Piratpartiets mötesplattform

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Albihn Inte uppkopplad

Albihns avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard Jaga utländska röster - 2009-04-21, 00:30

Jag postade under " Arbete i valkretsar och distrikt » Utlandet ". Posten lästes inte men jag tror dock den kan vara relevant. Så därför tänker jag göra något fult och dubbelposta.

Radera gärna mitt gamla inlägg!

En tanke som slog mig var att det finns säkert folk i andra länder som skulle kunna tänka sig att rösta på oss. Så varför inte underlätta för dom att göra detta!?

Ett sätt skulle kunna vara att starta en sida med en "howto". Sidan skall vara simpel med en väldigt enkel beskrivning på vad de måste göra för att kunna rösta på oss. Samt möjligheten att beställa hem info(på deras egna språk?) och röstsedlar.

Jag tror detta skulle kunna vara värt de pengarna det kan kosta, och då tänker jag inte bara på antalet extra-röster utan också på eventuell publicitet. Samt att detta skulle vara ett bra sätt att distribuera valsedlar till utlandssvenskar.

(#2) Gammal
Da_Nerd Inte uppkopplad

Da_Nerds avatar

Reg.datum: Dec 2008

Länk: #139854
Standard RE: Jaga utländska röster - 2009-04-21, 01:23

vill du förklara mer ingående vad du menar?

(#3) Gammal
Albihn Inte uppkopplad

Albihns avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #139858
Standard RE: Jaga utländska röster - 2009-04-21, 01:36

Ja, vad jag har förstått så går det för EU-medborgare att rösta på partier i sverige i EU-valet även om de inte är svenska medborgare?! Eller har missförstått detta?

Det verkar också som om det skulle kunna finnas ett visst intresse då jag sett vissa inlägg som nämner detta. Själv har jag ingen aning om hur dessa människor skall gå till väga för att rösta, och det var inte först nyligen jag visste att detta var möjligt(?). Så varför inte starta någon sorts kampanjsida som på ett väldigt enkelt sätt förklarar hur man gör samt möjligheten att beställa information om partiet inklusive en valsedel.

(#4) Gammal
Winston Smith Inte uppkopplad

Winston Smiths avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #139863
Standard RE: Jaga utländska röster - 2009-04-21, 02:11

Citat:
Rösträtt vid val till Europaparlamentet har också medborgare i någon av Europeiska unionens medlemsstater (unionsmedborgare) som fyller 18 år senast på valdagen. En förutsättning är att de är folkbokförda i Sverige och att de har anmält sig till röstlängden. De får då inte rösta i någon annan medlemsstat.
http://www.val.se/pdf/valisverige_webb.pdf

(#5) Gammal
Glith Inte uppkopplad

Gliths avatar

Reg.datum: Feb 2009

Länk: #139930
Standard RE: Jaga utländska röster - 2009-04-21, 09:50

Någon som har ev. blankett man skall skicka in till länsstyrelsen för att komma med i röstlängden typ i PDF-form?

Känner nämligen ett par EU-medborgare som numera har folkbokföringsadress här i Sverige.

--
One man alone cannot fight the future.

(#6) Gammal
lullebanan Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #140306
Standard RE: Jaga utländska röster - 2009-04-21, 20:43

Gå in på Skatteverket.se Välj Blanketter Välj M-O gå ner till "Ny adress/röstlängd För utvandrad Anmälan

Där hittar du vad du söker

gll

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Jaga utländska röster Albihn Utlandet 0 2009-04-19 16:21
ang blockering av utländska spelsajter agnesson Djävulens Advokat 27 2009-01-08 05:43
Oklart om FRA:s utländska samarbete Anders Strömgren PP i media 4 2008-09-15 19:45
PUL och utländska företag som Recall urwendor Integritet och privatliv 2 2006-09-30 14:12
Utländska donationer JohanR Fundraising (STÄNGD) 2 2006-05-30 09:12