Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
oscar Inte uppkopplad

oscars avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard RE: Ska Piratpartiet bli ett sexualliberalt mansparti? - 2009-07-15, 22:46

Citat:
TeirdeZ (2009-Jul-15)

Alltså fattar Rick Falkvinge vad han säger? Och förstår Henry R vad han protesterar mot?

Jag tycker den här tråden stundtals liknar en trolldiskussion där folk medvetet "missuppfattar" eller skruvar till olika citat för att kunna hacka på varandra, kanske av andra orsaker och hoppas att sådana problem blir lösta i så fall.

Kontraktsdiskussionen är en sådan sak, som jag uppfattat det. Rick påpekar att det inte finns några kontrakt eller någon juridik som stärker eller säkrar vågmästarstrategin mer än det personliga förtroendet och vallöftena och partiets uttalade ståndpunkt på det området. Finns det överhuvudtaget någon som ifrågasatt strategin eller finns det indikationer på att den inte kommer att följas? Det verkar vara en konstgjord konflikt tycker jag. Jag använde själv ordet "kontrakt" inom ciatationstecken i ett tidigare inlägg där jag tyckte att sådana kanske kunde förekomma för att indikera att det egentligen inte alls är något giltigt kontrakt.

Själv tycker jag strategin är mycket klar i teorin men det finns givetvis tolkningar även i den när man verkligen börjar tala praktisk politik. Under regeringsförhandlingar tas ju partiets huvudkrav upp förstås. Jag föreställer mig att "Riv upp FRA-lagen och koppla ur kablarna och tillsätt en utredning med följande uppdrag ..." kan vara ett sådant krav. Men all lagstiftning som har med PP:s kärnfrågor kan knappast klareras under sådana förhandlingar. Det kommer garanterat att dyka upp saker som kommer att diskuteras i partiet och vad principerna innebär. Jag tar upp ett litet tänkt exempel på ett lagförslag som skulle kunna komma från både Ask och Bodström i en kommentar till min senaste postning och där Piratpartiets principprogram inte glasklart visar vad PP:s ståndpunkt skulle vara.

Oscar Swartz Texplorer - http://swartz.typepad.com/

Svara med citat
  (#2) Gammal
TeirdeZ Inte uppkopplad

TeirdeZs avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #162978
Standard RE: Ska Piratpartiet bli ett sexualliberalt mansparti? - 2009-07-15, 22:56

Citat:
oscar (2009-Jul-15)Kontraktsdiskussionen är en sådan sak, som jag uppfattat det. Rick påpekar att det inte finns några kontrakt eller någon juridik som stärker eller säkrar vågmästarstrategin

Som jag har uppfattat de kontrakt som upprättas mellan t ex Miljöpartiet eller Vänsterpartiet och deras förtroendevalda så handlar det inte så mycket om hur folk ska rösta, utan mer om praktiska detaljer runt omkring. Jag kan till exempel tänka mig att MP och V förbehåller sig rätten att starkt reservera sig mot att vissa personer anställs, t ex gamla SDare eller liknande. Dessutom har både MP och V partiskatt, vilket sannolikt regleras i kontraktet.

Kanske reglerar det i fallet europaparlamentariker också andra saker. Varje parlamentariker får bjuda ned 100 personer per år till parlamentet. Man skulle kunna tänka sig att Christian Engström skulle kunna förbinda sig att låta minst 30 personer av dessa vara unga pirater, och minst 30 vuxna pirater, och lämna ett frivilligt 40 delegater stort utrymme för t ex skolklasser eller journalister.

Eller så inför man regleringen att Christian Engström inte får använda just denna budget till att bjuda ned släkt, eftersom man förväntar sig att släktsammankomster i Bryssel ska kunna betalas med hans egen lön.

Utöver det kan det kanske vara värt att införa någon form av krav på att CE ska representera sig i partiets olika församlingar runt om i landet någon gång under verksamhetsåret för att hålla kontakten mellan parlament och medlemmar.

Jag kan tänka mig en massa riktlinjer och funktioner som det vore bra att etablera mellan CE och partiet. Jag tror att man inte ska begränsa kontraktet till bara rösträttsutövandet, utan även tänka sig att CE kan få skyldigheter som följer av uppdraget som helhet.

Amelia Andersdotter, Europaparlamentariker för Piratpartiet 2009-2014.

Fråga om ni fattar det som sker i vad ni ser, plåga er och skratta åt er del i detta spel
spana, det viktigt!, ty ni bör innan ni dör ana att man riktigt har er roll under kontroll

-Virus, Sture Lönnerstrand, 1960 (omslaget, baksidan)

Svara med citat
  (#3) Gammal
oscar Inte uppkopplad

oscars avatar

Länk: #162979
Standard RE: Ska Piratpartiet bli ett sexualliberalt mansparti? - 2009-07-15, 23:06

Citat:
Abel (2009-Jul-15)
Citat:
Rick Falkvinge (2009-Jul-15)Kommentarer?

Min kommentar avser programförklaringens samband till andra politiska frågor. I det avseendet är begreppet samband grundläggande vad avser ställningstagandet till värnet av privatliv och integritet. Införandet av undantagsklausuler instiftar godtycke till värnet av dessa

Själv skulle jag vilja konkretisera frågan: Är det föreniligt med principprogrammet att en människa som sitter fredligt på en gräsmatta med våld kan bli ivägsläpad till en polispiket och körd genom stan och hållen i flera timmar för att kontrollera vad vad hon ätit och alltså har gjort med sin egen kropp ?

Om personen är aggressiv och utgör en fara för andra är det uppenbart att privatlivet ibland kan få ge vika och även att man kanske någon gång kan få utstå att blåsa i en apparat när man framför fordon.

Om personen är en fara för sig själv är det uppenbarligen en läkare som behövs.

Men jag tycker det vore intressant att höra vad andra tycker om det där ivägsläpningsscenariot. Är det förenligt med värnet av privatlivet?

Sedan förstår jag själv inte varför sex och droger görs till en höger-vänster-fråga här i forumet. Jag har en rad bekanta från den frihetliga vänstern som jag är fullkomligt överens med. Och jag känner en rad människor från den konservativa högern som anser att dagens regleringar är utmärkta och kanske bör stärkas. Det här har ju att göra med en annan dimension.

Svara med citat
  (#4) Gammal
oscar Inte uppkopplad

oscars avatar

Länk: #162981
Standard RE: Ska Piratpartiet bli ett sexualliberalt mansparti? - 2009-07-15, 23:13

Citat:
TeirdeZ (2009-Jul-15)

....

Jag kan tänka mig en massa riktlinjer och funktioner som det vore bra att etablera mellan CE och partiet. Jag tror att man inte ska begränsa kontraktet till bara rösträttsutövandet, utan även tänka sig att CE kan få skyldigheter som följer av uppdraget som helhet.

OK, bra! Konkretisering är alltid bra. Jag vet ju inte vad som diskutera/t/s i styrelsen men sådana saker som du tar upp låter ju inte alls orimliga att man diskuterar och kanske fäster på papper. Låter som en fruktbar annan tråd iofs.

Svara med citat
  (#5) Gammal
Mab Inte uppkopplad

Mabs avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #162984
Standard RE: Ska Piratpartiet bli ett sexualliberalt mansparti? - 2009-07-16, 00:29

Citat:
oscar (2009-Jul-16)

Själv skulle jag vilja konkretisera frågan: Är det föreniligt med principprogrammet att en människa som sitter fredligt på en gräsmatta med våld kan bli ivägsläpad till en polispiket och körd genom stan och hållen i flera timmar för att kontrollera vad vad hon ätit och alltså har gjort med sin egen kropp ?

Det är en ytterst tillspetsad formulering. Jag skulle vilja säga att ja, det är förenligt med principprogrammet. Om, och endast om, följande kriterier är mötta:

1) Det finns en skälig misstanke att personen har ätit något som vi genom lag kommit överens om är olagligt. Det kan vara knark (narkotikabrott) eller personens döda moster (griftefridsbrott) eller säkerligen något annat som vi gemensamt kommit fram till genom demokratiska processer att man helt enkelt inte får äta.

2) Våldet inte används förrän personen tydligt visat att denne inte frivilligt kommer följa med de snälla konstaplarna till den tjusiga piketbussen, samt att polisen inte använder mer våld än vad som är nödvändigt för att faktiskt flytta personen till för undersökningen avsedd plats. (här kan visserligen även ifrågasättas om en person som sätter sig på fysiskt motvärn mot ett gripande över huvud taget uppträder "fredligt". Är passivt motstånd våld? Men det är en filosofisk/semantisk fråga som saknar relevans för resonemanget)

3) Det finns en möjlighet för den som frihetsberövades att få processen granskad av en från de agerande poliserna fristående utredare för att se att inga fel begicks (rättssäkerhetskravet)

Piratpartiets principer handlar faktiskt inte om huruvida det är rätt att lagstifta kring folks matvanor. Det är en fråga vi inte tar ställning till.

www.mab.nu
  Skicka ett meddelande via ICQ till Mab Skicka ett meddelande via MSN till Mab  
Svara med citat
  (#6) Gammal
Abel Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #162999
Standard RE: Ska Piratpartiet bli ett sexualliberalt mansparti? - 2009-07-16, 05:30

Citat:
Mab (2009-Jul-16)
Det är en ytterst tillspetsad formulering. Jag skulle vilja säga att ja, det är förenligt med principprogrammet. Om, och endast om, följande kriterier är mötta:

1) Det finns en skälig misstanke att personen har ätit något som vi genom lag kommit överens om är olagligt. Det kan vara knark (narkotikabrott) eller personens döda moster (griftefridsbrott) eller säkerligen något annat som vi gemensamt kommit fram till genom demokratiska processer att man helt enkelt inte får äta.

Skälig misstanke har diskuterats tidigare, du deltog mig veterligen inte i den diskussionen. Begreppet avser sådant som personens utseende (exempelvis frisyr, klädstil, kroppsbyggnad, etnicitet etc), vilken plats han/hon befinner sig på (plattan kontra gallerian, stan kontra förorten, samma plats som en narkotikapolis..) samt hur han/hon uppträder (uppjagad, lugn, stillsam, energisk, glad, ledsen, slö, alert osv). Skälig misstanke finns därför i samtliga ingripanden under narkotikalagen. Det är, likt rättssäkerhet i metod och process, ett krav som alltid kan hävdas uppfyllt.

Citat:
2) Våldet inte används förrän personen tydligt visat att denne inte frivilligt kommer följa med de snälla konstaplarna till den tjusiga piketbussen, samt att polisen inte använder mer våld än vad som är nödvändigt för att faktiskt flytta personen till för undersökningen avsedd plats. (här kan visserligen även ifrågasättas om en person som sätter sig på fysiskt motvärn mot ett gripande över huvud taget uppträder "fredligt". Är passivt motstånd våld? Men det är en filosofisk/semantisk fråga som saknar relevans för resonemanget)

Våldet i fråga används per definition i utförandet av ett tvångsmässigt drogtest. Avsikten är att identifiera en person vars fysiska kropp kan anföras som bevis mot henne själv. Det är kriminaliseringens innebörd till det syfte som behandlas nedan. FNs särskilda utredare i tortyrfrågor har definierat denna tvångsmetod som grym, omänsklig och förnedrande behandling. Huruvida en person följer med frivilligt eller gör motstånd är inte relevant till detta, då det oavsett definierar ett kränkande övergrepp mot individens person såväl som hans rättigheter. Därtill finns det inget att göra sig lustig över. Metoden är lika vetenskapligt rättssäker till avsikten att särskilja en individ som ett färgfoto är i särskiljandet av en färgad person från en vit, eller varför inte ett genetiskt test till bevis utifrån rasbiologisk synvinkel.

Citat:
3) Det finns en möjlighet för den som frihetsberövades att få processen granskad av en från de agerande poliserna fristående utredare för att se att inga fel begicks (rättssäkerhetskravet)

Piratpartiets principer handlar faktiskt inte om huruvida det är rätt att lagstifta kring folks matvanor. Det är en fråga vi inte tar ställning till.

En lag som kriminaliserar vanliga människor utifrån deras fysiska kroppar är fel i sig. Behovet att värna rättigheten till integritet och privatliv gentemot en sådan lagstiftning är uppenbart och skall enligt min mening öht inte ställas till frågan huruvida lagstiftningens process kan hävdas vara rättsäker eller inte.

Argumentet om värnets avhängighet till rättssäkerhetskravet åsidosätter vidare frågan om behov till värn. Principen om upphävandet av rättigheten till integritet och privatliv legitimeras därmed och ges möjlighet att expandera till gränsen för dess logik. Om rättigheten till integritet och privatliv kan hävdas förverkad, då kan detsamma hävdas rättigheten till liv. Riskerna för övergrepp och kränkning minskar inte i och med att processen som sådan kan hävdas vara rättssäker, tvärt om. Därtill finns uppenbara risker för allvarliga övergrepp och kränkningar under narkotikalagstiftningen, till vilket behovet av värn är liktväl uppenbart.

Senast ett samhälle kriminaliserade vanliga människor utifrån deras fysiska kroppar i Europa var i början av andra världskriget. Efter att genom en gemensam demokratisk process ha kommit fram till att förgöra judarna inrättades rättsliga principer till upphävandet av deras rättigheter. Det var i sin tur processen till inrättandet av dessa principer som föranledde såväl folkmordet på judar, som inrättandet av en totalitär stat kallad det tredje riket. Att dessa två processer, dvs folkmordet på judar och upprättandet av tredje riket, var sammanlänkade kan vara värt att hålla i åtanke när process återupprepas i vår tid. Inte minst då en mängd av de juridiska principer som redan implementerats och är på väg att införas i narkotikalagstiftningen är direkt hämtade från det rättssystem som var verksamt i det tredje riket.

Jag finner det anmärkningsvärt att respekten för människorätten är så pass låg hos flera av Piratpartiets medlemmar att det ens är nödvändigt att diskutera frågan i dessa termer. Vad krävs egentligen för att nå insikt? Jag skulle vilja ha svar på frågan ifall Piratpartiet officiellt anser det är legitimt att genom en gemensam demokratisk process komma fram till att förgöra en grupp vanliga människor i samhället, till vilket behovet såväl som ställningstagandet att värna rättigheten till integritet och privatliv kan hävdas förverkat. Även om Piratpartiet väljer att bekämpa fascismen genom att bistå den, kan och kommer i vart fall jag som enskild medlem välja att avstå. Om det avsiktliga och systematiska förintandet av en grupp vanliga människor i vårt samhälle officiellt förklaras vara förenligt med principprogrammet, då hoppar jag av tåget innan det når förbränningsugnarna. Tack så mkt,

Political tags... are never basic criteria. The human race divides politically into those who want people to be controlled and those who have no such desire.

Robert A. Heinlein

Svara med citat
  (#7) Gammal
Culpa Inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2009

Länk: #163004
Standard RE: Ska Piratpartiet bli ett sexualliberalt mansparti? - 2009-07-16, 07:54

Jag vill tacka Rick för att han tog sig tid att svara på min frågeställning. Jag är inte helt nöjd med svaret. Åsikten är framförd i det offentliga rummet och kommer säkerligen att ligga partiet till last och bli föremål för många långa diskussioner mellan piratpartister och media/meningsmotsåndare och där måste förklara att det är partiledarens privata åsikter och inte partiets.

En del av oss som finner piratpartiet attraktivt och kan tänka sig arbeta aktivt inom partiet, kan inte bli sammankopplade med drogromantik och vissa sexualliberala frågor som ligger långt utanför gängse normer för vad som är acceptabelt. Det är därför viktigt att partiets ståndpunkt är klar och tydlig i den frågan (att partiet markerar tydligt att vi inte rör i dem frågorna med tång, då de ligger utanför vår intressesfär).

Svara med citat
  (#8) Gammal
DP Inte uppkopplad

DPs avatar

Reg.datum: Feb 2009

Länk: #163005
Standard RE: Ska Piratpartiet bli ett sexualliberalt mansparti? - 2009-07-16, 08:08

[quote]minata (2009-Jul-14)
Citat:
[b]Frihetsfrontens ordförande är nu Piratpartiets högst betalda tjänstemann.

Detta har också slagit mig, intressant och samtidigt skrämmande.

Högmod!

I fake it so real

I am beyond fake

Svara med citat
  (#9) Gammal
DP Inte uppkopplad

DPs avatar

Reg.datum: Feb 2009

Länk: #163006
Standard RE: Ska Piratpartiet bli ett sexualliberalt mansparti? - 2009-07-16, 08:10

Citat:
malavel (2009-Jul-14)Så nu får inte ens en assistent ha en personlig blogg där han på fritiden skriver om sina egna politiska åsikter. Suck.

Hejdå PP, det var trevligt så länge det varade. Hej nya PK PP.

Hejdå! Hoppas du och dina drogliberala vänner får lite riktiga konsekvenser av ert använande.

Högmod!

I fake it so real

I am beyond fake

Svara med citat
  (#10) Gammal
mobboffer Inte uppkopplad

mobboffers avatar

Reg.datum: May 2006

Länk: #163010
Standard RE: Ska Piratpartiet bli ett sexualliberalt mansparti? - 2009-07-16, 08:33

Citat:
DP (2009-Jul-16)
Citat:
malavel (2009-Jul-14)Så nu får inte ens en assistent ha en personlig blogg där han på fritiden skriver om sina egna politiska åsikter. Suck.

Hejdå PP, det var trevligt så länge det varade. Hej nya PK PP.
Hejdå! Hoppas du och dina drogliberala vänner får lite riktiga konsekvenser av ert använande.
Jag vet inte om jag har några drogliberala vänner. Själv är jag dock 99% nykterist och har aldrig ens rökt en vanlig cigarett och än mindre prövat någon olaglig drog.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Piratpartiet på 32:a plats i förtroendebarometer [TIDIGARE: Piratpartiet i botten på förtroendebarometer] Stefan Trolle PP i media 11 2009-11-26 20:41
Varför heter Piratpartiet Piratpartiet? Mini6 Övrig piratpolitik 21 2009-08-28 10:16