Piratpartiets mötesplattform

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
JohanL Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2009
Standard RE: Sabotage av valsedlar! - 2009-05-27, 22:53

Jag har apropå Valfusk diskuterat med Arne Åhman, valsamordnare i Uppsala län, som uttalade sig om påstått valfusk i Studio Ett. Han var mycket trevligt och lyssnade på mina argument. Diskussionen resulterade hur som helst i att han gjorde följande utskick till valnämnderna i Uppsala län:

Citat:
Hejsan!

Efter programmet i P1 (se länk nedan) och Piratpartiets blogg (se även den länken) och Gudrun Schymans blogg (se även den länken nedan) så vill jag framföra följande till länets valnämnder. Piratpartiet får kopia på detta, däremot så har jag ingen e-post till Gudrun! ?

Det handlar om valsedlar som läggs ut på förtidsröstningsställen (och tillika på valdagen i vallokalerna) så har det uppkommit en del diskussion hur det ska vara med valsedlar för partier som uppnått 1% av rösterna i valet/valen och övriga partier som ställer upp i EU valet, men som inte får valsedlar utlagda av valarbetarna.

Som vid tidigare val så ansvarar förstås valarbetarna för ordningen på förtidsröstningsstället och i vallokalen. Det inbegriper även ordningen på de valsedlar som läggs ut av partier som inte valarbetarna måste ansvara för att de alltid till finns tillgängliga (partier som inte uppnått 1% av rösterna i EU valet/valen). Med ordning kan exempelvis vara att de finns tillgängliga och inte utspridda eller på annats sätt oåtkomliga för väljarna.

Det krav som kan ställas på valarbetarna på förtidsröstingsstället/vallokalen är att i stor utsträckning som möjligt ha uppsikt över de valsedlar de ansvarar för, och fyller på vid behov. Andra valsedlar har de inte något ansvar för att de finns om de tar slut. Så länge det finns andra valsedlar ska de förstås få finnas kvar på förtidsröstningsstället och inte tas bort efter förätningens slut. De läggs ut på samma sätt som övriga valsedlar vid nästa dags förtidsröstning. Om valsedlarna tar slut finns det inget krav på att partiet ska kontaktas. Det är partiets angelägenhet att kontrollera att de har valsedlar på förtidsröstningsstället/vallokalen.

Placeringen av de olika partiernas valsedlar bör vara så att de inte placeras på olika ställen i lokalen. Däremot så är det viktigt att de valsedlar som valarbetarna ansvarar för är placerade på ett sådant sätt att de inte blandas ihop med valsedlar de inte har ansvar för. Detta har oftast lösts med att det finns ?två bord? eller motsvarande, och på så sätt har det klart framgått var ansvarsfördelningen går. Detta gäller förstås främst på förtidsröstningsställen, där valarbetarna inte alltid har full kontroll och överblick över lokalen då de arbetar med att ta emot röster från väljare, och oftast befinner sig avskiljda från väljarna och lokalen i övrigt.

Det är således upp till förtidsröstningsstället att efter lokalens förutsättningar möblera på ett sådant sätt att valarbetarna kan upprätthålla ordning, förvissa sig om att de valsedlar som alltid ska finnas i lokalen alltid finns tillgängliga, men också att de valsedlar som läggs ut av partier inte särskiljs på ett annorlunda sätt än övriga valsedlar. Detta har oftast lösts genom att använda ett par bord, och på dessa bord placera valsedlarna. Som ett förtydligande bör det också tilläggas att dessa bord inte ska vara åtskilda, om än att det klart ska framgå vilka valsedlar som ligger var.

Länkar:

http://www.sr.se/sida/arkiv.aspx?programid=1637&artikel=2859317

http://piratpartist.wordpress.com/2009/05/27/valsamordnare-erkanner-brott/

http://www.schyman.se/bloggen/?p=118

Ha det gott och lycka till!

Med vänlig hälsning

Arne Åhman

Det verkar som att det stora missförståndet här är att valarbetarna inte förstår att även om de inte har ansvar för att lägga ut nya valsedlar för t.ex. Piratpartiet, så har de ändå ansvar för att hålla ordning på samtliga valsedlar som befinner sig i lokalen, oavsett hur de kom dit. Sprid det till de andra länsstyrelserna och kommunerna.

---
Är numera enkel medlem i partiet och har inga offentliga uppdrag från partiet.
---
  Skicka ett meddelande via ICQ till JohanL Skicka ett meddelande via MSN till JohanL  
  (#2) Gammal
serx Inte uppkopplad

serxs avatar

Reg.datum: May 2009

Länk: #152316
Standard RE: Sabotage av valsedlar! - 2009-05-30, 01:36

Adam Eltér (2009-May-25)
Citat:
dragontrumpetare (2009-May-24)

Sedan kom jag då dit i lördags, då hade de flyttat på pp' s sedlar till ett eget ställ, fortfarande på samma bord, men helt i ensam majestät.

Samma sak gör dom här i västerås, sist jag kollade så hade dom pp¨s sedlar på den högra delen och dom andra respektive partierna på den vänstra delen. Jag har ingen koll på om det "olagligt" så att säga men jag finner det högst olämpligt.

Alla partier ska ju behandlas lika enligt min mening.

(#3) Gammal
Victoria Inte uppkopplad

Victorias avatar

Reg.datum: Mar 2009

Länk: #152483
Standard RE: Sabotage av valsedlar! - 2009-05-30, 23:35

Jag känner valförrättaren i Gimo, och han berättade för mig att våra valsedlar hade blivit gömda på ett bord lite bakom, men att det nu är ordnat. Nu finns våra valsedlar synligt framme

(#4) Gammal
Alias Eric Inte uppkopplad

Länk: #152539
Standard RE: Sabotage av valsedlar! - 2009-05-31, 09:43

Det kanske är en petitess. Men jag undrar om det kan finnas någon anledning till att ha en blyerts-penna i valbåset när en bläckpenna känns som det självklara valet för en markering som inte så lätt ska kunna flyttas på.

Så var fallet i lokalen för förtidsröstning i Sundsvalls Stadsbibliotek 25e Maj.

(#5) Gammal
Gammelsmurf Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #152852
Standard RE: Sabotage av valsedlar! - 2009-06-01, 11:13

Är det någon som känner till om valsedlar är utlagda i Lekebergs kommun? Jag har varit i vallokalen 2 gånger för att rösta, men valsedlar saknas fortfarande. Lokalen är "bokad" för distribution.

Jag undrar om det är så att sedlar ej lagts ut eller om sedlarna tagits bort av personalen. Hur som helst finns där inga.

(#6) Gammal
JohanL Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #152854
Standard RE: Sabotage av valsedlar! - 2009-06-01, 11:19

Citat:
Gammelsmurf (2009-Jun-01)Är det någon som känner till om valsedlar är utlagda i Lekebergs kommun? Jag har varit i vallokalen 2 gånger för att rösta, men valsedlar saknas fortfarande. Lokalen är "bokad" för distribution.

Jag undrar om det är så att sedlar ej lagts ut eller om sedlarna tagits bort av personalen. Hur som helst finns där inga.

"Fanns det inga valsedlar i din vallokal? Ring journumret 08 - 55 11 72 65."

---
Är numera enkel medlem i partiet och har inga offentliga uppdrag från partiet.
---
  Skicka ett meddelande via ICQ till JohanL Skicka ett meddelande via MSN till JohanL  
  (#7) Gammal
joonicks Inte uppkopplad

joonickss avatar

Länk: #155859
Standard RE: Sabotage av valsedlar! - 2009-06-08, 21:15

Citat:
Anders Troberg (2009-May-25)Hota inte med att polisanmäla, gör det. Om du ser en inbrottstjuv i ditt hem, hotar du med polisanmälan och väntar och ser, eller ringer du polisen direkt?

Vi behöver polisanmälningar på det här för att det ska tas på allvar.

+1

(#8) Gammal
Ricky Inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2009

Länk: #155876
Standard RE: Sabotage av valsedlar! - 2009-06-08, 21:50

Polisanmälan om valfusk i Oxelösund:

http://www.sn.se/nyheter/oxelosund/1.382557

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Sabotage mot Black Internet eXistenZe PP i media 12 2009-08-27 10:59
Sabotage av valsedlar! JPAnderson 21. Värmlands län 10 2009-05-28 06:44
Stöld och sabotage Henrik Rydberg Övrig piratpolitik 0 2008-08-11 15:17
Politik för malware och e-sabotage? knyrfig Övrig piratpolitik 4 2007-02-13 07:48
Sabotage mot valsedlar p flera platser brelovich PP i media 34 2006-09-11 18:35