Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005
Standard RE: 16. Diskussion om styrelsevotering - 2009-03-07, 15:01

Citat:
Mab (2009-Mar-07)Givetvis kan vi inte välja någon på tre år. Paragraf 10 är en svårändrad paragraf och ska därmed ha företräde.

Någon sådan regel existerar inte, och något sådant "givetvis" existerar därför inte heller.

Svara med citat
  (#2) Gammal
SM5POR Inte uppkopplad

SM5PORs avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #131398
Standard RE: 16. Diskussion om styrelsevotering - 2009-03-07, 15:02

Citat:
Rick Falkvinge (2009-Mar-07)SM5POR, kan du formulera ordningsfrågan du önskar?
Den var egentligen bara avsedd som en begäran om en sakupplysning i den händelse jag har förbisett vad som framkommit i de tidigare diskussionerna (som jag tyvärr inte deltagit aktivt i). Om någon sådan upplysning inte föreligger, och du vill ha en konkret fråga för årsmötet att ta ställning till, så är det följande:

Kan detta årsmöte, så länge § 10 föreskriver att styrelseledamöter väljs på två år, välja ledamöter på längre tid än så i avvaktan på ett väntat, men ej ännu genomfört, beslut om ändring av denna bestämmelse i § 10?

Frågan kan besvaras med ja eller nej. Jag hade gärna sett att den diskuterats och svaren motiverats också, men jag har full förståelse för att vi inte hinner med det.

Anders Andersson

Svara med citat
  (#3) Gammal
Adrian Kristiansson Inte uppkopplad

Adrian Kristianssons avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #131396
Standard RE: 16. Diskussion om styrelsevotering - 2009-03-07, 15:02

Citat:
Rick Falkvinge (2009-Mar-07)

Först, och viktigast, så har vi fått ta otroligt mycket skit för att vi har haft en könsobalanserad styrelse. Det har varit välförtjänt. När vi valde styrelse 2008, så hade vi inte lika många aktivister att välja bland. Idag är det inte ett problem, och valberedningen har därför förtjänstfullt tagit fram en styrelse som ligger inom det magiska 40-60. Då jag är föreslagen som ordförande i båda förslagen, så kan jag inte trycka nog på det PR-problem det har inneburit att inte ha jämn fördelning i styrelsen, och det är av synnerlig vikt att ha en jämn fördelning när vi går in i ett valår. Det är inget problem i år att hitta duktiga aktivister av båda könen att rekrytera bland till styrelsen.
Du vill alltså kvotera in folk? Jag ställer mig mot den kvotering som sker inom Ung Pirat men har ändå viss förståelse för den då det är stora summor som förbundet kan förlora på att ha en obalanserad könsfördelning. Piratpartiet har inte samma tvång och borde därför förespråka likabehandling framför kvotering. När organisationen dessutom har en så pass stor övervikt män finner jag inget underligt med att de avspeglar sig i Styrelsen. Men varför inte ta hela steget ut och rösta in en kvinlig ordförande, det om något borde väl vara bra ur PR-synpunkt?

Citat:

Vidare, så är det en ansträngning för alla grupper att växa i antal, om man ska behålla sin kultur och kapacitet. Man brukar säga, att om en grupp växer med mer än 10 procent om året, så måste man ta aktiva steg för att bibehålla kulturen -- då klarar den inte att växa organiskt. Det har också varit min invändning mot att växa styrelsen alltför snabbt. Även om en lagom slutstorlek på styrelsen ligger på mellan 16 och 24 personer, så finns det starka skäl att inte hoppa dit så fort som möjligt, utan låta den växa lite i taget. Redan valberedningens hopp från fem till tio är en utmaning.
Enligt din logik så skulle en grupp på nio personer eller färre aldrig kunna växa för det skulle innebära att tillväxten överskrider 10% vilket i sin tur innebär katastrof, att solen slocknar, att människosläktet dör ut och att dinosaurierna tar över i ett skräckvälde innan jorden slutligen går under. Jag tycker det låter en smula överdriver men ni avgör själva.

Skyndalångsamtlogiken brister totalt om man ser på vår tidigare utveckling. Partiet startades vid årsskiftet 2005/2006 och ställde redan samma år upp i riksdagsvalet. Det har gått jäkligt fort och enligt mig även jäkligt bra så jag ser ingen anledning till att börja bromsa utvecklingen genom att välja en mindre styrelse.

Citat:

Slutligen, och minst viktigt, så har jag pratat med några av de föreslagna som är nya utöver valberedningens förslag, och jag måste säga att de jag pratat med verkar mycket kompetenta. Jag har också det yttersta förtroende för Anders Hedbergs ledarskap. Men jag är bekymrad över att de nominerade i Anders Hedbergs tillägg ännu inte haft tid att vara aktiva och igenkända på riksnivå, så som valberedningens nominerade är.
De personer som är föreslagna av Hedberg är inga okända personer. Att de sen inte är kända på riksnivå på samma sätt som de övriga ser jag inte som något bra argument då det skulle innebära att enbart samma personer skulle väljas år efter år, såvida ingen av de övriga kandidaterna lyckas göra sig känd som den som aldrig blir invald i styrelsen. Men jag förstår naturligtvis att sammanhållningen i kompisgänget inte förblir lika stark när det kommer in nya namn. Frågan är dock om vi verkligen vill att styrelsen och kompisgänget ska vara synonymt?

Svara med citat
  (#4) Gammal
agnesson Inte uppkopplad
Ansvarig forumgruppen

agnessons avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #131399
Standard RE: 16. Diskussion om styrelsevotering - 2009-03-07, 15:03

Jag ser en annan fördel med Anders förslag som ännu ej tagits upp. Även om det kommer komma in flera nya ansikten i styrelsen ser jag att de tre följande personerna med tillhörande erfarenheter kommer vara till fördel i styrelsen:

Christoffer Willenfort

avhoppad Folkpartist från Lund där jag arbetade som Valledare under valet 2006 och satt i tekniska nämden under 2006 och 2007 tills jag fick nog av FP's ledning och slutade

Patrik Hammar

ett långt (20 år) förflutet i Moderaterna. Lämnade partiet 2006 efter kursändringen.

Har innehaft ett stort antal styrelseposter och andra förtroendeuppdrag genom åren.

Jan-Olov Viklund

ordförande i den lokala fackklubben

Sitter i partiledningen med ansvar för lokala föreningar

Arbetar som lokal assistent åt Amelia Andersdotter i Sverige

Svara med citat
  (#5) Gammal
Daniel.Lecoq Inte uppkopplad

Daniel.Lecoqs avatar

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #131401
Standard RE: 16. Diskussion om styrelsevotering - 2009-03-07, 15:05

Citat:
Leo (2009-Mar-07)Jag vill förtydliga att jag inte på något sätt förkastar valberedningens förslag. Samtliga namn i förslaget ser jag som oerhört kompetenta, oavsett kön.

Däremot så ser jag att det är en jämnare geografisk fördelning i Hedbergs förslag till utökad styrelse, och stödjer därför det förslaget; som även det till fullo innehåller mycket kompetenta personer.

Jämnare geografisk spridning? Från Stockholm till Stockholm+Skåne tycker jag bara ser ut som närmare Bryssel(inte som i nu kommer vi in i EU) och inte en geografisk spridning.

Jag ser oxå samtliga namn i båda förslagen som kompetenta oavsett kön, religion, etnicitet, landsända och vad andra olikheter de må ha. Jag har dock inte beslutat mig hur jag ska rösta, behålla makten i Stockholm där vi kan ha koll på den(som polien gör när dom låter knarkarna på sergel vara) eller dela upp makten mellan Stockholm och Skåne.

"Great minds discuss ideas,

average minds discuss events,

small minds discuss people."

--Admiral Hyman G. Rickove

Daniél Lecoq

email: daniel.lecoq@piratpartiet.se

backupemail: curse@curzed.net

msn: curse@curzed.net

tel: 0761- 669695

Nässjö

PS. skriv PP som meddelande om ni lägger till mig i MSN/Skype
  Skicka ett meddelande via MSN till Daniel.Lecoq  
Svara med citat
  (#6) Gammal
Björn Felten Inte uppkopplad

Björn Feltens avatar

Länk: #131400
Standard RE: 16. Diskussion om styrelsevotering - 2009-03-07, 15:05

Citat:
infinite_emma (2009-Mar-07)Som jag ser det är det en fantastiskt bedrift att TROTS att vi har en könsfördelning på 90-10 så fanns det möjlighet att ha en bättre spridning i styrelsen.
Varför är det det? Skall vi nästa gång slå oss för bröstet för att vi lyckats få 50-50-fördelning med avseende på vänster- och högersympatier? Själv föredrar jag att samtliga piratpartister blir bedömda enbart på merit, och inte alls på varken kön eller geografi, eller hur omvärlden bedömer våra aktioner därvidlag.

Citat:
Alla de kvinnor som föreslagits är oerhört kompetenta
Det tror jag ingen piratpartist betvivlar för ett ögonblick Emma. Frågan är emellertid om det finns minst lika kompetenta medlemmar som valts bort enbart för att de råkar ha en politiskt inkorrekt snopp mellan benen.

--
Bad officials are elected by good citizens who do not vote.
-- George Jean Nathan (1882-1958)

Min gamla PP-blogg
Min nya blogg

Svara med citat
  (#7) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #131403
Standard RE: 16. Diskussion om styrelsevotering - 2009-03-07, 15:06

Citat:
SM5POR (2009-Mar-07)Kan detta årsmöte, så länge § 10 föreskriver att styrelseledamöter väljs på två år, välja ledamöter på längre tid än så i avvaktan på ett väntat, men ej ännu genomfört, beslut om ändring av denna bestämmelse i § 10?

Tack. Ordningsfrågan är postad, med en kvarts votering, och stänger 1525.

Kan du posta samma ordningsfråga i "Ordningsfrågor" också, för ordningens skull?

Svara med citat
  (#8) Gammal
infinite_emma Inte uppkopplad

infinite_emmas avatar

Länk: #131409
Standard RE: 16. Diskussion om styrelsevotering - 2009-03-07, 15:09

Citat:
Björn Felten (2009-Mar-07)
Citat:
infinite_emma (2009-Mar-07)Som jag ser det är det en fantastiskt bedrift att TROTS att vi har en könsfördelning på 90-10 så fanns det möjlighet att ha en bättre spridning i styrelsen.

Varför är det det? Skall vi nästa gång slå oss för bröstet för att vi lyckats få 50-50-fördelning med avseende på vänster- och högersympatier? Själv föredrar jag att samtliga piratpartister blir bedömda enbart på merit, och inte alls på varken kön eller geografi, eller hur omvärlden bedömer våra aktioner därvidlag.

Citat:
Alla de kvinnor som föreslagits är oerhört kompetenta

Det tror jag ingen piratpartist betvivlar för ett ögonblick Emma. Frågan är emellertid om det finns minst lika kompetenta medlemmar som valts bort enbart för att de råkar ha en politiskt inkorrekt snopp mellan benen.

Jag tror att min motivering finns i dina svar här. Om det är kompetensbaserat är det inga problem att det dessutom lyckats hampa sig så att styrelsen har bättre könsfördelning än partiet i stort? Ska skräcken för kvotering riskera att sålla bort kompetens, som i sig i så fall är lika illa som könskvotering i sig som riskerar sålla bort kompetens? Hela diskussionen utmynnar i en sådan lose-lose-situation upplever jag det som. Alltså inte ett lätt dilemma, där polemiska förenklingar inte gör saken bättre, om du förstår vad jag menar. Det är en kompetent styrelse som föreslagits och som gör att jag känner förtroende för den och backar upp valberedningens förslag. INTE att den är kvoterad.

* * *
Bloggar på opassande.se
  Skicka ett meddelande via Skype™ till infinite_emma  
Svara med citat
  (#9) Gammal
Daniel Gustafsson Inte uppkopplad

Daniel Gustafssons avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #131406

Citat:
Citat:
SimonRosenqvist (2009-Mar-07)- Fler aktiva som kan hjälpa till att leda partiet, vilket leder till att styrelsens arbetsbörda avlastas ytterligare.

Jag vill påpeka att styrelsens arbetsbörda, per design, är minimal i Piratpartiet. Styrelsen tar bara strategiska, övergripande beslut.

Arbetsbördan ligger på den dagliga, operativa verksamheten.

Vilken är den operativa verksamheten idag då? är styrelsen bara för skoj skull eller för syns skull?? är det inte meningen att det är STYRELSEN som skall utforma och driva partiet??? hmmm..... ännu bättre skäl då för att ha fler i styrelsen som vill att det är styrelsen som skall jobba och inte en liten grupp bara...jag kandiderar till styrelsen för att jag vill jobba och driva partiet framåt tillsammans med partiordförande/partiledaren och styrelsen.

Daniel Gustafsson
Tfl distriktsansvarige Syd
E-post: daniel.gustafsson@piratpartiet.se
Mobil: 0708-676561, 010-3333451
Blog: http://www.integritet.se
"Hej mitt namn är Daniel, jag är en människa av kött och blod, och ingen avatar "
  Skicka ett meddelande via ICQ till Daniel Gustafsson Skicka ett meddelande via MSN till Daniel Gustafsson  
Svara med citat
  (#10) Gammal
duke_h3 Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2009

Länk: #131408

Ett av de absolut viktigaste uppgifterna för en styrelse är att sprida den kunskap som finns om besluten till andra delar av organisationen. Det gör man naturligtvis lättast i det område man bor, och i det kontracktnät man har. Således, är det viktigt att vi har en geografisk spridning. Dels för att få information in till styrelsen, och dels för att få information ut från den.

Anders förslag är inte fulländat, men det gör att åtminstone region syd är också representerat i styrelsen. Inte bara Stockholm. Helst så borde vi ha region väst och region norr också med.

Sen kan man ju konstatera att AH förslag faktiskt bara utökar valberednignens förslag inget mer.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Wermlandspiraterna Diskussion JPAnderson 21. Värmlands län 7 2010-03-20 20:27
16: Verksamhetsplan - diskussion PP-black sheep Färdigbehandlade frågor 53 2009-10-24 13:40
20: Valberedning, diskussion PP-black sheep Färdigbehandlade frågor 56 2009-10-24 10:44
34. Diskussion om motion 07 Rick Falkvinge Årsmöte 7-8 mars 2009 10 2009-03-08 10:47
"Diskussion om EU-konstitutionen" Mårten Fjällström Övrig piratpolitik 21 2009-01-17 01:48