Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005
Standard Mittåt - 2009-02-23, 08:42

Alla,<br>
<br>
en av de värsta tänkbara situationerna i vilken organisation som helst är när en person sätter sig i mitten av en hierarki och har en egen agenda, medvetet eller omedvetet, och förmedlar filtrerad information åt båda hållen. Vår organisation är designad för att uttryckligen kringgå det problemet, genom att varje person har kontakt med två nivåer uppåt och neråt, så att ingen person i mitten kan välja att köra sitt eget race.<br>
<br>
Tyvärr har det blivit så ändå i den här gruppen och gruppen har därför givits intrycket att gruppen har fria händer att förbättra, förändra, försköna organisationen efter eget huvud och efter egna diskussioner. Det var aldrig avsikten och det var inte uppdraget.<br>
<br>
Det ligger otroligt mycket arbete, både tankearbete och praktiska erfarenheter, bakom den organisation som har växt fram i Piratpartiet, och den vilar både på befintlig organisationsforskning och på erfarenheter från personer med mycket ledarskapserfarenhet. (Jag personligen arbetade innan PP som managementkonsult just för att hjälpa företag igenom växtfasen från uppfinnarverkstad till leveransmoget företag, och hade min första organisations- och ledarskapsutbildning när jag var 14. Andra har motsvarande historier.)<br>
<br>
Men våra stadgar har inte speglat det arbetssätt som växt fram, och har i det läget närmast blivit ett dokument att ignorera och arbeta runt snarare än att arbeta med. Det, tillsammans med att vi har saknat ett fungerande kuppskydd, har varit ett konkret problem och var också det som behövde lösas. Det specifika problem som behövde lösas.<br>
<br>
Uppdraget var att ersätta våra befintliga kladdstadgar med något som kodifierade det arbetssätt som vi redan har arbetat fram under mycket erfarenhet och tankearbete. Inte att fundera på hur man kunde ändra på arbetssättet. Det har växt fram genom tusentals personers samlade arbetsinsatser, och bör inte ändras på genom att en liten grupp löser vissa problem genom hårda bestämmelser för hela organisationen utan att känna till vilka nya problem som införs. Om vi ändrar på arbetssätt, så gör vi det som vi brukar: några som vill ta ett initiativ prövar om andra metoder fungerar bättre, och om de gör det, så sprider sig idén i organisationen alldeles av sig självt.<br>
<br>
Jag förstår om det här kommer som en överraskning för många i gruppen, särskilt att jag går förbi normala kanaler och pratar direkt här. Jag har haft en gnagande känsla av att något behöver göras länge, men igår drogs det hela till sin spets när den utsedde ledaren för gruppen öppet deklarerade att det inte fanns någon som helst intention att följa uppdragsbeskrivningen.<br>
<br>
Det är naturligtvis inte acceptabelt för någon uppdragsgivare, inte heller så i den här organisationen. Därför kommer den här gruppen att organiseras om med en ny ledare. Ledningsmötet imorgon kommer att prata mer om frågan, men jag ville ändå ge en heads-up här direkt.<br>
<br>
Jag vill avsluta med att ge en uppriktig ursäkt till de som lagt ner tankearbete och möda på att fundera på nya stadgar som gör något annat än att kodifiera dagens arbetssätt och införa ett kuppskydd. Jag har en obändig tro på att det mesta kan lösas med dialog, samtal och konsensus, och det är därför jag t.ex. undviker voteringar in i det längsta, men i det här fallet hade vi en person som helt enkelt hade bestämt sig för att köra sitt eget race, och öppet deklarerade att uppdragsbeskrivningen var irrelevant. Jag upptäckte och agerade på det alldeles för sent och den skuggan faller bara på mig.<br>
<br>
Låt mig därför avsluta med att säga att det tankearbete som gjorts hittills inte är förgäves. Det första steget måste vara att dokumentera och kodifiera dagens arbetssätt, men därefter blir det relevant att diskutera förändringar utifrån de erfarenheter som finns ute i landet om vad som fungerar bra och dåligt.<br>
<br>
Rick<br>

Svara med citat
  (#2) Gammal
Mab Inte uppkopplad

Mabs avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #129377
Standard RE: Mittåt - 2009-02-23, 15:06

Skurken i Ricks drama ovan är ingen mindre än mig. Och jag måste vara extremt skicklig som lyckats filtrera information från partiledningen till en grupp där halva partiledningen ingår.

Alternativt så har Rick kanske en smula fel i sin världsuppfattning och agerar som han gör på grund av detta.

Ingen i organisationsutvecklingsgruppen har trott att vi har haft fria händer att förändra eller förbättra organisationen. Vi har trott att vi har haft fria händer att diskutera förändringar och förbättringar i organisationen.

Syftet med hela det här forumet uttrycks som följer:

Citat:
Här diskuteras hur partiets organisation bör anpassas för att fungera som en demokratisk och långsiktigt stabil organisation. Stadgar, strukturer och olika gruppers roller diskuteras här. Ideologiska diskussioner om vad partiet ska stå för undanbedes

I mitt klistrade inlägg "vad är detta" står tydligt att syftet är, och kommer att vara, att diskutera organisationsutveckling.

www.mab.nu
  Skicka ett meddelande via ICQ till Mab Skicka ett meddelande via MSN till Mab  
Svara med citat
  (#3) Gammal
Mårten Fjällström Inte uppkopplad

Mårten Fjällströms avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #129380
Standard RE: Mittåt - 2009-02-23, 15:16

Nu föregriper du brutalt det möte du hänvisar till. Eller är allt redan bestämt? Kul.

Eftersom alla effektiva ideella föreningar bygger på ideellt arbete så är det ytterst viktigt att arbetet inte torpederas av ledning när det kommit halvvägs. Jag måste tyvärr konstatera att posten ovan är ytterst effektivt exempel på hur man underminerar andra initiativ än de som kommer från ledningen. Att på det sättet underminera ideellt arbete leder i förlängningen till att man får ideella föreningar i stil med konsum där de enda som gör något är de som har betalt för det.

Antingen gäller trepersoners-regeln och då får gruppen arbeta till dess medlemmarna tar ställning till deras arbete. Om trepersoners-regeln bara betyder att de som vill får börja på vad som helst, men får räkna med att ditt arbete skjuts ner halvvägs av någon högre i hierarkin om de inte gillar det? Jo, att en klok aktör förankrar allting uppåt. Dvs, frågar om lov. Jag trodde det var vad vi inte ville ha.

Jag tycker att den här posten är idiotisk och föreslår att du tänker om helt och hållet, låter gruppen arbeta och ser vad slutresultatet blir.

"Med bevis finns inga hinder att döma så kallade muslimer i svenska domstolar, det sker dagligen. Terroristlagstiftningen gäller bara så kallade muslimer som är oskyldiga i lagens mening." - Jan Guillou

Svara med citat
  (#4) Gammal
SimonRosenqvist Inte uppkopplad

SimonRosenqvists avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #129382
Standard RE: Mittåt - 2009-02-23, 15:20

Varför heter den här tråden Mittåt?
  Skicka ett meddelande via Skype™ till SimonRosenqvist  
Svara med citat
  (#5) Gammal
Anna Troberg Inte uppkopplad

Anna Trobergs avatar

Reg.datum: Apr 2008

Länk: #129383
Standard RE: Mittåt - 2009-02-23, 15:45

[quote]Mab (2009-Feb-23)

Ingen i organisationsutvecklingsgruppen har trott att vi har haft fria händer att förändra eller förbättra organisationen. Vi har trott att vi har haft fria händer att diskutera förändringar och förbättringar i organisationen.

Syftet med hela det här forumet uttrycks som följer:

Citat:
Här diskuteras hur partiets organisation bör anpassas för att fungera som en demokratisk och långsiktigt stabil organisation. Stadgar, strukturer och olika gruppers roller diskuteras här. Ideologiska diskussioner om vad partiet ska stå för undanbedes

Jag har inte sett att ni inte skulle få diskutera förändringar någonstans. Problemet är väl snarare att det arbete som från början skulle göras inte blivit gjort? Det arbetet skulle dessutom varit en mycket bra grund för vidare diskussioner om eventuella ändringar.

Och forumets syfte är väl inte intressant i det här sammanhanget? Det tycker jag däremot att syftet för det arbete som skulle ha utförts är.

Partiledare
Blogg: http:www.annatroberg.se
Mejl: anna.troberg@piratpartiet.se
Facebook: http://www.facebook.com/annatroberg1
Mobil: 0704-676 273

Svara med citat
  (#6) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Länk: #129385
Standard RE: Mittåt - 2009-02-23, 15:47

Citat:
Mårten Fjällström (2009-Feb-23)...låter gruppen arbeta och ser vad slutresultatet blir.
När då?

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

Svara med citat
  (#7) Gammal
Andreas Bjärnemalm Inte uppkopplad

Andreas Bjärnemalms avatar

Reg.datum: Jan 2009

Länk: #129387
Standard RE: Mittåt - 2009-02-23, 16:01

Citat:
HR (2009-Feb-23)
Citat:
Mårten Fjällström (2009-Feb-23)...låter gruppen arbeta och ser vad slutresultatet blir.

När då?

När det blir färdigt. Den här typen av arbete tar oftast lång tid om man vill att slutresultatet ska vara bra.

Svara med citat
  (#8) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Länk: #129388
Standard RE: Mittåt - 2009-02-23, 16:14

Citat:
muterad (2009-Feb-23)
Citat:
HR (2009-Feb-23)
Citat:
När då?
När det blir färdigt. Den här typen av arbete tar oftast lång tid om man vill att slutresultatet ska vara bra.
Risken finns att det tar lång tid och att slutresultatet blir dåligt.

Jag kanske hinner göra ett eget komplett förslag till nästa årsmöte, trots min okunnighet gällande "kodning" av stadgar....

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

Svara med citat
  (#9) Gammal
Ravenna Inte uppkopplad

Ravennas avatar

Reg.datum: Aug 2006

Länk: #129401
Standard RE: Mittåt - 2009-02-23, 18:25

Naturligtvis är nedskrivna stadgar baserade på vårt nuvarande arbetssätt en förbättring som man strävar efter att uppnå. Att veta vad vi gör, hur, och varför, det är något som förbättrar organisationen. Jag ser det inte som något konstigt att lägga dokumenteringsarbete på en grupp som vill förbättra och utveckla. Detta medför dock inte per automatik att gruppen ska ändra på någonting i steg ett. Istället är rätt tillvägagångssätt att dokumentera saker som de är, och komma med synpunkter separat från dokumentationen. Man kommer på mycket bra under arbetets gång, och detta bör tas upp, men man får inte tappa bort själva arbetet. Och man ska definitivt inte gå in i det arbetet med intentionen att inte fullfölja det.

Ravennas blogg: http://ravennasblogg.blogspot.com/
http://www.Vangrind.se, min författarsajt där jag har publicerat en fantasyroman som e-bok och print-on-demand i syfte att sprida den fritt på Internet. :cool:
  Skicka ett meddelande via ICQ till Ravenna  
Svara med citat
  (#10) Gammal
klara Inte uppkopplad

klaras avatar

Reg.datum: Jun 2008

Länk: #129403
Standard RE: Mittåt - 2009-02-23, 18:39

Jag vill bara fråga en sak: Var någonstans finns Mabs uppdrag nerskrivet? För innan alla tar för givet att mab har gjort fel så vore det kanske bra att faktiskt ta reda på om detta stämmer?

Som det nu ser ut utgår alla från hörsägen.

Stefan Flod, Mårten Fjällström, Nils Kadesjö, Anders Hedberg ingår alla i partiledningen och är en del av organisationsutvecklingsgruppen.

Har de inte heller förstått vad det handlar om? Har mab lurat dem också? Kom igen!

Jag skulle uppskatta om folk slutade se oss i denna grupp som mabs boskap. Ni göder ju hans ego till helt oanade höjder och detta på fullkomligt lösa boliner.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är