Citat:
Ett mejl till info@piratpartiet (6 Jun 2006) Hej! Jag har två frågor till Piratpartiet: 1. Min första fråga gäller hur ni i Piratpartiet ser på statligt finansierade institutioners äganderätt, exempelvis bildmaterial från statligt finasierade museer som ska arbeta för att det svenska folket ska få tillgång till de kulturella samlingarna. Då jag har varit i kontakt med Nationalmuseum i Stockholm, har det vållat stora problem då jag bett om tillstånd för att använda bilder på deras målningar till skolarbeten... De ville ha en stor summa pengar (runt 600 SEK, om jag inte minns fel) för att skicka mej en (!) bild - till ett skolarbete! Bilderna finns, mig veterligen, redan digitalt lagrade, i de flesta fall. Om det är så här det funkar, är det då inte lite skrämmande om en statligt finansierad institution sätter stopp för exempelvis mer avancerade kontvetenskapliga texter, där publicerat bildmaterialet är av stort värde? Hindrar vetenskapliga framsteg, om man så vill... Denna fråga kan klart sträcka sig till andra institutioner. 2. Min andra fråga gäller om ni kommer att kämpa för att de statligt finansierade museernas samlingar ska göras interaktiva på Internet och kunna nå hela det svenska folket, som faktiskt betalar skatt till verksamheten? Ett uppenbart exempel på hur vissa museer ser på detta syns om man jämför utbudet på andra, utländska museers hemsidor med den svenska motsvarigheten: Jämför www.louvre.fr (Louvren i Paris), www.rijksmuseum.nl (Rijksmuseum i Amsterdam) och www.nationalmuseum.se (Nationalmuseums webbplats). Om man ser på Nationalmuseums direktiv eller riklinjer (Förordning (1999:562) med instruktion för Nationalmuseum med Prins Eugens Waldemarsudde):
Citat:
Nationalmuseum har till uppgift att främja konsten, konstintresset och konstvetenskapen. Myndigheten skall särskilt levandegöra de äldre konstformerna och deras samband med den nutida konsten och samhällets utveckling samt verka för konstnärlig och kulturell förnyelse.
|
Vore inte Internet det bästa sättet att göra konsten mer levande och visa dess samband med samhällets IT-utveckling?
|
Javisst, du har helt rätt.
Det här kravet har vi faktiskt redan på programmet, men vi har råkat tappa bort det i hanteringen. Så kan det gå i ett parti som körs i internet-fart.
Frågan om att befria den information som det allmänna tar fram och bekostar från upphovsrättsliga restriktioner diskuterades i januari/mars i <a href=https://www.piratpartiet.se/forum/Topic3946-65-3.aspx>den här tråden</a>. Det är en bra idé, helt enkelt.
På <a href=http://piratpartiet.hwaccess.net/index.php?title=Copyrightfri_offentlig_information>den här wiki-sidan</a> ligger ett färdigt första utkast till text att lägga upp på vår hemsida någonstans under Upphovsrätt.
Exemplet Nationalmusem som du tar upp är alldeles ypperligt, så vi kanske borde peta in det i texten också. Om någon tar på sig att hålla i den här frågan vore det jättebra. Den ursprungliga tråden är stängd, så vi tar diskussionen i den här tråden.
Synpunkter och kommentarer, någon/alla?