans med den nya ledningen tagit fram kortfattade arbetsbeskrivningar för de olika funktionerna i partiledningen. Dem hittar man här.

(#2) Gammal
of_darkness Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #254030
Standard Sv: Diskussion om arbetsbeskrivningar - 2011-01-13, 17:11

En sak som jag ställer mig extremt tveksam till är detta om att hålla på att skriva debattartiklar.

Om media gruppen känner för att pyssla med sånt eller nån annan aktivist/medlem etc känner för det visst.

Men att börja hålla på o spamma lokalmedia med massa insändare till höger och vänster bara för att anser jag är totalt vansinne.

Sen de här med lokala möten är jag fullständigt övertygad bara kommer o funka där det redan idag finns intresserade och kända aktiviteter/medlemmar.

Så nej jag tror att de här målen kommer faila nå fruktansvärt.

Kontakt (e-post föredras):robert.nyberg@piratpartiet.se
Tel och sms:0763082850

(#3) Gammal
dansve Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2009

Länk: #254036
Standard Sv: Diskussion om arbetsbeskrivningar - 2011-01-13, 17:31

Citat:
Ursprungligen postat av of_darkness Visa inlägg
En sak som jag ställer mig extremt tveksam till är detta om att hålla på att skriva debattartiklar.

Om media gruppen känner för att pyssla med sånt eller nån annan aktivist/medlem etc känner för det visst.

Men att börja hålla på o spamma lokalmedia med massa insändare till höger och vänster bara för att anser jag är totalt vansinne.

Sen de här med lokala möten är jag fullständigt övertygad bara kommer o funka där det redan idag finns intresserade och kända aktiviteter/medlemmar.

Vi som tänker positivt sätter upp ett mål och försöker uppnå dem istället för att lägga ner verksamheten.

Syftet är självklart inte att "spamma" lokalmedia utan att nå dit hän att vi blir duktiga på att föra ut vårt budskap samt att göra det i praktiken. När det gäller möten så är det självklart att det inte poppar upp tusentals aktiva ur marken. Vi måste jobba långsiktigt och målmedvetet för att komma framåt.

(#4) Gammal
deerf Inte uppkopplad

deerfs avatar

Länk: #254038
Standard Sv: Diskussion om arbetsbeskrivningar - 2011-01-13, 17:32

Citat:

Jag tycker dock det är bra om aktivister och representanter skulle börja skriva insändare och debattartiklar mer förekommande. Det är något vi är dåliga på i jämförelse med de etablerade partierna. Att vi dominerar på internet räcker inte, (då alla över 45år enbart läser lokalblaskor). Vi tappar enormt här och det är rätt tydligt att prasselmedia är en väldigt svag punkt för vårt parti. Finns mycket opinion att tjäna på att lyckas synas för äldre människor också.

Utslaget är rätt tydligt vad rätt exponering i prasselmedia kan göra. Vi åkte på stolpe ut i kommunvalet i Älvsbyn. Sett till partiet i stort, så måste vi gjort något rätt med tanke på valresultatet på 2.0%. Jag vill nog säga att våra riktade mediakampanjer mot lokalmedia har gjort enormt resultat här.

http://www.val.se/val/val2010/slutre.../60/index.html

Jonas Sandberg

Ordförande Ung Pirat Piteå
Kommunledare Piratpartiet Älvsbyn
Valkretsledare Norrbotten

(#5) Gammal
jigrohn Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2010

Länk: #254040
Standard Sv: Diskussion om arbetsbeskrivningar - 2011-01-13, 17:32

Ricks roll har diskuterats lite annorstädes men jag är fundersam kring titeln "evangelism" som för mig innebär flera personer. Eller har jag fel i mitt grundantagande att det bara är en person som ska representera en post åt gången? Ordet "ledare" är ju lika korrekt oavsett om det är en eller flera.

Vilket genast för mig in på "Kommunikationsledare". Ska personen som innehar denna post leda kommunikationsgruppen (vilket det inte står ett ord om i arbetsbeskrivningen) eller är alla i kommunikationsgruppen kommunikationsledare? Samma synpunkt gäller även i avsnittet om kampanjledaren.

"Arbetsbeskrivningarna kommer att följas upp regelbundet och vid behov revideras fortlöpande. Detta sker genom regelbundna uppföljningsmöten mellan partiledaren och respektive funktion."
Nu förstår jag inte vad som menas? Vilken funktion ska partiledaren ha möten med, och hur? Menas möjligen funktionärer?

"Vice partiledarens roll är att vara stöd och avlastning för partiledaren i det dagliga arbetet, samt att delta aktivt i ledningsgruppens arbete och hålla nära kontakt med alla ledningsgruppens olika funktioner."

Jag trodde i min enfald att man hade möten med människor snarare än funktioner. Det kan vara ett stavfel eller jag som tänker fel. Jag hyser gott hopp om att få en förklaring. =)

Jag är tveksam till användningen av ”snigelpost” i officiella dokument, tänker mig att besvara post borde räcka möjligen med tillägg om att det gäller både elektronisk samt i pappersform.

(#6) Gammal
Kristofer Pettersson Inte uppkopplad

Kristofer Petterssons avatar

Länk: #254046
Standard Sv: Diskussion om arbetsbeskrivningar - 2011-01-13, 18:11

Citat:
Ursprungligen postat av jigrohn Visa inlägg
Jag trodde i min enfald att man hade möten med människor snarare än funktioner. Det kan vara ett stavfel eller jag som tänker fel. Jag hyser gott hopp om att få en förklaring. =)
Jag tycker det är bra att tala om funktioner. Människor kommer och går, men funktioner består. I alla fall mellan partiledare och medlemsmöten. Tänk om matrikelchefen var en människa och inte en funktion? Det skulle betyda att när Rick avgick så försvann hela partiets medlemsregister.

När du dricker kaffe i fikarummet har du möte med människor och du har säkert trevligt också.

När du driver ett parti, styr ett fartyg, landar en månlandare eller invaderar Ryssland så har du möte med funktioner som har tydliga ansvarsbeskrivningar.

En tydlig skillnad är att "trevligt" är inte en betydande parameter. Mätbart är mycket viktigare.

Därmed inte sagt att människorna bakom funktionerna också bör mötas ofta och länge samt ha väldigt trevligt också. Sådant är oljan som får maskinen att gå runt.

Nu vill jag inte få dig att tro att jag är en inhuman byråkrat. Tillåt mig därför en liten utvikning:

Anledningen att vi anklagar storföretag och politiker för att bli opersonliga är just för att organisationer i större storlek måste bedriva en strukturerad operativ verksamhet för att överhuvudtaget så någon synergieffekt utav att vara många. Det är då lätt att glömma bort att det är människor bakom funktionerna. Det misstaget ska naturligtvis inte PP göra.

PP har också pratat sig varm om svärmens betydelse och kanske uttryckt en viss små-anarkistisk längtan till ett samhälle utan några hierarkier. Naturligtvis ska vi svärma också, men vi måste inse att en svärm är effektiv att hantera problem med mycket hög komplexitetsgrad och vars arbete dessutom är lämpliga att parallellisera.

Många väldigt vanliga arbeten är dock strukturerade efter löpandebandsprincipen och ingen svärm i världen kan få bandet att gå fortare än vad det långsammaste momentet kräver. Det är heller inte alltid möjligt att ändra ordningen på hur saker ska monteras. Vissa moment måste följas åt, i turordning.

En organisation har alltså behov av att både optimerar det löpande bandet och att sprida ut arbetsuppgifter i svärmen.

Arbetsredskapen för att åstadkomma en lämplig struktur och balans mellan de olika arbetsformerna i ett komplext företag/parti är de operativa funktionerna. Hur bra de blir beror på hur mycket resurser man har på att bygga dem.

I små företag har man inga resurser så funktionerna blir oftast väldigt abstrakta.

(#7) Gammal

Länk: #254044
Standard Sv: Diskussion om arbetsbeskrivningar - 2011-01-13, 17:44

Citat:
Ursprungligen postat av Daniel Svensson Visa inlägg
I måndags postade Anna Troberg ett nyhetsbrev som bland annat innehöll arbetsbeskrivningar för partiets operativa organisation. Dokumentet omfattar så väl partiledningens roller som valkrets- och kommunledare.

Jag skapar denna tråd för att försöka samla diskussionen runt dessa arbetsbeskrivningar till en plats.
Jag ser gärna en formalisering av rollernas relationsbeskrivningar:
En vanlig modell är att använda följande relationer:
* Tillräknelig = Kan ställas som ansvarig (dvs rollen har underroller som rapporterar uppåt)
* Ansvarig = Är direkt ansvarig
* Informerad = Rollen måste bli informerad av
* Konsulterad = Rollen måste bli konsulterad av (yttrandet måste dokumenteras men behöver inte följas)

Vad betyder till exempel "stödjer" eller "Se till att X fungerar"?

Partisekreterarens roll är beskriven som:
* Se till att fakturor tas omhand
* Ekonomisk rapportering
* Stödja Mailgruppen
* Stödja Supportgruppen
* Besvara snigelpost och mail
* Andra administrativa sysslor

Kan vi ändra det till:
*Ansvarar för att fakturor betalas i tid
* Ansvarar för Piratpartiets ekonomiska rapportering
* Ska konsulteras av mailgruppen
* Ska konsulteras av supportgruppen
* Ansvarar för att Piratpartiets officiella epost behandlas i tid
* Ansvarar för mindre administrativa sysslor som hör till sekreterar rollen.

Om sekreteriatet sedan expanderar är ovan beskrivning kompatibel med:
* Är tillräknelig för att fakturor betalas i tid
* Är tillräknelig för Piratpartiets ekonomiska rapportering
* Ska konsulteras av mailgruppen
* Ska konsulteras av supportgruppen
* Är tillräknelig för att Piratpartiets officiella epost behandlas i tid
* Är tillräknelig för att mindre administrativa sysslor som hör till sekreterar rollen sköts.

(#8) Gammal

Länk: #254050
Standard Mål - 2011-01-13, 18:17

Citat:
Ursprungligen postat av Daniel Svensson Visa inlägg
Mål bör vara mätbara. Följande mål är svåra att mäta eller otydliga:

"Stödja Mailgruppen och Supportgruppen."
"Se till att den löpande ekonomin och bokföringen fungerar på ett tillfredsställande sätt. "
"Bygga grunden för långsiktiga kommunikationsstrategier"
"Bygga grunden för en långsiktig mediastrategi"
"Lägga en stabil och långsiktig grund för framgångsrikt kampanjarbete"
etc

Förslag:
"Verka för att 80% av alla inkommande brev ska vara besvarade inom 24 h"
"Verka för att 90% av alla support ärenden ska vara avklarade inom tre dagar"
"Publicera partiets lånsiktiga kommunkationsstrategier på partiets websida innan 14 Maj 2011"
etc

(#9) Gammal
of_darkness Inte uppkopplad

Länk: #254054
Standard Sv: Mål - 2011-01-13, 18:24

Citat:
Ursprungligen postat av Kristofer Pettersson Visa inlägg
Mål bör vara mätbara. Följande mål är svåra att mäta eller otydliga:

"Stödja Mailgruppen och Supportgruppen."
-||-
Förslag:
"Verka för att 80% av alla inkommande brev ska vara besvarade inom 24 h"
"Verka för att 90% av alla support ärenden ska vara avklarade inom tre dagar"
Nu så är det inte så att supportärenden ligger o skräpar eller dyl, utan det handlar möjligen snarast om att ev göra rekryteringar till gruppen för att få högre onlinetid vilket innebär x antal nyrekryteringar lite beroende på hur mycket tid de kan ge till supporten, Men framförallt se till så att gruppen har de resurser som behövs för att gruppen ska kunna ge rudimentär support för samtliga funktionärer och medlemmar och även div. typer av andra besökare.

så båda behöver mer eller mindre samma form av stöd och målet bör vara att grupperna kan nå sina interna mål som de har.

Kontakt (e-post föredras):robert.nyberg@piratpartiet.se
Tel och sms:0763082850

(#10) Gammal

Länk: #254062
Standard Sv: Mål - 2011-01-13, 18:54

Citat:
Nu så är det inte så att supportärenden ligger o skräpar eller dyl, utan det handlar möjligen snarast om att ev göra rekryteringar till gruppen för att få högre onlinetid vilket innebär x antal nyrekryteringar lite beroende på hur mycket tid de kan ge till supporten, Men framförallt se till så att gruppen har de resurser som behövs för att gruppen ska kunna ge rudimentär support för samtliga funktionärer och medlemmar och även div. typer av andra besökare.

så båda behöver mer eller mindre samma form av stöd och målet bör vara att grupperna kan nå sina interna mål som de har.
Jag är lite osäker på om du håller med om målbesrivningen jag angav eller inte. Det låter som att du vill antyda att målet redan nu är att "100% av alla ärenden ska vara lösta så fort de uppdagas".

Vilka interna mål har support-gruppen? Är de mätbara?

Behovet av rekrytering går också att formulera mer konkret:
"Två nya medlemmar ska vara rekryterade innan 15 Mars 2011."
För att bara ge ett exempel.

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg