Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
David "Duzchip" Wallin Inte uppkopplad

David "Duzchip" Wallins avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard Skarp kritik mot partiledare Rickard Falkvinge - 2006-03-16, 23:34

Följande kritik är helt seriöst menad och är menad att informera alla medlammar om sättet Rickard Falkvinge missbrukat sin post som partiledare samt agerat.<br>
<br>
<br>
<br>
Partiledare Rickard Falkvinge<br>
Då var det dags för partiledare Rickard Falkvinge, den allsmäktige ledaren och grundaren av Piratpartiet, att visa sin goda ledarförmåga.<br>
<br>
Sedan starten av Piratpartiet har mycket resultat visats från partiledare Rickard Falkvinges håll, dock endast resultat av andra personers arbete.<br>
<br>
I denna grovt kritiska artikel riktad mot partiledare Rickard Falkvinge kommer vi att lägga fram en hel del fakta och resultat som kommit från partiledare Rickard Falkvinges faktiska<br>
arbete. Vi försöker då börja från början;<br>
<br>
David berättar om den första veckan<br>
Piratpartiet drogs igång som en idé från partiledare Rickard Falkvinges håll den 1:e Januari 2006. Redan på eftermiddagen hade många människor från hela landet besökt webbsidan och några hade blivit aktiva. Jag, David Wallin, blev aktiv med en gång och hade en bra relation med de övriga aktiva. Jag sov i snitt 1 timme per natt den första veckan. <br>
<br>
Efter en veckas tid kom ett telefonsamtal, väldigt oväntat måste framlyftas, från partiledare Rickard Falkvinge. Under det telefonsamtalet förklarade partiledare Rickard Falkvinge att arbetslösa personer (jag var just vid den tiden arbetslös) ej kunde vara annat än passiva medlemmar i ett parti och att jag var en person med samarbetssvårigheter. Jag ringde genast runt till Skatteverket, AMS och Kommunen, för att fastställa dessa fakta. Samtliga tillfrågade personer inom dessa tre verksamheter var häpna över påståendet och förklarade att man oavsett arbetssituation kan delta aktivt i politiska partier och föreningar. <br>
<br>
Jag presenterade då dessa nyinförskaffade fakta för partiledare Rickard Falkvinge över ett telefonsamtal i tron om att han varit oviss angående lagarna rörande situationen. Utgången av detta telefonsamtal var i stort sätt bara att partiledare Rickard Falkvinge var ganska ointresserad av att ha mig kvar inom partiet över huvud taget. En dag gick och ett brev kom i min mailbox. Brevet är bifogat nedan.<br>
<br>
http://duzchip.no-ip.com/David.pdf<br>
<br>
Jag blev efter någon dag uppringd av Cecilia Beckroth (kassör i Piratpartiet) som erbjöd mig att få vara kvar som aktiv inom partiet. Samtalet byggde på att partiledare Rickard Falkvinge förklarat för styrelsen att Jag, David, var en "maktgalen psykopat" vilket Cecilia (psykologiutbildad) tvivlade på, bara efter den korta kontakt vi tidigare haft (Jag och Cecilia). <br>
<br>
Motivet till denna behandling låg ej klar för mig vid den aktuella tidpunkten och jag blev därför tyst i frågan och gjorde vad aktiva uppdrag jag fick lov till. <br>
<br>
<br>
<br>
Cecilia Beckroths berättelse om årsmötet<br>
Motivet blev dock klarlagt när samma behandling upprepades emot nästa person. Personen i fråga blev denna gång Cecilia Beckroth. Cecilia Beckroth är en hårt arbetande kvinna med bra initiativförmåga och god social kompetens. Hon har en stark drivkraft och är omtyckt av många inom partiet. <br>
<br>
När Cecilia Beckroth påpekade för styrelsen att ett årsmöte ombord på en färja med avfärd från Stockholm ej var en väl genomtänkt idé, då cirka 30 personer av 1600 medlemmar anmält att dem kan medverka och att en stor mängd medlemmar informerat Cecilia Beckroth om att deras personliga ekonomi var för dålig vid tillfället (ofta pga. att resan till Stockholm skulle kosta ca 8 gånger mer än färjebiljetten). Cecilia Beckroths förslag blev att hålla årsmötet online på IRC där flera tidigare möten ägt rum och där majoriteten av medlemmarna kan deltaga. Reaktionen från partiledare Rickard Falkvinges sida var att Cecilia Beckroth inte var kompetent för sådana beslut och att hon "förstört" årsmötet.<br>
<br>
Cecilia Beckroth försökte kort därpå att etablera en kontakt med partiledare Rickard Falkvinge där de kunde ha en professionell diskussion angående situationen. Efter en tid kom ett telefonsamtal från Rickard Olsson som förklarade att Cecilia Beckroth tog för mycket tid av partiledare Rickard Falkvinge och att Rickard Olsson just nu hade för uppgift att beskydda partiledare Rickard Falkvinge från bland annat Cecilia Beckroth. Efter att Cecilia Beckroth förklarat att hon inte tänkte avgå från sin position på Rickard Falkvinges begäran, då hon blivit framröstad av medlemmarna, lade partiledare Rickard Falkvinge helt oväntat upp en röstning i partiets forum, där frågan om årsmötet skulle hållas online eller på färjan.<br>
<br>
Cecilia Beckroths berättelse om en kontakt<br>
Cecilia presenterade för styrelsen att hon fått kontakt med personer som ställt sig positiva till att hjälpa partiet med upp mot 10 miljoner svenska kronor. Hon var noga med att understryka att någon överenskommelse ej gjorts än utan att det fortfarande bara var en diskussionsfråga. Några av svaren hon fick från personer inom partiet var följande; Underteckna att detta inte är en Styrelsemedlem. <br>
<br>
"Du menar om du skulle råka sumpa en sån deal, eller om du skulle råka lyckas och kanske sälja ut partiet? Har du blivit helt tokig? En sån här grej måste du ju ta MINST med styrelsen. Vi kan inte ha enskilda styrelsemedlemmar som springer runt på stan och fixar nån slags affärer med storföretag på egen hand."<br>
<br>
Det bör då understrykas att kassören i en demokratisk förening eller ett parti har rätten att på eget initiativ skaffa inkomster till partiet utan styrelsens beslut.<br>
<br>
"exakt - så vad är DU ute efter? Du måste ju ge dem något i gengäld, eller ha antytt det, för att få ett möte till stånd? Jag förstår inte situationen."<br>
<br>
"Cecilia, det här är inte en lek. Att finansiera på den nivån är inget man kan göra på egen hand och sedan presentera en färdig lösning som en hjälte, alternativt hålla tyst om det ifall det går åt skogen och börja prata om annat. Alla på den nivån vill ha något i gengäld, och det där "något" är en Enorm fråga."<br>
<br>
Här skall det påpekas att Cecilia Beckroth inte alls diskuterat om gengälder för mötet. Cecilia Beckroth försöker förklara det för personen i frågan, men får inte komma till tal. Mötet skulle äga rum för att bara diskutera vad företaget tycker om vår ställning och vilka olika förslag som skulle kunna läggas fram. <br>
<br>
"Initiativet och kontakten är det ju inget alls fel på, men när du börjar skryta om att du tänker skita i att ens fråga styrelsen utan göra upp en beudget själv och möta hela deras styrelse utan att ens fundera på att be om hjälp är ju så jävla sanslöst att man baxnar. Förstår du verkligen inte den skillnaden?"<br>
<br>
Det är här förstått att personen i frågan inte har en aning om vad en kassörs uppgift i ett parti eller förening är. Piratpartiet är inget företag, utan ett parti/förening (Ekonomisk eller ideell). <br>
<br>
Vad Rickard Falkvinge fått igenom ? Lämnat in<br>
För att gå vidare så skriver jag nu lite saker som partiledare Rickard Falkvinge fått igenom.<br>
<br>
Partiledare Rickard Falkvinge höll ett styrelsemöte där dom röstade fram att partiledare Rickard Falkvinge skulle få göra uttag från partiets kassa på 4000 svenska kronor åt gången utan att konsultera någon av de övriga styrelsemedlemmarna. Detta beslut togs då kassör ej var närvarande vilket är ett felaktigt beslut. Ett beslut angående partiets ekonomi kräver 100% av styrelsens ja-röster för att gå igenom vilket då inte hände. Detta beslut var alltså inte ett korrekt beslut.<br>
<br>
Partiledare Rickard Falkvinge har även lämnat in en, enligt han själv, kallad "inofficiell" årsredovisning, där bland annat självgynnande utgifter stod med, utan att få kassörens godtjänande. Kassören hade inte ens någon vetskap angående redovisningen. En sådan handling är ej tillåten enligt de lagar som gäller för politiska föreningar och partier.<br>
Denna redovisning innehöll, enligt källor i styrelsen och den administrativa ledningen för partiet, bland annat en taxiresa gjord av partiledare Rickard Falkvinge för 2800 svenska kronor samt inköpta licenser utan behov eller syfte för 8000 svenska kronor. <br>
En väldigt otydlig budget, som kan och borde ifrågasättas väldigt hårt, har skissats upp av partiledare Rickard Falkvinge. Se nedan bifogat xml-dokument.<br>
<br>
http://www.silvereye.se/Budget2006.xls<br>
<br>
Omorganiseringen, ett stort beslut<br>
För en kort tid sedan kom ett förslag ut framlagt av partiledare Rickard Falkvinge.<br>
Förslaget var angående en omorganisering av partiet vars resultat skulle bli ett enormt toppstyre och en grov distans till gräsrotsorganisationen som ett parti bör ha för att medlemmarna ska få gehör.<br>
Förslaget visade även att partiledare Rickard Falkvinge satt sig själv som COO (VD) för partiet. Om detta vore ett storskaligt företag vore nog omorganiseringen ett bra förslag och kanske även ett förslag med ett grundläggande behov som utgångspunkt. Dock är detta ej fallet.<br>
Med förslaget om omorganisering tog partiledare Rickard Falkvinge ett stort kliv bort från demokrati. Ett parti bör ha en organisation med så få ?rutor?, ?poster?, ?arbetslag?, eller vad man nu vill kalla det, som möjligt för att medlemmarna ska få en större chans att påverka.<br>
Den föreslagna omorganiseringen: <br>
<br>
https://www.piratpartiet.se/forum/Attachment159.aspx<br>
<br>
<br>
<br>
Undertecknade av denna kritik kräver att partiledare Rickard Falkvinges omedelbara avgång från sin post som partiledare samt styrelseledamot pga. ovan nämnd kritik.<br>
<br>
Undertecknande i skrivande stund:<br>
David Wallin ? Valkretsledare för valkrets 14 och ordförande i valkrets 14<br>
(Mobilnr. till David: 0709-288378)<br>
Nino Protic ? Valkretsledare för valkretsarna 5, 6 & 7 / Ansvarig Region Syd - Riksaktiv<br>

------------------------------------------------------------------------------------<br><br>Representant för Skånes Nordöstra Valkrets<br>Organisatör Malmös Valkrets (Temporärt)<br>http://skanenordost.piratpartiet.se<br>0709 - 28 83 78 :: Slackchip@Skype<br>david.wallin@piratpartiet.se<br><br>------------------------------------------------------------------------------------

Svara med citat
  (#2) Gammal
Gustav Nipe Inte uppkopplad

Gustav Nipes avatar

Länk: #12177
Standard RE: Skarp kritik mot partiledare Rickard Falkvinge - 2006-03-16, 23:59

Jag vill se Svar från Rickard.

Gustav Nipe

| gustav ((punkt)) nipe ((snabel-a)) piratpartiet .se |

Svara med citat
  (#3) Gammal
C. M. Inte uppkopplad

C. M.s avatar

Länk: #12178
Standard RE: Skarp kritik mot partiledare Rickard Falkvinge - 2006-03-17, 00:16

Kommer itne rösta än, det här är otvivelaktigt ett väldigt vinklat dokument, väntar på att Rickard Falkvinge ger sin version av det.

Men jag tycker det är fel att avsätta folk... det är just exakt sånt här som inte får hända partier, om det här blir för stort kan vi glömma allt vad piratpartiet heter.

Svara med citat
  (#4) Gammal
nino Inte uppkopplad

ninos avatar

Länk: #12179
Standard RE: Skarp kritik mot partiledare Rickard Falkvinge - 2006-03-17, 00:18

Varför skulle vi glömma de, finns alltid någon ersättare.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -<br>Best Regards<br>Nino Protic
  Skicka ett meddelande via MSN till nino  
Svara med citat
  (#5) Gammal
C. M. Inte uppkopplad

C. M.s avatar

Länk: #12184
Standard RE: Skarp kritik mot partiledare Rickard Falkvinge - 2006-03-17, 00:37

för att media skulle uppmärksamma det något extremt givetvis. Maktkamp inom partier är mumsfillibabba. Det skulle definitivt ge en väldigt vinklad syn på piratpartiet om det här går igenom ... vet inte om jag är beredd att fortsätta om det fortsätter såhär, vi har redan små chanser att komma in... det här förbättrar dem inte på något sätt.

Kommer myteristerna i sann piratanda att kölhalas om erövringen misslyckas?

Svara med citat
  (#6) Gammal
David "Duzchip" Wallin Inte uppkopplad

David "Duzchip" Wallins avatar

Länk: #12186
Standard RE: Skarp kritik mot partiledare Rickard Falkvinge - 2006-03-17, 00:43

Jag (David Wallin), Nino Protic och ett flertal andra kommer att lämna partiet rakt av så fort ett resultat av omröstningen kommit fram, oavsett vad resultatet blir.

Detta är alltså ingen fråga om maktkamp utan snarare det att vi känner att medlemmarna förtjänar att få veta vad som hänt.

Vi har även informerat dom media som visat intresse att frågan inte är om makten alls då vi inte kommer att vara kvar inom partiet.

------------------------------------------------------------------------------------<br><br>Representant för Skånes Nordöstra Valkrets<br>Organisatör Malmös Valkrets (Temporärt)<br>http://skanenordost.piratpartiet.se<br>0709 - 28 83 78 :: Slackchip@Skype<br>david.wallin@piratpartiet.se<br><br>------------------------------------------------------------------------------------

Svara med citat
  (#7) Gammal
sandos Inte uppkopplad

sandoss avatar

Länk: #12187
Standard RE: Skarp kritik mot partiledare Rickard Falkvinge - 2006-03-17, 01:06

Jag tolkar det helt enkelt som att du och Rickard inte gick bra ihop, shit happens! Det låter också, ursäkta att jag säger det, som att du kanske var lite för entusiastisk: sova 1 timme per natt pga. ett nystartat pari? Det låter udda i mina öron iaf =)

Jag tror att du kan vara en stor tillgång i ett parti med ett sådant engagemang, men när det inte fungerar så gör det bara inte det.

Budget-frågorna däremot kanske du har en poäng med, jag har inte tittat närmare på de, men det låter onekligen aningen konstigt de siffror du nämner.

Nu har man ju ingen insyn alls i vad som eg. hänt och vid konflikter så brukar de olika versionerna te sig väldigt olika, så det är omöjligt i min mening att säga vem som har rätt eller fel. (Jag skulle tom. sträcka mig så långt som att säga att det _finns_ inte en korrekt version eller sida att stå på, det vi vet är att ni inte gick bra ihop helt enkelt)

---<br>
sandos / John Bäckstrand
  Skicka ett meddelande via ICQ till sandos Skicka ett meddelande via MSN till sandos  
Svara med citat
  (#8) Gammal
infinite_emma Inte uppkopplad

infinite_emmas avatar

Länk: #12188
Standard RE: Skarp kritik mot partiledare Rickard Falkvinge - 2006-03-17, 01:06

Först och främst - det måste finnas utrymme för kritik, även om det är en ideell organisation. Eller kanske till och med bara för ATT det är en ideell organisation. Vi har rört oss jäkligt snabbt framåt, och saker och ting har inte alltid skötts på bästa sätt. Vissa paragrafer i Nino och Davids proklamering - känns som ganska väsentlig och som man nog borde försöka få tillrätta (och jag tror att det är fullt möjligt). Jag kan tycka att det är synd att det skulle behöva gå så här långt, dock, där man blir skitförbannad och känner att man MÅSTE göra något drastiskt - för att komma till tals. Det kanske är en sak till som vi lite till mans måste jobba på?

Jag tycker att det är oerhört tufft att slänga upp en sådan här brasklapp, både tufft i betydelsen modigt och tufft i betydelsen jobbigt att ta.

Organisationen - Jag påtalade faktiskt det i den tråden så sent som igår, att den kändes väldigt "makt"-centrerad och har faktiskt planer på att föreslå en annan struktur. Eftersom den inte spikats, känns det som att det finns utrymme att påverka och ändra den. Det hade jag tänkt att ta upp på årsmötet, i alla fall.

Årsmötet - vet ej vad som är sagt och av vem, i slutändan är det viktigt att man kommer fram till ett bra sätt att mötas på, dock. Jäkligt trist att det skulle kännas som ett motstånd att föra fram den synpunkten.

Rickards tillgång till kassan - där är jag inte familjär nog med stadgarna, och har nog inte i första hand någon egentlig åsikt. Det får inte blir så att flexibiliteten som handlingsfrihet ger, innebär att man inte redovisar kostnader osv ordentligt ska man väl kanske säga.

Cecilia - hon har gjort ett jättejobb, och ja - jag tror att hon är uppskattad. Jag vet däremot att det är problematiskt emellanåt - kommunikationen har brustit rätt rejält mellan varven. Hittills har jag avskrivit detta såsom växtvärk (vi har växt med en jäkla fart). Alla frågorna som gäller henne, känns som ett helt annat kapitel, och känner mig tveksam till att egentligen säga något om det.

Kort sagt - det finns anledningar att diskutera det mesta, när det gäller hur vi vill utvecklas som parti - och en av de mest väsentliga frågorna som jag tycker berörs, om än indirekt, i och med denna skrivelse, är att av någon anledning har man inte känt sig bekväm att ta upp saker, att det varit en inbyggt motstånd som varit svårt att komma över. Det är i alla fall vad jag läser mellan raderna.

Om detta beror på Rickard, oss själva eller att vintern aldrig verkar ta slut - är lite svårt för mig att avgöra i skrivandets stund. Men där det finns anledning till självkritik, tycker jag nog att man ska nappa.

Så för att återknyta till det jag skrev i första paragrafen - det är skitviktigt att man har en pågående dialog och aldrig behöver känna sig nertystad. Om Piratpartiet, eller Rickard som individ, misslyckas med detta trots inte ha några intentioner till att det ska vara så - får vi försöka vara konstruktiva och lösa det. Man ska våga säga ifrån, och man ska våga göra sin röst hörd - och helst inte vänta tills man är redo att explodera. Det är den kritiken som jag skulle vilja ge denna skrivelse - att ni väntat så länge att en lösning verkar omöjlig och något drastiskt ska till. Det behöver inte vara någons specifika fel eller ansvar egentligen.

Det finns kritik som är värd att höras i brevet - men det är SKITSYND att detta inte har kunnat lösas tidigare, och hoppas att ALLA involverade känner sig redo att ta tag i saker som faktiskt går att lösa - när holmgången är klar. Och med det menar jag att jag hoppas att Nino, David och de andra som har gjort detta upprop - finns kvar när dammet lagt sig.

* * *
Bloggar på opassande.se
  Skicka ett meddelande via Skype™ till infinite_emma  
Svara med citat
  (#9) Gammal
nino Inte uppkopplad

ninos avatar

Länk: #12189
Standard RE: Skarp kritik mot partiledare Rickard Falkvinge - 2006-03-17, 01:07

Jag var med en av de som jobbade konternuerligt med partiet vid början. Men samma sak hände inte mig. David gjorde så gott han kunde, och de var de som behövdes i början av parti starten.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -<br>Best Regards<br>Nino Protic
  Skicka ett meddelande via MSN till nino  
Svara med citat
  (#10) Gammal
Alexander F Inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #12190
Standard RE: Skarp kritik mot partiledare Rickard Falkvinge - 2006-03-17, 01:25

Jag är inte medlem men har med stort intresse följt partiet sedan bildandet.

Blir det inte ett snabbt slut på sådant här omoget och destruktivt beteende kan ni lägga ner verksamheten direkt. Vare sig om media får reda på vad som pågår eller ej är det kört om ni inte tar er samman.

Vad är det som är viktigt? Att fokusera på att partiet vinner framgång och att dess frågor lyfts upp i debatten? Eller är det något annat?

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Skarp kritik mot massregistrering Martin Ekdahl PP i media 8 2009-08-17 12:22
Skarp kritik mot trafikdatalagring Staffan Lindberg PP i media 0 2008-03-07 21:07
Radiointervju med Rickard Falkvinge i kvällspasset på P3 Purre Övrig diskussion 12 2008-01-17 13:00
Rickard Falkvinge på Heimdal - Torsdag 12/10 asdax 3. Uppsala län, 1 2006-10-10 22:49
Rickard Falkvinge byter namn igen Vidvinkel PP i media 43 2006-06-11 23:36