Piratpartiets mötesplattform

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Trenvis Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2009
Standard Fördelning av parlamentsplatser - 2009-04-30, 10:36

Det går att hitta mycket information om hur man röstar i eu-valet, men exakt vad konsekvensen av röstningen blir är svårare att klura ut.

18 parlamentsplatser ska fördelas efter det svenska valresultatet, fint. Men hur går detta till i praktiken? Antar att det finns något slags minoritetsskydd eftersom 5,1% tydligen innebär en plats åt pp...

Någon som lyckats klura ut hur det fungerar? Finns det en satt %-sats som garanterar en plats i parlamentet eller är "den första platsen" beroende på fördelningen av röster i de andra partierna?

(#2) Gammal
Mårten Fjällström Inte uppkopplad

Mårten Fjällströms avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #143369
Standard RE: Fördelning av parlamentsplatser - 2009-04-30, 11:05

Det är 4% spärr för att vara med i fördelningen över huvudtaget. Mandaten fördelas med jämkade uddatalsmetoden. Uträkningen görs av valmyndigheten.

När det är så få platser och många partier blir det väldigt rörliga gränser för det sista mandatet, vilket gör att det - som i DN:s grafik - kan skilja 0,5% mellan två partier, och det avgör var en plats hamnar. När jag lekte med ett excelark för något år sedan fick jag ta till krystade scenarion för att ett parti på 4% inte skulle få en plats.

Men det ungefärliga mandatgränserna är:

4% - 1 plats

~10% - 2 platser

~15% - 3 platser

~20% - 4 platser

~25% - 5 platser

~30% - 6 platser

"Med bevis finns inga hinder att döma så kallade muslimer i svenska domstolar, det sker dagligen. Terroristlagstiftningen gäller bara så kallade muslimer som är oskyldiga i lagens mening." - Jan Guillou

(#3) Gammal
Björn Felten Inte uppkopplad

Björn Feltens avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #143371
Standard RE: Fördelning av parlamentsplatser - 2009-04-30, 11:09

Vi behöver faktsikt inte klura särskilt mycket, vi vet att det är den jämkade uddatalsmetoden som gäller. Precis som i alla våra övriga val.

För olika statsvetenskapliga spörsmål av det här slaget, så kan jag rekommendera Henrik Oscarssons blogg, den är en nästan outsinlig källa av kunskap att ösa ur.

EDIT: Shit, Mårten beat me to it -- det är frugans fel som ringde och avbröt mig just när jag skulle posta.

--
Bad officials are elected by good citizens who do not vote.
-- George Jean Nathan (1882-1958)

Min gamla PP-blogg
Min nya blogg

(#4) Gammal
Greyman Inte uppkopplad

Greymans avatar

Reg.datum: Sep 2006

Länk: #143373
Standard RE: Fördelning av parlamentsplatser - 2009-04-30, 11:12

Över 4% så har man garanterat ett mandat. Sedan fördelas resterande mandat beroende på hur många % partierna fått

EDIT: Två pers han före mig. Där får man för att man då och då sköter sitt jobb.

- Grå - Homo Conscientia (den kunskapsdelande människan, människan med samvete)

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Kba Fördelning av uppgifter 2009 Magnus Kindblom 15. Hallands län 5 2009-04-30 09:10
Fördelning av arbetsuppgifter valdagen jack be nimble Luleå 0 2006-08-17 02:29
Fördelning av ansvar över röstlokalerna i Valkrets 12 Alexander Toresson Arkiv 2006 för Skåne läns västra valkrets 18 2006-07-20 00:09